Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:00

Daarmee haal je mijn bericht van "houden van" zeggen wel compleet uit de context natuurlijk. :+ Zo kan het ook. Wat jij nu doet is net hetzelfde als ik zou zeggen: als je je partner niet eens kan zeggen dat je van hem houdt wat voor relatie heb je dan?
Ondoordacht, kort door de bocht en ook nog eens onnodig kwetsend.

Er van uit gaan dat iemand jouw "uiten van liefde" mogelijk niet interpreteert als "uiten van liefde" is gewoon realistisch. Wanneer je iemand zegt dat je van hem/haar houdt heb je dat risico niet. Jij kan denken dat jouw signalen duidelijk zijn (en denk dan ook groter dan enkel jouw huidige partner) maar het kan best zijn dat die voor anderen niet zo duidelijk zijn. En op het punt dat dat gebeurt (en ik zeg daarmee niet dat bij jou zo is.) dan loopt het mis. En ja, dat heb ik al meer dan eens zien gebeuren.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:21

Ayasha schreef:
Daarmee haal je mijn bericht van "houden van" zeggen wel compleet uit de context natuurlijk. :+ Zo kan het ook. Wat jij nu doet is net hetzelfde als ik zou zeggen: als je je partner niet eens kan zeggen dat je van hem houdt wat voor relatie heb je dan?

Er van uit gaan dat iemand jouw "uiten van liefde" mogelijk niet interpreteert als "uiten van liefde" is gewoon realistisch. Wanneer je iemand zegt dat je van hem/haar houdt heb je dat risico niet.

Tja, je benoemd het letterlijk in je post :) Maar nog even een mening op jouw laatste alinea - dan is er wellicht ook geen sprake van goede communicatie uiting (zowel fysiek als communicatief) gaande tussen beide partners als je er niet zeker van bent of de ander de liefde naar jou toe ook zo ervaart. ''Ik hou van jou'' omvat zo veel meer dan alleen het zinnetje benoemen.

Anoniem

Re: Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:28

Ik kwam bij mijn ex ook niet verder dan 'ik ook van jou' Wij zeggen het hier nooit tegen elkaar, binnen de familie niet en eigenlijk nooit. Ook nooit tegen iemand gezegd nu ik er zo over nadenk. Moet ook zeggen dat ik alleen met die woorden niet zoveel heb, ik zie het liever terug in actie..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:48

CairnTerrier schreef:
Ayasha schreef:

Er van uit gaan dat iemand jouw "uiten van liefde" mogelijk niet interpreteert als "uiten van liefde" is gewoon realistisch. Wanneer je iemand zegt dat je van hem/haar houdt heb je dat risico niet.

Tja, je benoemd het letterlijk in je post :) Maar nog even een mening op jouw laatste alinea - dan is er wellicht ook geen sprake van goede communicatie uiting (zowel fysiek als communicatief) gaande tussen beide partners als je er niet zeker van bent of de ander de liefde naar jou toe ook zo ervaart. ''Ik hou van jou'' omvat zo veel meer dan alleen het zinnetje benoemen.

Je pikt dus 1 zin uit een hele post en gaat daarmee aan de haal? :+ Dan houdt op. Bokkers die op die manier discussiëren ga ik echt niet meer op in.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:53

CairnTerrier schreef:
Ik vind het meer dan logisch. Ik word juist ontzettend kriegel van stelletjes die continu moeten bevestigen aan elkaar hoeveel ze van elkaar houden. Merk het ook aan vriendinnen. Even snel partner bellen om iets te vragen en elk gesprek eindigen met ''love you'' :*

Ieder zo zijn ding, maar ik ben daarin vrij nuchter en de dierbare mensen om mij heen weten dat ik ze lief heb en dat ik van ze houd. Dat uit ik in andere dingen, maar ook omdat ik ''ik hou van jou'' alleen zeg op bijzondere momenten als ik het daadwerkelijk meen. Ik hoef mijn partner niet elke dag te bevestigen dat ik van hem hou. Dat weet én voelt hij. Op bijzondere momenten zeggen we het tegen elkaar en dat voelt dan ook echt gemeend en waardevol <3

Ohh ja dat kan ook, zie dat wel voor me, hai schatje wilde even je stem horen, hou van jou…ik hou nog veel meer van jou…enz. Als een stel dat prettig vindt. :D
Als ik ergens anders ben bel ik alleen bij uitzondering om iets en dan eindigt het gesprek net zo goed met alleen kus. Of hem bellen als hij op pad is ook niet, andersom ook niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:56

CairnTerrier schreef:
Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk heel makkelijk. Vind het zo'n zonde dat mensen niet gewoon kunnen zeggen dat iemand veel voor ze betekent. Daar doe je IMO jezelf en de andere persoon mee te kort.
Tegen mijn vader als we gedag zeggen sowieso. Ik zie hem eens per week, ik wil niet op een dag niet meer kunnen gaan en beseffen dat ik het net de week er voor niet gezegd heb.

telefoongesprekken met mijn man sluiten we hier ook vaak af met "love you" da's dan niet minder gemeend. Gewoon wat "luchtiger" als je onder de mensen bent. Ik weet niet of we het dagelijks zeggen maar we herinneren de ander er wel regelmatig aan. "er van uit gaan dat de ander het wel weet" is iets waar ik al veel vriendschappen en relaties door heb zien sneuvelen.

