Wie helpt mij opwarmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:02

Janine1990 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Meer fruit en groente in ieder geval en meer afwisseling! Ik begin sochtends altijd met een bak warme havermout (met plantaardige melk, een berg blauwe bessen, lijnzaad en ciazaad).
In de middag soep naast je gewone lunch (bij de lidl hebben ze hele lekkere biologische soepen, al heeft de voorkeur natuurlijk zelf maken). En avondeten is vanzelfsprekend ook warm.
Warm ontbijten helpt mij als medekoukleum echt enorm!
Daarnaast veel thee of warm water, de hele dag door. Neem een grote thermosfles mee zodat je de hele dag kan nippen.
Dit zijn mijn tips. Ik weet wat t is om t snel en altijd koud te hebben. Echter als je jezelf teveel van buitenaf verwarmd met elektrische dekentjes en kruiken etc, wordt je lichaam ook lui.
Koud afdouchen heb ik ook van horen zeggen maar daar durf ik me (nog) niet aan te wageb.
Succes!

Maar ik heb het alleen koud als het buiten onder 0 is en ik een paar uur daar heb doorgebracht en heb gezweet... Niet als ik straks onder de wol kruip, morgen om half 8 er weer onderweg kom en aan het werk ga. Collega's houden ook aardig rekening met mij. En uiteraard kan ik gewoon constant warm water krijgen voor thee.

Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid groente en afwisseling die ik krijg in mijn eetpatroon.

Constant van buiten het lichaam verwarmen doe ik sowieso niet, als ik dagelijks anderhalf tot twee uur op de bank zit is het veel. Ik zet straks ook zeker mijn elektrische deken niet aan. Nu kan ik het prima zelf.

Ineke2 schreef:
Wat je hier opschrijft dat je eet op een dag, daar kan ik niet van leven en dan zou ik het ook constant koud hebben in de winter.

Ik heb spasme, dat betekent dat mijn spieren snel verkrampen en je raad het vast wel, dat gebeurt nog meer in de winter.

Beweging helpt, laagjes kleding, goed eten ( bij de paarden geld ook goed voeren dan brand de inwendige kachel ) en drinken.

Laten we zeggen, ieder mens is anders ;)
Ik heb er zeer weinig moeite mee om hier van te leven. Ik zal nog niet roepen dat het perfect is, zeker gezien de chaotische tijd die de kerstdagen met zich meebrengen (veel lekkers op het werk), maar heel slecht denk ik ook niet dat het is. Winterse kost heeft me ook nog nooit geholpen op te warmen. En ik heb al heel wat verschillende eetpatronen gekend... :P

Heel veel anders niet hoor denk ik. Ik herken de erge jeuk na kou bijvoorbeeld ook. Ik voorkom dus de erge koud door veel meer calorieën te eten als dat je hier opschrijft, mij in laagjes te kleden, te bewegen en na het zweten zorgen dat ik niet heel snel afkoel.

Succes ermee in elk geval.

boemel

Re: Wie helpt mij opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:28

Je doet best veel op vrij weinig eten.
Misschien eens met een diëtist kijken naar wat je echt nodig hebt in combinatie met je energieverbruik.

Ik heb minder last van mijn spieren sinds ik een lange jas heb. Heb de Horka Glacier en hier kan je prima mee rijden, maar voor mij al snel te warm.

Verder zou ik als je thuis komt echt verwarmende dranken nemen. Denk aan gember of een goede winterthee met diverse specerijen erin.

Voor je spieren zou je ook nog magnesium kunnen nemen. Ik ben zelf van het sprayen, maar je hebt natuurlijk ook tabletvorm en ook magnesium voor in een voetenbad.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:50

Janine1990 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Meer fruit en groente in ieder geval en meer afwisseling! Ik begin sochtends altijd met een bak warme havermout (met plantaardige melk, een berg blauwe bessen, lijnzaad en ciazaad).
In de middag soep naast je gewone lunch (bij de lidl hebben ze hele lekkere biologische soepen, al heeft de voorkeur natuurlijk zelf maken). En avondeten is vanzelfsprekend ook warm.
Warm ontbijten helpt mij als medekoukleum echt enorm!
Daarnaast veel thee of warm water, de hele dag door. Neem een grote thermosfles mee zodat je de hele dag kan nippen.
Dit zijn mijn tips. Ik weet wat t is om t snel en altijd koud te hebben. Echter als je jezelf teveel van buitenaf verwarmd met elektrische dekentjes en kruiken etc, wordt je lichaam ook lui.
Koud afdouchen heb ik ook van horen zeggen maar daar durf ik me (nog) niet aan te wageb.
Succes!

