Oorlog, angst en nergens meer zin in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:44

Ik denke at je erg empatisch bent. Mooie eigenschap, maar die kan tegen je werken. Zelf denk ik dat ik soms "kapot" ben op dit vlak. Mentaal vind in het heel erg, maar ik maak me er gevoelsmatig niet over druk om. Ik voel het niet, terwijl ik gek genoeg wél een angststoornis heb waardoor ik kan liggen piekeren en panikeren over dingen in mijn eigen leven. Dat voelt egoïstisch, maar ons brein werkt hoe het wekt. Onze acties tellen meer dan onze gevoelens of hoe we ergens mentaal mee bezig zijn.

Punt dat ik wil maken: er is geen goede of foute manier om met zoiets om te gaan, en je schuldig voelen over hoe je in je koppie reageert heeft geen zin. Van 'doomscrolling' ga je mentaal tegen de vlakte als je er gevoelig voor bent mag je jezelf daartegen beschermen. Draag bij door te protesteren of te doneren, en laat het dan los. Dat is niet egoïstisch, dat is menselijk. Net zo menselijk als ze empathie waar jij zo te zien mee gezegend en belast bent.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 02-03-22 17:47, in het totaal 3 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 17:45

Fitzroy schreef:
Idd, Ibbel. Misschien omdat wij al wat langer meegaan en de nodige conficten hebben meegemaakt, dat we er anders tegenaan kijken.

Mijn opa is 100 en heeft de bezetting nog meegemaakt. Ik zal hem eens vragen of alle wereldleiders even erg zijn. Of Roosevelt en Hitler om het even waren. Of D-day ook een oorlogsmisdaad was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:48

Ik weet nog toen ik klein was dat er spandoeken hingen (en papieren voor de ramen) met oa
"Liever een Rus in de keuken dan een bom in de tuin" (oid).

Ik weet dat mijn moeder zich wel zorgen maakte, maar ikzelf wist geeneens wat een Rus was en vond het alleen maar grappig/raar.
Nu weet ik wel hoe mijn moeder zich toen voelde, die spanning/zorgen die je toch voelt ondanks dat het leven hier gewoon doordraait.
Ik volg het nieuws wel, maar probeer het vervelende gevoel erbij zoveel mogelijk los te laten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:49

Ibbel schreef:
Wat voelde je toen de VS Afganistan en Irak binnen viel? Of was je toen nog zo jong dat dat veel meer langs je heen is gegaan?
Toen was het de VS die aanviel - pardon, een vredesmissie deed (daar heeft de VS overigens een veel uitgebreider track record in dan Rusland!) en Rusland (ook al Putin trouwens) die zich afzijdig hield ondanks dat die de kant van zowel Afganistan en Irak koos.

Wat maakt dat, nu het omgekeerd is, je wel bang bent?

Dat vraag ik me ook af.
Of is het omdat we nu hier de gevolgen ook gaan volgen, en daar toen niet?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 17:50

Matheno schreef:
Ibbel schreef:
Wat voelde je toen de VS Afganistan en Irak binnen viel? Of was je toen nog zo jong dat dat veel meer langs je heen is gegaan?
Toen was het de VS die aanviel - pardon, een vredesmissie deed (daar heeft de VS overigens een veel uitgebreider track record in dan Rusland!) en Rusland (ook al Putin trouwens) die zich afzijdig hield ondanks dat die de kant van zowel Afganistan en Irak koos.

Dat vraag ik me ook af.
Of is het omdat we nu hier de gevolgen ook gaan volgen, en daar toen niet?

Lees eens even verder.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:53

Ik heb het ook, dat ik als het ware ge obsedeerd ben. Waarschijnlijk omdat het zo kort bij huis zich afspeelt. Sinds kort heb ik tijd te over, om me hier in te kunnen storten, daarvoor had ik de tijd gewoon niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:53

musiqolog schreef:
Lees eens even verder.

