Druk op de borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:17

Annet_Dottie schreef:
Ik vind het wel heftig dat als je met zulke klachten naar de huisarts gaat dat je eigenlijk afgewimpeld word met ik kan niks vinden ga maar weer.. Zou hier eigenlijk niet mee akkoord gaan gewoon weer bellen hoor..

Nou idd.

Toen ik met wat vage klachten naar de HA ging, is er direct bloed geprikt, holter geplaatst en daarna ren afspraak bij de cardioloog rn longarts gemaakt :=

Een second opinion is ook altijd een idee.
Imo heb je die klachten niet voor niks. Ook als het uiteindelijk niet ernstig maar vooral ongemakkelijk is, dan is het wel fijn om een oorzaak of oplossing te vinden.

Mungbean

Re: Druk op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:22

Geen idee hoe het metaal met je gaat, maar bij mijn broer was dit het eerste lichamelijke teken van een burnout.
Hoe dan ook zou ik er ook niet echt gerust op zijn.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:23

We hebben net de assistenten gebeld. Ik word zo teruggebeld

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:39

Ah goed zo. Hopelijk weet je zo meer

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:11

3x per dag paracetamol met ibuprofen...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:13

Ik zou met de ibuprofen wat terughoudend zijn ivm mogelijke maagproblematiek wat de klachten zou kunnen veroorzaken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:20

Ik heb afgelopen zomer dezelfde symptomen gehad als jij. Ik kreeg uit het niets enorme druk op de borst, dat ik echt moeite had met ademen. Ik kon nog geen 10 meter normaal lopen of ik was al buiten adem en verzuurd. Ik schrok daar zo van dat ik daarop een paniekaanval kreeg. Althans; de paniekaanval was al bezig. Die druk en dat ademen enzo hoorde daarbij, en iets in mijn hersenen deed me geloven dat ik in levensgevaar was. Het lukte om uit die paniekaanval te komen (ik had daarvoor overigens nog nooit paniekaanvallen of dit soort symptomen gehad), maar die druk en dat ademen bleef zo'n 4 weken. Op den duur ben je namelijk steeds aan het piekeren van "is er toch niet iets aan de hand?" en let je continu op hoe je ademt. Daardoor ga je als het ware op een verkeerde manier ademen, en blijven de klachten. Mijn saturatie was ook veel te laag.

In mijn geval zat het dus echt tussen mijn oren. Ik stond al langere tijd onder onbewuste stress; ik dacht zelf dat ik de rust zelve was. Ik piekerde wel veel, en ben me er nooit bewust van geweest dat dat ook stress was. Tot dit moment, dus.

Ik snap je ongerustheid enorm. Bel inderdaad nog een keer de huisarts; zorg dat je er in ieder geval zeker van bent dat er niets lichamelijks mis is. En als dat, hopelijk, uitgesloten is, neem dan goed rust. Luister naar je lichaam, wees er lief voor. Stel het gerust door jezelf mentaal gerust te stellen. Ik had zelf een hele lieve huisarts van wie ik zo vaak als nodig was mocht komen om me gerust te stellen. Dat, plus de app headspace en een goede psycholoog, heeft mij erg geholpen.

Je bent in ieder geval jong (ongeveer even oud als ik) en verder gezond. De kans is echt ontzéttend klein dat er iets ergs met je aan de hand is (maar laat het wel even goed uitzoeken!). Wel staan wij jonge mensen erg onder druk, en dat heeft helaas onbewust nare gevolgen. Je mag me altijd een PB'tje sturen, en ik hoop dat wat er ook is, dit berichtje je een beetje geruststelt.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:22

We gaan zo even langs mijn oma om mijn bloeddruk te meten. Want als dit klopt, dan is er iets mis denk ikAfbeelding
Afbeelding

