Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dagahra schreef:Er geldt weldegelijk een meldplicht. Toen ik als 14 jarige over een gewelddadige familielid begon, vertelde mijn psycholoog dat ze eigenlijk een melding moest maken. Maar omdat diegene er mee was opgehouden en in therapie was gegaan, zou ze het niet meer doen.
Wel met gevolg dat ik haar niet helemaal meer vertrouwde. Dus ben daarna vrij vlot gestopt.
Janneke2 schreef:Dagahra schreef:Er geldt weldegelijk een meldplicht. Toen ik als 14 jarige over een gewelddadige familielid begon, vertelde mijn psycholoog dat ze eigenlijk een melding moest maken. Maar omdat diegene er mee was opgehouden en in therapie was gegaan, zou ze het niet meer doen.
Wel met gevolg dat ik haar niet helemaal meer vertrouwde. Dus ben daarna vrij vlot gestopt.
Ik heb als bioloog op het riagg gewerkt (en dat was een hele aparte baan/ werkplek.
Kaplaars schreef:Wat naar om te lezen dat dit bij veel bokkers is gebeurd, het ongezien voelen en denken dat het normaal is. Dat moet pijn doen.
upendo schreef:scrabbel schreef:Ik zie dat er verwarring is tussen meldplicht en meldcode. De meldcode is niet meer dan een 5 stappen plan waarin het kind niet eens betrokken wordt. Meldplicht geldt alleen voor sexueelmisbruik. https://www.schoolenveiligheid.nl/kenni ... eldplicht/
Nee. Het is niet verplicht om een melding te doen als er vanuit de meldcode niet kan worden vastgesteld dat er mishandeling plaatsvindt.
Daarnaast klopt het gewoon echt niet wat je zegt, als het kind oud genoeg is worden er apart van ouders gesprekken gevoerd om vast te stellen of er wel of geen mishandeling plaatsvindt.
Voor professionals is het alleen heel erg lastig vast te stellen vanwege loyaliteitsconflict en/of zwijgen vanuit het kind of het gezin. Wat moet er dan? Toch een melding doen?
Ik vind je beeld heel erg gekleurd. En dat kan, maar dat maakt ook dat je beeld niet objectief is.
Als je je verplaatst in jeugdzorg kunnen ze het namelijk nooit goed doen.
Of ze doen te weinig of ze doen teveel. Scroll voor de lol maar eens door de Google reviews van bijvoorbeeld Veilig Thuis.
'Wij' jeugdzorgmedewerkers proberen ook te doen wat we kunnen. Wij hangen echter ook vast aan protocollen. Op het moment dat je iets doet waar een melding uit voort kan vloeien kan het echter zijn dat jij op persoonlijke basis een berisping krijgt als je niet goed kunt onderbouwen wat je wel of niet hebt gedaan. Dat is de reden dat er niet bij blauwe plekken wordt besloten tot een uithuisplaatsing.
Voor hetzelfde geld heeft het kind ADHD en valt het vaak van het klimrek.
Er zijn zoveel meer perspectieven dan het perspectief wat nu geschetst wordt. Overal zijn argumenten voor te vinden op internet. Alles is dubbel te lezen. Bedenk wel dat je een beroepsgroep veroordeelt terwijl je op basis van enkele individuele voorbeelden je mening vormt.
Als kanttekening: nee, ik werk niet bij Veilig Thuis.
Liselot schreef:Dat de meldplicht er wel is bij zorgpersoneel heb ik zelf kunnen ervaren. Door een gladiool van een vader van mijn zoon had ik 3 veilig thuis meldingen aan mijn broek en onderzoeken in huis… gelukkig constateerden zij bij elke melding weer dat er niets aan de hand was, maar heftig was het wel
pateeke schreef:Kaplaars schreef:Wat naar om te lezen dat dit bij veel bokkers is gebeurd, het ongezien voelen en denken dat het normaal is. Dat moet pijn doen.
