Hoe omgaan met iemand met Burn-Out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:47

pateeke schreef:
. Soms help je gewoon echt meer door te zeggen dat je niet meer kan doen dan een luisterend oor bieden als het nodig is of eens wat te eten te brengen, maar je wel ziet dat de persoon nood heeft aan meer hulp en dan dus door te verwijzen naar een hulpverlener.

Maar toch zit juist in dat verwijzen naar een ander ook het overnemen. (En het maakt de situatie extra lastig als die hulpverlening er niets is, want dan is het ook nog iets dat tussen mensen in komt te staan. De naaste vindt dat de ander hulp moet zoeken, waardoor de ander teleurstelt als dat niet van de grond komt. Al denk ik dat in de situatie van de vriend van TS er nog wel mogelijkheden zijn.)

Kiezen voor eigen grenzen kan ook zonder dat. Dus zeggen dat je niet meer kunt doen dan een luisterend oor of af en toe eten brengen. En dat dan op zichzelf laten staan.
En dan bied je aan wat je wilt geven, omdat je dat wilt geven. Niet omdat je pedagogisch-didactisch de ander wilt leren om op een bepaalde manier te handelen.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 12:54

Nou het was maar goed dat zijn moeder gister mee geweest is anders was hij er niet eens geraakt.
Daar bij het gesprek was ook heel duidelijk dat hij dus gewoon dingen niet opslaat en dus ook de context mist. Na het gesprek weer compleet gesloopt...
ook werd een bezoek aan de huisarts aan geraden om te checken of er verder niets speelt.

Eva1975

Re: Hoe omgaan met iemand met Burn-Out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:08

Janneke, kan je mij wat meer vertellen over dat cortisolgehalte vertellen?
Ik denk ook echt dat het lichamelijk is maar ja de geleerden zeggen voor nu nog anders.

En ja hij is behoorlijk overbelast de laatste reis. Dat begon al bij het vertrek en een omslachtige vlucht die kant op. En een schip met rare kwaaltjes ... Dat zijn wel de dingen waar hij normaal energie van krijgt trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:17

Hoi Eva,
cortisol is zogezegd het lange termijn stress hormoon. En burn out (en depressie) staan er om bekend dat iemand dan laag/ te laag in zijn cortisol zit.
Doorgaans wordt het gemeten met een speekseltest (ideaal een aantal keren per dag).
Voor een gezond mens geldt dat de piek van cortisol rond 9 uur 'smorgens is, voor wie uitgeput is verschuift' een piepklein piekje' niet zelden naar veel later op de dag ('smorgens niet op gang te krijgen,' s avonds 'eindelijk een beetje mens', maar slapen lukt niet).

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:59

pateeke schreef:
Plausibel schreef:
Kun je nog aankomen met : zelfredzaam zijn, zelf problemen oplossen, trekken aan dood paard maar soms moet je echt even voor twee denken.
Uiteindelijk leert iemand dan weer op eigen pootjes met jou mee te lopen en uiteindelijk weer zonder zijwieltjes (zonder jouw continue hulp).

Ik kan me voorstellen dat dat jouw ervaring is. Mijn ervaring zowel privé als professioneel is dat je echt verantwoordelijkheid bij de persoon in kwestie moet laten liggen en je anders heel gemakkelijk terechtkomt in de reddingsdriehoek waar Janneke het over heeft. Als vriend, partner,… ben je niet de hulpverlener van de persoon met een burn-out en ik denk dat het belangrijk is te voorkomen dat je in die rol terecht komt en dus ook duidelijk te zijn over tot waar jouw rol als naaste reikt. Soms help je gewoon echt meer door te zeggen dat je niet meer kan doen dan een luisterend oor bieden als het nodig is of eens wat te eten te brengen, maar je wel ziet dat de persoon nood heeft aan meer hulp en dan dus door te verwijzen naar een hulpverlener.
Het moeilijke met dingen overnemen is dat je dingen kan doen met de beste bedoelingen, maar dit voor de persoon met een burn-out oid niet perse helpend is. De persoon gaat zelf met therapie moeten leren voelen wat hij of zij nodig heeft en waar zijn of haar grenzen liggen om er op die manier ook rekening mee te kunnen houden en anderen te laten weten aan welke hulp ze behoefte hebben.
Je kan meedenken en zoeken, maar het is uiteindelijk de persoon zelf die moet nagaan wat voor hem of haar helpend is en hoe hij of zij geholpen kan worden, hoe moeilijk dat ook is.
Ga je dingen overnemen, beslissingen of keuzes maken voor iemand die dat op dat moment niet kan, dan riskeer je keuzes of beslissingen te maken die voor de persoon op dat moment niet passend zijn en dat kan dan op zijn beurt weer leiden tot conflict (want jij hebt dan iets beslist waarmee die persoon bv over zijn grenzen gaat).

