Dokterassistente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:29

marleen_usar schreef:
Waarom moet je tegenwoordig zeggen waar je voor komt, en ik had direct terug gebeld wat onbeschoft zeg.

Omdat er heel veel mensen per dag bellen en er dan ingeschat kan worden wanneer iemand beoordeeld moet worden(ook of het binnen zoveel uur of zoveel dagen is), ook omdat je met uitvragen soms komt op dat iemand gelijk een ambulance nodig heeft. Ook om mensen soms gerust te stellen en zelf zorg advies te kunnen geven.

Ik heb het gesprek van ts niet gehoord maar het klinkt mij ook echt niet zoals het hoort te gaan.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 20:31

pien_2010 schreef:
Hier een ex-doktersassistente.
Jij als patiënt hebt altijd recht om een afspraak te maken met je huisarts. De doktersassistente hoeft totaal hierover niet geïnformeerd te worden. Wel is het normaal als het normale spreekuur vol zit en jij zegt spoed te zijn, dat er even door wordt gevraagd en er een inschatting wordt gemaakt of je diezelfde dag nog moet komen of de andere dag.

Dus mijn advies is. Terugbellen en zeggen dat je een afspraak wil maken zsm. Zij hoeft totaal niet te weten waar dit overgaat. Je kunt gewoon zeggen dat je dit met de huisarts wil bespreken en niet met haar en gelijk vragen wanneer je kunt komen.
Altijd als ik een afspraak maak met de huisarts zeg ik erbij of het spoed is of niet. Meestal is het niet spoed en dan voeg ik me naar de agenda van de huisarts. Bij jou is het geen spoed maar ook niet iets waar je nog lang mee wil wachten. Je zit er tussen in. Dus gewoon bellen en zeggen dat je diezelfde week nog een afspraak wil hebben.

Als het zo is dat jij een patiënt bent die echt veel afspraken maakt of aan de lijn is terwijl het wel los loopt, dan wordt het een lastigere kwestie. Maar zo schat ik jou en jouw verhaal niet in. Dus als jij daar niet de deur plat loopt voor allerlei flut zaken (sorry bokkers maar die patiënten zijn er echt en dat zijn de gevaarlijkste want als er dan eens echt iets is, dan worden ze onterecht in de wachtstand gezet met alle vreselijke gevolgen van dien) dan maandag gelijk terugbellen en zeggen dat je die week zsm een afspraak wil hebben want je maakt je zorgen, je hebt klachten die je nog nooit gehad hebt en je voelt je niet goed en dit speelt al een tijdje en wordt erger.

Thanks voor je advies. Ik val gelijk met de deur in huis en ik deel eigenlijk gelijk alles. Dit was ik eigenlijk gewend bij de vorige huisarts en daar was het nooit een probleem.
Ik ga het nu wat tactischer aanpakken maandag. Bellen voor een afspraak, geen spoed, maar wel volgende week.

En nee, ik ben inderdaad niet iemand die bij elk wissewasje de deur van de huisarts plat loopt. Dat dat ligt niet in mijn aard ;) .

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:59

lovehorses4 schreef:
LadyDaily schreef:
Wat een enorm onbeschofte tante zeg!
Zeker meer werk van maken, klacht indienen bijvoorbeeld. Kun je altijd wel goed overweg met je huisarts?

Nou idd. Ik heb daar ook over na zitten denken. Die brief gaat er wel komen als het zo doorgaat. Ook al is het om mijn eigen frustratie dan kwijt te zijn. Mijn zusje heeft gewerkt bij een bezwaarschriftenafdeling dus die vraag ik dan wel even te helpen haha :D .

Ik ben in maart 2020 in Vlaardingen komen wonen. Eerst bij mijn ouders in Rotterdam bij de huisarts. Nooit problemen gehad. Ik ben ook niet iemand die voor elk pijntje naar de huisarts ga.
Ik ben al een paar jaar niet bij de huisarts geweest. Binnenkort de eerste ontmoeting. Ik zal ook met haar bespreken hoe dit is verlopen.

Dan zou ik vragen aan de huisarts of dit de normale gang van zaken is hier? Zo ja, zou ik een andere huisarts zoeken.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 20:42

LadyDaily schreef:
Dan zou ik vragen aan de huisarts of dit de normale gang van zaken is hier? Zo ja, zou ik een andere huisarts zoeken.

Ik moet de doktersassistente en vooral mezelf nog één kans geven :j .

Maandagochtend om 8.00 bel ik. Ik zal gelijk met de deur in huis vallen (heb ik de vorige keer niet gedaan). Ik geef aan dat ik deze week een afspraak met de HA wil. Als ze doorvraagt geef ik aan dat de klachten erger zijn geworden en dat ik de rest met de HA wil bespreken. Als ze dan toch moeilijk doet, vraag ik wel of de HA mij belt of dat ik haar kan mailen, appen, videobellen of whatever. Anders zal ik toch vervolgstappen moeten gaan ondernemen. Dan is de niet de praktijk waarbij ik aangesloten wil zijn :evaw: .
Ik heb het nu voor mijzelf op een rijtje, dan scheelt denk ik.