Dat is in een heel deel gevallen ook wat er gebeurd: je wordt geïsoleerd zodat je ook geen “normale” voorbeelden ziet of hoort, naar de buitenwereld toe wordt er anders gedaan, je krijgt te horen dat het normaal is en het jouw schuld is wat er gebeurt. Gevolg is dat je er ook niets over gaat vertellen (zeker niet als je te horen krijgt dat de schuld bij jou ligt, want dan schaam je je dood dat jij zo’n slecht gedrag stelt oid of klaagt over je ouders die het toch alleen maar goed met je voorhebben?).
Bovendien hoeft mishandeling niet altijd fysieke mishandeling te zijn. Heel vaak is het ook psychische mishandeling en dat is nog veel moeilijker om aan te geven, want het is subtieler en je hebt er nauwelijks bewijzen voor waardoor je vaak niet geloofd wordt. Hiermee wil ik overigens helemaal niet zeggen dat het wel makkelijk is te praten over fysieke mishandeling. Wat ik wel wil zeggen is dat fysieke mishandeling eerder zichtbare sporen nalaat (blauwe plekken, een handafdruk van iemand op de plaats waar je een slag gehad hebt of bepaalde letsels).
Kaplaars schreef:Janneke2 schreef:Ik heb als bioloog op het riagg gewerkt (en dat was een hele aparte baan/ werkplek.
Ik ben even benieuwd wat een bioloog op het Riagg doet? Is oprechte interesse, geen sarcasme.
Dinopino schreef:Nikass het belang van het kind wordt zeker niet altijd voorop gesteld. En helaas komt het heel vaak voor:(
Zoolgangster schreef:Liselot schreef:Dat de meldplicht er wel is bij zorgpersoneel heb ik zelf kunnen ervaren. Door een gladiool van een vader van mijn zoon had ik 3 veilig thuis meldingen aan mijn broek en onderzoeken in huis… gelukkig constateerden zij bij elke melding weer dat er niets aan de hand was, maar heftig was het wel
Ik ken mensen die de schijn tegen hadden, want licht gehandicapt, arm, beetje moeite met zichzelf geurloos te houden, maar goed voor hun kinderen. Echter na een ongelukje van een kind had een achterdochtige maatschappelijk werkster (werkte vermoedelijk via het ziekenhuis) alle kinderen uit huis laten plaatsen.
Die daardoor van de regen in de drup terechtkwamen, want in dat tehuis werden de kinderen notabene mishandeld (misbruikt ) .
Dus voorTS, als je je afvraagt waarom mensen zo laks zijn met vermoedens van mishandeling, ik weet het wel. De zorg voor kwetsbaren trekt niet alleen goedwillenden aan maar ook enge types. Dat weten/vermoeden veel mensen (Jeugdzorg staat erom bekend), en de praktijk bewijst het nogal eens. Verder heb je als goedwillende ouder geen poot om op te staan, staat er in de logge bureaucratie een notitie achter je naam, gelooft niemand je, ook al mishandel je niet.
Voor wie me niet gelooft: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/seksueel-misbruik-geweld/seksueel-misbruik/onderzoek-naar-misbruik/misbruik-jeugdzorg/
De zaak moest voor de rechter komen, om die kinderen weer veilig bij dat gezin te krijgen.
Oftewel: je moet wel 1000% zeker weten dat een kind mishandeld wordt, om een gezin uit elkaar te rukken, met als risico dat het kind niet beter, maar slechter af is.
Calixae schreef:Ik vind dit ook mega slecht in Nederland, geen idee hoe dit in andere landen is geregeld. Veiligthuis is een organisatie om te janken. Meerdere keren bij mijn gezin betrokken geweest, alle keren zetten ze doodleuk een incapabel sociaal wijkteam in terwijl de problemen bekend zijn. Iedere keer weer gebeurt er gewoon niets en het geweld kan ongestoord door gaan. De enige keer dat mijn vader zich inhield was toen hij 2 jaar voorwaardelijk boven zich had hangen, maar na de verjaring van de proeftijd ging het gewoon weer verder. Resultaat is dat mijn zus en ik sinds onze 16e en 17e uit huis zijn gegaan en beide met de gevolgen van ptss moeten dealen. Ook wonen mijn zusje van 11 en broertje van 8 gewoon nog thuis en kan het mentale en fysieke geweld gewoon door gaan. Ik vraag me echt af hoe dit kan in Nederland...