Een nieuwe start voor mijn vader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 10:08

Tiggs schreef:
Gaan jullie stoppen met het bedrijf of is overdragen binnen de familie de bedoeling? Want als dat eerste het idee is dan zou ik een fiscalist raadplegen en geen estate planner (tenzij het een fiscalist is en ook helemaal in de IB en vpb zit).

Nee hij is ook fiscalist.

Ik geloof dat we nog 5 jaar overnemen met de BOR regeling of zoiets.
In die 5 jaar moet er een saneringsplan komen

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 10:10

Janneke2 schreef:
:o... ik heb geen flauw idee of ik een beter idee zou hebben, maar ik zie wel een valkuil.
Nu heb je het beste met je vader voor - en dat is prima!
Maar let er op, of je niet precies in de rol van je moeder gaat stappen - dat jij nu gaat regelen 'wat goed voor hem is'.
Als 'een beetje hobby-en in het voormalige bedrijfspand' is wat hij wil, 'waarom niet'?
(Daar kunnen vast wel redenen voor zijn, en niet alles hoeft op bokt. Het bedrijf als bedrijf beëindigen is denk ik sowieso een goed idee.)

Geen goed plan, kost nu alleen maar geld. En je moet wel realistisch blijven, je leven anders inrichten hoort ook bij het ouder worden.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 10:14

Storm schreef:
Ik ga het even over een andere boeg gooien, wordt het geen tijd dat je vader zelf eens na gaat denken over wat hij wil?
Ik snap goed dat jij hem wil helpen, maar dat deed je moeder ook. Ik zou hem helpen met de boel verkopen, maar hij moet zelf gaan bedenken wat hij nu verder wil.

Dat vinden wij ook, maar dat lukt hem niet.
Nu na een maand heel duidelijk geworden
Als ik hem geen eten breng dan eet hij alleen brood met kaas. Beetje raar voorbeeld maar initiatief nemen zit niet in hem.
Ben nu gestopt, om hem eens aan het denken te zetten met iedere dag eten te brengen. Ik vind dat hij gewoon simpel voor zichzelf maaltijd kan maken.
En nee hij wil geen maaltijdservice

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:23

Mijn vader zijn werk was zijn hobby en vice versa dus toen hij zonder werk kwam was dat ook echt een issue want de slagerij was hem alles.
Hij kon ook niets anders en legde zijn hele ziel en zaligheid daarin.
Het enige andere dat hij leuk vond was fietsen, was vroeger wielrenner, meer niet.
Hij wilde niet ergens anders werken voor een dag of wat want hij was altijd eigen baas en zeer precies.
Gelukkig leefde mijn moeder toen nog want in zijn eentje had hij het ook niet gered, kon water koken voor de koffie en daar hield het ook mee op.
Kan me zo voorstellen dat dat een hele zorg is TS en vind het mooi om te zien dat je het allemaal goed wil regelen voor je vader maar ook niet makkelijk.
Succes!

Edit,
Mijn vader was al een aantal jaren overleden toen mijn moeder ziek werd en op een gegeven moment de fut niet meer had om te koken.
Mijn moeder was best lastig, zeg ik het nog netjes O:) en wilde eerst ook geen maaltijden tot we een groenteboer vonden die lekkere ouderwetse maaltijden verkocht met lekker vlees erbij.
Soms is het niet anders en soms kan het niet anders!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:11

Jillz1 schreef:
Tiggs schreef:
Gaan jullie stoppen met het bedrijf of is overdragen binnen de familie de bedoeling? Want als dat eerste het idee is dan zou ik een fiscalist raadplegen en geen estate planner (tenzij het een fiscalist is en ook helemaal in de IB en vpb zit).

Nee hij is ook fiscalist.

Ik geloof dat we nog 5 jaar overnemen met de BOR regeling of zoiets.
In die 5 jaar moet er een saneringsplan komen

Het klinkt fiscaal niet als de makkelijkste casus, dus dan is een goede fiscalist inderdaad belangrijk.

Ik denk inderdaad niet dat je iemand van 80 nog kan veranderen (meer zelfstandig maken), wat iemand schreef.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:23

Jillz1 schreef:
Janneke2 schreef:
:o... ik heb geen flauw idee of ik een beter idee zou hebben, maar ik zie wel een valkuil.
Maar let er op, of je niet precies in de rol van je moeder gaat stappen - dat jij nu gaat regelen 'wat goed voor hem is'.
Als 'een beetje hobby-en in het voormalige bedrijfspand' is wat hij wil, 'waarom niet'?
(Daar kunnen vast wel redenen voor zijn, en niet alles hoeft op bokt. Het bedrijf als bedrijf beëindigen is denk ik sowieso een goed idee.)

Geen goed plan, kost nu alleen maar geld. En je moet wel realistisch blijven, je leven anders inrichten hoort ook bij het ouder worden.

Wiens geld kost het? Dat van je vader denk ik? Heeft je vader genoeg geld om het op die manier uit te zingen?

Kijk hij moet niet in schulden gaan komen maar als hij zijn eigen geld lekker gebruikt voor de oude dag die hij ziet zitten en de erfenis daardoor minder groot wordt... Zou geen probleem moeten zijn denk ik...

Bij je openingspost dacht ik zelf ook gelijk aan een doe het zelf garage, is ook al een paar keer aangekaart zag ik.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 11:50

[/quote]

Geen goed plan, kost nu alleen maar geld. En je moet wel realistisch blijven, je leven anders inrichten hoort ook bij het ouder worden.[/quote]

Wiens geld kost het? Dat van je vader denk ik? Heeft je vader genoeg geld om het op die manier uit te zingen?

Kijk hij moet niet in schulden gaan komen maar als hij zijn eigen geld lekker gebruikt voor de oude dag die hij ziet zitten en de erfenis daardoor minder groot wordt... Zou geen probleem moeten zijn denk ik...

Bij je openingspost dacht ik zelf ook gelijk aan een doe het zelf garage, is ook al een paar keer aangekaart zag ik.[/quote]

Kost mijn vader geld,hij heeft alles in zijn bezittingen zitten. Hij gunt zichzelf niks nu, ook geen rustig bestaan omdat hij goed weet dat er op de bank niet genoeg staat om zorgeloos te zijn.
Echter zijn bezittingen ( 4500 meter bouwgrond en huis en meer) maken hem zorgeloos.

Het is trouwens sowieso de bedoeling dat het" zakelijke gedeelte" nu al overgaat naar mij.Hoe dat beste kan gaan we morgen bespreken Van dat geld kan hij prima leven echter daarin moet nog wel een plan komen waarin hij ook nog zijn ding kan doen. Overnemen en hem op tweede spoor zetten gaan we niet doen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:51

Ik zou het denk ik sowieso meer tijd geven voordat hierin keuzes worden gemaakt. Zijn vrouw is pas een maand overleden, dat vind ik wel heel kortgeleden. Ik zou dan eens een half jaar uittrekken om aan die situatie te wennen voor je vader. Tot rust komen, wennen aan zonder partner zijn, eerst even de boel in de soep laten lopen als dat moet (broodjes kaas) en dan kan hij met de tijd vast uitvinden wat hij zélf wil. En dán kun je om de tafel voor een goed gesprek over de toekomst. :)