De "onzichtbare" beugel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:33

upendo schreef:
Suzanne F. schreef:
Naar een orthodontist.

Niet per definitie.

Er zijn ook tandartsen die hiermee werken. Alleen niet alle tandartsen. Vaak staat het wel op de website.

Dit is wat ik wilde weten inderdaad. Dank. Nog niet voor nu, maar misschien wel voor over een jaar oid.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:42

upendo schreef:
Mijn vriendin werkt als tandarts met deze bitjes en heeft tot nu toe al mooi resultaat gehad bij de patiënten die ze ermee geholpen heeft. Zorg wel dat je een tandarts hebt die er oog voor heeft (esthetiek), dan kunnen zij zorgen dat je tanden mooi uitgelijnd worden omdat ze daar net wat scherper bovenop zitten.

Klopt het dat het met invisalign het resultaat minder goed is als met een slotjes beugel?

En ik vind het ook raar dat mijn orthodontist na afloop én een nieuw spalkje én een nachtbeugel wilt geven.

Voor de duidelijkheid: mijn tanden staan ietsje scheef.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:43

Mijn dochter krijgt komende maand een onzichtbare beugel (Aligners). Er is eerst een scan gemaakt van haar gebit en aan de hand daarvan een ideaalbeeld gemaakt. Ze krijgt iedere week een nieuw bitje en zal dan in 40-50 bitjes naar dat ideaalbeeld gaan. Ik heb me hiervoor bij vgz laten verzekeren in de hoogste tandverzekering (eerst een jaar premie betalen en daarna kun je aanspraak maken op de vergoeding). Ik ben nu voor 2500 euro verzekerd en daarmee komen we bijna helemaal uit als alles goed gaat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:53

Biks2 schreef:
upendo schreef:
Mijn vriendin werkt als tandarts met deze bitjes en heeft tot nu toe al mooi resultaat gehad bij de patiënten die ze ermee geholpen heeft. Zorg wel dat je een tandarts hebt die er oog voor heeft (esthetiek), dan kunnen zij zorgen dat je tanden mooi uitgelijnd worden omdat ze daar net wat scherper bovenop zitten.

Klopt het dat het met invisalign het resultaat minder goed is als met een slotjes beugel?

En ik vind het ook raar dat mijn orthodontist na afloop én een nieuw spalkje én een nachtbeugel wilt geven.

Voor de duidelijkheid: mijn tanden staan ietsje scheef.

Ik zal het vragen aan haar voor je :)
Ik zal je even een pb doen als ik antwoord voor je heb!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:56

Ik volg mee, ben benieuwd naar ervaringen!

Bij mijn vorige tandartsbezoek heb ik ernaar gevraagd en er werd mij toen wel al verteld dat de 'onzichtbare' beugels enkel geschikt zijn voor minimale correcties. Waarschijnlijk stonden mijn tanden te scheef voor deze beugels en zou ik beter resultaat krijgen met een vaste beugel, maar om dit zeker te weten moest ik eerst een consult plannen.

Moska

Re: De "onzichtbare" beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:03

Ik heb toen ik 35 was, een jaar een blokjesbeugel gehad en heb sinds deze eruit is, een onzichtbare nachtbeugel. Dat is inmiddels al zeven jaar. Ik vind het, zeker als nachtbeugel, comfortabel en een geruststelling dat mijn tanden op deze manier langer in de juiste stand blijven.

Een cursusgenoot van me heeft ook de onzichtbare variant en die is heel tevreden. Maar ik kan me voorstellen dat niet alle correcties ermee gedaan kunnen worden.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:57

maralyn schreef:
FernandoO schreef:
Ik zit er ook aan te denken om opnieuw een beugel te nemen en de invasalign ziet er inderdaad interessant uit, maar pas nadat alle 4 de verstandskiezen eruit zijn. Maar aan wat voor kosten moet je dan denken? Ik denk niet dat dit vergoed wordt door je verzekering of wel?

