Corona en een paard…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:58

Kabayo schreef:
Ik weet of je ze aan huis hebt?

Ik ben er goed ziek van geweest maar de paarden gingen gewoon door. Wel alles met een heel traag tempo gedaan :')

Me too. Paarden wel op penionstal, maar alles doe het zelf. En buiten. Eigen uitmest gerij, eigen paddock, eigen hooi opslag etc. Stallen heb ik vermeden of met mondkap op, handen constant ontsmetten. En iedereen was op de hoogte. Ik probeerde op rustige tijdstippen te gaan en alleen hoognodige. Mijn paard moest wandelen dus op m'n tandvlees dat gedaan :')

Anoniem

Re: Corona en een paard…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:25

Ik zou gewoon gaan. Covid stelt op het moment niet veel meer voor. Wij hebben laatst covid gehad zonder het echt door te hebben gehad. Afgelopen week de gewone griep. (Ja die bestaat ook nog) gehad en daar vele male zieker van geweest. Net zo als meerdere mensen in mijn omgeving. Ik zou alleen thuis blijven als je je ook echt ziek voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:28

_lauraaa_ schreef:
Ik zou gewoon gaan. Covid stelt op het moment niet veel meer voor. Wij hebben laatst covid gehad zonder het echt door te hebben gehad. Afgelopen week de gewone griep. (Ja die bestaat ook nog) gehad en daar vele male zieker van geweest. Net zo als meerdere mensen in mijn omgeving. Ik zou alleen thuis blijven als je je ook echt ziek voelt.

Covid stelt op het moment niet veel voor? Dan heb je geluk gehad. Hier toch echt goed ziek geweest, zelfs gedacht dat ik naar het ziekenhuis moest.
Gewoon thuis blijven, jij beslist niet voor anderen of ze eraan blootgesteld willen worden. Daarnaast is toch naar buiten gaan echt dé manier om straks weer meer maatregelen te krijgen.
In dit geval zou ik met anderen op stal overleggen zodat je echt helemaal alleen daar bent, en verder thuis blijven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:30

_lauraaa_ schreef:

Auw.... Zeg ik die nu met heftige covid gestrekt ligt...

Stelt niets voor.. Neehoor.. Denk ff na voor je zoiets roept.

Asociaal om naar stal te gaan en anderen hiermee risico te laten lopen... Het aanraken van dezelfde deur kan al voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:32

[***] schreef:
_lauraaa_ schreef:

Covid stelt op het moment niet veel voor? Dan heb je geluk gehad. Hier toch echt goed ziek geweest, zelfs gedacht dat ik naar het ziekenhuis moest.
Gewoon thuis blijven, jij beslist niet voor anderen of ze eraan blootgesteld willen worden. Daarnaast is toch naar buiten gaan echt dé manier om straks weer meer maatregelen te krijgen.
In dit geval zou ik met anderen op stal overleggen zodat je echt helemaal alleen daar bent, en verder thuis blijven.

Maar is dit veel anders dan met een normale griep dan? Daar belanden ook jaarlijks veel mensen in het ziekenhuis maar hoor je niemand over.

En nee covid stelt op dit moment niet meer zo veel voor. Hoor in mijn omgeving niemand meer die er echt ziek van word. Meeste komen er vanaf met een verkoudheidje of zijn 1 dag wat grieperig.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:34

_lauraaa_ schreef:

Lekker asociaal omdat voor een ander te beslissen . Voor jou en de mensen om je heen stelde het niet veel voor . Maar je kan wel mensen besmetten waar het wel veel voor kan betekenen en er flink ziek van worden of die weer familie hebben die het echt niet moeten krijgen. Houdt je gewoon aan de regels ! Wel zo fijn mensen er in heen. Wij hebben hier ook paarden in pensioen staan en 24u buiten maar echt niet dat die welkom zijn als ze positief zijn of in overleg op een tijdstip dat er niemand is er wij er ook niet hoeven te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:37

_lauraaa_ schreef:
[***] schreef:

Maar is dit veel anders dan met een normale griep dan? Daar belanden ook jaarlijks veel mensen in het ziekenhuis maar hoor je niemand over.

En nee covid stelt op dit moment niet meer zo veel voor. Hoor in mijn omgeving niemand meer die er echt ziek van word. Meeste komen er vanaf met een verkoudheidje of zijn 1 dag wat grieperig.