Vind ik gek. Er zijn ook andere manieren om te laten weten dat je van je partner houdt. De één uit het in een woord, de ander uit het in een daad en nog een ander uit het beiden.
Als door het ontbreken of sporadisch benoemen van ''love you'' je relatie omvalt lijkt me dat daar meer aan de hand is :=

Je kan niet voor een ander bepalen of die relatie goed is omdat ze een gesprek altijd afsluiten met love you. Op ieder potje past een deksel

Edit: Sorry beetje te snel gelezen…ik snap het punt van Ayasha wel. Ik had echt wel meer ik hou van jou van mijn ouders willen horen. Zoiets doet gewoon goed.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:11

Ayasha schreef:
Je pikt dus 1 zin uit een hele post en gaat daarmee aan de haal? :+ Dan houdt op. Bokkers die op die manier discussiëren ga ik echt niet meer op in.

Je trekt het je wel heel erg aan. Het is maar een discussie :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:21

Geen moeite om het uit te spreken maar ben er wel selectief in.
Ik hou van de Vlaamsec variant: Ik zie u graag.
Niet omdat ik "Ik hou van jou" niet kan uitspreken maar omdat ik het zoveel "completer" klinkt imo.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:46

Tegen m’n vriend zeg ik het te pas en on te pas. Ik vind het ook fijn om terug te horen. Tegen vrienden zeg ik het ook vaak, als we afscheid nemen of als we bijna ophangen.
Tegen familie zeg ik het nooit en zij ook vrijwel nooit naar mij. Ik denk dat ik dat wel heb gemist als kind zijnde. Misschien dat ik het daarom juist nu zo graag tegen mijn vriend en vrienden zeg.

In het Engels vind ik het trouwens ook veel fijner om te zeggen, is wel merkwaardig eigenlijk.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:07

Ik vond het altijd heel moeilijk om te zeggen en heb het in mijn vorige relaties nooit gezegd, ook altijd moeite gehad om 'Ik ook van jou te zeggen'
Nu heb ik een nieuwe vriend die het vaak tegen mij zegt, we hebben ook echt iets goed samen. Dus de laatste tijd heb ik geleerd om het tegen hem wel steeds vaker te zeggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:10

Het meest akward is het als iemand die je nog niet zo lang kent het tegen jou zegt en wacht op het antwoord.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:56

Suzanne F. schreef:
Het meest akward is het als iemand die je nog niet zo lang kent het tegen jou zegt en wacht op het antwoord.

Oef ja

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:02

Maar als je het wel doet, dat houden van, wat is er dan op tegen om het te zéggen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:29

Als het niet wederzijds is dat wel een dingetje lijkt me, gelukkig beide kanten op nooit meegemaakt.

Ik zie je graag vind ik inderdaad zo lief <3 ga dat eens zeggen, kijken wat ik terug krijg :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 17:21

Interessant om alle reacties te lezen.
Maar wat ik me dan afvraag. Als je het niet zegt, wil het niet zeggen dat je niet van iemand houdt toch?
Ik hou heel veel van m'n familie, vrienden, vriend maar toch zeg ik het niet gemakkelijk tegen hun. Wil niet zeggen dat ik niet van ze hou...
Er zit toch ergens een rem op ofzo.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:28

itsmi schreef:
Maar wat ik me dan afvraag. Als je het niet zegt, wil het niet zeggen dat je niet van iemand houdt toch?
Ik hou heel veel van m'n familie, vrienden, vriend maar toch zeg ik het niet gemakkelijk tegen hun. Wil niet zeggen dat ik niet van ze hou...

Zeker niet.

