Lactose-intolerantie, tips, tricks en adviezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:28

Kijk naar vegan producten :)
Daar zit van nature geen lactose in. Alpro is een goed merk maar tegenwoordig heeft bv de AH ook een huismerk met veel plantaardige producten.

artosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:30

Mijn dochter is ook lactose intollerant, Er zijn veel vervangers ervoor te vinden . Het meest blij waren we met onze kaas boer ...hij zei dat jersy koeien andere melk produceren geen lactose erin . Stukje kaas mee gekregen en dochter reageert nergens op . Helemaal blij dat ze gewoon jonge kaas kan eten zonder reactie.... ECHT een uitkomst voor ons . Dus als ik vla maak ( vanwege de lactose) gebruik ik jersey koeien melk. De kaas voor tosties en voor spagethie enz enz de rest van het gezin eet er net zo makkelijk van mee want er is eigenlijk qua smaak geen verschil. Ze hebben er ook boter van . Helaas nog geen slagroom .
Hoop dat je hier wat aan heb

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:09

Die A2 melk van Jersey koetjes inderdaad ! Dat ik daar niet aan dacht... ik heb hier zelf niks anders meer in huis dan melk en yoghurt van die koeien. :9
Niet omdat ik een intolerantie heb hoor, maar omdat het vers van de boerderij is en ongelooflijk lekker :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:12

De Lidl heeft sinds kort een heel rek vol plantaardige vervangers in de koeling; creme fraiche van haver, plantaardige yoghurt, meerdere soorten kaasvervanger en nog een aantal dingen. En een stuk goedkoper dan Alpro.
Wat Alpro betreft is het slim om aanbiedingen in de gaten te houden. Soms hebben ze een 1+1 gratis actie, ook op houdbare melk en houdbare pudding enz. Ik heb laatst een stuk of 10 verpakkingen chocoladepudding meegenomen, is toch heel lang houdbaar :))

En ik zou de verschillende soorten melkvervangers allemaal eens testen. Zo is mijn vriend gek op de rijstmelk, dat vindt ie veel lekkerder dan koemelk, terwijl mijn moeder juist weer weg is van de amandelmelk.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:16

Ik volg mee voor de tips

@TS waar heb je een test kunnen doen? Ik denk namelijk dat ik ook intolerant ben voor lactose

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:36

Ik werk op de markt in de kaas, dus krijg regelmatig klanten aan de kraam die te maken hebben met een lactoseintolerantie.

Inderdaad wat hier gezegd wordt, harde kazen bevatten weinig vocht en daarom ook minder lactose. Daar komt nog eens bij dat tijdens het rijpen de lactose wordt omgezet in melkzuur. De meeste mensen hebben geen klachten bij een kaas die minder dan 1 gram lactose per 100 gram kaas heeft. Zeker vanaf 1 jaar oud gaat het vaak goed, dus om volledig veilig te zijn pak ik vaak de kaas van een jaar oud, maar vanaf 9 maanden zou in principe ook prima moeten kunnen. (en onze jongere kazen van ons eigen merk bevatten volgens de labels ook minder dan 1 gram lactose per 100 gram). Jerseykaas is ook een goede optie (en heel erg lekker :))), veel mensen met melkintolerantie kunnen wel A2 melk verdragen. Schapenmelk en geitenmelk bevatten wel lactose, maar is altijd A2 en kan dus over het algemeen makkelijker verdragen worden. Uiteraard verschilt het per persoon dus het is en blijft uitproberen :)

Buiten het kaasverhaal om vond ik dit wel een goede site met veel producttips:
https://www.lactosevrijeten.nl/berichte ... de-winkel/

Oh en qua boter, de Franse roomboter wordt in tegenstelling tot roomboter uit Nederland 24 uur gefermenteerd en daardoor zit er geen lactose meer in deze boter. Weet niet precies in welke winkels je dit zou kunnen kopen maar je zou er eens naar kunnen vragen :)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:46

Let goed op aan dingen waar je niet meteen aan denkt. Zoals worst, koekjes, broodjes en krentenbollen hagelslag,chocolade, chips ijs(ben en Jerry s heeft een goede vegan variant).

Zijn genoeg alternatieven in de ochtenden. Plantaardige yoghurt of amandelmelk met havermout en fruit.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 20-05-24 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:55

Ik kan slecht tegen lactose en ik eet ook nog eens vega, dus wat tips.
- lactose vrije chocomelk van de enige echte
- deze koekjes: https://www.jumbo.com/producten/lu-time ... g-59532PAK
- havermelk in je koffie
- Oreos zijn vegan
- lactase pilletje (Kruidvat) als ik eens een dessert oid wil
- haver room Ipv kookroom
- vegan mayo
- vegan knoflooksaus
- oude / harde kazen kunnen prima
- melkeiwit = geen melk haha

En ik reageer zelf niet zo op een laagje roomkaas op brood. Maar wel als op EN roomkaas en kwark etc.

Die koekjse zijn HEMELS!

Oh en wateetjedanwel op insta / haar website voor vegan koekjes, chips enzo.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:01

Bij welke supermarkt doe je vaak je boodschappen?
Bij zowel Jumbo als Lidl kan ik over het algemeen goed slagen.