Verstand kiezen heb ik laten verwijderen door een kaakchirurg.
Dit kostte mij mijn eigen risico.
Maar ik had er toen ook een lading medicijnen bij, die jij misschien of waarschijnlijk niet nodig gaat zijn. Hoop ik. Niet erg goed hoolands, maar je begrijpt me vast ghighi

Dank je voor je antwoord! De afspraak voor de kaakchirug staat ook al, maar ik bedoelde meer de kosten van evt. tweede beugel :o Ik zie nu dat het indd een beetje tegenstrijdig staat, sorry!!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 04:05

Slechte ervaringen mee. Zodra mijn operatie achter de rug is ga ik voor een ouderwetse blokjesbeugel. Zo’n Invisalign beugel heeft niets voor mijn gebit gedaan. Ik had mijn spalkje laten verwijderen beneden omdat ik daar alleen maar gekloot mee had en mijn ene tand toch al scheef ging staan. De onzichtbare beugel was vreselijk met dragen en vond het maar een gammel ding. Hij sloot perfect aan op mijn tanden maar kon mijn kiezen niet op elkaar zetten en mijn mond niet goed sluiten. Dus kwijlde giga nachts. Ik had hem alleen voor nachts. Je kunt er ook niet met eten, dan moet hij uit.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:31

Ik heb ook recent aligners gehad, ben er heel tevreden over. Tanden staan weer mooi recht en het is heel snel gegaan. Enige minpunt vond ik dat je er niet mee kan eten en de hele dag met je tandenborstel in de weer bent.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 20:40

Dniekje schreef:
Ik heb ook recent aligners gehad, ben er heel tevreden over. Tanden staan weer mooi recht en het is heel snel gegaan. Enige minpunt vond ik dat je er niet mee kan eten en de hele dag met je tandenborstel in de weer bent.

Hihi ja! Dat zie ik wel als een uitdaging dan! Maar wél de moeite waard!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:44

Waarom ben je de hele dag met een tandenborstel onderweg als ik vragen mag?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:02

Ik heb mijn rechterkaak gebroken gehad (het groeibeentje).

Ik moest orthodontie en kreeg blokjes én moest daarna een nachtbeugel. Zo'n grote roze blok met een ijzerdraad bovenop.

Na mijn 18e ben ik gestopt met dragen van die nachtbeugel. Ik moest hem sowieso wél dragen ivm de grboken kaak.

Wel heb ik achter mijn tanden spalkjes en blijven mijn tanden tot op heden nog altijd mooi recht.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:22

Ik heb nu ook invisalign! Echt een aanrader maar heb er lang voor moeten sparen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:43

Drico schreef:
Ik volg mee, ben benieuwd naar ervaringen!

Bij mijn vorige tandartsbezoek heb ik ernaar gevraagd en er werd mij toen wel al verteld dat de 'onzichtbare' beugels enkel geschikt zijn voor minimale correcties. Waarschijnlijk stonden mijn tanden te scheef voor deze beugels en zou ik beter resultaat krijgen met een vaste beugel, maar om dit zeker te weten moest ik eerst een consult plannen.

Als je het bij je eigen tandarts hebt nagevraagd zou ik eens kijken naar een ortho. Ik hoor namelijk vaker dat het bij de tandarts niet naar wens verloopt (logisch, ze zijn tandarts). Ikzelf heb een invisalign en er moest ook behoorlijk wat gebeuren, maar dat kon gewoon! Ik had verder geen scheef gebit en bij de eerste ortho waar ik kwam dachten ze dan ook dat ik zo klaar zou zijn, helaas was er iets met de stand van mijn kaak waardoor de eerste ortho eerlijk aangaf dat ik niet bij haar terecht kon. Zij heeft mij weer naar een andere ortho verwezen waar ik nu al 1,5 jaar bezig ben.