Maar ik heb het alleen koud als het buiten onder 0 is en ik een paar uur daar heb doorgebracht en heb gezweet... Niet als ik straks onderu de wol kruip, morgen om half 8 er weer onderweg kom en aan het werk ga. Collega's houden ook aardig rekening met mij. En uiteraard kan ik gewoon constant warm water krijgen voor thee.

Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid groente en afwisseling die ik krijg in mijn eetpatroon.

Constant van buiten het lichaam verwarmen doe ik sowieso niet, als ik dagelijks anderhalf tot twee uur op de bank zit is het veel. Ik zet straks ook zeker mijn elektrische deken niet aan. Nu kan ik het prima zelf.

Ik haal dit er even uit. Want los van voeding denk ik dat er hier ook nog iets te winnen valt.

Je schrijft in je to dat je een hemd onder je thermoshirt draagt, terwijl je beter een thermoshirt los op de huid kan dragen. Verder zou ik even kijken naar het materiaal van je kleding. In synthetische stoffen ga je eerder zweten maar koel je ook veel sneller af! Goede natuurlijke materialen, wol en katoen, helpen echt veel beter om je warm te houden! En zorg ervoor dat het niet te strak zit, beter wat losjes. Zowel op je bovenlijf als je benen. Al begrijp ik dat dat lastig is met een rijbroek. Ik draag in de winter vaak een naadloze gevoerde sportlegging met een (wollen) thermolegging eronder, zodat het soepel aangesloten zit en nergens knelt met naden.

En sporten en bewegen, dat heeft mij enorm geholpen met een goede doorbloeding. Mijn doorbloeding leek te stoppen in mijn benen, altijd koude benen en voeten die ook snel verkrampte. Sinds ik 3-5 keer in de week krachttraining doe en hardloop, is dat flink verbeterd en warm ik sneller op.

Met rijden onder de 0 graden koel ik ook erg af, maar zolang ik erna goed blijf bewegen heb ik nergens last van. Door in je auto te stappen en passief te zitten (ondanks verwarming) wordt je doorbloeding niet beter en koel je sneller af of warm je intern gewoon niet op. Misschien kan je na het rijden stallen uitmesten? Zelf fiets ik altijd naar stal, in het begin is dat even koud door de wind, maar door het bewegen warm ik weer op en kom ik warm thuis.

En, maar misschien wat extreem. Koud afdouchen verbeterd je doorbloeding enorm! Dit doe ik zelf nooit in de avond, dan ben ik te moe. In de ochtend vind ik het beter te doen. Op die manier zet je echt je interne kachel aan het werk.

Op je werk zou ik proberen regelmatig te bewegen, een wandelingetje maken tijdens de pauze bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je het in de voedingshoek gaat vinden. Maar ik ben erg klein en licht van mezelf (1.63 en 47 kg). Altijd al geweest en ik heb gewoon echt niet veel voeding nodig (1200 kcal doe ik het top op, als ik veel beweeg en sport misschien iets meer, maar valt ook erg mee). Dat is zo persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 22-12-21 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:52

Thermo overbroek of skibroek over je rij broek doet wonderen en extra dikke wollen sokken.En de dag beginnen met drie volkoren boterhammen met roomboter en vette kaas :D
Ik krijg al honger als ik lees waar jij van moet leven dat is oorlogs rantsoen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:56

Janine1990 schreef:
LWDaisy schreef:
Heb je je temperatuur al eens in het oog gehouden?
De mijne is gemiddeld 35°. Te weinig vlees op mijn botten, denk ik. Ik ben gewoon ook altijd een koukleum geweest :')

Wat bij mij helpt, is er zeker voor zorgen dat ik warme voeten heb. Als ik buiten ben, draag in zo'n fleece gevoerde haar/hoofdband, zodat de kou niet op mijn voorhoofd slaat. En ik mest de stallen altijd uit met dunne fleece handschoenen, eens ik 10 min. bezig ben, krijg ik het wel lekker warm. Gevoerde laarzen op stal, alles daarbuiten gevoerde bottines :j Niet eens heel dikke sokken, dat werkt averechts op den duur.

In de zetel kruip ik echt wel onder een deken. In de winter gaat de stekker in, zodat het zijn elektrische functie kan vervullen haha.

Oh, en ik droog ook altijd mijn haar meteen met de haardroger na de douche, nat haar is zo brrr!

Maar als je basistemperatuur laag is, zegt dat toch niet veel over je comforttemperatuur?

