Hernia l4-l5 ervaring gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Hernia l4-l5 ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 13:09

@moniek, in principe is voor mij de volgende stap opereren of cortisonen + pijnstilling.
En ja die uitstraling pijn is gewoon gruwelijk.

@nobel
Jeetje, dat klinkt ook echt echt niet fijn.
Het laten vastzetten is wel vaak 1 van de laatste opties die ze doen
Maar wel fijn dat je nu weer je leven terug hebt.

Ik zit nu al bijna een uur in de wachtkamer bij de arts.
Ik ben echt de pijn spuugzat.
De dames bij de balie keken echt raar op dat ik ondanks morfine broertje nog te veel pijn heb

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:30

Mijn moeder is 2x geopereerd aan een hernia.
Verder ook veel behandelingen gehad qua corticosteroïden injecties, epiduroscopie en nog een heel revalidatie traject. Helaas blijvende zenuwschade en nu heeft ze sinds een half jaar een neurostimulator.
Mocht je meer informatie willen kun je mij altijd een PB sturen :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-22 11:28

Ai ai ai.

De neurochirurg is echt flink pissig op de orthopeed.
Schijnt ook dat in het mri bericht staat dat ik direct doorverwezen zou moeten.
Niet met directe woorden maar wel in artsen taal schijnbaar.

Het schijnt dat ik voor het ruggenmerg + zenuwen nog 3 mm plaats heb op de L4-l5.
En hij zegt, na zo'n lange tijd afwachten is het alleen nog operatie wat kan.
Nog langer wachten kan. Maar de kans is heel minimaal dat het goed gaat worden...
Dus maandag word ik gebeld ivm operatie waarschijnlijk -O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:30

https://www.hernia-weg.nl/ Dr. Patrick Simons, een uit Limburg afkomstige chirurg die in Keulen zijn praktijk heeft. Uit heel Nederland komen herniapatiënten naar Keulen om zich te laten opereren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 07:55

Gem schreef:
https://www.hernia-weg.nl/ Dr. Patrick Simons, een uit Limburg afkomstige chirurg die in Keulen zijn praktijk heeft. Uit heel Nederland komen herniapatiënten naar Keulen om zich te laten opereren.

Aahh tnx, maar ik heb maandag god zij dank al kunnen laten opereren

De pijn in mijn benen is echt weg.
Iets gevoelloos nog links in mijn voet maar het gaat.

Gister al 2x een stukje mogen lopen met een hoge Rollator. Dat ging best fijn.
Afgelopen nacht pijn gehad aan de operatie wond. Maar dat is vrij logisch.

Maar het is echt grandioos om eindelijk geen pijn meer in mijn benen te hebben

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:10

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:29

Fijn dat het achter de rug is Hageslag. Hopelijk nu een voorspoedige revalidatie. Hoe ziet dat traject eruit?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:50

Ik lees hier veel herkenbare dingen.
ruim 4 jaar geleden werd er een dubbele hernia ontdekt (L5 en S1), geen druk op de zenuwen, toen maanden lang oxycodon geslikt, met alle bijwerkingen en afkickverschijnselen naderhand.
Met beweging (veel wandelen en krachttraining in de sportschool) en medicatie ben ik toen 3 a 4 jaar stabiel geweest. Begin 2021 'door mijn rug' gegaan, ik dacht dat het kwam doordat er lockdown was en ik mijn 'onderhoudsdosis' krachttraining miste. Huisarts gevraagd voor een verwijzing voor de neuroloog iv.m hernia geschiedenis, maar nee, die kreeg ik pas na 8 weken medicatie, als het daarna nog niet over was, dan zou ik een verwijzing krijgen.
Nou, het leek een korte tijd stabiel (maar je went ook aan pijn en ik ben een harde wat dat betreft), dus ik liet het maar weer even zitten.

In mei gaat het weer mis en dit keer heb ik niet alleen rugpijn, maar veel uitstraling naar mijn kruis en been. Ik koppel dit nog niet aan zenuwpijn.
Bel de huisarts en zeg dat ik nu toch echt een doorverwijzing wil en niet weer 8 weken medicatie.
Ik krijg de doorverwijzing, na 3 weken heb ik nog niets vernomen (ik zou gebeld worden of een brief krijgen), ik bel zelf de poli. Ze geeft aan dat het erg druk is en dat ze maar 2 weken vooruit plannen.

22 juni heb ik eindelijk mijn intake bij de neuroloog.
Advies, nieuwe MRI scan laten maken zodat ze deze kunnen vergelijken met die van vorige keer.
10 augustus MRI scan.
26 augustus bel afspraak neuroloog. Ze is supervaag, geeft amper informatie/uitkomst van de MRI scan.
En of ik wil besluiten of ik een pijnblokkade wil of niks en nog even afwachten.
Even afwachten? ik ben hier al 8 maanden pijn aan het lijden (oke, met tussenpozen, maar toch).
Ik zeg dat ik het moeilijk vind om zo een keuze te maken, terwijl ik er niets van snap.
Nouja, dan was het ook een optie om een doorverwijzing te krijgen voor de neurochirurg, want die kon dan goed uitleggen wat de opties waren en wat de voor en nadelen zijn.
Oh, jij kan dat dus niet?

23 september gesprek bij de neurochirurg. Hij begint: hier heb ik je MRI voor je. Ik neem aan dat je die al gezien hebt? Uhm nee. De beste man vond dit belachelijk. Het mag dan corona-tijd zijn, maar dit soort dingen moeten niet via de telefoon. Hij nam echt de tijd, legde alles haarfijn uit en wat mijn opties nu waren.
De pijnklachten die ik aangeef kwamen anatomisch niet overeen met de locatie waar de de hernia op de MRI zien die zichtbaar op de zenuw drukt.
Hierdoor werd opereren voor nu nog geen mogelijkheid.
Zijn plan: eerst L5 inspuiten (waar ze een hernia zien die tegen de zenuw drukt) en als dat niet werkt, L4 inspuiten, die beter overeen komt met mijn klachten.

16 november intake pijnpoli
2 december pijnblokkade L5
25 januari bel consult met de dokter die de pijnblokkade gezet had. Geen tot weinig effect gehad. Overgaan tot L4 inspuiten.
1 februari (gisteren) pijnblokkade L4

Nu afwachten of deze behandeling wel aanslaat.
29 maart balafspraak met de pijnpoli om het resultaat door te spreken.

Amitriptyline slik ik nu al geruime tijd en die haalt de scherpe randjes eraf.
Nu ben ik echter verhuisd en heb ik sinds kort een nieuwe apotheek en die leveren van een ander merk en sindsdien gaat het vele mate slechter. Ik wacht nu even het resultaat van de pijnblokkade af anders ga ik er achteraan dat ik het merk wil wat ik daarvoor al had.

Ik lees hier ook dingen over pregabaline, daar kreeg ik suïcidale gedachten van. Bleek een bijwerking te zijn. Ben ik toentertijd direct mee gestopt.

Gem, die ga ik ook eens opzoeken, misschien een optie als dit allemaal op niks uitloopt.
Hagelslag wat fijn dat je zo snel geholpen bent. Heel veel sterkte met je herstel!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 10:23

Oh wauw, dat klinkt ook al als een flinke medische misser.

Hier gaat het eigenlijk echt best oke.
Behalve het plassen. Daar heb ik problemen mee.
Dat willen ze straks gaan onderzoeken hoe wie wat....

Maandag na de operatie een katerher gekregen. Die is er gister ochtend uitgekomen omdat ik toen zelf mocht opstaan

Alleen ik heb nog altijd problemen ermee