Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nature93 schreef:prompter schreef:Ik eet het liefst dingen die er ook uit zien als eten, waaraan je kan zien wat het is. Dus geen koek bijvoorbeeld, ik kan niet zien wat daar allemaal in zit. Ik kweek graag zelf groenten en wij kopen veel biologisch voedsel. Bewerkt voedsel laten we zoveel mogelijk staan, dus geen kant en klare potjes en zakjes, maar sauzen etc gewoon zelf maken van simpele ingrediënten. Wij bestellen ook nooit eten, alles wordt zelf gemaakt. Een paar keer per jaar gaan we uit eten, maar ook dan bestel ik dingen die zo min mogelijk bewerkt zijn.
Er zijn echt hele goede boeken over gezond (en toch lekker) eten te vinden, mijn zoektocht is gestart toen ik een boek van Amber Albarda had gelezen
Maar heel eerlijk hoelang ben je bezig met het avond eten? Als ik om half 6 thuis ben, moet ik soms rond half 7 ook weer weg voor sport ed. Ik vind koken met 'normale' producten al een hele opgave op sommige momenten. Ik ben alleen en op dagen dat ik savonds niets heb kook ik vaak voor meerdere dagen en op mijn paardrij avond schuif ik bij m'n ouders aan.
Nature93 schreef:Ik hoor ook vaker dat vlees vervangers niet heel gezond zijn. Wat kun je precies bereiden met kikkererwten en linzen?
Nature93 schreef:Pandora2 schreef:Ja![]()
Ik heb er mij jaren geleden wat in verdiept.
Etiketten lezen en herlezen is de boodschap. En leren wat de ' verborgen ' ingrediënten zijn.
Conclusie : enkel vers is de moeite waard om mee te koken![]()
En dan vers van het land van de boer. Net als vlees vers van de korte keten verkoop waarvan ik weet hoe de dieren geleefd hebben en verzorgd zijn.
Alles waar meer dan 5 ingrediënten inzitten, laat ik altijd staan.
Ook geen charcuterie voor mij.
Voor pasta gebruik ik passata en verse kruiden. Geen pesto, geen andere pastasauzen.
Het is een beetje aanpassen en nadenken, maar het kan. Echt !
Ik denk ik dat ik voor pasta sausjes beter zelf sausjes kan maken. Hopelijk komt er nog een keer z'n druilerige zondag waarin ik een voorraad kan maken. Suggesties altijd welkom!
Het is ook meer, dat ik dacht een gezonde maaltijd in elkaar geflanst had en het achteraf niet zo geweest is. Als ik gewoon pizza had besteld, dan had ik bewust gekozen voor ongezond.
callippo schreef:Volgende keer gewoon die Pizza bestellen. Is hartstikke gezond volgens de nutri-score[ [url=m/DQKluG.png]Afbeelding[/url] ]
Niet serieus natuurlijk, maar laat je vooral niet afschrikken door vetten.
Suikers heeft je lichaam niet nodig, gezonde vetten wel (bijv. olijf, kokos, echte boter en vetten uit vlees, noten of avocado, niet de chemisch geëxtraheerde vetten als zonnebloem,raapzaad en palmolie)
MuSLi schreef:Die Nutri-score geldt voor dit product binnen zijn productklasse. Dus binnen de diepvriespizza's is dit een redelijk goede keuze. Als je het gaat vergelijken met andere productgroepen kom je waarschijnlijk bedrogen uit..
Het gaat om het verschil tussen vullen en voeden.
Mac Donald's/diepvriespizza vult, maar voedt niet. Daardoor heb je snel weer honger.
Een goede maaltijd (met misschien dezelfde kcal als die pizza) voedt en houdt je daardoor langer vol.
Roulette_ schreef:Bovenstaande klopt niet, nutri-score wordt over alle producten heen getrokken. Wel een nadeel is dat er geen rekening wordt gehouden met het klaarmaken (een patatje in de supermarkt wordt beoordeeld voor het bakken, terwijl je door het frituren er vet aan toevoegt wat je ook binnen krijgt).
Persoonlijk vind ik de nutri-score te plat geslagen, het kijkt puur naar hoeveel vet/zout/etc er aanwezig is in het product en niet wat voor effect dat heeft. Kaas is bijvoorbeeld altijd een D of een E, terwijl daar veel goede vetten en eiwitten in zitten. Er kilo's van eten is onverstandig, maar an sich is het een voedzaam product wat in veel gezonde voedingspatronen een plek kan hebben.
Je verwart het misschien met het groene of oranje vinkje? (gezonde keuze, gezondere keuze) daar werd wel binnen de productgroep vergeleken wat de meest gezonde keuze zou moeten zijn.
Citaat:Aan de hand van de totaalscore krijgt een product een A, B, C, D of E. Een donkergroene A staat voor de meest gezonde samenstelling binnen de productgroep. Producten met de minst gezonde samenstelling krijgen een donkeroranje E.
MuSLi schreef:[ [url=m/CNb5pb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een voorbeeldje van de website van de rijksoverheid. Dit is toch echt wat ze bedoelen met vergelijking binnen een productgroep. Zo staat het ook omschreven op die website.
Sheran schreef:Handig om te weten. Het zou toch veel handiger zijn als ze het over álle productgroepen heen zouden trekken? (maar ja, dat zal de verkoop wel naar beneden halen...)
Sheran schreef:Handig om te weten. Het zou toch veel handiger zijn als ze het over álle productgroepen heen zouden trekken? (maar ja, dat zal de verkoop wel naar beneden halen...)