Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:59

Alles met mate is hier ook een gouden regel!

Voor makkelijker & snel vers(er) eten zijn een heleboel mooie websites, apps en maaltijdservices! Ik gebruik zelf de app Mealime, 1x in de week plan ik wat maaltijden vooruit die me max 30 min kosten om te maken. En ja, af en toe zit daar een keer iets tussen met een kant en klaar gekochte saus oid, ook dat is voor mij geen wereldramp, het hoeft niet elke dag 100% perfect vers te zijn. Als dat 50% of 75% van de tijd wel lukt haal je er ook al winst uit als je eerst niet of nauwelijks vers kookt.

Bienotje

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:26

Alles met mate idd. Pasta met saus en dan nog extra geraspte kaas erover en gebakken uitjes en.. lekker hoor maar zonder smaakt een goede pasta ook prima.

Ik volg geen echt dieet, maar heb me wel op hoofdlijnen ingelezen wat bv keto is, maar ook lazy fitgirl en project gezond wat hun principe is.

Calorien zijn niet leidend, variatie wel. En als het je interesse bheeft zijn er veel recepten te vinden om ook zonder pakjes te koken op internet :-)

Ik ging eens bij bekende eten. Maakte lasagna voor 4 personen en over de ovenschotel gingen 2 zakjes geraspte kaas :wow: was lekker hoor, maar dat maakt wel net ff verschil in voeding dan dezelfde schotel met 1 handje geraspte kaas ;-)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:43

Alles met mate inderdaad.
Gevarieerd en vers.
Door de weeks probeer ik dat zoveel mogelijk te doen.

Ik kijk niet op etiketten.
Ik probeer elke dag voldoende verse groenten en fruit te eten.

In het weekend snack ik er rustig op los.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:45

Nature93 schreef:
prompter schreef:
Ik eet het liefst dingen die er ook uit zien als eten, waaraan je kan zien wat het is. Dus geen koek bijvoorbeeld, ik kan niet zien wat daar allemaal in zit. Ik kweek graag zelf groenten en wij kopen veel biologisch voedsel. Bewerkt voedsel laten we zoveel mogelijk staan, dus geen kant en klare potjes en zakjes, maar sauzen etc gewoon zelf maken van simpele ingrediënten. Wij bestellen ook nooit eten, alles wordt zelf gemaakt. Een paar keer per jaar gaan we uit eten, maar ook dan bestel ik dingen die zo min mogelijk bewerkt zijn.

Er zijn echt hele goede boeken over gezond (en toch lekker) eten te vinden, mijn zoektocht is gestart toen ik een boek van Amber Albarda had gelezen :)

Maar heel eerlijk hoelang ben je bezig met het avond eten? Als ik om half 6 thuis ben, moet ik soms rond half 7 ook weer weg voor sport ed. Ik vind koken met 'normale' producten al een hele opgave op sommige momenten. Ik ben alleen en op dagen dat ik savonds niets heb kook ik vaak voor meerdere dagen en op mijn paardrij avond schuif ik bij m'n ouders aan.

Misschien is een slowcooker een goed idee voor je !
Wij doen alles sochtends voor het werk in de slowcooker en in de avond is het klaar om te eten :-D

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:00

Receptje voor pesto:
Plantje basilicum afknippen, dikke steeltjes eruit halen
Olijfolie
Pijnboompitten of zonnebloempitten
Hele oude kaas of parmezaanse kaas
Evt beetje zout
Evt beetje water

Doe alles in de electrische hakmolen, goed fijn malen en klaar.

Één probleem, je lust geen pesto uit een potje meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:09

Hello fresh is een leuke om jezelf wat makkelijke, voedzame en lekkere maaltijden aan te leren.

Ik kook helaas ook elke avond vaak een uur.. ben tot corona kok geweest en vind het heerlijk om aan te modderen in de keuken. Je krijgt vanzelf handigheid in snelle en gezonde bereidingen.

De boeken van project gezond zijn ook leerzaam en lekker koken !

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:23

Wat is gezond?
Zelf vers bereiden zonder pakjes en zakjes, dan kom je al een heel eind.
Zakjes kruidenmix bestaan soms voor meer dan de helft uit zout.