Ik heb je berichten gelezen, en ik heb gemerkt dat wij het niet eens gaan worden.
We kunnen op dit moment niets aan de situatie veranderen, en dat laat ik dus ook niet mijn dag beïnvloeden.

En wat betreft je andere reactie:
Nee natuurlijk keuren we niet goed wat Poetin en Hitler gedaan hebben. Dat is een rare gedachtegang.
Ook compleet niet wat we proberen te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 02-03-22 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:58

Ibbel schreef:
Gut, het was een oprechte vraag.

Toch vind ik het opmerkelijk dat je in die vraag uitging van iets wat je helemaal niet weet - of Musiqolog al die andere oorlogen en invasies niet zo erg vond.

Er zijn echt behoorlijk wat mensen die zich heel erg bewust zijn van dat geweld, van die oorlogen, van de kwalijke rol die het westen daarin heeft gespeeld, en die daar al heel vaak van wakker hebben gelegen. En wellicht her en der zelfs hebben geprobeerd om er iets in te veranderen.

En wat dat betreft heb ik 2 dingen altijd lastig gevonden: de staat van de wereld die in veel opzichten behoorlijk zorgelijk is en waarbij het meestal niet zomaar meevalt... en al die mensen die het zo makkelijk negeren en doen alsof het wel meevalt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:59

Shadow0 schreef:
Ibbel schreef:
Gut, het was een oprechte vraag.

Toch vind ik het opmerkelijk dat je in die vraag uitging van iets wat je helemaal niet weet - of Musiqolog al die andere oorlogen en invasies niet zo erg vond.

Dat was toch ook precies de vraag?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:01

Matheno schreef:
Dat was toch ook precies de vraag?

Ja, maar in het deel dat daarna kwam was al wel de aanname gedaan over het antwoord.

musiqolog

Re: Oorlog, angst en nergens meer zin in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 18:06

Ik onstip. Doel van dit topic was om iets te doen met mijn ziekmakende zorgen en ergernis over deze oorlog en nu is het topic voor het uiten van (extreme) politieke standpunten gekaapt.

Woordenboekdefinitie van "averechtse werking". Ook wel bekend als: "Hoe zorg ik dat dit over mij(n stokpaardje) gaat?" Jullie worden bedankt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:11

musiqolog schreef:
Ik onstip. Doel van dit topic was om iets te doen met mijn ziekmakende zorgen en ergernis over deze oorlog en nu is het topic voor het uiten van (extreme) politieke standpunten gekaapt.

Woordenboekdefinitie van "averechtse werking". Ook wel bekend als: "Hoe zorg ik dat dit over mij(n stokpaardje) gaat?" Jullie worden bedankt.

Nou nou .. er staan best goede reacties tussen en de dooddoener "openbaar discussie forum" bestaat nog steeds. Je reageert ook niet al te leuk op enkele "lees even verder"

Een tip? Je kunt niet de hele wereld redden. Doe wat je kunt zo maken we alles een stukje beter, maar buiten deze oorlog om gebeurd er elke seconde iets naars met iets of iemand. Echt afschuwelijk maar je kunt niet de wereld veranderen. Alleen jezelf.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:11

Mijn vriend volgt het heel actief, maar we genieten met volle teugen van het leven op het moment en als het stopt dan stopt het. Heb ik geen invloed op dus is iets wat ik alleen maar los kan proberen te laten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:54

Ja ik maak me er wel druk om, maar niet de hele dag. Dan heb ik geen leven meer. Ik heb ook mijn werk en andere dingen die ik moet doen. En ik help er niemand mee door in de put te gaan zitten. Ik probeer te doen wat binnen mijn invloedssfeer valt. Dus ik help met spullen inzamelen voor Oekraïne. Die breng ik naar het verzamelpunt in het dorp. En verder is er weinig concreets wat ik kan doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:57

musiqolog schreef:
Ibbel schreef:

Dit is dus het soort redenering dat Poetin mede groot heeft gemaakt. "Wij zijn veel erger." Poetin is een gewetenloze dictator die landen met een democratisch gekozen regering aanvalt. Afghanistan kwam direct voort uit 11 september. (En nee mens, ik was 17 toen dat gebeurde en NIET te jong om dat mee te krijgen!) Ik was zeer tegen de oorlog in Irak, maar ik ben niet zo blind om die op één lijn te stellen met de mateloze agressie van Poetin.