Ik heb het geluk dat ik eigenlijk nooit koude voeten heb! Ik doe alles gewoon op m'n leren laarzen, of stalschoenen of outdoorlaarzen, allemaal ongevoerd en dat is heel goed te doen.
Oren en voorhoofd zijn ook een ding inderdaad, dus altijd een muts of hoofdband op!
Handen zijn ook niet vaak heel koud en warmen heel gemakkelijk weer op :j

Maar het kan wel wijzen op een traag werkende schildklier, wat de kou zou kunnen verklaren :)

Ik vind je trouwens heel mooi, je ziet er gezond en prachtig uit als je het mij vraagt! Die 10kg waar jij over spreekt, die zie ik niet :)

Misschien is een langere jas idd een idee. Bij mij is het ook vooral mijn benen die kou krijgen, mijn bovenlijf zit (zoals bij jou, lees ik) in meerdere lagen, en dat is een heel verschil met mijn bovenlijf. Zeker als ik mijn eendendons-jas aanheb :')
Als ik met de scooter rij in de winter, heb ik een waterdichte broek over mijn jeans aan - en die hou ik voor het gemak dan maar gewoon aan op stal (ik rij geen paard meer, mijn paardenkind heeft artrose) en dat scheelt écht! In de tussenseizoenen val ik om van de warmte als ik ze dan aanhoudt haha, dan doe ik ze wel uit zodra ik op stal aankom, die broek isoleert énorm, en het kan in de koude periode echt heel erg helpen :j Voor op de scooter heb ik die dan echt wel nodig, gezien de wind die ik vang tegen 50km/u, maar voor de stallen uit te mesten is die véél te warm als het pakweg +10° is. Dan zweet ik mijn jeans nat haha.

Ik ben ook wel eens met Suliko. Je kan ook te veel lagen dragen, of "fout" dragen, zegmaar. Ik draag op stal altijd een (dun!) truitje met lange mouwen van Primark, heb die eens in bulk gekocht toen ik merkte hoe ontzettend warm die zijn, daarover een hoodie (want een kap, ook als ik die niet over mijn hoofd trek, houdt mijn nek warm!) en daarover mijn jas, al dan niet dons. Indien regen = geen dons haha.
Als ik meer draag, krijg ik het daar niet perse warmer van, raar maar maar. Mijn lichaam heeft ruimte nodig om op te warmen, zeker bij fysieke arbeid zoals stallen uitmensen. ALS ik als ik op het paard van een ander rij, kan mijn jas echt heel snel aan de kant gaan, omdat ik dan wel snel opwarm, hoe'n koukleum ik ook ben. Stel dat ik door de stad zou gaan wandelen, dan durf ik wel een legging onder mijn jeans aan te doen, maar op stal werkt dat echt alleen maar averechts door de fysieke arbeid.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 22-12-21 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:00

Ik heb sinds een paar jaar een infrarood deken ipv een elektrische deken. Bij mij helpt dit heel erg omdat je echt ‘tot op het bot’ warm wordt zonder dat je bed te heet wordt. Na 1,5 uur schakelt hij vanzelf weer uit maar dan ben ik van mijzelf zo warm dat ik er de rest van de dag weer tegen kan (tot ik weer een hele poos in de kou bezig ben). Ik herken het wel dat het voelt alsof je van binnen niet echt warm bent waardoor je het snel weer koud hebt als je de warmte bron weghaalt. Dat heb ik nu bijna niet meer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:03

Ik draag trouwens ook een dunne sporthaarband over mijn oren onder mijn cap als het koud is. Dat maakt echt een verschil. En rij ook gewoon in mijn snowboots met wollen sokken erin :') maar goed, lange afstands ruiter en western/korfbeugels geven ruimte voor zulk harnachement. :+
Zonder cap draag ik meestal ook een muts of wollen haarband.

Vroeger had ik ook altijd last van wintertenen. Vanuit mijn antroposofische huisarts kreeg ik het advies om ze in te smeren met koperzalf en wollen sokken te dragen voor het slapen. Dat werkt ook als een tierelier om je voeten warm te krijgen/houden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:34

Een legging onder mijn rijbroek werkt hier ook niet. Een speciale thermo onderbroek, geschikt voor rijden, helpt wel.(degene die niet voor rijden waren waren het toch niet of die zaten echt in de weg) Niet 100% maar wel een enorme verbetering. En ik heb een lange jas die ik voor en na het rijden aan heb, die dus over mijn bovenbenen heen valt. Korte jassen werken bij mij niet.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:17

Over het eten is inmiddels al wel erg veel gezegd ;)
Maar het is wel echt heel weinig wat je aangeeft voor jouw lengte en hoeveelheid activiteit op een dag, maar goed als je tussendoortjes flink hoog in de calorieen zitten red je het net denk ik. Mits ze voedzaam zijn en niet vol met suikers en vetten (daar kan je lichaam de kachel zeker niet van aanzetten).