Ik vind trouwens HelloFresh niet eens zo heel vriendelijk om echt makkelijk te leren koken.
Ja, je krijgt alles aangeleverd in porties, maar ik vind het veel geld voor wat je krijgt en voor startende koks vind ik sommige gerechten echt wel wat ingewikkeld.

Wij zijn zelf zeer handig in de keuken en hebben diverse gerechten die in een half uur op tafel staan.
Of eigenlijk niet eens gerechten, maar meer "ideeën".
Alleen elke keer net iets anders, omdat er andere groente in huis hebben.

Groenteplaat uit de oven is hier favoriet. Meestal als je klaar bent met snijden in minder dan 30 minuten gaar.
Gewoon diverse groente in stukjes snijden (paprika, ui, sperzieboontjes, pastinaak, zoete aardappel, knolselderij, t maakt eigenlijk helemaal niet uit. Aardappel in blokjes erdoor kan ook nog.
Op de bakplaat leggen, eetlepel olijfolie er doorheen mengen en evt wat paprikapoeder of wat Italiaanse kruiden.
20-30 minuten op 200 graden in de oven. Eten maar.

Als je niet vegetarisch wil eten, kan er prima een stuk vis (zalm, kabeljauw, koolvis) of bijvoorbeeld een kipfilet mee de oven in.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:34

Hier thuis ook bewust bezig met zo min mogelijk kant-en-klaar.

Maar ik loop altijd vast op 1 ding!
Ovenschotels! Hoe maak ik een saus die ook zorgt dat m'n ovenschotel een beetje bind zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:43

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:00

Wat voor type ovenschotel? Met lasagne heb ik nooit last. In andere sauzen zit vaak meel oid voor het binden. Of een eitje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:32

Nature93 schreef:
Ik hoor ook vaker dat vlees vervangers niet heel gezond zijn. Wat kun je precies bereiden met kikkererwten en linzen?

Vleesvervangers 'moeten op vlees lijken', terwijl een lekkere 'linzenburger' dat niet hoeft. (Dat scheelt smaakstoffen etc etc.)

Een 'linzenburger' is een mengsel van lins, wat meel, eieren, olie en 'die kruiden die jij lekker vindt'. (De pittiger kruiden zou ik zeggen.)

Op zich is zo'n linzenburger gezond in de zin van: eiwitten en brandstof.
Voor de vezels en vitaminen hebben je groenten nodig.

Er zijn heel veel peulvruchten, van snijbonen, prinsessebonen en peultjes tot capucijners, bruine bonen, kidneybonen, linzen, kikkererwten/hummus etc etc.

En je kunt er de gekste dingen mee.
Witte bonen met zuurkool en wat kaas.
En er zijn meerdere varianten op hummus met dus andere bonen.

Snelle recepten:
Linzensoep met gefruite ui, knoflook wat boerenkool en een winterpeen.
(De linzen kun je 'smorgens met je theewater opzetten, na een paar minuten uit, eventueel' in de hooikist', 's avonds even opwarmen.)

En wij gooien linzen in de 'borsj' : soep uit Oost Europa: uien fruiten, gekookte linzen erbij gesneden bietjes (tegenwoordig :o voorverpakt) en opdienen met zure room. (Meestal yoghurt hier in huis.)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:56

Volgende keer gewoon die Pizza bestellen. Is hartstikke gezond volgens de nutri-score :D Afbeelding

Niet serieus natuurlijk, maar laat je vooral niet afschrikken door vetten.
Suikers heeft je lichaam niet nodig, gezonde vetten wel (bijv. olijf, kokos, echte boter en vetten uit vlees, noten of avocado, niet de chemisch geëxtraheerde vetten als zonnebloem,raapzaad en palmolie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:59

Eigenlijk zijn vleesvervangers onwijs makkelijk te maken, zoals calippo hierboven ook aangeeft. Lekker een beetje rommelen in een kom met ingredienten tot het voldoende plakt en dan bakken of frituren! Dan weet je dus zeker wat er in zit, dat het helemaal naar je persoonlijke smaak is en welke voedingsstoffen je wil laten terugkomen. Dit kun je ook vooraf doen en invriezen :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:50

Nature93 schreef:
Pandora2 schreef:
Ja :D
Ik heb er mij jaren geleden wat in verdiept.
Etiketten lezen en herlezen is de boodschap. En leren wat de ' verborgen ' ingrediënten zijn.
Conclusie : enkel vers is de moeite waard om mee te koken :Y)
En dan vers van het land van de boer. Net als vlees vers van de korte keten verkoop waarvan ik weet hoe de dieren geleefd hebben en verzorgd zijn.