Wat Poetin nu doet, en de motivatie die hij gebruikt, is meer het equivalent van de inval in Hongarije (1956) en Tsjecho-Slowakije (1968). De dictator (Chroestjtsjov, Poetin) valt landen aan alleen maar omdat daar ooit een regime zat dat naar zijn pijpen danste en nu

Of van de inval van Hitler in in Tsjecho-Slowakije in 1938. De parallellen zijn legio. Poetin is Hitler. De Donbas is het Sudetenland (beschermen van "etnische Russen/Duisters" als excuus om aan te vallen). Het westen is Chamberlain ("Peace for our time!"). De zeer selectieve historische onderbouwing is praktisch dezelfde. De media zijn in nazi-Duitsland en Poetin-Rusland gemuilkorfd (vergelijk dat eens met de situatie in de VS onder Bush). In eigen land hebben we dezelfde vijfde colonne: het FvD is de NSB en Baudet is Mussert.

En jij, jij bent nu als de communisten die destijds Roosevelt en Hitler ook maar lood om oud ijzer vonden. Dus ja, dát maakt dat ik me nu anders voel. Bedreigd, van buitenaf en van binnenuit!

PS: Heeft Bush ooit met een atoombom gedreigd? Ik vraag het maar even hoor!

Ga je lekker? Je opent een topic met een bombastische beginpost (met een gigantische "how can I make this about me"-gehalte) en haalt en passant even op een erg nare manier uit naar iemand die een heel valide vraag stelt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:59

musiqolog schreef:

Nee hoor, jouw doel was dat we allemaal tegen je zeggen hoe vreselijk het voor je is. Ik zal nu ook verkeerd reageren, maar ik heb het zó gehad met al die mensen die dit hún leed maken. Terwijl ze hun zorgen gewoon fijn op hun pc vanuit hun veilige huis met de verwarming aan en een kop koffie of thee erbij typen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:50

chevax schreef:
musiqolog schreef:

Nee hoor, jouw doel was dat we allemaal tegen je zeggen hoe vreselijk het voor je is. Ik zal nu ook verkeerd reageren, maar ik heb het zó gehad met al die mensen die dit hún leed maken. Terwijl ze hun zorgen gewoon fijn op hun pc vanuit hun veilige huis met de verwarming aan en een kop koffie of thee erbij typen.

https://www.dumpert.nl/item/100024293_47c5333f

Toepasselijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:55

Heel erg herkenbaar TS!
Ik had van de week een paniekaanval door de oorlog. Nou heb ik een angststoornis en C-PTSS, dus dan is het ook wel gedeeltelijk te verklaren.
Maar toch grijpt het me geregeld naar de keel. We zijn allemaal mens en gelukkig beschikken we over een stuk meer empathie dan die verschrikkelijke Russische dictator..

Uiteraard is mijn stress absoluut niet te vergelijken met de mensen uit de Oekraïne, maar vervelend is het wel.
Een stukje relativeren kan daarbij soms ook goed helpen :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-03-22 20:10, in het totaal 3 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:02

Iedereen zijn leed kan ondraaglijk zijn, iedereen zit anders in elkaar. Niemand kan voelen hoe een ander zich voelt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:06

moonsparkle schreef:
Iedereen zijn leed kan ondraaglijk zijn, iedereen zit anders in elkaar. Niemand kan voelen hoe een ander zich voelt.