Anyway, wat ik echt heeeel erg aanraad is koud (af)douchen. Niet minder warm of lauw, echt koud.
Buiten de oneindige lijst aan gezondheidsvoordelen, train je je lichaam de kou tolerantie te verhogen.
Ik had het altijd koud en wat jij zegt, de kou bleef maar in mijn lichaam zitten, maar sinds ik beter (meer en voedzamer) ben gaan eten en koud ben gaan afdouchen heb ik het nu altijd warm. Zelfs met de vorst nergens meer last van.
beginnen met 15 seconden koud afdouchen en dit uitbouwen tot minimaal 30 seconden, langer mag ook natuurlijk.
Het is, vooral in het begin, zeker niet comfortabel of fijn maar gaat je heel erg helpen!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:36

Rainlegs vind ik zelf erg fijn voor warmte op je bovenbenen bij het rijden.
Zweet je met rijden? Ik word daarna altijd extreem koud. Het beste werkt om na het rijden een schoon shirt aan te doen. Of in mijn geval een schoon thermo shirt en zo’n col shirt.

Verder heb ik even geleden een nieuw extra warm dekbed gekocht. Wat een verademing. En als ik de hele dag achter de computer zit regelmatig even bewegen, dat werkt voor mij goed.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:03

Lotgenoot! Ik heb al jaren hetzelfde probleem en na overleg met mijn huisarts inmiddels tot de conclusie gekomen dat het redelijk pech hebben is. Er zijn wat dingen getest en besproken maar er komt niet echt duidelijk iets naar voren wat aanwijst dat dat het kan zijn of dat daar specifiek verbetering in aangebracht kan worden.

Zodra het kouder wordt (laten we zeggen vanaf oktober) slaap ik standaard s'nachts met een kruik in bed. Doe ik dit niet dan lig ik uren wakker omdat ik niet meer warm word, ik kan sokken aantrekken, een pyjama, maakt niet uit. Zonder 'externe' warmte bron gaat het niet gebeuren. Overdag is het ook zo, dan helpt douchen eigenlijk alleen om weer een beetje warm te worden. Daarnaast heb ik ook nog een gevoelige huid dus zodra de temperaturen buiten rond het vriespunt komen breekt mijn huid gewoon van de kou. Daar valt geen product of vaseline tegen op te smeren, het gebeurt gewoon.

Ik heb inmiddels een beetje geaccepteerd dat het zo is, qua voeding en sporten ben ik erg bewust van wat ik binnenkrijg en sport ik (normaal gesproken) 3 tot 4 keer per week dus daar zit 't 'm niet in. Maar ja, heel ideaal is het niet.

Ik lees hierboven iets over koud afdouchen: Ik ben erg bewust van de voordelen hiervan maar als je het al permanent koud hebt is dat echt een nachtmerrie. Ik deed het voorheen voor m'n haar wel eens maar met deze huidige temperaturen moet ik er echt niet aan denken.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:11

Koukleum hier! :D
Eten/drinken/slapen zijn bij mij wel het grootste punt denk ik! Ik ga even volgen voor tips!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 23:40

MarrieLeen schreef:
En als je de activiteiten (deels) om draait bij de paarden? Eerst rijden en dan mesten? Of heb je daar na het rijden geen zin meer in?

Ik merk dat ik met deze kou snel koud van het paard af kom, althans de kou is dan flink ik m'n bovenbenen getrokken. Ondanks dat m'n bovenlijf wel warm is. En als ik daarna nog uitmest, dan warmt m'n hele lijf weer lekker op. Andersom blijft idd rest van de avond die diepe kou in m'n benen zitten.

Proberen misschien waard. :)

Hier had ik helemaal nog niet aan gedacht, maar ik vind het een hele goede en heb voor zover mogelijk vandaag gedaan!

Het probleem is echter dat ik de hengsten eerst binnen moet zetten voor ik kan gaan rijden. Dus ik mest doorgaans die stallen eerst. Maar dan pak ik die van mijn rijpaard ook mee, heb ik vandaag even laten zitten voor na het rijden!

Sintara schreef:
Beetje maf idee misschien, maar gewoon je benen trainen thuis? Tien minuten op de hometrainer ofzo is voor mij al genoeg :)

Maar ik heb ook een thermo broek om in te rijden en sinds kort een rijrok hoor! Koude benen zijn voor mij ook echt een ding..