Alles waar meer dan 5 ingrediënten inzitten, laat ik altijd staan.
Ook geen charcuterie voor mij.
Voor pasta gebruik ik passata en verse kruiden. Geen pesto, geen andere pastasauzen.

Het is een beetje aanpassen en nadenken, maar het kan. Echt ! 8-)

Ik denk ik dat ik voor pasta sausjes beter zelf sausjes kan maken. Hopelijk komt er nog een keer z'n druilerige zondag waarin ik een voorraad kan maken. Suggesties altijd welkom!

Het is ook meer, dat ik dacht een gezonde maaltijd in elkaar geflanst had en het achteraf niet zo geweest is. Als ik gewoon pizza had besteld, dan had ik bewust gekozen voor ongezond. :')

Hier wordt buiten het tomatenseizoen ook passata als basis gebruikt. Gebruik pure ingrediënten en ben niet bang voor vet (want geeft smaak en heeft je lichaam nodig).

ideeën voor pasta sauzen:
- knoflook, ui, oregano aanfruiten in goede olijfolie, niet te heet. speklap in stukjes gesneden meebakken. Groenten toevoegen (wotel heeeel klein gesneden en/of courgette). Passata (of goede verse ontvelde tomaten) toevoegen. Als laatst wat gekookt water van de pasta toevoegen, geraspte parmezaanse kaas. Door de pasta mengen.

- Ansjovis + kappertjes + pepertje bakken in olijfolie. gesnipperde ui en knoflook toevoegen en rustig aanfruiten. Passata toevoegen en iets inkoken. Zwarte olijven en tonijn toevoegen. Beetje gekookt water van de pasta toevoegen en geraspte parmezaanse kaas.

Maak je peste vers, zo veel lekkerder! In de zomer kun je dit prima zelf zaaien in potten, 1 plantje per potje, ze worden best groot. Ik heb hier standaard Basilicum Napoletano Bolloso in de moestuin staan. Gigantische bladeren geeft deze en heerlijke pesto!

-

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:05

callippo schreef:
Volgende keer gewoon die Pizza bestellen. Is hartstikke gezond volgens de nutri-score :D [ [url=m/DQKluG.png]Afbeelding[/url] ]

Niet serieus natuurlijk, maar laat je vooral niet afschrikken door vetten.
Suikers heeft je lichaam niet nodig, gezonde vetten wel (bijv. olijf, kokos, echte boter en vetten uit vlees, noten of avocado, niet de chemisch geëxtraheerde vetten als zonnebloem,raapzaad en palmolie)

Die Nutri-score geldt voor dit product binnen zijn productklasse. Dus binnen de diepvriespizza's is dit een redelijk goede keuze. Als je het gaat vergelijken met andere productgroepen kom je waarschijnlijk bedrogen uit..

Het gaat om het verschil tussen vullen en voeden.
Mac Donald's/diepvriespizza vult, maar voedt niet. Daardoor heb je snel weer honger.
Een goede maaltijd (met misschien dezelfde kcal als die pizza) voedt en houdt je daardoor langer vol.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:29

MuSLi schreef:
Die Nutri-score geldt voor dit product binnen zijn productklasse. Dus binnen de diepvriespizza's is dit een redelijk goede keuze. Als je het gaat vergelijken met andere productgroepen kom je waarschijnlijk bedrogen uit..

Het gaat om het verschil tussen vullen en voeden.
Mac Donald's/diepvriespizza vult, maar voedt niet. Daardoor heb je snel weer honger.
Een goede maaltijd (met misschien dezelfde kcal als die pizza) voedt en houdt je daardoor langer vol.