Nogmaals dank voor het meedenken Bokkers +:)+ !
En ik zet Bokt wel even open maandagochtend, dan herinnert mij er vast weer even aan dat ik straight to the point moet zijn := .

Kookaburra

Re: Dokterassistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:52

En als je maandag toch dichtslaat, wees dan niet boos op jezelf. Blijkbaar reageer jij zo op situaties waarin je wordt overrompelt.

Maar ik hoop dat het maandag een goed gesprek is ;)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 09:11

Ik zat helemaal klaar om te bellen... krijg ik een bandje dat er vandaag griepvaccinaties zijn en dus alleen gebeld kan worden voor spoedgevallen die niet kunnen wachten :\ . Morgen om 8.00 weer een poging.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:16

Jemig zeg... dat is balen!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:26

Meen je niet. Zit je daar met je goede gedrag naast de telefoon.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:09

Ze konden van mij het heen en weer krijgen met hun griepvaccinaties. Gewoon de spoedlijn gebruiken, aangeven dat ze je in alle contacten niet serieus hebben genomen en dat je verdorie een afspraak eist voor morgenochtend 8.00 uur. Ik zou echt héél duidelijk zijn in mijn bewoording. Haar op je tanden kweken, meid. Daar zijn ze in jouw omgeving wel aan gewend ;)

Andere optie is om nu direct een andere huisarts te bellen en te vragen of je intake en consult in 1 afspraak kan krijgen.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 19:35

EvaC schreef:
Ze konden van mij het heen en weer krijgen met hun griepvaccinaties. Gewoon de spoedlijn gebruiken, aangeven dat ze je in alle contacten niet serieus hebben genomen en dat je verdorie een afspraak eist voor morgenochtend 8.00 uur. Ik zou echt héél duidelijk zijn in mijn bewoording. Haar op je tanden kweken, meid. Daar zijn ze in jouw omgeving wel aan gewend ;)

Andere optie is om nu direct een andere huisarts te bellen en te vragen of je intake en consult in 1 afspraak kan krijgen.

Ik kom net uit mijn werk, vandaar wat later mijn reactie. Ik kan je reactie volgen en ook begrijpen als je dit zou doen. Dat gaat echt tegen mijn principes in om een spoedlijn te bellen terwijl het geen echte spoed spoed is.

Morgenochtend ga ik bellen. Dan moet het ook echt geregeld worden. Volgens de assistente kon het uitblijven te maken hebben met stress (dat zei ze vorige week), als ik geen stress had dan krijg ik hier stress van. Ik heb CZ net ook gebeld en zij kunnen eventueel helpen bij zorgbemiddeling en kijken naar een HA in omgeving Vld die nog nieuwe patiënten aanneemt. Dat is lang niet overal meer...

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:34

en via mijngezondheid een bericht sturen naar je huisarts alvast?

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 20:49

lovelynutia schreef:
en via mijngezondheid een bericht sturen naar je huisarts alvast?

Dan krijg ik een foutmelding: "op dit moment zijn er geen zorgverleners gekoppeld aan deze module. Neem op een andere wijze contact op met de praktijk om uw vraag te stellen". Zit niet mee :\ .
Ik heb wel een aanvraag gedaan, denk dat de doktersassistente dat nog even moet fixen 8)7.

Net even met mijn moeder gebeld. Ze zegt ook: "morgen kort en duidelijk zijn" en anders helpt ze ook even met het vinden van iets anders. Zo werkt het niet.
Mijn moeder werkt niet meer dus die heeft ook wat meer tijd om even aantal praktijken te bellen etc.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:21

EvaC schreef:

Beetje respect voor elkaar zou ook kunnen helpen.. Volgens mij hebben we al heel jong geleerd om niet terug te doen wat een ander ook doet. Daar haal je namelijk niks uit.

Je mag als patiënt best op je strepen staan, maar je moet ook begrip hebben dat niet iedereen ala minute om het allerkleinste dingetje direct geholpen kan worden. Zo gaat dat nou eenmaal. Als je graag een afspraak wil, dan zou ik dit vooral uitleggen, zonder te vloeken of onnodig de spoedlijn te bellen. Aangeven dat je veel klachten hebt en je zorgen maakt. Laat je niet overrulen. En mocht je je niet prettig voelen bij deze praktijk, dan kun je zeker eens om je heen kijken!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:21

De spoedlijn bellen voor dit soort dingen zorgt ervoor dat die in mogelijk levensbedreigende situaties bezet is. Dat kun je naar mijn mening echt niet maken én daarnaast daar zul je met die methode vast bij weinig assistentes succes hebben, dus goed dat je dat niet doet TS +:)+ Maar natuurlijk is het wel heel vervelend om zo'n bandje te horen als je net wéér al je moed hebt verzameld om nogmaals te bellen. -O-