Geen gek idee, maar ik heb niet echt plek voor een hometrainer oid. En mezelf kennende ook niet de discipline :')
Is een rijrok (of een lange jas) niet super onhandig? Ook al zijn ze er voor gemaakt natuurlijk...

Plop1997 schreef:
Dit is voor mij heel herkenbaar. Vooral ook de jeuk na de kou. Ik vind mezelf ook een extreme koukleum dus echt een bloedhekel aan de winter. Helaas heb ik wat medische klachten waardoor mijn “kacheltje” het niet zo goed doet. Ik heb veel ijzer te kort waar ik mijn eet en drinkpatroon op aanpas. Dit helpt een beetje maar de grootste kou blijft helaas wel invloed op mij hebben.

Goed gebruik maken van warme elementen en vaak je paard tussendoor knuffelen. Die zijn meestal lekker warm en ik mag mijn handen altijd onder zijn manen stoppen!

Edit: ‘s avonds in bed heb ik gelukkig een partner die het altijd te warm heeft en waar ik mijn ijsblok voetjes geregeld vrijwillig mag parkeren. Dit helpt gelukkig ook veel als ik het met slapen koud krijg.

Hihi, wij vlechten de manen altijd, dus er valt weinig onder te stoppen...
Maar ik heb vandaag wel even een dunne fleecedeken gebruikt bij het uitstappen en die ook over mijn benen gedaan!

Ladyson schreef:
Mijn tricks:
- Dikke warme LANGE jas die over je bovenbenen valt met rijden, wat een verschil sinds ik dat heb (Steeds Davos jas vd Kramer heb ik)
- Een waterdichte paardrijbroek met fleece binnenkant eronder (Kipwarm vd Decathlon)
- Stoel (en stuur) verwarming voor in de auto (ook los te koop)
- Jumping jacks als ik het koud(er) krijg

Ah, zelfde vraag... Is het niet super onhandig rijden met zo'n jas?
Qua rijbroeken ben ik een ramp, mijn bovenbenen zijn behoorlijk stevig en met mijn lengte is het gewoon een hel om een goede rijbroek te vinden daarvoor. Ik maak me niet druk om te korte broeken, het probleem is echter vaak dat de knie te hoog zit en daardoor ik niet in de broek pas met mijn bovenbenen :+

Jumping Jacks vind ik nog wel een goede, geen plek nodig in huis en toch in beweging!

boemel schreef:
Je doet best veel op vrij weinig eten.
Misschien eens met een diëtist kijken naar wat je echt nodig hebt in combinatie met je energieverbruik.

Ik heb minder last van mijn spieren sinds ik een lange jas heb. Heb de Horka Glacier en hier kan je prima mee rijden, maar voor mij al snel te warm.

Verder zou ik als je thuis komt echt verwarmende dranken nemen. Denk aan gember of een goede winterthee met diverse specerijen erin.

Voor je spieren zou je ook nog magnesium kunnen nemen. Ik ben zelf van het sprayen, maar je hebt natuurlijk ook tabletvorm en ook magnesium voor in een voetenbad.

In mijn beleving is het dus helemaal niet veel wat ik doe. De rest van de dag zit ik al op m'n luie gat :P Dus ik verbaas me er over dat jullie vinden dat ik zoveel doe op volgens jullie weinig eten (maar ik heb helemaal geen honger :+ )
Wel ben ik het met je eens dat het misschien eens goed is om te kijken wat ik daadwerkelijk verbruik, als vrouw die langer is dan een gemiddelde man...

De tip van de gember vind ik ook een goede! Alleen verhoogt dat niet ook de bloeddruk? En is dat niet heel onhandig vlak voor het slapen? Of is dat een denkfout?
En magnesium neem ik in tabletvorm, maar hoe ervaar jij het direct op de huid? Ik heb geen bad, dus dat wordt lastig, maar als sprayen een goed alternatief is sta ik daar zeker voor open. Krijg je er geen enorm droge huid van?

Suliko schreef:
Ik haal dit er even uit. Want los van voeding denk ik dat er hier ook nog iets te winnen valt.

Je schrijft in je to dat je een hemd onder je thermoshirt draagt, terwijl je beter een thermoshirt los op de huid kan dragen. Verder zou ik even kijken naar het materiaal van je kleding. In synthetische stoffen ga je eerder zweten maar koel je ook veel sneller af! Goede natuurlijke materialen, wol en katoen, helpen echt veel beter om je warm te houden! En zorg ervoor dat het niet te strak zit, beter wat losjes. Zowel op je bovenlijf als je benen. Al begrijp ik dat dat lastig is met een rijbroek. Ik draag in de winter vaak een naadloze gevoerde sportlegging met een (wollen) thermolegging eronder, zodat het soepel aangesloten zit en nergens knelt met naden.

