Vinger gebroken of gekneusd, doen ze daar iets aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vivian_ve

Re: Vinger gebroken of gekneusd, doen ze daar iets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:22

Ik heb precies hetzelfde gehad. Vingers tussen het halstertouw, paard zette z'n neus op het schrikdraad en sprong naar achteren. Foto's laten maken, kwam niets uit dus heb lekker veel geoefend want ik kon m'n middelvinger wel buigen en hij stond recht. Na een paar maanden stond m'n middelvinger erg scheef. Weer foto's laten maken. Bleek dat er een spiraalbreuk was die ze niet hadden gezien. Het gewricht is ingestort en m'n vinger staat sindsdien verschrikkelijk scheef en ik kan hem waarschijnlijk straks helemaal niet meer gebruiken.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:23

Afbeelding

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:48

Mijn ringvinger leek na een val van paardlief "uit de kom". Helaas aangekomen in het ziekenhuis vond de eerste hulp arts toch dat er een foto gemaakt moest worden. Onderste kootje in 3 stukken -O- dus dat werd een operatie, er zitten nu 3 mini schroefjes in die er ook niet meer uit gaan. Ik heb ook flink wat fysio therapie gehad vanaf een paar weken na de operatie.
Ik kan inmiddels alles weer behalve een helemaal dichte vuist maken en bij erg warm of koud weer zwelt het lekker op.

Dus ga toch maar even naar de eerste hulp of huisarts!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:56

Hoe gaat het nu TS?
Ga zeker even naar de arts. Als hij niet gebroken is, kan ik ook zeker fysio aanraden.

Zoals je hierboven overal leest kan een stom ongelukje en geen goede nazorg of opvolging of slechte beoordeling of .., ervoor zorgen dat je toch blijvende pijn of beperkte mobiliteit houd. Dus pak het zo snel mogelijk aan!

Zelf ook 1 van die mensen geweest.
Je handen gebruik je elke dag, dus verzorg ze goed :D

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:03

Hoi TS,
Ik zou zeker wel even naar de arts gaan om te laten checken. Dan weet je het maar zeker.

Ik ben ooit in het bos van mijn paard gevallen, en in mijn reflex dacht ik: niet loslaten want dan rent hij los in het bos. Dus ik heb de teugels vast gehouden. Die vinger deed wel wat pijn, maar niks bijzonders. Tot na een week me opviel dat ik die vinger niet meer recht kon krijgen. Bleek uiteindelijk een pees gescheurd te zijn. Heb toen 3 maand met een spalk gelopen. Ben blij dat ik toen uiteindelijk het heb laten checken, want als ik niet was gegaan had ik mijn vinger nooit meer kunnen strekken en was het alleen maar erger geworden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:27

Ik zou er zeker naar laten kijken :j beter checken en niks aan de hand, dan achteraf denken 'had ik maar'.

Ik ben zelf ooit van een paard gelanceerd en daarbij, in een poging mijn val te breken, mezelf opgevangen door als eerst met tien vingers in het zand te landen. Geen aanrader :+ Al mijn vingers gekneusd gehad en bij mijn rechter middelvinger achteraf gezien waarschijnlijk het bovenste kootje gebroken. Geen blijvende last van gelukkig, maar wel een mooie bochel er in.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:40

Even laten checken, vingers genezen inderdaad traag, je kan er daarom maar beter snel naar laten kijken ipv tijden aankijken en dan alsnog.
Ik heb een poosje geleden een keer een doorgeklapte vinger gehad. Stug mee doorgelopen en omdat het niet herstelde uiteindelijk bij de handfysio beland. Daar bleek dat een peesje was gescheurd. Ik moest toen een tijd een spalk dragen en later oefeningen doen. Het heeft me drie maanden gekost. In de nacht is het sowieso verstandig om de vinger te spalken. Het schijnt dat een mens in de nacht vaak de handen verkrampt en dan krijgt de vinger geen rust.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:41

Zeker even een foto laten maken. Deze zorg heeft voldoende cappaciteit.