@TS
Ik begon 3 jaar geleden mijn zoektocht naar een beugel dus heb inmiddels heel wat voorbij zien komen. Eigenlijk hoor ik enkel negatieve verhalen van mensen die voor een B-merk (als je dat zo noemt?) zijn gegaan of die het bij een tandarts hebben laten doen. Als je er aan begint, zou ik je dus vooral goed inlezen en informeren. Mij bevalt de Invisalign in ieder geval erg goed tot nu toe! Ook qua eten valt het mee. Voor het gemak neem ik naar school wel eens een drinkmaaltijd mee, maar in principe heb je hem ook zo in en uit. Tanden poetsen na elke maaltijd deed ik enkel op het begin, maar inmiddels doe ik buitenshuis ook niet meer.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:58

Nogmaals, er zijn ook tandartsen die een uitgebreide opleiding hebben gedaan en 80% van het orthowerk ook kunnen. Je moet alleen kijken of ze die kunde ook daadwerkelijk hebben.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:29

Ik heb sinds 6 januari een onzichtbare beugel. Ik lees hierboven dat er aan iemand verteld is dat het alleen maar voor minimale correcties is! Nou, dat is echt niet waar. Ik heb 1 tand laten trekken en vooral mijn ondertanden staan ontzettend scheef. Volgens de tandarts komt dit helemaal goed. Iedere week moet ik een scan maken die bekeken wordt en dan mag ik weer een nieuw "bitje". Zie nu al flink verschil . Eten doe je zonder bitje en daarna je tanden poetsen. Ik heb 41 bitjes liggen Als het klaar is krijg ik een spalk en een nachtbitje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:35

Muronia schreef:
Mijn dochter krijgt komende maand een onzichtbare beugel (Aligners). Er is eerst een scan gemaakt van haar gebit en aan de hand daarvan een ideaalbeeld gemaakt. Ze krijgt iedere week een nieuw bitje en zal dan in 40-50 bitjes naar dat ideaalbeeld gaan. Ik heb me hiervoor bij vgz laten verzekeren in de hoogste tandverzekering (eerst een jaar premie betalen en daarna kun je aanspraak maken op de vergoeding). Ik ben nu voor 2500 euro verzekerd en daarmee komen we bijna helemaal uit als alles goed gaat.

Maar let op! Vaak is de vergoeding per jaar met een totaal van 2500 in 3 jaar. Mijn dochter kreeg invisalign en ik kon de techniekkosten van 2500 euro in 1 keer afrekenen. Dus mooi 1500 uit eigen zak.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:47

upendo schreef:
Nogmaals, er zijn ook tandartsen die een uitgebreide opleiding hebben gedaan en 80% van het orthowerk ook kunnen. Je moet alleen kijken of ze die kunde ook daadwerkelijk hebben.

Maar hoe kijk je als consument dan of jouw tandarts die kunde ook heeft? Ik ontken zeker niet dat er genoeg tandartsen zijn die het wél goed kunnen, maar ik heb toch genoeg verhalen gehoord dat het niet naar wens is. Als consument is dat van te voren ook niet in te schatten lijkt me. Uiteindelijk is de ortho ook compleet gespecaliseerd in beugels en daar dag in dag uit enkel mee bezig, dus mijn keuze om voor een ortho te kiezen was (samen met ervaringen van anderen) daar op gebaseerd. Overigens vertelde mijn ortho dat je als klant korting krijgt (volgens mij vanuit invisalign) bij ortho's die een bepaalde hoeveelheid ervaring hebben met invisalign, dus voor mij scheelde het ook nog geld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:51

upendo schreef:

Mijn dochter was ook bij zo’n keten. Alleen maar tandartsen met een Ortho cursus. Nu komt haar moeder ook uit de tandheelkunde en het behandelplan was achteraf niet goed. Dus maar goed dat we twijfelden.