Een paar simpele vervangers:
Roomboter -> margarine (even verpakking kijken, de duurdere soorten zijn niet altijd 100% plantaardig)
Chocolade -> puur of vegan varianten (hands off vegan karamel zeezout zeker proberen!)
Ijs -> sorbetijs, waterijs of vegan varianten van bv ben & jerry, magnum of cornetto zijn ook erg lekker)
Melk -> sojameel, havermelk, kokosmelk, amandelmelk of evt lactosevrije melk. De 1e 4 zijn sowieso koemelk vrij dus vegan. Probeer uit wat je het lekkerste vind, ze smaken allemaal totaal anders. Ook van alle varianten kun je weer vinden met smaakjes zoals chocomelk, mango etc wat ik dan zelf weer lekkerder vind om zo te drinken.
Cappuccino -> zie hierboven 1 van deze melksoorten toevoegen. In steeds meer cafés kun je ook een cappuccino met plantaardige melk bestellen.
Koekjes -> oreo (standaard, veel namaak echter niet), ingrediënten nakijken voor margarine ipv roomboter (dus vaak de goedkopere koekjes), om mee te nemen Nature Valley smaakt ook prima bv
Kaas -> Kees vind ik opzich prima, vegan heksenkaas heel lekker, en echt oude kaas (Old Amsterdam) verdraag ik ook. Maar ook hier zijn weer plantaardige alternatieven zoals bv haver room van Alpro (ook Lidl eigen merk) ipv kookroom etc.

En verder alles wat Vegan is, is sowieso melkvrij.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:49

boeflover schreef:
Bij welke supermarkt doe je vaak je boodschappen?
Bij zowel Jumbo als Lidl kan ik over het algemeen goed slagen.

Een paar simpele vervangers:
Roomboter -> margarine (even verpakking kijken, de duurdere soorten zijn niet altijd 100% plantaardig)
Chocolade -> puur of vegan varianten (hands off vegan karamel zeezout zeker proberen!)
Ijs -> sorbetijs, waterijs of vegan varianten van bv ben & jerry, magnum of cornetto zijn ook erg lekker)
Melk -> sojameel, havermelk, kokosmelk, amandelmelk of evt lactosevrije melk. De 1e 4 zijn sowieso koemelk vrij dus vegan. Probeer uit wat je het lekkerste vind, ze smaken allemaal totaal anders. Ook van alle varianten kun je weer vinden met smaakjes zoals chocomelk, mango etc wat ik dan zelf weer lekkerder vind om zo te drinken.
Cappuccino -> zie hierboven 1 van deze melksoorten toevoegen. In steeds meer cafés kun je ook een cappuccino met plantaardige melk bestellen.
Koekjes -> oreo (standaard, veel namaak echter niet), ingrediënten nakijken voor margarine ipv roomboter (dus vaak de goedkopere koekjes), om mee te nemen Nature Valley smaakt ook prima bv
Kaas -> Kees vind ik opzich prima, vegan heksenkaas heel lekker, en echt oude kaas (Old Amsterdam) verdraag ik ook. Maar ook hier zijn weer plantaardige alternatieven zoals bv haver room van Alpro (ook Lidl eigen merk) ipv kookroom etc.

En verder alles wat Vegan is, is sowieso melkvrij.

Wellicht wel goed om te weten dat er aan Old-Amsterdam snelrijpers worden toegevoegd om de kaas oud te laten smaken, zonder dat deze echt oud is :j. Ze hebben een zuursel ontwikkeld dat deze smaak binnen 8 maanden kan bereiken. Slim concept dus, dat wel. En met het gebruiken van de engelse term mogen ze het 'old' noemen en komen ze ermee weg. Uiteraard kan het goed zijn dat je deze harde kaas gewoon goed kan verdragen, net zoals dat dat bij veel andere harde kazen prima gaat :). Maar de term 'old' kan enigszins misleidend/verwarrend zijn en zegt in dit geval dus niets over het natuurlijke rijpingsproces.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 16:03

Wow, wat een behulpzame reacties!! Echt enorm fijn, ik lees ze allemaal rustig door en zoek het uit.

Die pillen lijken me een goede optie om mee te nemen met dagjes weg of vakantie.
Kruidenthee, slim had ik helemaal niet aan gedacht!
Ik ga naar de bakker, en vraag bij hun in welk brood wat ze hebben geen lactose zit.
sinasAppelsap zie ik ook voorbij komen voor de ijzer, ga ik ook mee nemen (al ben ik niet zo'n fan daarvan := )
Melk van de Jersey koeien is een goede tip, we hebben hier sinds kort een kaasboer zitten dus ik zal eens vragen.

Verder nog meer onwijs goede tips die ik ook zeker mee neem.

Joy_Mennings schreef:
Ik volg mee voor de tips

@TS waar heb je een test kunnen doen? Ik denk namelijk dat ik ook intolerant ben voor lactose

Via de MDL arts moest ik bloed laten prikken en moest ik op veel verschillende vlakken bloed prikken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:34

MarlindeRooz schreef:
Ik kan slecht tegen lactose en ik eet ook nog eens vega, dus wat tips.
- lactose vrije chocomelk van de enige echte
- deze koekjes: https://www.jumbo.com/producten/lu-time ... g-59532PAK
- havermelk in je koffie
- Oreos zijn vegan
- lactase pilletje (Kruidvat) als ik eens een dessert oid wil
- haver room Ipv kookroom
- vegan mayo
- vegan knoflooksaus
- oude / harde kazen kunnen prima
- melkeiwit = geen melk haha

En ik reageer zelf niet zo op een laagje roomkaas op brood. Maar wel als op EN roomkaas en kwark etc.

Die koekjse zijn HEMELS!

Oh en wateetjedanwel op insta / haar website voor vegan koekjes, chips enzo.

Vegan mayo en knoflooksaus hoeven niet joh. Bijna alle mayonaise en fritessaus is lactosevrij en de knoflooksaus van Yildriz ook.

MarlindeRooz

Re: Lactose-intolerantie, tips, tricks en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:12

Ja weet ik, maar sommige zit wel wat in dus dan is die met het “vegan” etiket pakken lekker makkelijk. :D