Ik had ook nergens last van..kon alles bewegen, buigen enz..
Maar ik had echt een hele lelijke breuk zitten en heb 8 weken gips gehad.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:05

Zit
Momenteel met zelfde met m’n teen.. 12 dagen geleden van de trap gekukeld.
Lopen kan ik, kilometers zelfs. Alleen elke afrolling voel ik ietsjes. Niet dik niet blauw geweest..
Wel is naar beneden buigen niet echt te doen…

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:19

Muze schreef:
Zit
Momenteel met zelfde met m’n teen.. 12 dagen geleden van de trap gekukeld.
Lopen kan ik, kilometers zelfs. Alleen elke afrolling voel ik ietsjes. Niet dik niet blauw geweest..
Wel is naar beneden buigen niet echt te doen…

Ook die kun je goed samen tapen zodat het fijner heelt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:21

Het is de teen naast de grote teen.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 14:15

Bedankt voor al jullie reacties en ervaringen :D

Ik heb de huisarts toch maar even gebeld en kan er vanmiddag terecht. Dus laat er wel even naar kijken. Hij heeft ook geen röntgen ogen en zal me als hij twijfelt wel doorsturen maargoed het moet dan maar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:23

Hier met gymles een botsplinter opgelopen. Zenuwen er omheen zullen altijd wat gevoelig blijven helaas, maar gelukkig wel naar de HAP geweest (nu was die vingers ook gewoon alle kleuren van d eregenboog en was mini-Chantal alleen naar aan het janken _O- ). Die hebben er een spalkje aan gelegd en de vinger aan mijn middelvinger vast getaped.

Ik duim voor je dat het meevalt!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:25

Hier met balsporten regelmatig zwaar gekneusde en ook wel eens gebroken vingers gehad. Voor gebroken kreeg ik een spalkje (zelfde idee als tapen). Doen ze over het algemeen niet heel veel spannends mee is mijn ervaring.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:47

Hoe is het geëindigd?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:51

Verstandig, TS. Ik heb twee jaar terug ook mijn vinger gebroken bij een val. Ik dacht, mwah, tapeje er om en het kan wel weer. Bleek op drie plekken gedraaid een scheur in het bot, hop vier weken hand en arm in het gips :')
Daarna heb ik ook heel veel gehad aan fysiotherapie om hem weer echt goed te gaan bewegen, in plaats van ongeveer functioneel.

Wat zei de huisarts?

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 15:59

Op de foto’s geen breuk te zien gelukkig. Nu twijfel ik er toch een beetje over of er niks gemist is moet ik zeggen, omdat er echt een hele stekende pijn doorheen gaat soms en de dikte ook nog niet afneemt. Ook lijkt hij wat schever te zijn gaan staan bij het bovenste kootje maar misschien haal ik me dat in m’n hoofd :o

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:04

NoTrouble schreef:
Op de foto’s geen breuk te zien gelukkig. Nu twijfel ik er toch een beetje over of er niks gemist is moet ik zeggen, omdat er echt een hele stekende pijn doorheen gaat soms en de dikte ook nog niet afneemt. Ook lijkt hij wat schever te zijn gaan staan bij het bovenste kootje maar misschien haal ik me dat in m’n hoofd :o

Bij mij was er ook niks gebroken maar ook heel pijnlijk en kon niet goed buigen. Ik ben toen op eigen initiatief naar een handfysiotherapeut gegaan en die heeft me heel goed geholpen!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:12

NoTrouble schreef:

Flink kneuzen kan goed pijn doen hoor! Door zwelling kan hij sowieso vaak ook een klein beetje anders staan in ontspanning is mijn ervaring.

Onderstaand was ook gewoon zwaar gekneusd en deed verdomd veel pijn:

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:33

kneuzen doet meer en langer pijn

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:29

Ik heb een x vinger uit de kom gehad door val met paard. Daarbij was klein stukje van bot gebroken.
Na het richten, wat overigens reuze meeviel, 1 week gespalkt en daarna weer zo veel mogelijk in beweging houden, eerst nog vastgemaakt aan vinger ernaast.

Jaren later pink achter touw blijven hangen nadat paard aan de hand schrok. Vrijwel gelijk megadik, na paar dagen toch maar laten controleren, niet gebroken maar pezen klap gehad waardoor de strekpees dominant geworden was en het topje eigenlijk wat te ver omhoog stond. Is ook met fysio icm spalk nooit meer helemaal goed gekomen maar heb er verder geen last van.