Ik heb beide gehad deze winter en van corona was ik toch echt veel zieker.
En vertel de ouders van een 19-jarig meisje in mijn omgeving maar eens dat covid niet veel meer voorstelt. Hun dochter is dood, zonder onderliggend lijden.
Heel fijn dat jij nergens last van hebt gehad maar dat maakt het nog niet voor iedereen zo.

Edit: met griep hoor je uiteraard ook binnen te blijven.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:41

Hier ook corona gehad het hele gezin tegelijk.

Heb een stalgenoot geappt of zij die week mijn paard kon doen.
Zo heb ik dat ook voor haar gedaan toen zij in quarantaine zat.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:53

_lauraaa_ schreef:

Met griep hoor je imo ook rekening te houden met anderen. Ik ga met een simpele verkoudheid al niet naar kwetsbare mensen.
Fijn dat COVID voor jou niet ernstig was, maar er zijn wel mensen voor wie een besmetting wel ernstig is.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:16

Stalgenoot/vriendin nam de zorg over, ik zo ook over haar paard toen ze positief was. Ik wil echt niet andere opzadelen met corona door wel naar stal te gaan.... Ben overigens flink ziek geweest, dus kon überhaupt het bed niet uit

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:21

Ik had covid in de allereerste golf, maart 2020.
En ik ben 2 hele weken de tuin niet uit geweest, dus ook 2 weken niet naar stal geweest.
Heb 2 stalgenoten bereid gevonden om voor mijn 2 paarden te zorgen.
Eentje s morgens naar buiten en die deed de stallen en het geweekte voer voor mn senior voor s avonds klaar zetten.
En eentje s avonds naar binnen en voeren en het geweekte voer voor de senior voor s morgens klaar zetten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:37

Ik heb het toevallig vorige week gehad. De eerste 2 dagen heb ik koorts gehad en was ik wat aan het ijlen dus kon ik echt ook niks. De 4e dag heb ik in goed overleg met iedereen en de stalhouder (en ik voelde me goed en zonder symptomen) heb ik les gehad in de buitenbak met afstand in acht houden. Zover ik weet heb ik niemand aangestoken. Maar ik ga zeker niet voor andere mensen bepalen dat zij wellicht Corona krijgen omdat ik zo nodig naar buiten wil. Het is niet voor niets 5 dagen dat je binnen moet blijven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:14

Ik vraag me af waarom paardeneigenaren menen zich niet aan dezelfde regels te hoeven houden als de rest van NL.

Noodgeval kan altijd maar dat is dit niet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:23

Ik heb geen verzorgster dus ik moest wel zelf gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:25

marleen_usar schreef:
Ik heb geen verzorgster dus ik moest wel zelf gaan.

Dat is een andere situatie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:28

Ik heb ook geen verzorg(st)er maar heb gewoon in de groepsapp van stal om hulp gevraagd en toen was t zo geregeld.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:32

Ik heb ook geen verzorger, maar toen ik in quarantaine zat heeft een stalgenoot de zorg voor mijn paard overgenomen.
Jaren geleden was een vriendin ziek en kon ze niet voor haar paard zorgen. Ik ben toen ook ingesprongen om haar uit de nood te helpen. Er is vaak wel een oplossing te vinden.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:33

Wij hebben stalgenoten gevraagd om te voeren en te mesten... T was ff niet anders! Hele gezin zat in quarantaine

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:31

Ongeacht je verschijnselen hoor je gewoon iemand (of meerdere mensen) achter de hand te hebben die je kan vragen om je paard te verzorgen wanneer nodig. Nu vallen je klachten mee maar je kan ook onverhoopt iets ergers krijgen of een ongeluk of wat dan ook.
Een argument als hierboven wordt genoemd van "ik heb geen verzorger" gaat er bij mij niet in.
Als jij om wat voor reden dan ook verhindert bent, moet er iemand staan die zich ermee redt.

Qua corona je kan niet zeggen dat het niks meer voorstelt. Ken nog zat mensen om mij heen die normaliter gezond waren en nu voor longcovid behandelt worden. Ja ook door de nieuwe omikron variant.

