Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fitzroy schreef:Idd, Ibbel. Misschien omdat wij al wat langer meegaan en de nodige conficten hebben meegemaakt, dat we er anders tegenaan kijken.
Ibbel schreef:Wat voelde je toen de VS Afganistan en Irak binnen viel? Of was je toen nog zo jong dat dat veel meer langs je heen is gegaan?
Toen was het de VS die aanviel - pardon, een vredesmissie deed (daar heeft de VS overigens een veel uitgebreider track record in dan Rusland!) en Rusland (ook al Putin trouwens) die zich afzijdig hield ondanks dat die de kant van zowel Afganistan en Irak koos.
Wat maakt dat, nu het omgekeerd is, je wel bang bent?
Matheno schreef:Ibbel schreef:Wat voelde je toen de VS Afganistan en Irak binnen viel? Of was je toen nog zo jong dat dat veel meer langs je heen is gegaan?
Toen was het de VS die aanviel - pardon, een vredesmissie deed (daar heeft de VS overigens een veel uitgebreider track record in dan Rusland!) en Rusland (ook al Putin trouwens) die zich afzijdig hield ondanks dat die de kant van zowel Afganistan en Irak koos.
Dat vraag ik me ook af.
Of is het omdat we nu hier de gevolgen ook gaan volgen, en daar toen niet?
musiqolog schreef:Lees eens even verder.
Ibbel schreef:Gut, het was een oprechte vraag.
musiqolog schreef:Ik onstip. Doel van dit topic was om iets te doen met mijn ziekmakende zorgen en ergernis over deze oorlog en nu is het topic voor het uiten van (extreme) politieke standpunten gekaapt.
Woordenboekdefinitie van "averechtse werking". Ook wel bekend als: "Hoe zorg ik dat dit over mij(n stokpaardje) gaat?" Jullie worden bedankt.
musiqolog schreef:Ibbel schreef:Wat voelde je toen de VS Afganistan en Irak binnen viel? Of was je toen nog zo jong dat dat veel meer langs je heen is gegaan?
Dit is dus het soort redenering dat Poetin mede groot heeft gemaakt. "Wij zijn veel erger." Poetin is een gewetenloze dictator die landen met een democratisch gekozen regering aanvalt. Afghanistan kwam direct voort uit 11 september. (En nee mens, ik was 17 toen dat gebeurde en NIET te jong om dat mee te krijgen!) Ik was zeer tegen de oorlog in Irak, maar ik ben niet zo blind om die op één lijn te stellen met de mateloze agressie van Poetin.
Wat Poetin nu doet, en de motivatie die hij gebruikt, is meer het equivalent van de inval in Hongarije (1956) en Tsjecho-Slowakije (1968). De dictator (Chroestjtsjov, Poetin) valt landen aan alleen maar omdat daar ooit een regime zat dat naar zijn pijpen danste en nu
Of van de inval van Hitler in in Tsjecho-Slowakije in 1938. De parallellen zijn legio. Poetin is Hitler. De Donbas is het Sudetenland (beschermen van "etnische Russen/Duisters" als excuus om aan te vallen). Het westen is Chamberlain ("Peace for our time!"). De zeer selectieve historische onderbouwing is praktisch dezelfde. De media zijn in nazi-Duitsland en Poetin-Rusland gemuilkorfd (vergelijk dat eens met de situatie in de VS onder Bush). In eigen land hebben we dezelfde vijfde colonne: het FvD is de NSB en Baudet is Mussert.
En jij, jij bent nu als de communisten die destijds Roosevelt en Hitler ook maar lood om oud ijzer vonden. Dus ja, dát maakt dat ik me nu anders voel. Bedreigd, van buitenaf en van binnenuit!
PS: Heeft Bush ooit met een atoombom gedreigd? Ik vraag het maar even hoor!
musiqolog schreef:Ik onstip. Doel van dit topic was om iets te doen met mijn ziekmakende zorgen en ergernis over deze oorlog en nu is het topic voor het uiten van (extreme) politieke standpunten gekaapt.