Vind jij het (net zo) lastig om een ik hou van jou te ontvangen als te geven?
Als iemand het zegt tegen jou is het dan wel makkelijk om het terug te zeggen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:34

Ik zeg elke dag tegen mijn man dat ik van hem hou, het geeft me een fijn gevoel, stel dat er wat gebeurd dan is dat wel nog even uitgesproken. Niet dat we het niet weten van elkaar maar dan nog. Tegen anderen zeg ik het nooit. Soms voelt het wel rot als iemand het zegt en het me niet lukt om het terug te zeggen :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 06-01-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:38

Het is denk ik ook het beginnen er mee wat lastig is. Jongste hier heeft de langste relatie nu, heel lieve schoondochter, en heb nu wel al een paar keer gezegd hou ook van jou nadat ik het tegen mijn zoon zei. Is een beetje wennen wel ja. Zoon zei later dat ze dat heel fijn vond. Andere schoondochter, ook een schat, is nog wat priller en nog niet gezegd maar ga dat zeker wel doen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:13

Mijn vader zei vroeger vaak tegen mij en mn broer 'ik hou van jou/jullie'
Maar door omstandigheden vond ik het moeilijk terug te zeggen.
Wij hebben best wat achter de rug kwa ellende met ons 3'en.
Ik ben was uit huis geplaatst en we waren net onze band aan het herstellen.
Mijn vader is uit eindelijk plots overleden. In een keer was hij er niet meer.
Nu heb ik spijt dat ik hem nooit heb kunnen vertellen dat ik van hem hield. Pas later besef je echt wat een persoon voor je heeft betekend.

Mijn broer en ik zeggen elkaar dan soms wel dat we van elkaar houden. Komt waarschijnlijk ook omdat we verder geen ouders meer hebben en echt alleen elkaar. En ik wil niet nog een keer de zelfde fout maken als bij mn vader.

En tjah mijn vriend, die hoef ik het eigenlijk niet te vertellen. Toch zeggen we het bijna elke dag tegen elkaar :')

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:37

itsmi schreef:

Nee, natuurlijk niet. Liefde en houden van zit 'm in veel meer dingen <3

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:17

Ik herken dit wel.
Mijn vriend en ik zeggen elke dag wel een paar keer dat we van elkaar houden, het voelt heel natuurlijk en logisch.
Ook tegen mijn dieren zeg ik het erg makkelijk.
Maar met mijn familie en beste vriendin heb ik er op een of andere manier erg veel moeite mee.
Achteraf gezien heb ik het niet vaak genoeg tegen mijn vader gezegd, daar heb ik het soms wel moeilijk mee, ook al wist hij echt wel dat ik van hem hield/hou.
Ik probeer het zo vaak mogelijk tegen mijn moeder, broertje, lievelingstante en vriendin te zeggen, maar het voelt altijd wat ongemakkelijk ofzo.

Toch grappig om te zien dat er meer mensen mee worstelen, ik dacht serieus dat ik de enige was :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:37

Vind dit een heel leuk en lief topic :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:12

AmyJamess schreef:
Mijn vader zei vroeger vaak tegen mij en mn broer 'ik hou van jou/jullie'
Maar door omstandigheden vond ik het moeilijk terug te zeggen.
Wij hebben best wat achter de rug kwa ellende met ons 3'en.
Ik ben was uit huis geplaatst en we waren net onze band aan het herstellen.
Mijn vader is uit eindelijk plots overleden. In een keer was hij er niet meer.
Nu heb ik spijt dat ik hem nooit heb kunnen vertellen dat ik van hem hield. Pas later besef je echt wat een persoon voor je heeft betekend.

Mijn broer en ik zeggen elkaar dan soms wel dat we van elkaar houden. Komt waarschijnlijk ook omdat we verder geen ouders meer hebben en echt alleen elkaar. En ik wil niet nog een keer de zelfde fout maken als bij mn vader.

En tjah mijn vriend, die hoef ik het eigenlijk niet te vertellen. Toch zeggen we het bijna elke dag tegen elkaar :')

Heftig om te lezen. Ik hoop en denk dat je vader wel weet dat jullie ook van hem hielden, ook al was het lastig om uit te spreken. :(:)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 07:32

Jis_ schreef:
itsmi schreef:

Zeker niet.

Vind jij het (net zo) lastig om een ik hou van jou te ontvangen als te geven?
Als iemand het zegt tegen jou is het dan wel makkelijk om het terug te zeggen?

Ja, m’n vader zegt het sinds m’n zus is overleden regelmatig tegen me. Ik vind het ongemakkelijk en lastig om terug te zeggen. Ook m’n zus zei het op het eind regelmatig tegen me, maar ook toen vond ik het lastig terwijl ik heel veel van haar hou/hield en voor haar gezorgd heb. Dus het komt niet omdat ik niet van mensen hou, maar omdat iets in m’n hoofd dan blokkeert ofzo....ik word er ongemakkelijk van

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 07:32

Jis_ schreef:
Vind dit een heel leuk en lief topic :j

Blij dat het zo uitgepakt heeft! Het is een fijn topic met allemaal lieve reacties en ervaringen!