Maar goed, er zijn ook beroerde ortho’s. Baal er zelf van dat het altijd een assistente is die het doet maar je krijgt wel ortho tarief.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:54

Vera96 schreef:
upendo schreef:

Maar hoe kijk je als consument dan of jouw tandarts die kunde ook heeft? Ik ontken zeker niet dat er genoeg tandartsen zijn die het wél goed kunnen, maar ik heb toch genoeg verhalen gehoord dat het niet naar wens is. Als consument is dat van te voren ook niet in te schatten lijkt me. Uiteindelijk is de ortho ook compleet gespecaliseerd in beugels en daar dag in dag uit enkel mee bezig, dus mijn keuze om voor een ortho te kiezen was (samen met ervaringen van anderen) daar op gebaseerd. Overigens vertelde mijn ortho dat je als klant korting krijgt (volgens mij vanuit invisalign) bij ortho's die een bepaalde hoeveelheid ervaring hebben met invisalign, dus voor mij scheelde het ook nog geld.

Je zou na kunnen vragen bij de tandarts welke opleiding ze hebben gedaan. Integrated orthodontics staat bijvoorbeeld goed aangeschreven. Die hebben ook een subopleiding specifiek toegespitst op Invisalign.

Een ortho die korting krijgt bij invisalign lijkt me bijzonder.
Laatst bijgewerkt door upendo op 06-03-22 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:55

janderegelaa schreef:
upendo schreef:

Mijn dochter was ook bij zo’n keten. Alleen maar tandartsen met een Ortho cursus. Nu komt haar moeder ook uit de tandheelkunde en het behandelplan was achteraf niet goed. Dus maar goed dat we twijfelden.

Maar goed, er zijn ook beroerde ortho’s. Baal er zelf van dat het altijd een assistente is die het doet maar je krijgt wel ortho tarief.

Een cursus is natuurlijk wel iets anders dan een opleiding. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:16

SimoneX schreef:
Ik heb sinds 6 januari een onzichtbare beugel. Ik lees hierboven dat er aan iemand verteld is dat het alleen maar voor minimale correcties is! Nou, dat is echt niet waar. Ik heb 1 tand laten trekken en vooral mijn ondertanden staan ontzettend scheef. Volgens de tandarts komt dit helemaal goed. Iedere week moet ik een scan maken die bekeken wordt en dan mag ik weer een nieuw "bitje". Zie nu al flink verschil . Eten doe je zonder bitje en daarna je tanden poetsen. Ik heb 41 bitjes liggen Als het klaar is krijg ik een spalk en een nachtbitje.

Scheve tanden zijn natuurlijk ook minimale correcties als je dat vergelijkt met wat er allemaal mogelijk is op orthodontie gebied

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:21

@upendo

Ik heb het even nagezocht, en het is wel echt zo. :) Ik kan niet zo goed engels, maar volgens mij verwoordt deze site hoe het kortingssysteem in elkaar zit: https://bestopbook.info. En dit staat bv bij een Invisalign aanbieder op de site genoemd: Vooral de techniekkosten (wat je betaalt voor de beugels zelf) zijn bepalend. Omdat wij heel veel behandelingen doen, hebben wij de hoogste kortingen en die korting is voor jou.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:29

Waarschijnlijk krijg je korting omdat zij geen behandelplan meer hoeven op te stellen omdat de ortho dat doet dan.

Techniekkosten moeten een op een doorgevoerd worden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:32

Mijn ortho vertelde ook dat de korting gold voor techniekkosten, dus lijkt me dat dat het wel op de techniekkosten is? Maar goed, ik heb daar verder geen verstand van. Korting is korting :D

edit: als ik op deze site kijk klopt kan het wel kloppen dat de korting op de techniekkosten zit: https://www.allesoverhetgebit.nl/alles- ... iekkosten/. De ortho krijgt van invisalign korting op de techniekkosten waar je als consument van profiteert.