Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:21

Het juridisch loket zegt dat ze hier niet veel over kunnen zeggen omdat er nog nooit zo'n casus geweest is.

Verder wel dat ik deze zondag sowieso betaald moet krijgen omdat ik voor zondag niet gegarandeerd een negatieve test heb. Ik mag namelijk zaterdag pas testen omdat dat de vijfde dag zou zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:22

Vayo schreef:
Wat zegt de GGD hierover? Ik denk dat zij liever hebben dat je in quarantaine gaat in het huis waar er iemand positief is, dan dat je je gaat verplaatsen naar een woning waar niemand besmet is en de mensen tot de risicogroep behoren. Wellicht geven zij aan dat dit ook niet mag. Dan kan je dat zo naar je werkgever communiceren. Dat dit je verplicht wordt vanuit de ggd.

En kun je eventueel een paar dagen salaris missen? Of een paar dagen vrij nemen? Want ik zou dan mijn poot stijf houden hoor. Ik zou het risico niet willen lopen mijn ouders te besmetten als ze tot een risicogroep behoren.

Is er geen mogelijkheid om jezelf af te zonderen in het huis van je schoonmoeder? Want wat wordt als contact gerekend dan? Langer dan 15 min binnen 1,5 m afstand? Dat moet op zich wel te doen zijn toch? Ik zou liever daar wat meer moeite in steken en dan gewoon zondag gaan werken bij een negatieve test. Desnoods doe je met een werpwerp schoonmaakdoekje de wc knoppen, deurklinken en wc bril af met een mondkapje op. Dan handen wassen, naar de toilet en weer handen wassen.

Helaas is dat hier in huis echt geen doen. Het is een vrij klein huis, en of ik of mijn vriend is altijd wel even in de buurt.

Dat salaris kan ik inderdaad wel missen. Ik was van plan juist meer te werken in plaats van minder omdat ik leuke (dure) dingen gepland heb, maar dat doe ik dan maar een andere keer. Ik ben eerder bang dat ik hierdoor op een schietstoel richting ontslag kom te zitten, maar weet ook dat ze mensen nodig hebben... Dus...
Laatst bijgewerkt door Nala op 10-01-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:23

Wat is precies het probleem.. je salaris wordt toch gewoon doorbetaald tijdens je quarantaine?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:25

Hannanas schreef:
Wat is precies het probleem.. je salaris wordt toch gewoon doorbetaald tijdens je quarantaine?

Nee, omdat ik langer in quarantaine zit dan "absoluut nodig" willen ze me niet betalen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:26

Nala schreef:
Vayo schreef:
Wat zegt de GGD hierover? Ik denk dat zij liever hebben dat je in quarantaine gaat in het huis waar er iemand positief is, dan dat je je gaat verplaatsen naar een woning waar niemand besmet is en de mensen tot de risicogroep behoren. Wellicht geven zij aan dat dit ook niet mag. Dan kan je dat zo naar je werkgever communiceren. Dat dit je verplicht wordt vanuit de ggd.

En kun je eventueel een paar dagen salaris missen? Of een paar dagen vrij nemen? Want ik zou dan mijn poot stijf houden hoor. Ik zou het risico niet willen lopen mijn ouders te besmetten als ze tot een risicogroep behoren.

Is er geen mogelijkheid om jezelf af te zonderen in het huis van je schoonmoeder? Want wat wordt als contact gerekend dan? Langer dan 15 min binnen 1,5 m afstand? Dat moet op zich wel te doen zijn toch? Ik zou liever daar wat meer moeite in steken en dan gewoon zondag gaan werken bij een negatieve test. Desnoods doe je met een werpwerp schoonmaakdoekje de wc knoppen, deurklinken en wc bril af met een mondkapje op. Dan handen wassen, naar de toilet en weer handen wassen.

Helaas is dat hier in huis echt geen doen. Het is een vrij klein huis, en of ik of mijn vriend is altijd wel even in de buurt.

Vrij klein als in 'geen aparte slaapkamers'? Ik heb veel collega's gezien die zowat vanuit een bezemkast aan het werk zijn/in quarantaine zitten vanwege familieomstandigheden. Tenzij je in een 2 kamerflat woont met een grote familie moet er toch wel wat mogelijk zijn?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:27

turtlelito schreef:
Nala schreef:

Vrij klein als in 'geen aparte slaapkamers'? Ik heb veel collega's gezien die zowat vanuit een bezemkast aan het werk zijn/in quarantaine zitten vanwege familieomstandigheden. Tenzij je in een 2 kamerflat woont met een grote familie moet er toch wel wat mogelijk zijn?