En sporten en bewegen, dat heeft mij enorm geholpen met een goede doorbloeding. Mijn doorbloeding leek te stoppen in mijn benen, altijd koude benen en voeten die ook snel verkrampte. Sinds ik 3-5 keer in de week krachttraining doe en hardloop, is dat flink verbeterd en warm ik sneller op.

Met rijden onder de 0 graden koel ik ook erg af, maar zolang ik erna goed blijf bewegen heb ik nergens last van. Door in je auto te stappen en passief te zitten (ondanks verwarming) wordt je doorbloeding niet beter en koel je sneller af of warm je intern gewoon niet op. Misschien kan je na het rijden stallen uitmesten? Zelf fiets ik altijd naar stal, in het begin is dat even koud door de wind, maar door het bewegen warm ik weer op en kom ik warm thuis.

En, maar misschien wat extreem. Koud afdouchen verbeterd je doorbloeding enorm! Dit doe ik zelf nooit in de avond, dan ben ik te moe. In de ochtend vind ik het beter te doen. Op die manier zet je echt je interne kachel aan het werk.

Op je werk zou ik proberen regelmatig te bewegen, een wandelingetje maken tijdens de pauze bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je het in de voedingshoek gaat vinden. Maar ik ben erg klein en licht van mezelf (1.63 en 47 kg). Altijd al geweest en ik heb gewoon echt niet veel voeding nodig (1200 kcal doe ik het top op, als ik veel beweeg en sport misschien iets meer, maar valt ook erg mee). Dat is zo persoonlijk.

Ik heb vanavond het hemd er onder weggelaten! Zeer benieuwd of dit heeft geholpen!
Eigenlijk heb ik alleen maar rijkleding van sportstoffen, ik denk dat mijn thermoshirt het goedkoopste is wat er bij is eigenlijk :o Nu ik begin na te denken, denk ik ook meer richting een nieuw ondershirt van Back on Track ofzo.

Ik zou overigens best wel willen sporten, alleen ik ben allang blij als ik twee keer per week een stukje ga lopen omdat ik nog wat tijd over heb.
Op de fiets naar stal is buiten de veiligheid van achterafwegen waar veel te hard wordt gereden ook veel te tijdrovend.

koenlover schreef:
ij helpt dit heel erg omdat je echt ‘tot op het bot’ warm wordt zonder dat je bed te heet wordt. Na 1,5 uur schakelt hij vanzelf weer uit maar dan ben ik van mijzelf zo warm dat ik er de rest van de dag weer tegen kan (tot ik weer een hele poos in de kou bezig ben). Ik herken het wel dat het voelt alsof je van binnen niet echt warm bent waardoor je het snel weer koud hebt als je de warmt

Bedankt voor de tip! Dit kende ik helemaal niet! Lig je er onder of er op?

Ik denk dat ik zo de meeste reacties (inclusief dubbelingen) er wel een beetje uit heb gepikt.
Zit intussen weer op de bank, net een klein half uurtje thuis. Besloot vanavond om toch eens weer te kijken wat een dunne panty onder de broek doet. Daarnaast heb ik conform tip mijn thermoshirt direct op de huid (voor zover bh dat toelaat) gedragen. Ik heb ook een extra jas meegenomen voor na het rijden.

Vervolgens heb ik eerst twee stallen gedaan en ben ik daarna gaan rijden, uitgestapt met een fleecedeken over mijn bovenbenen :') En daarna nog een box uitgemest.
Uiteraard heb ik de hele tijd een muts op, behalve met rijden. Maar ik heb eventueel (en het hing er om vandaag) wel een op maat gemaakt ding voor over mijn cap tegen de kou. Probleem is alleen dat ik dan m'n bril doorgaans vol hijg :+

Mijn eerste indruk is voor nu dat ik wat minder koud ben dan afgelopen maandag. Ik ga zo douchen en mijn haar weer fohnen en kruip dan weer in mijn voorverwarmde bedje...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:48

Nee echt totaal geen last van met rijden zo'n lange jas! Wel speciaal een ruiterjas dan. Het zit niet in de weg, flappert niet en voelt als een dekentje.