Bovenstaande klopt niet, nutri-score wordt over alle producten heen getrokken. Wel een nadeel is dat er geen rekening wordt gehouden met het klaarmaken (een patatje in de supermarkt wordt beoordeeld voor het bakken, terwijl je door het frituren er vet aan toevoegt wat je ook binnen krijgt).
Persoonlijk vind ik de nutri-score te plat geslagen, het kijkt puur naar hoeveel vet/zout/etc er aanwezig is in het product en niet wat voor effect dat heeft. Kaas is bijvoorbeeld altijd een D of een E, terwijl daar veel goede vetten en eiwitten in zitten. Er kilo's van eten is onverstandig, maar an sich is het een voedzaam product wat in veel gezonde voedingspatronen een plek kan hebben.

Je verwart het misschien met het groene of oranje vinkje? (gezonde keuze, gezondere keuze) daar werd wel binnen de productgroep vergeleken wat de meest gezonde keuze zou moeten zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:44

Roulette_ schreef:
Bovenstaande klopt niet, nutri-score wordt over alle producten heen getrokken. Wel een nadeel is dat er geen rekening wordt gehouden met het klaarmaken (een patatje in de supermarkt wordt beoordeeld voor het bakken, terwijl je door het frituren er vet aan toevoegt wat je ook binnen krijgt).
Persoonlijk vind ik de nutri-score te plat geslagen, het kijkt puur naar hoeveel vet/zout/etc er aanwezig is in het product en niet wat voor effect dat heeft. Kaas is bijvoorbeeld altijd een D of een E, terwijl daar veel goede vetten en eiwitten in zitten. Er kilo's van eten is onverstandig, maar an sich is het een voedzaam product wat in veel gezonde voedingspatronen een plek kan hebben.

Je verwart het misschien met het groene of oranje vinkje? (gezonde keuze, gezondere keuze) daar werd wel binnen de productgroep vergeleken wat de meest gezonde keuze zou moeten zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... utri-score

Nee, de nutri-score is absoluut binnen de productgroep.

Citaat:
Aan de hand van de totaalscore krijgt een product een A, B, C, D of E. Een donkergroene A staat voor de meest gezonde samenstelling binnen de productgroep. Producten met de minst gezonde samenstelling krijgen een donkeroranje E.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:15

Misschien zit het verschil in wat voor ons productgroep is? Of het is anders ingevoerd dan eerst de bedoeling was, ik ben de voedingswereld inmiddels uit.

De nutri score wordt vastgesteld vanuit een rekenmodel, niet vanuit een ranking.
Het rekenmodel maakt alleen onderscheid tussen ‘dranken’ ‘toegevoegde vetten’ ‘kazen’ en ‘algemeen’ (die laatste kom ik ook wel tegen als ‘vaste stoffen’ of ‘vast vloeibare voedingsmiddelen’).
Er is dus wel enige indeling, maar niet zo veel dat je vanuit de consument gezien in mijn ogen kan spreken van productgroepen. Sowieso niet tot het niveau van ‘diepvriespizza’.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 21-02-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:17

Afbeelding

Dit is een voorbeeldje van de website van de rijksoverheid. Dit is toch echt wat ze bedoelen met vergelijking binnen een productgroep. Zo staat het ook omschreven op die website.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:20

Handig om te weten. Het zou toch veel handiger zijn als ze het over álle productgroepen heen zouden trekken? (maar ja, dat zal de verkoop wel naar beneden halen...)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:23

MuSLi schreef:
[ [url=m/CNb5pb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een voorbeeldje van de website van de rijksoverheid. Dit is toch echt wat ze bedoelen met vergelijking binnen een productgroep. Zo staat het ook omschreven op die website.

Dat is een voorbeeld van hoe ze willen dat je het gebruikt. Dat je bij het kiezen van jouw boodschappen hetgeen pakt met de beste score. De opbouw is echt vanuit een rekenmodel waarin minimale/maximale waarden zijn afgesproken op de 4 hoofdgroepen uit mijn vorige post.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:27

Sheran schreef:
Handig om te weten. Het zou toch veel handiger zijn als ze het over álle productgroepen heen zouden trekken? (maar ja, dat zal de verkoop wel naar beneden halen...)