Laten we het zo zeggen: Ik zou het wel kunnen, maar wil mijn vriend niet dwingen dit ook te doen. En als hij zich er niet aan houdt maar wel naast mij in bed ligt is het dweilen met de kraan open natuurlijk.

Hannanas

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:29

Maar dan vraag je ergens toch de verkeerde vraag? Dan is je werkgever niet de dwarsligger maar in basis zijn dat je schoonmoeder en vriend als zij niet bereid zijn met gepaste maatregelen/quarantaine te realiseren zodat jij minder problemen met je werk hebt?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:29

turtlelito schreef:
Nala schreef:

Laten we het zo zeggen: Ik zou het wel kunnen, maar wil mijn vriend niet dwingen dit ook te doen. En als hij zich er niet aan houdt maar wel naast mij in bed ligt is het dweilen met de kraan open natuurlijk.

Ik snap het, het is ook lastig natuurlijk. Maar vanuit de werkgever geredeneerd: er zijn wel mogelijkheden natuurlijk (schoonmoeder in quarantaine/jullie in quarantaine). Hopelijk knapt ze snel weer op en mag iedereen weer 'vrij' bewegen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:30

Wat raar dat er nog nooit zo'n casus is geweest. Als ik google kom ik dit tegen
https://www.loket.nl/loondoorbetaling-bij-quarantaine/

onder het kopje Niet ziek, toch in quarantaine: loondoorbetaling? staat dat je geen loon doorbetaald hoeft te krijgen als de werknemer er zelfs schuldig aan is dat ie ziek geworden is. Nu ligt het hier net iets anders. Maar de verlengde quarantaine is wel jouw keuze. Een keuze die op zich begrijpelijk is. maar waarvan de kosten volgens mij niet op het bordje van de werkgever thuis horen.

Oplossingen zijn al genoemd: neem vakantiedagen op of regel een andere plek waar je geen contact met je schoonmoeder of je ouders hebt, een hotel of een vakantiehuisje.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:31

Hannanas schreef:
Maar dan vraag je ergens toch de verkeerde vraag? Dan is je werkgever niet de dwarsligger maar in basis zijn dat je schoonmoeder en vriend als zij niet bereid zijn met gepaste maatregelen/quarantaine te realiseren zodat jij minder problemen met je werk hebt?

Misschien wel inderdaad, maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid, dat is hun keuze. Mijn ouders beschermen is mijn verantwoordelijkheid en keuze.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:32

Nala schreef:
Hannanas schreef:

Misschien wel inderdaad, maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid, dat is hun keuze. Mijn ouders beschermen is mijn verantwoordelijkheid en keuze.

Flower, ik verdien niet echt genoeg om te zeggen, okay, laat ik dan maar een hotel of vakantiehuisje nemen voor een week zodat ik één dag kan gaan werken :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:39

Wil of kan je schoonmoeder niet in quarantaine?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:40

bigone schreef:
Wil of kan je schoonmoeder niet in quarantaine?

Ze wil niet. Waarom wel of niet doet er niet toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:41

Leuk zo'n schoonloeder. Maar sterke ermee, vind het schandalig dat madam gewoon doorloopt na een positieve uitslag. Kun jij niets aan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:43

Flower033 schreef:
Maar de verlengde quarantaine is wel jouw keuze. Een keuze die op zich begrijpelijk is. maar waarvan de kosten volgens mij niet op het bordje van de werkgever thuis horen.

Ben ik het trouwens niet mee eens: je bent in quarantaine zodat je een ziekte niet verder verspreidt. Op dat moment gaan verplaatsen naar een andere situatie met andere mensen is helemaal niet zomaar een logische keuze, EN het is niet gezegd dat het tot een kortere quarantaine leidt: als TS thuis is en ze draagt corona wel over aan haar ouders, dan moet ze nog langer in quarantaine blijven.

