Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:27

Ik heb dezelfde klachten gehad, incl tintelingen, uitval, misselijkheid enz.
Bij mij bleek het door een allergie te komen.

Zoolgangster

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:29

Het kan echt van alles zijn, van migraine tot conversie en wat er ook nog meer mogelijk is. Ik zou in ieder geval naar de huisarts gaan, door de stress van niet weten wat het is, voel je je alleen maar naarder, lijkt me.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:33

Amber_anne schreef:
Ik heb vandaag sinds een hele lange tijd weer een erge paniek aanval gehad

Het begon met een blinde vlek bij mijn oog, dit zijn klachten waar ik bekend mee ben en weet dat het door stress komt.
Daarna kreeg ik echter last van klachten die die ik nog nooit heb gehad. Ik kon niet meer lezen, ik zag woorden maar die vormden geen zin en als ik het voor las sloeg het ook nergens op. Daarna begon mijn spraak. In mijn hoofd wist ik wat ik wilde zeggen maar er kwam geen volledige zin uit en dat merkte ik zelf eigenlijk niet. Alleen als ik heel langzaam sprak lukte het me.
Deze klachten hebben denk ik een uur geduurd.
Tussendoor heb ik twee paniek aanvallen gehad.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze klachten? Of iets wat er op lijkt?

ik denk direct aan migraine.

Als ik migraine heb dan verlies ik eerst zicht (net vlekken, je ziet de vlekken niet maar delen van je zicht vallen weg. Mijn twee handen voor me zie ik, maar als ik rechtdoor kijk zie ik enkel het rechterhand en niet meer het linkerhand). Daarna gaat mijn ene hand (meestal links) gaan tintelen en slapen, dat gevoel trekt door tot in mijn schouder en dan mijn gezicht. Spraak valt ook weg, ik heb de zinnen in mijn hoofd maar ik kan ze niet uitspreken of spreek jibberish. ) dit duurt totaal ongeveer 30 min tot 2 uur, afhankelijk van de soort en snelheid vn de pijnstillers.
Daarna krijg ik knallende koppijn. Beste totnutoe is dat gewoon proberen weg te slapen. Dan ben ik na een uur of 4-5 wel weer min of meer op de been.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:09

Ik herken de klachten de je beschrijft. Slechter gaan zien, woorden / zinnen niet meer begrijpen, moeite hebben om te spreken,...
Ik heb momenten dat ik het idee heb dat ik nauwelijks iets zie, maar evenzeer momenten gehad dat ik wel zinnen zag staan, maar het geen betekenis leek te hebben. Een eenvoudige zin als "De kat zit in de boom" begrijp ik soms niet. De woorden afzonderlijk begrijpen is al moeilijk, laat staan de hele zin.
Het is sowieso goed om een fysieke oorzaak uit te sluiten en dus je arts te contacteren.

Ik weet niet of je al ooit van de polyvagaal theorie gehoord hebt? In de 'beste' modus voel je je veilig en kan je stressoren het hoofd bieden. Houdt de stress te lang aan, is de dreiging te groot, ... kan je in een volgende modus terecht komen; die van vechten of vluchten. Werkt dat ook niet meer, dan ga je naar een toestand van bevriezen. Het kan dan inderdaad zijn dat je dingen die je leest of hoort niet meer goed begrijpt, je lichaam het laat afweten, je dissocieert, stilvalt, niet meer kan praten etc. Het kan dat je tussen de middelste en de laatste fase zat: paniek en anderzijds stilvallen. Dit kan inderdaad stressgerelateerd zijn, een teken dat je over je grenzen gegaan bent etc.
Mijn klachten kaderen hierin. Als ik (te ver) over mijn grenzen gegaan ben, vermoeid ben, getriggerd wordt oid, dan raak ik in de laatste fase. Ik zie slechter, kan minder goed begrijpen wat gezegd wordt of wat ik lees, ik raak mijn stem kwijt en/of ga onduidelijk praten enz. Wat je ertegen kan doen? Rust nemen en zorgen dat je in een veilig situatie komt.
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is, zoals gezegd: sluit eerst uit dat het iets fysiek is. Maar àls het niets fysieks is, zou dit dus wel kunnen.