They did, zie mijn post. Waarom ze uiteindelijk op 4 categorieën zijn blijven steken heeft vermoed ik te maken met dat je anders erg oneerlijke en onrealistische verschillen krijgt, wat een verkeerde indruk zou geven.
Maar of jij nu een pak koekjes, een zak snoep of een doos diepvrieskroketten pakt, de score komt uit hetzelfde model.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:29

Sheran schreef:

Niet per se, want het geeft mensen ook de mogelijkheid om binnen een productgroep de gezondste optie te kiezen. Als je diepvries pizza wil, gaan de meeste mensen niet opeens voor het volkoren broodje met gerookte zalm met wat roomkaas en kruiden. Terwijl als je normaal een 4-kazen neemt en het blijkt dat de hawaii beter scoort en je die ook prima vindt, is de kans groter dat je dan die kiest.

Je wint vaak meer bij kleine stapjes dan bij (de verwachting van) grote veranderingen. De mensen die bewust kiezen voor gezond eten, gaan toch in de meeste gevallen al niet voor die diepvriespizza (of besluiten dat ze deze keer bewust eens ongezond gaan eten).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:34

In dat kader inderdaad wel. Maar waar ik vaak naar zoek (wat is calorierijk, kant en klaar en toch redelijk gezond) zie je er niet mee :)

xMvGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:47

@TS, Ja dit is herkenbaar! Maar, zoals iemand al schreef: pesto is niet per se ongezond hoor! Het bevat vitamine A (voor o.a. een goede huid en tandvlees) en C (wat ook de opname van ijzer bevordert) en er zit eiwit in, dus als je lekker sport dan is dan een goede bouwstof voor je spieren, alsook onverzadigd vet (weer goed voor o.a. je cholesterol). Maar wanneer je het dagelijks zal eten in grote hoeveelheden, zal het weer niet gezond zijn, dus met mate en no worries ;-)

Wat bakker Pandora2 ook aangeeft: lekker vers van het land en biologisch. Ben je al eens in een biowinkeltje geweest? Vaak zie je daar heel andere groenten liggen dan in de supermarkt. Sowieso moet men bewust zijn van het feit dat je niet heel het jaar 'verse bloemkool' kan kopen, wellicht kan je zelf wel een beeld schetsen dat buiten het seizoen om deze groenten bijvoorbeeld in speciale koelcellen worden onttrokken van zuurstof zodat ze 'langer vers' blijven. Kijk daarom eens op een seizoensgebonden kalendertje, zodat je groenten van het land kan eten die in dat betreffende seizoen zitten. Bijkomend voordeel: gunstiger voor de portemonnee!

Ik heb een paar geweldige kookboeken liggen zoals die van Lekker en Simpel, en Heerlijke Chaos. Bomvol lekkere gerechten die je vooraf al soms kan voorbereiden, zodat het je niet veel tijd kost in de avond om alles klaar te maken. Nu zit ik zelf in een luxe positie dat wij altijd thuis werken en ik dus veel tijd heb om een gevarieerde en uitgebreide maaltijd op tafel te zetten waardoor ik meestal ca. 1 a 1,5 uur echt bezig ben met koken en dan ook alles zelf maak (eventuele sauzen etc.). Ik start om 17.00 u met voorbereiden en dan staat de tafel om 18.30 u klaar met eten.

Daarnaast pluk ik veel uit onze fruit- en moestuinen en alles wat ik dat seizoen overheb, maak ik al in zoverre klaar en weck ik in, zodat wij, wanneer wij toch onverhoopt handig moeten eten, ik enkel een weckpot hoef te openen en klaar is Kees.
Ik vermijd zoveel mogelijk de supermarkt, hetgeen wat wij nodig hebben of bij lokale ondernemers (eieren en kippenvlees bij de kippenboer) overige groente en fruit bij lokale telers en varken- en rundvlees hebben wij van onszelf. Zo min mogelijk pakjes en/of zakjes en weinig suikers en ook geen frisdranken en veel dingen kopen wij wekelijks bij Hofweb (online biologisch).

Het klinkt misschien suf of ouderwets haha, maar wij proberen hier echt wel aan te houden. En natuurlijk eten wij ook wel eens een frietje of een broodje kroket. Maar daarnaast wel weer veel fruit of groenten tussendoortjes. Wij hebben fysieke en lange werkdagen (boerenbedrijf) dus goed eten is hier een must! :D

Misschien kan je op de website van Lekker en Simpel ook iets vinden? https://www.lekkerensimpel.com