Als je echt iemand om je heen hebt met een zware burn-out of depressie kan je verantwoordelijkheid neerleggen wat je wilt, maar dan gebeurt er echt niets.
Je kunt wel ritme en regelmaat aanbieden en vanuit daar kleine keuzes bij iemand zelf neerleggen. Uiteraard alles bespreken en iemand aansporen dingen zelf te doen maar een taak als: bel de dokter even. Is soms echt teveel als iemand in die diepe put zit.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:19

Ik ben blij dat ik hier de vraag gesteld heb en het is met nog duidelijker geworden dat ik vooral eerst goed op mezelf moet passen. Hoe lastig ik het ook vind om niet te zien hoe en wat.

Als ik weer een opgeladen ben toch maar eens kijken hoe we het dan gaan aanpakken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:33

Plausibel schreef:
Als je echt iemand om je heen hebt met een zware burn-out of depressie kan je verantwoordelijkheid neerleggen wat je wilt, maar dan gebeurt er echt niets.
Je kunt wel ritme en regelmaat aanbieden en vanuit daar kleine keuzes bij iemand zelf neerleggen. Uiteraard alles bespreken en iemand aansporen dingen zelf te doen maar een taak als: bel de dokter even. Is soms echt teveel als iemand in die diepe put zit.

Daar ben ik mij van bewust. Ik weet wat het is om in zo'n diepe put te zitten en hoe het is om met iemand samen te leven die in zo'n put zit. Ik zeg ook niet dat je iemand aan zijn lot moet overlaten. Wel blijf ik de mening toegedaan dat de persoon verantwoordelijk blijft voor zijn eigen gedrag.
Je kan in zo'n situatie ook naast de persoon gaan staan door te zeggen: ik denk dat het belangrijk is dat je dit bespreekt met de dokter. Mag ik voor jou een afspraak maken? Dat in plaats van: ik vind dat je naar de dokter moet, ik maak een afspraak.
Ik zie het overnemen echt als beslissingen / keuzes maken voor de ander, hulp geven die de ander niet vraagt of toelaat.
Dat staat zelfs nog los van didactisch oogpunt, maar is echt gewoon mijn persoonlijke ervaring. Als het in het contact met een naaste met depressie / burn-out misliep, was het altijd doordat de persoon (onbewust) bepaalde verwachtingen had (zoals dat keuzes gemaakt werden in diens plaats, zorgen dat die persoon niet over de eigen grenzen ging, dat ik problemen van de persoon zou oplossen etc.) die ik niet waar kon maken. In zo'n geval is het in mijn ogen soms echt nodig om duidelijk te zijn over wat je kan bieden en wat niet, zodat de persoon ook weet wat hij kan verwachten en weet waar hij / zij aan toe is. Duidelijkheid is voor veel mensen met een depressie of burn-out ook van groot belang, weten waar je aan toe bent.... Is dat een fijne boodschap om te krijgen? Nee, maar wel het meest eerlijke naar zowel jezelf als de ander toe.

TS, laadt eerst zelf op en ga dan na wat je kan hem kan bieden nu en op langere termijn. En wees daarin ook eerlijk naar hem toe. Ik begrijp heel goed dat je frustratie voelt dat het na een week bij hem weer naar af gaat. Dat is ook gewoon erg frustrerend. Hij kan er niet aan doen, maar ik vraag me wel af welke verwachtingen hij (al dan niet onbewust) heeft van jou... Als hij onbewust van jou gaat verwachten dat jij hem structuur enz geeft, dan denk ik dat je echt heel goed bij jezelf moet nagaan of je dat kan en wil bieden en op welke manier je dat dan gaat doen. Bespreek het met hem: wat heeft hij nodig, wat verwacht hij van jou, wat is zijn hulpvraag naar jou toe, hoe kan jij hem helpen en wat kan jij wel en niet doen voor hem? Het is geen gemakkelijk gesprek, maar op termijn levert het jullie beide wel het meeste op.
Wat je ook zou kunnen doen is vragen aan hem of hij en zijn moeder met de psycholoog bespreken hoe jullie hem kunnen helpen / steunen en proberen verwachtingen en mogelijkheden af te stemmen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:39

Slikt hij medicatie en zo ja wordt er daadwerkelijk geprikt om te controleren of dit de juiste dosering voor hem is? En als hij medicatie slikt, is dit wel het juiste middel? Soms is het fijn om een afspraak bij een psychiater te krijgen om eens goed naar de medicatie te kijken. Zowel of het nodig is als wat voor middel en dosering de voorkeur hebben.

