MarrieLeen schreef:En als je de activiteiten (deels) om draait bij de paarden? Eerst rijden en dan mesten? Of heb je daar na het rijden geen zin meer in?
Ik merk dat ik met deze kou snel koud van het paard af kom, althans de kou is dan flink ik m'n bovenbenen getrokken. Ondanks dat m'n bovenlijf wel warm is. En als ik daarna nog uitmest, dan warmt m'n hele lijf weer lekker op. Andersom blijft idd rest van de avond die diepe kou in m'n benen zitten.
Proberen misschien waard.

Hier had ik helemaal nog niet aan gedacht, maar ik vind het een hele goede en heb voor zover mogelijk vandaag gedaan!
Het probleem is echter dat ik de hengsten eerst binnen moet zetten voor ik kan gaan rijden. Dus ik mest doorgaans die stallen eerst. Maar dan pak ik die van mijn rijpaard ook mee, heb ik vandaag even laten zitten voor na het rijden!
Sintara schreef:Beetje maf idee misschien, maar gewoon je benen trainen thuis? Tien minuten op de hometrainer ofzo is voor mij al genoeg

Maar ik heb ook een thermo broek om in te rijden en sinds kort een rijrok hoor! Koude benen zijn voor mij ook echt een ding..
Geen gek idee, maar ik heb niet echt plek voor een hometrainer oid. En mezelf kennende ook niet de discipline
Is een rijrok (of een lange jas) niet super onhandig? Ook al zijn ze er voor gemaakt natuurlijk...
Plop1997 schreef:Dit is voor mij heel herkenbaar. Vooral ook de jeuk na de kou. Ik vind mezelf ook een extreme koukleum dus echt een bloedhekel aan de winter. Helaas heb ik wat medische klachten waardoor mijn “kacheltje” het niet zo goed doet. Ik heb veel ijzer te kort waar ik mijn eet en drinkpatroon op aanpas. Dit helpt een beetje maar de grootste kou blijft helaas wel invloed op mij hebben.
Goed gebruik maken van warme elementen en vaak je paard tussendoor knuffelen. Die zijn meestal lekker warm en ik mag mijn handen altijd onder zijn manen stoppen!
Edit: ‘s avonds in bed heb ik gelukkig een partner die het altijd te warm heeft en waar ik mijn ijsblok voetjes geregeld vrijwillig mag parkeren. Dit helpt gelukkig ook veel als ik het met slapen koud krijg.
Hihi, wij vlechten de manen altijd, dus er valt weinig onder te stoppen...
Maar ik heb vandaag wel even een dunne fleecedeken gebruikt bij het uitstappen en die ook over mijn benen gedaan!
Ladyson schreef:Mijn tricks:
- Dikke warme LANGE jas die over je bovenbenen valt met rijden, wat een verschil sinds ik dat heb (Steeds Davos jas vd Kramer heb ik)
- Een waterdichte paardrijbroek met fleece binnenkant eronder (Kipwarm vd Decathlon)
- Stoel (en stuur) verwarming voor in de auto (ook los te koop)
- Jumping jacks als ik het koud(er) krijg
Ah, zelfde vraag... Is het niet super onhandig rijden met zo'n jas?
Qua rijbroeken ben ik een ramp, mijn bovenbenen zijn behoorlijk stevig en met mijn lengte is het gewoon een hel om een goede rijbroek te vinden daarvoor. Ik maak me niet druk om te korte broeken, het probleem is echter vaak dat de knie te hoog zit en daardoor ik niet in de broek pas met mijn bovenbenen
Jumping Jacks vind ik nog wel een goede, geen plek nodig in huis en toch in beweging!
boemel schreef:Je doet best veel op vrij weinig eten.
Misschien eens met een diëtist kijken naar wat je echt nodig hebt in combinatie met je energieverbruik.
Ik heb minder last van mijn spieren sinds ik een lange jas heb. Heb de Horka Glacier en hier kan je prima mee rijden, maar voor mij al snel te warm.
Verder zou ik als je thuis komt echt verwarmende dranken nemen. Denk aan gember of een goede winterthee met diverse specerijen erin.
Voor je spieren zou je ook nog magnesium kunnen nemen. Ik ben zelf van het sprayen, maar je hebt natuurlijk ook tabletvorm en ook magnesium voor in een voetenbad.
In mijn beleving is het dus helemaal niet veel wat ik doe. De rest van de dag zit ik al op m'n luie gat
Dus ik verbaas me er over dat jullie vinden dat ik zoveel doe op volgens jullie weinig eten (maar ik heb helemaal geen honger
)
Wel ben ik het met je eens dat het misschien eens goed is om te kijken wat ik daadwerkelijk verbruik, als vrouw die langer is dan een gemiddelde man...
De tip van de gember vind ik ook een goede! Alleen verhoogt dat niet ook de bloeddruk? En is dat niet heel onhandig vlak voor het slapen? Of is dat een denkfout?