Dat klopt absoluut, maar dit enorme leed zo op jezelf betrekken, daar heb ik moeite mee. En er zullen ongetwijfeld mensen mét angststoornissen zijn, maar zullen we vooral de Oekraïners beklagen? En niet hier elkaar, omdat het “ons zo raakt”? Het raakt je als je met je kinderen onder je arm in een metrostelsel moet vluchten. Als je familie wordt doodgeschoten. Als je in 1x álles kwijt bent en wéét dat je te arm bent om weer iets op te bouwen. Dát zijn de mensen die het moeilijk hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:10

musiqolog schreef:
Fitzroy schreef:
Idd, Ibbel. Misschien omdat wij al wat langer meegaan en de nodige conficten hebben meegemaakt, dat we er anders tegenaan kijken.

Mijn opa is 100 en heeft de bezetting nog meegemaakt. Ik zal hem eens vragen of alle wereldleiders even erg zijn. Of Roosevelt en Hitler om het even waren. Of D-day ook een oorlogsmisdaad was.

Je trekt het echt volledig uit zijn verband. Ik heb het nooit over de Tweede Wereldoorlog gehad. Maar over conflicten en regionale oorlogen. Dit is (nog) geen Wereldoorlog dus waarom zou je je nu al zo druk maken? Ik doe dat in ieder geval niet. En je hebt er geen invloed op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:10

Het enige wat ik zielig vind voor mezelf is dat wij deze maand een energiecontract moeten afsluiten en dat afgrijselijk duur is nu met de onrust rondom Rusland.

Maar ik heb tenminste een veilig huis zometeen. Met een dak dat er niet afgeblazen is door een gekke dictator. Dus het zelfmedelijden zet ik aan de kant en ik leef vooral mee.

Daarbij vertik ik het om in angst te leven. Als we last gaan krijgen van de oorlog voorkom ik dat toch niet door bang te zijn. Dus ik leef mijn leven en laat me goed informeren over de situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:12

chevax schreef:
moonsparkle schreef:

Dat klopt absoluut, maar dit enorme leed zo op jezelf betrekken, daar heb ik moeite mee. En er zullen ongetwijfeld mensen mét angststoornissen zijn, maar zullen we vooral de Oekraïners beklagen? En niet hier elkaar, omdat het “ons zo raakt”? Het raakt je als je met je kinderen onder je arm in een metrostelsel moet vluchten. Als je familie wordt doodgeschoten. Als je in 1x álles kwijt bent en wéét dat je te arm bent om weer iets op te bouwen. Dát zijn de mensen die het moeilijk hebben.

Ja dat is erg. Verschrikkelijk, geen woorden voor.
Maar of meeleven met Nederlanders die het ook zwaar hebben, of gewoon negeren kan ook, als je vind dat ze zich aanstellen.
Aardig zijn tegen mensen die niet hetzelfde vinden als jezelf (en jezelf bedoel ik niet op 1 persoon en persoonlijk) lijkt tegenwoordig ook wel een enge ziekte.
De onverdraagzaamheid is erg groot in Nederland, en ook dat is verschrikkelijk erg.
En vaak nog het meeste aangewakkerd door de mensen die beweren zo sociaal te zijn.

Precies Moon.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:14

chevax schreef:
moonsparkle schreef:

Inhoudelijk eens met je bericht. Maar de praktijk laat zien dat sommige mensen hier toch meer moeite mee hebben dan anderen, dat mag er in mijn optiek ook zijn.

Enkel kijken naar je eigen problemen, en dexe boven die van een ander stellen, daar heb ik veel meer moeite mee.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:36

Ailill schreef:
Inhoudelijk eens met je bericht. Maar de praktijk laat zien dat sommige mensen hier toch meer moeite mee hebben dan anderen, dat mag er in mijn optiek ook zijn.

Enkel kijken naar je eigen problemen, en dexe boven die van een ander stellen, daar heb ik veel meer moeite mee.[/quote]

Ik zal nooit mijn eigen problemen boven die van een ander stellen. Maar ik zie nu al dagen op diverse fora mensen voorbijkomen die in de meest poëtische beschrijvingen zeggen hoe erg dit voor hen is. Zonder ook maar één woord over de mensen in Oekraïne. Bedoel je dat dan misschien met je eigen problemen boven die van een ander plaatsen?