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:36

Soepblik schreef:
Ik heb afgelopen zomer dezelfde symptomen gehad als jij. Ik kreeg uit het niets enorme druk op de borst, dat ik echt moeite had met ademen. Ik kon nog geen 10 meter normaal lopen of ik was al buiten adem en verzuurd. Ik schrok daar zo van dat ik daarop een paniekaanval kreeg. Althans; de paniekaanval was al bezig. Die druk en dat ademen enzo hoorde daarbij, en iets in mijn hersenen deed me geloven dat ik in levensgevaar was. Het lukte om uit die paniekaanval te komen (ik had daarvoor overigens nog nooit paniekaanvallen of dit soort symptomen gehad), maar die druk en dat ademen bleef zo'n 4 weken. Op den duur ben je namelijk steeds aan het piekeren van "is er toch niet iets aan de hand?" en let je continu op hoe je ademt. Daardoor ga je als het ware op een verkeerde manier ademen, en blijven de klachten. Mijn saturatie was ook veel te laag.

In mijn geval zat het dus echt tussen mijn oren. Ik stond al langere tijd onder onbewuste stress; ik dacht zelf dat ik de rust zelve was. Ik piekerde wel veel, en ben me er nooit bewust van geweest dat dat ook stress was. Tot dit moment, dus.

Ik snap je ongerustheid enorm. Bel inderdaad nog een keer de huisarts; zorg dat je er in ieder geval zeker van bent dat er niets lichamelijks mis is. En als dat, hopelijk, uitgesloten is, neem dan goed rust. Luister naar je lichaam, wees er lief voor. Stel het gerust door jezelf mentaal gerust te stellen. Ik had zelf een hele lieve huisarts van wie ik zo vaak als nodig was mocht komen om me gerust te stellen. Dat, plus de app headspace en een goede psycholoog, heeft mij erg geholpen.

Je bent in ieder geval jong (ongeveer even oud als ik) en verder gezond. De kans is echt ontzéttend klein dat er iets ergs met je aan de hand is (maar laat het wel even goed uitzoeken!). Wel staan wij jonge mensen erg onder druk, en dat heeft helaas onbewust nare gevolgen. Je mag me altijd een PB'tje sturen, en ik hoop dat wat er ook is, dit berichtje je een beetje geruststelt.

Lief berichtje. Ik stuur je straks een pb :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:00

Hoe was de bloeddruk bij de huisarts? En bij oma?

Ik zou paar keer meten en tja in die dingen ben ik ook wel nuchter, het is jouw lijf en als je het niet vertrouwd bel je vanavond de HAP. Simpel zat en zeker dat bellen niet te zwaar maken.

Bloeddruk is inderdaad hoog en dus vaker meten zodat je kijkt of dat lager wordt..
Eet maar zoutarm of zonder zout vanavond en komende dagen en weinig of geen koffie en alcohol.
En als dit zo blijft zeker ook je hartklep benoemen zou ik de HAP bellen.
Stress is nl ook niet zo bevoordelijk voor je gemoedsrust.

Ooit was ik doktersassistente bij een huisarts en wij hadden zoiets , beter 1x teveel als dat de patiënten 1x te weinig bellen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:24

Die polsmeters zijn niet heel betrouwbaar. En voor nu zou ik eigenlijk gewoon even vertrouwen op het oordeel van je huisarts, die je gezien heeft, dingen gemeten en gecontroleerd heeft en waar nog een keer extra mee overlegd is, ipv de reacties die je op een paardenforum krijgt.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:26

pien_2010 schreef:
Hoe was de bloeddruk bij de huisarts? En bij oma?

Ik zou paar keer meten en tja in die dingen ben ik ook wel nuchter, het is jouw lijf en als je het niet vertrouwd bel je vanavond de HAP. Simpel zat en zeker dat bellen niet te zwaar maken.

Bloeddruk is inderdaad hoog en dus vaker meten zodat je kijkt of dat lager wordt..
Eet maar zoutarm of zonder zout vanavond en komende dagen en weinig of geen koffie en alcohol.
En als dit zo blijft zeker ook je hartklep benoemen zou ik de HAP bellen.
Stress is nl ook niet zo bevoordelijk voor je gemoedsrust.