En magnesium neem ik in tabletvorm, maar hoe ervaar jij het direct op de huid? Ik heb geen bad, dus dat wordt lastig, maar als sprayen een goed alternatief is sta ik daar zeker voor open. Krijg je er geen enorm droge huid van?
Suliko schreef:Ik haal dit er even uit. Want los van voeding denk ik dat er hier ook nog iets te winnen valt.
Je schrijft in je to dat je een hemd onder je thermoshirt draagt, terwijl je beter een thermoshirt los op de huid kan dragen. Verder zou ik even kijken naar het materiaal van je kleding. In synthetische stoffen ga je eerder zweten maar koel je ook veel sneller af! Goede natuurlijke materialen, wol en katoen, helpen echt veel beter om je warm te houden! En zorg ervoor dat het niet te strak zit, beter wat losjes. Zowel op je bovenlijf als je benen. Al begrijp ik dat dat lastig is met een rijbroek. Ik draag in de winter vaak een naadloze gevoerde sportlegging met een (wollen) thermolegging eronder, zodat het soepel aangesloten zit en nergens knelt met naden.
En sporten en bewegen, dat heeft mij enorm geholpen met een goede doorbloeding. Mijn doorbloeding leek te stoppen in mijn benen, altijd koude benen en voeten die ook snel verkrampte. Sinds ik 3-5 keer in de week krachttraining doe en hardloop, is dat flink verbeterd en warm ik sneller op.
Met rijden onder de 0 graden koel ik ook erg af, maar zolang ik erna goed blijf bewegen heb ik nergens last van. Door in je auto te stappen en passief te zitten (ondanks verwarming) wordt je doorbloeding niet beter en koel je sneller af of warm je intern gewoon niet op. Misschien kan je na het rijden stallen uitmesten? Zelf fiets ik altijd naar stal, in het begin is dat even koud door de wind, maar door het bewegen warm ik weer op en kom ik warm thuis.
En, maar misschien wat extreem. Koud afdouchen verbeterd je doorbloeding enorm! Dit doe ik zelf nooit in de avond, dan ben ik te moe. In de ochtend vind ik het beter te doen. Op die manier zet je echt je interne kachel aan het werk.
Op je werk zou ik proberen regelmatig te bewegen, een wandelingetje maken tijdens de pauze bijvoorbeeld.
Ik weet niet of je het in de voedingshoek gaat vinden. Maar ik ben erg klein en licht van mezelf (1.63 en 47 kg). Altijd al geweest en ik heb gewoon echt niet veel voeding nodig (1200 kcal doe ik het top op, als ik veel beweeg en sport misschien iets meer, maar valt ook erg mee). Dat is zo persoonlijk.
Ik heb vanavond het hemd er onder weggelaten! Zeer benieuwd of dit heeft geholpen!
Eigenlijk heb ik alleen maar rijkleding van sportstoffen, ik denk dat mijn thermoshirt het goedkoopste is wat er bij is eigenlijk
Nu ik begin na te denken, denk ik ook meer richting een nieuw ondershirt van Back on Track ofzo.
Ik zou overigens best wel willen sporten, alleen ik ben allang blij als ik twee keer per week een stukje ga lopen omdat ik nog wat tijd over heb.
Op de fiets naar stal is buiten de veiligheid van achterafwegen waar veel te hard wordt gereden ook veel te tijdrovend.
koenlover schreef:ij helpt dit heel erg omdat je echt ‘tot op het bot’ warm wordt zonder dat je bed te heet wordt. Na 1,5 uur schakelt hij vanzelf weer uit maar dan ben ik van mijzelf zo warm dat ik er de rest van de dag weer tegen kan (tot ik weer een hele poos in de kou bezig ben). Ik herken het wel dat het voelt alsof je van binnen niet echt warm bent waardoor je het snel weer koud hebt als je de warmt
Bedankt voor de tip! Dit kende ik helemaal niet! Lig je er onder of er op?
Ik denk dat ik zo de meeste reacties (inclusief dubbelingen) er wel een beetje uit heb gepikt.
Zit intussen weer op de bank, net een klein half uurtje thuis. Besloot vanavond om toch eens weer te kijken wat een dunne panty onder de broek doet. Daarnaast heb ik conform tip mijn thermoshirt direct op de huid (voor zover bh dat toelaat) gedragen. Ik heb ook een extra jas meegenomen voor na het rijden.
Vervolgens heb ik eerst twee stallen gedaan en ben ik daarna gaan rijden, uitgestapt met een fleecedeken over mijn bovenbenen
En daarna nog een box uitgemest.
Uiteraard heb ik de hele tijd een muts op, behalve met rijden. Maar ik heb eventueel (en het hing er om vandaag) wel een op maat gemaakt ding voor over mijn cap tegen de kou. Probleem is alleen dat ik dan m'n bril doorgaans vol hijg
Mijn eerste indruk is voor nu dat ik wat minder koud ben dan afgelopen maandag. Ik ga zo douchen en mijn haar weer fohnen en kruip dan weer in mijn voorverwarmde bedje...