Heeft hij zelf het gevoel dat de therapie hem helpt? Er zijn vele verschillende soorten therapie en misschien loont het de moeite om eens te kijken naar een andere vorm van therapie? Wel even goed kijken naar de vergoedingen en wachtlijsten, want helaas is het een rommeltje binnen de ggz.

En begrijp ik heb goed dat jij je paarden aan huis hebt? Is het een idee dat hij op enkele vaste dagen naar jou komt? Bij jou ontbijt en dan vervolgens mee helpt bij de paarden? Soms doet het veel om iemand even uit de eigen omgeving te halen en wat lichamelijk aan het werk te zijn. En jij bent er ook wat bij geholpen en kan in je eigen huis blijven.

Ik denk zelf dat mensen veel baadt hebben bij structuur en buitenshuis bezig zijn. Al is het tijdelijk 3x per week 3 uur vrijwilligerswerk. En mocht dit nog te ver gegrepen zijn is het misschien toch eens een goed idee om te kijken naar intensievere therapie waar hij enkele dagdelen heen kan.

Ik weet uit ervaring dat enkele laagdrempelige verplichtingen/activiteiten juist fijn kunnen werken. Toch je bed uit moeten, want een wekker drukte ik gewoon uit. Ook geeft het wat afleiding. Ergens zijn waar je ontbijt, luncht oid. Dan eet je sneller iets dan wanneer je alleen thuis bent en het zelf en alleen moet doen.

Heel lief dat jij zo voor hem zorgt, maar ik denk ook dat hier een goed plan moet komen vanuit een professional. Deze kar kun je niet blijven trekken, want je gaat er nog aan onderdoor.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:27

Ik snap dat het makkelijker is als je een reden/doel hebt om voor op te staan, om voor uit je bed te komen.

Is er niks in de buurt dat hij kan doen (als vrijwilliger) waarvoor hij uit zijn bed moet? Met honden uit een asiel gaan wandelen oid?

Heb jij zelf nog paarden TS, of een hond oid? Iets waarvoor je hem zou kunnen "inschakelen" wat hem een doel geeft? Los van het doel is het samen zijn/zorgen voor dieren vaak ook helend :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 00:18

Ik heb ook een Burnout, zit nu sinds begin september thuis, heb de eerste weken heel veel geslapen en op de bank gelegen.
Eten maken was me teveel gedoe, ik moest wel, heb 3 kinderen, maar het waren super makkelijke maaltijden.
Wanneer er weer een doktersbezoek aan zat te komen werd ik letterlijk ziek (van stress).
Ik heb nu besloten niet meer terug te gaan naar mijn werk en nu begint er eindelijk verlichting te komen.

Als je hem graag wilt helpen zou je maaltijden kunnen maken die deels ingevroren worden zodat hij het alleen op hoeft te warmen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 00:50

Wat lief dat jij je zo inzet voor hem TS.

Ik mis in dit verhaal thuisbegeleiding/ambulante begeleiding. Die kan hem ondersteunen om dagelijkste taken op te pakken, te beginnen bij het creëren van een structuur. Maar ook mee gaan naar de psycholoog, briefpost openen en beantwoorden, huishouden, bewegen, elke dag douchen en 3x per dag eten bijvoorbeeld. Je kan contact opnemen met een sociaal team van de gemeente om hier over te informeren. Zij kunnen een indicatie afgeven als ze deze ondersteuning ook nodig achten. Zo te horen is dat wel het geval aangezien er een sociaal netwerk ontbreekt die jouw vriend dit kan bieden (niks ten nadele van jou, maar structureel dit vol houden en uiteindelijk met de juiste ondersteuning dit op eigen kracht is wel een voorwaarde voor herstel). Persoonlijk vind ik het kwalijk dat we dit in Nederland vaak van het sociale netwerk verwachten, maar goed die gedachte verschilt wel per gemeente. Zeker het proberen waard. En anders kan je ook een beroep doen op het welzijnswerk. Mocht er geen indicatie afgegeven worden vanuit de Wmo.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 10:35

Ik ben ondertussen weer een beetje opgeladen, en vandaag komen mijn kinderen weer.