Ooit was ik doktersassistente bij een huisarts en wij hadden zoiets , beter 1x teveel als dat de patiënten 1x te weinig bellen.

Bij huisarts: Mijn bloeddruk was 157/104 en 2e meting 143/100* onderdruk weet ik niet meer. Bij oma:
Afbeelding

Afbeelding

Zout neem ik nu inderdaad niet.
Alcohol en koffie drink ik sowieso niet. Bloeddrukmeter thuis werkte dus niet. Maar weet niet of ik nu iets moet ondernemen of niet. Het is een vervelend gevoel...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:34

Je hoeft niets te ondernemen want bloedruk bij oma en de HA is licht verhoogd en zeker geen voorbode van hart infarct. Dus ga maar verder met de meter van oma. Je bloeddruk is goed aan het dalen en dat is goed.
Gezellige avond gaan doen en leuk programma gaan kijken waar je kunt lachen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:44

Ik zou nu echt even stoppen met focussen op je lichaam, maar echt even mijn tips gaan opvolgen. Dat klinkt heel tegenstrijdig, dat weet ik, maar je maakt jezelf anders helemaal gek.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:47

Mijn bloeddruk meten thuis wilde mijn moeder graag. En na de hoge waarde wilden we dus even kijken bij oma hoe die dan is. Bloeddruk nu is dus goed, maar neemt niet weg dat mijn klachten er nog zijn. Ik snap dat continue focussen op mijn lichaam de klachten wellicht verergert. We gaan zo eten en dan ga ik even serie kijken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:53

Als je het niet vertrouwt bel je in overleg met je moeder terug en laat je je opnieuw onderzoeken. Blijkbaar is er dan niet voldoende gerustgesteld.

Hoe oud ben je?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:56

dalena schreef:
Mijn bloeddruk meten thuis wilde mijn moeder graag. En na de hoge waarde wilden we dus even kijken bij oma hoe die dan is. Bloeddruk nu is dus goed, maar neemt niet weg dat mijn klachten er nog zijn. Ik snap dat continue focussen op mijn lichaam de klachten wellicht verergert. We gaan zo eten en dan ga ik even serie kijken.

Goedzo, lekker even met iets anders bezig zijn. :j ik herken dit zo goed, het de hele tijd ermee bezig zijn. En het voelt echt alsof er een band om je ribbenkast heen zit en je zit dan de hele tijd te controleren of het nog zo is.

Lekker eten, serie kijken en echt: headspace hielp bij mij heel erg. Vooral om die ademhaling te controleren en weer normaal te maken. En nog iets wat hielp: het spelletje alto's adventure. Ondanks dat je er flink mee "bezig" bent wat lekker afleidt, is het ook heel rustgevend. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:05

Ook dingen als gezellig rondje wandelen met je moeder bv helpt. Gewoon loslaten en op zijn vroegst morgen pas meten.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:16

We wachten nu inderdaad af hoe het morgen is. En meten morgenochtend nog even. Daarna beslissen we of we de huisarts bellen of niet.
Edit; ik ben 23

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:21

+:)+ verstandig en het is gewoon fijn dat je bloeddruk nog maar licht verhoogd Is. Dus met die wetenschap kun je een gezellige relaxte avond hebben. Ik begrijp goed dat je ongerust was.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:23

Je bloeddruk raakt ook verhoogd als je zelf stress hebt, dus het kan ook een vicieuze cirkel zijn natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:26

Bloeddruk is een moment opname. Wil je echt weten of je bloeddruk aan de hoge kant is dan zou je een kastje moeten dragen voor 24 uur.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:33

Of dat wist ik niet. Ik heb wel vaker een hartkastje gehad. Maar nog nooit een kastje voor bloeddruk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:41

Wordt dat niet samen gemeten dan?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:43

Durf ik niet te zeggen. Is echt al jaren geleden. Toen ik nog bij de kindercardioloog zat