Woordenboekdefinitie van "averechtse werking". Ook wel bekend als: "Hoe zorg ik dat dit over mij(n stokpaardje) gaat?" Jullie worden bedankt.
chevax schreef:musiqolog schreef:Ik onstip. Doel van dit topic was om iets te doen met mijn ziekmakende zorgen en ergernis over deze oorlog en nu is het topic voor het uiten van (extreme) politieke standpunten gekaapt.
Nee hoor, jouw doel was dat we allemaal tegen je zeggen hoe vreselijk het voor je is. Ik zal nu ook verkeerd reageren, maar ik heb het zó gehad met al die mensen die dit hún leed maken. Terwijl ze hun zorgen gewoon fijn op hun pc vanuit hun veilige huis met de verwarming aan en een kop koffie of thee erbij typen.
moonsparkle schreef:Iedereen zijn leed kan ondraaglijk zijn, iedereen zit anders in elkaar. Niemand kan voelen hoe een ander zich voelt.
musiqolog schreef:Fitzroy schreef:Idd, Ibbel. Misschien omdat wij al wat langer meegaan en de nodige conficten hebben meegemaakt, dat we er anders tegenaan kijken.
Mijn opa is 100 en heeft de bezetting nog meegemaakt. Ik zal hem eens vragen of alle wereldleiders even erg zijn. Of Roosevelt en Hitler om het even waren. Of D-day ook een oorlogsmisdaad was.
chevax schreef:moonsparkle schreef:Iedereen zijn leed kan ondraaglijk zijn, iedereen zit anders in elkaar. Niemand kan voelen hoe een ander zich voelt.
Dat klopt absoluut, maar dit enorme leed zo op jezelf betrekken, daar heb ik moeite mee. En er zullen ongetwijfeld mensen mét angststoornissen zijn, maar zullen we vooral de Oekraïners beklagen? En niet hier elkaar, omdat het “ons zo raakt”? Het raakt je als je met je kinderen onder je arm in een metrostelsel moet vluchten. Als je familie wordt doodgeschoten. Als je in 1x álles kwijt bent en wéét dat je te arm bent om weer iets op te bouwen. Dát zijn de mensen die het moeilijk hebben.
chevax schreef:Inhoudelijk eens met je bericht. Maar de praktijk laat zien dat sommige mensen hier toch meer moeite mee hebben dan anderen, dat mag er in mijn optiek ook zijn.moonsparkle schreef:Iedereen zijn leed kan ondraaglijk zijn, iedereen zit anders in elkaar. Niemand kan voelen hoe een ander zich voelt.
Dat klopt absoluut, maar dit enorme leed zo op jezelf betrekken, daar heb ik moeite mee. En er zullen ongetwijfeld mensen mét angststoornissen zijn, maar zullen we vooral de Oekraïners beklagen? En niet hier elkaar, omdat het “ons zo raakt”? Het raakt je als je met je kinderen onder je arm in een metrostelsel moet vluchten. Als je familie wordt doodgeschoten. Als je in 1x álles kwijt bent en wéét dat je te arm bent om weer iets op te bouwen. Dát zijn de mensen die het moeilijk hebben.
Ailill schreef:Inhoudelijk eens met je bericht. Maar de praktijk laat zien dat sommige mensen hier toch meer moeite mee hebben dan anderen, dat mag er in mijn optiek ook zijn.Dat klopt absoluut, maar dit enorme leed zo op jezelf betrekken, daar heb ik moeite mee. En er zullen ongetwijfeld mensen mét angststoornissen zijn, maar zullen we vooral de Oekraïners beklagen? En niet hier elkaar, omdat het “ons zo raakt”? Het raakt je als je met je kinderen onder je arm in een metrostelsel moet vluchten. Als je familie wordt doodgeschoten. Als je in 1x álles kwijt bent en wéét dat je te arm bent om weer iets op te bouwen. Dát zijn de mensen die het moeilijk hebben.