Zelf ben ik hoog zwanger. Ik zou het echt niet oké vinden als ik op pension zou staan en er loopt iemand rond met corona door de stallen.
Al zou ik er "slechts" griep verschijnselen van krijgen dan nog is de impact bij bevalling en kraamhulp groot.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:46

Mijn mond valt open. Ik dacht nog altijd dat covid positief betekend dat je in quarantaine moet. Blijkbaar heb ik het mis.. Of qurantaine betekend niet voor iedereen het zelfde? :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:43

Wie kun je besmetten als er niemand is en je loopt buiten?
Ik ben ook gewoon naar stal geweest, ik moet zelf uitmesten en de stalhouder vond het oké. (had zelf ook corona).

Iemand die ik ken ging ook gewoon golfen met een familielid die al corona heeft gehad.

We moeten wel een beetje blijven nadenken imo. Besmettingsrisico is in beide gevallen 0.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:55

Nou ik heb er wel 2 die kunnen helpen als ik niet kan maar die hadden ook corona.

Bibi_2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 09:40

pateeke schreef:
Ik zou het bespreken met je stadgenoten ipv op bokt... Het zijn immers zij die eventueel besmet kunnen raken. Hoewel ik je vraag kan begrijpen, zou ik persoonlijk als stalgenoot not amused zijn als je - zonder overleg - toch gewoon gaat terwijl je besmet bent. Jij bent er misschien niet zo ziek van, maar misschien behoren bepaalde stalgenoten wel tot een risicodoelgroep zonder dat je het weet en zijn de gevolgen voor hen bij een besmetting wel ernstig. Ik behoor zelf geloof ik niet tot een officiële risicodoelgroep, maar ondanks dat ik wel niet zal komen te overlijden bij een besmetting, kan een besmetting bij mij wel heel wat ongewenste effecten hebben.
Dat je pony een week door iemand anders verzorgd wordt is niet fijn, maar daar komen jullie vast wel overheen.

Natuurlijk heb ik het besproken met de stal eigenaar! Ik wilde gewoon graag jullie ervaringen weten! :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:41

Bibi_2022 schreef:
pateeke schreef:
Ik zou het bespreken met je stadgenoten ipv op bokt... Het zijn immers zij die eventueel besmet kunnen raken. Hoewel ik je vraag kan begrijpen, zou ik persoonlijk als stalgenoot not amused zijn als je - zonder overleg - toch gewoon gaat terwijl je besmet bent. Jij bent er misschien niet zo ziek van, maar misschien behoren bepaalde stalgenoten wel tot een risicodoelgroep zonder dat je het weet en zijn de gevolgen voor hen bij een besmetting wel ernstig. Ik behoor zelf geloof ik niet tot een officiële risicodoelgroep, maar ondanks dat ik wel niet zal komen te overlijden bij een besmetting, kan een besmetting bij mij wel heel wat ongewenste effecten hebben.
Dat je pony een week door iemand anders verzorgd wordt is niet fijn, maar daar komen jullie vast wel overheen.

Natuurlijk heb ik het besproken met de stal eigenaar! Ik wilde gewoon graag jullie ervaringen weten! :)

Als de staleigenaar en je stalgenoten er akkoord mee gaan, is het prima toch?
Ik denk dat je hier altijd mensen gaat hebben die zeggen: niet doen en mensen die zeggen: geen probleem, doe gerust.
Los van corona denk ik wel dat het goed is om na te denken over wat je gaat doen als je om wat voor reden dan ook écht niet naar je paard kan gaan. Wie ga je dan om hulp vragen en hoe ga je dat aanpakken?
Ik had mijn pony ook nog maar net toen ik onverwacht een tijdje niet kon gaan en niet echt voor hem kon zorgen. (Dat stond volledig los van corona want is inmiddels al 16 jaar geleden). Dat was rot voor ons beide. Een vriendin en stalgenoot heeft toen voor hem gezorgd. De periode die daarop volgde was voor mij en mijn pony evenmin gemakkelijk. Het heeft onze band destijds echt geen deugd gedaan, maar we hebben daar gelukkig wel hulp bij gehad. Hetzelfde als voorheen zal het wel nooit meer worden, maar we hebben wel een nieuwe weg gevonden waar we beide tevreden mee zijn.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:59

Ik kom op twee pensionstallen en bij beide stallen zijn mensen met corona welkom op tijdstippen dat er niemand aanwezig is en met mondkapje. Beide pensionstaleigenaren zijn ook al zelf getroffen door corona en ook zij moeten dan toch af en toe in de stal zijn ondanks dat er zoveel mogelijk van de taken zijn overgenomen.