En over die jumping jacks, bij een gemiddelde conditie krijg je t vrij snel warm :')

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:52

Je ligt op zo’n infrarood matje. Ik heb hem onder het hoeslaken van mijn matras omdat het matje zelf een soort kunstof achtig materiaal is dus best wel glad.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:55

Misschien een idee om eens een beter thermoshirt te kopen. Er zit veel verschil in de shirts. Sommige shirts zijn geschikt om je warm te houden en andere zorgen juist voor dat je koel blijft. Persoonlijk vind ik de duurdere fijner. En ik moet ze altijd even aantrekken. Het ene shirt zit veel fijner dan het andere, ook qua warmte vasthouden.
En als je shirt al wat ouder is, kan deze zijn werking verloren hebben. Dan is het zeker tijd voor een nieuwe.

Het thermoshirt moet goed aansluiten en is je eerste laag. Daarboven komen laagjes. Op wintersportersites vind je hierover wel informatie. Met wintersportshirts kun je overigens goed paardrijden.

Een skibroek over je rijbroek voor tijdens alles behalve rijden, houdt je ook warm. Dit hoeft geen dure te zijn. Die van de Lidl werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:22

Nog een andere tip wb onderkleding; wol! Synthetische stoffen zorgen idd vaak voor sneller zweten (en dus afkoelen). Je kan ook kijken naar andere natuurlijke materialen zoals katoen, zijde, bamboe etc. Sinds ik daar meer op let heb ik het ook minder snel koud.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:45

Ik ga ook nog even terug komen op het eten. Een hoop mensen hier zeggen dat je te weinig eet, meer calorieën nodig hebt. Ik denk dat deels ook maar daarnaast heb je écht je koolhydraten nodig voor de snelle verbranding om je warm te houden. Het feit dat je haast geen koolhydraten binnenkrijgt betekent dat je lichaam practisch geen snelle brandstof heeft. Alleen maar eiwitten waar het veel langer over doet om daar iets uit te halen. Ik zou je toch aan willen raden iets meer koolhydraten in te nemen... ik denk dat je het verschil snel zult voelen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:46

Het eerste wat mij opvalt is je voeding. Je bent lang en je doet veel op een dag, dus dit is echt te ''mager'' eten hoe je je basis omschrijft. Eten zorgt voor brandstof in je lichaam en dat je kacheltje gaat ''branden''. Even heel zwart/wit: van een paar noten, avocado's en whey poeder met amandelen ga je het niet warm krijgen. Je lichaam krijgt het pas warm van ''echt voedsel'', zoals een bord spaghetti met groenten en vlees (bijvoorbeeld). Je lichaam moet dan ook echt werken om dit te verbranden en wat jij op een dag eet is te mager/licht verteerbaar om te verbranden. Dit wordt meteen opgenomen door je lichaam.
Daarnaast geloof ik ook echt wel dat de één het kouder heeft dan de ander :j.

Ik kan hier (helaas :')) over meepraten. Ik heb ongeveer hetzelfde eetpatroon als jij hebt en moet je eerlijk bekennen dat ik het ook altijd koud heb. Krijg het pas écht warm als het binnen 24graden wordt gestookt dmv een openhaard, maar dat doe je ook niet dagelijks. 's Ochtends begin ik bijvoorbeeld ook altijd mijn ontbijt met magere melk, oats en whey. Het vult heerlijk, maar het is wel ''mager'' voedsel wat je lichaam meteen kan gebruiken voor opname. Als ik tussendoor honger heb eet ik ook wat amandelen, maar of dat nu écht allemaal vult, tja...

Ga maar eens na als je een avond té veel eet. Mijn wangen gloeien dan gerust heel de avond nog door. Lekker warm! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:45

Annumarie schreef:
Ik ga ook nog even terug komen op het eten. Een hoop mensen hier zeggen dat je te weinig eet, meer calorieën nodig hebt. Ik denk dat deels ook maar daarnaast heb je écht je koolhydraten nodig voor de snelle verbranding om je warm te houden. Het feit dat je haast geen koolhydraten binnenkrijgt betekent dat je lichaam practisch geen snelle brandstof heeft. Alleen maar eiwitten waar het veel langer over doet om daar iets uit te halen. Ik zou je toch aan willen raden iets meer koolhydraten in te nemen... ik denk dat je het verschil snel zult voelen.