Medicatie is er niet, begeleiding op de psycholoog na ook niet.
De huishoudhulp is helaas gestopt na het vinden van een andere baan.

Op het moment lukt eten een klein beetje weer en douchen en aankleden is ook weer gelukt. Voor nu is de afspraak dat hij woensdag bij mij komt eten... maar dat geloof ik pas als hij er daadwerkelijk is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:04

Ondanks dat ik niet ben van zomaar aan de medicatie, vraag ik me af of het in deze niet verstandig is om via de huisarts een doorverwijzing naar een psychiater te vragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:49

Ik ben bij lichamelijke problemen (en ik vermoed dat deze burn out pure lichamelijke uitputting is)
erg voor medicatie.
In de harde praktijk is een orthomoleculaire arts doorgaans de beste keuze.
(Geen verwijsbrief nodig, zie https://www.mbog.nl)
Volgend hoofdstuk 'hoe krijg je hem daar...'

En :(:) houd vooral je eigen energie en grenzen in de gaten!

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 11:56

Janneke, dat vermoeden hebben we zelf ook. Maar goed hij zit er maar mooi mee.

We hebben al zo veel mogelijke handvaten aangereikt maar zeker het "alternatieve" wil hij niet aan.
Het heeft al 3 maanden geduurd voor het besef kwam dat hij in de ziekteweg moest, en daarna nog eens een hele tijd voor dat er professionele hulp ingeschakeld werd... (toen zag hij pas in dat hij er niet zelf uit zou komen)
Voor nu eerst maar weer eens in een normale cyclus zien te komen. En zorgen dat hij wel naar de psycholoog blijft gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:11

Als er overleg met de psycholoog mogelijk is over hem, kan dat een mogelijk handvat zijn.

Toen ik burnt out was, heb ik een jaar lang geroepen 'ik kan niet denken, mijn hersens staan stil'.
En ik vrees dat hij ook in zo'n soort toestand 'rondwaart'.
(Je logische verstand houdt er mee op, je lichaam zit in uitputting / overlevingsmodus, en om te overleven zijn er reflexen. Logisch nadenken, ordenen, je gedrag onder de loep nemen: biologisch geldt het niet als keiharde noodzaak.)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:25

Eva1975 schreef:
Het heeft al 3 maanden geduurd voor het besef kwam dat hij in de ziekteweg moest, en daarna nog eens een hele tijd voor dat er professionele hulp ingeschakeld werd... (toen zag hij pas in dat hij er niet zelf uit zou komen)

Mijn ervaring met (mensen met) burn-out is dat daar net een groot probleem zit: je gaat door en door en door en weet misschien wel dat je op de rem moet gaan staan, maar je slaagt er niet in om op die rem te gaan staan. Totdat je lichaam gewoon echt op is en je niets meer kan. Dan kan je wel gaan zeggen: je moet een stap terug doen, in de ziektewet gaan, hulp zoeken,... maar dat helpt vaak niet; totdat de persoon met z'n hoofd tegen de muur botst.
Heel frustrerend als naaste (en voor de persoon zelf). Je kan alleen maar zeggen wat je ziet en aangeven dat het tijd is om op de rem te gaan staan. En dan is het wachten tot de persoon het zelf ook inziet dat het zo niet verder kan.

Janneke2 schreef:
Als er overleg met de psycholoog mogelijk is over hem, kan dat een mogelijk handvat zijn.

Ja, de psycholoog kan handvaten geven. Ik ben wel voorstander van dat soort gesprekken van een naaste met psycholoog niet over, maar met hem te voeren. Op z'n minst een gesprek waar hij bij aanwezig is.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 12:28

Standaard zin is op het moment .. kortsluiting in mijn kop... dus ja heel herkenbaar.

Voor nu moet ik het weer even een beetje loslaten. Ik kan dingen wel graag willen maar krijg hem toch niet zo ver op het moment.

Het grote nadeel van zeevarende zijn is ook dat je aan boord aan het werk bent totdat je aflosser er is en jij zelf in de taxi naar het vliegveld zit. Zeker bij een leidinggevende functie. En dan thuis in een groot gat valt omdat er niets meer moet.