Het maakt voor mijn gevoel ook wel behoorlijk uit dat TS zich thuis ook niet zomaar helemaal besmettingsvrij kan afzonderen... als je alleen woont of echt aparte ruimtes en aparte badkamer hebt is het nog anders, maar hier is nadrukkelijk een risico van het overdragen van de besmetting, en daarmee alleen is het volgens mij al duidelijk dat het niet past bij quarantaine.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:45

Nala, waarom laat je niet morgen een pcr test doen, is die negatief dan meteen door naar je eigen huis, neem aan dat je ouders gevaccineerd zijn en jij ook.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:46

Het officiële woord van de GGD: Ik mag me niet verplaatsen omdat ik in quarantaine zit, en al helemaal niet omdat mijn ouders risicopatiënten zijn.

Bigone, dat klopt niet. Ik mag dan nog steeds niet naar huis, omdat het geen 5 dagen is sinds het laatste contact.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:48

Nala schreef:
Het officiële woord van de GGD: Ik mag me niet verplaatsen omdat ik in quarantaine zit, en al helemaal niet omdat mijn ouders risicopatiënten zijn.

Bigone, dat klopt niet. Ik mag dan nog steeds niet naar huis, omdat het geen 5 dagen is sinds het laatste contact.

Simpel. Als jij niet anders kunt (hotel, huisje, andere logeerplek), neem je vrije dagen op.

Je werkgever hoeft niet voor de kosten op te draaien.
Leg die rekening maar bij je schoonmoeder neer.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:49

Nala schreef:

Verplaatsen lijkt me idd ook niet verstandig. Maar dit is natuurlijk eigenlijk een 'half' antwoord, want de GGD zou ook adviseren dat de positieve persoon in isolatie gaat indien mogelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:55

Dees schreef:
Nala schreef:

Simpel. Als jij niet anders kunt (hotel, huisje, andere logeerplek), neem je vrije dagen op.

Je werkgever hoeft niet voor de kosten op te draaien.
Leg die rekening maar bij je schoonmoeder neer.

Precies.
Nala schreef:
Hannanas schreef:

Jouw verantwoordelijkheid richting je werkgever is om je quarantaine zo kort mogelijk te laten duren. Als jij ervoor kiest om daar te blijven, neem je die verantwoordelijkheid dus niet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:02

Had zojuist het leukste telefoongesprek met mijn werkgever ooit... Ik snap dat hij er niet op zit te wachten, maar goed, ik ook niet. Nu dus maar gewoon de afspraak dat hij mijn uren dan niet betaalt.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:18

Ik snap de werkgever wel eigenlijk.
Hij moet niet opdraaien voor het gedrag van je schoonmoeder en vriend, die niet willen meewerken om de quarantaine voor jou zo kort mogelijk te houden.

Je schrijft dat je je vriend niet wil ‘dwingen’ zich aan de regels te houden, en dat dat dus geen zin heeft als hij dan alsnog bij je in bed ligt.
Dan slaapt je vriend toch maar even lekker thuis bij z’n moeder? Voor zover ik begrijp wonen jullie niet samen, maar elk bij je eigen ouders.
Dan kan jij toch gewoon jezelf afzonderen in je eigen slaapkamer thuis, en vriend gewoon even niet laten langskomen tot quarantaine over is?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:19

Noblesse_ schreef:
Ik snap de werkgever wel eigenlijk.
Hij moet niet opdraaien voor het gedrag van je schoonmoeder en vriend, die niet willen meewerken om de quarantaine voor jou zo kort mogelijk te houden.

Je schrijft dat je je vriend niet wil ‘dwingen’ zich aan de regels te houden, en dat dat dus geen zin heeft als hij dan alsnog bij je in bed ligt.
Dan slaapt je vriend toch maar even lekker thuis bij z’n moeder? Voor zover ik begrijp wonen jullie niet samen, maar elk bij je eigen ouders.
Dan kan jij toch gewoon jezelf afzonderen in je eigen slaapkamer thuis, en vriend gewoon even niet laten langskomen tot quarantaine over is?

Helaas, ik ben al sinds dinsdag bij mijn vriend. Dus naar huis gaan mag niet van de GGD en wil ik ook niet, om mijn ouders te beschermen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:22

Ja nu is de context duidelijker. Fijn zo’n schoonmoeder, maar ik ben het wel met je werkgever eigenlijk eens. Je kan het anders doen, maar dat kan niet. Dus dan moet hij voor zichzelf kiezen en bekijkt hij het financiële plaatje. Eventueel kan je ook in isolatie in een eigen kamertje zou misschien een optie zijn?

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:23

Kan je niet gewoon in de aparte kamer zitten. En dan komt je vriend maar niet bij je in bed als hij niet in quarantaine wil.