In koude gebieden vertrouwd(e) men echt niet op koolhydraten voor warmte (afgezien van niet voorhanden), dat was en is echt vet. Hand noten is een stuk betere optie dan brood en/of fruit.
Mensen die met minimale middelen competitie meerdaagse wildernis trekken doen geven dat ook aan, voor het slapen hand noten om warm te blijven 's nachts.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:10

Wat mij opvalt is dat je zo goed als geen warme maaltijden eet en daarbij ook nog extreem koolhydraat- en caloriearm. Koolhydraten zorgen juist voor makkelijke energie, eiwitten en vetten afbreken is allesbehalve efficient voor menselijk lichaam. Ik snap dat keto nu eenmaal helemaal in de mode is ;) maar 40-50% energie uit (gezonde, geen eenvoudige suikers) koolhydraten schijnt wetenschappelijk gezien nog steeds optimaal te zijn voor gemiddeld mens.

Verder als ik jouw lijstje even snel optel kom ik uit op 1500-1600 kcal, dat is net onder je BMR bij deze lichaamslengte. Als je blijvend zo eet functioneert je lichaam in een spaarmodus en dat voelt gewoon niet fijn :n waat je nu ook ervaart waarschijnlijk.

ik sluit me hierbij aan ;)

Citaat:
En de dag beginnen met drie volkoren boterhammen met roomboter en vette kaas :D
Ik krijg al honger als ik lees waar jij van moet leven dat is oorlogs rantsoen.

Ik ben overigens even lang als jij en ik eet meestal rond 2500-3000kcal op een dag, meer of minder afhankelijk van hoe actief ik ben. Vooral in de winter en als ik veel sport gaat het al snel richting 3000 of 3500 zelfs en daar word je echt niet dik van, wellicht beetje lomp gezegd maar grote lichamen hebben ook gewoon veel energie nodig :P Onze BMR is al 1650 kcal en daar komen allerlei activiteiten bovenop, als je letterlijk NIETS doet op het bankhangen en wat noodzakelijke WC-uitstapjes na dan zou je alsnog minstens 1900kcal moeten eten om gezond te blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:19

Annumarie schreef:

Klein detail met soms grote gevolgen...
Koolhydraten zijn snelle verbranders, in principe bedoeld voor noodgevallen. ('Vechten of vluchten'.)
Ze kunnen warmte geven, tuurlijk, maar maar eventjes.

Vetverbranding is om allerlei redenen veel gezonder voor je lichaam, maar in de 21ste eeuw weten heel veel mensen totaal niet meer hoe dat moet.
Je hebt volwaardige voeding nodig, je lichaam kan alleen vet verbranden als zij voldoende zink, carnitine, ijzer, magnesium en B vitaminen 'aan boord' heeft.
Dat is dus kwaliteit ipv kwantiteit ('wel of niet genoeg' vind ik wat vaag om deze reden).
En je lichaam gaat pas op vetverbranding plm twee uur na je laatste inname van koolhydraten.
(= Elke twee uur een hapje koolhydraat: waarschijnlijk verbrand je dan geen vet, maar heb je na twee uur wel 'honger'.)
Vetverbranding is dus zogezegd moeilijk
(... het is het meest natuurlijke, maar staat ver af van het eetpatroon van de 21ste eeuw...)
maar vetverbranding is meer dan uitstekend in staat om je uren en urenlang warm te houden.
(Gesteld dat je schildklier het netjes doet, ik heb rond midzomer twee verschillende jaren zitten bibberen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:04

Je kunt best calorie arm eten (dat doe ik ook), maar dan moet je wel veuuul meer eten dan “normaal”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:12

CairnTerrier schreef:
Je lichaam krijgt het pas warm van ''echt voedsel'', zoals een bord spaghetti met groenten en vlees (bijvoorbeeld).

En als je dan calorie arm wil eten, gebruik dan (veeeel) courgette ipv spaghetti. Je hebt ook linzen of kikkererwten pasta, of voor lasagne bladen van pompoen.
Ik maak graag een “kaassaus” van cashewnoten met (plantaardige) melk. Ff in de blender met wat edelgistvlokken en je hebt alweer een berg binnen. Zoiets kun je natuurlijk ook met avocado’s doen, die zijn ook vrij vet (van goede vetten).
En als je dan perse iets van whey wilt gebruiken heb je ook hennepeiwit. Dit is (meestal) een puur product zonder toevoegingen, dus een stuk gezonder.

Sorry dat ik zo doorzaag over het eten hoor. Ik herken nl zo veel van wat je schrijft en ik dacht ook altijd dat ik goed at.. Maar nu ik dit alles heb ontdekt blijft mn lichaam veel gezonder, warmer, gewoon slank, meer energie etc..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:18

Regelmatig naar de sauna of een infrarood cabine aanschaffen en dan in de echte sauna het koude water niet overslaan.
Ook thuis eindigen met redelijk koud douchen geeft een warme boost.