Als je morgen gewoon vriendelijk aangeeft dat je een afspraak wilt maken kan ik me niet voorstellen dat dat een probleem oplevert. Je bent niet verplicht aan te geven waarom, maar als assistente vraag je er wel naar om in te kunnen schatten op welke termijn iemand gezien moet worden. Neemt niet weg dat de manier waarop er de vorige keer met jou aan de telefoon is omgegaan absoluut niet netjes is. Volgende keer gewoon direct aangeven dat je graag een afspraak wilt maken in plaats van het probleem voor te leggen aan de assistente als zij blijkbaar niet in staat is om jou daar op een correcte manier over te woord te staan.

Ik heb zelf als assistente gewerkt (geneeskundestudent) en ik heb zelf altijd met fijne assistentes samen gewerkt, maar blijkbaar is dat niet altijd vanzelfsprekend :+

En in de tussentijd: vooral niet te veel stressen! Het gaat je vast gewoon lukken die afspraak te maken als je morgen belt.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 22:32

RobinSputnik schreef:
De spoedlijn bellen voor dit soort dingen zorgt ervoor dat die in mogelijk levensbedreigende situaties bezet is. Dat kun je naar mijn mening echt niet maken én daarnaast daar zul je met die methode vast bij weinig assistentes succes hebben, dus goed dat je dat niet doet TS +:)+ Maar natuurlijk is het wel heel vervelend om zo'n bandje te horen als je net wéér al je moed hebt verzameld om nogmaals te bellen. -O-

Als je morgen gewoon vriendelijk aangeeft dat je een afspraak wilt maken kan ik me niet voorstellen dat dat een probleem oplevert. Je bent niet verplicht aan te geven waarom, maar als assistente vraag je er wel naar om in te kunnen schatten op welke termijn iemand gezien moet worden. Neemt niet weg dat de manier waarop er de vorige keer met jou aan de telefoon is omgegaan absoluut niet netjes is. Volgende keer gewoon direct aangeven dat je graag een afspraak wilt maken in plaats van het probleem voor te leggen aan de assistente als zij blijkbaar niet in staat is om jou daar op een correcte manier over te woord te staan.

Ik heb zelf als assistente gewerkt (geneeskundestudent) en ik heb zelf altijd met fijne assistentes samen gewerkt, maar blijkbaar is dat niet altijd vanzelfsprekend :+

En in de tussentijd: vooral niet te veel stressen! Het gaat je vast gewoon lukken die afspraak te maken als je morgen belt.

Dank. Het is precies zoals je hierboven omschrijft.
Ik heb het probleem voorgelegd de vorige keer (met de intentie om een afspraak te maken). Dit deed ik in vroegere tijden ook nog bij een andere huisarts en ik kreeg gelijk een afspraak (bij geen spoed later in de week). Morgen zal ik gelijk vragen om een afspraak. Daarna kijken we inderdaad verder.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 22:51

Yaffie schreef:
EvaC schreef:

Beetje respect voor elkaar zou ook kunnen helpen.. Volgens mij hebben we al heel jong geleerd om niet terug te doen wat een ander ook doet. Daar haal je namelijk niks uit.

Je mag als patiënt best op je strepen staan, maar je moet ook begrip hebben dat niet iedereen ala minute om het allerkleinste dingetje direct geholpen kan worden. Zo gaat dat nou eenmaal. Als je graag een afspraak wil, dan zou ik dit vooral uitleggen, zonder te vloeken of onnodig de spoedlijn te bellen. Aangeven dat je veel klachten hebt en je zorgen maakt. Laat je niet overrulen. En mocht je je niet prettig voelen bij deze praktijk, dan kun je zeker eens om je heen kijken!

Laten we voorop stellen dat iedereen anders op zo'n situatie reageert. Even los van of het "goed" of "fout" is. In mijn werk (gehandicaptenzorg) en vrijwilligerswerk (EHBO Rode Kruis) reageer ik ook weer heel anders en bekijk ik dit verhaal ook weer vanuit een ander perspectief. Het is ook niet mijn bedoeling om de desbetreffende doktersassistente zwart te maken.

Blijkbaar triggert zij iets bij mij. Anders zou ik er niet zoveel mee bezig zijn of een topic aanmaken op Bokt hierover :') . Ik denk dat ik alleen maar hiervan kan leren. Ik ga zeker voor het oplossend vermogen, maar hier komt wel wat daadkracht bij kijken. Of ik dat perfect doe morgen, geen idee. We gaan het zien en ik ga ervoor.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:05

Merk dat vooral bij de huisartsenpost, je het liefste buiten de deur gehouden wordt. Ik vraag dan altijd of het gesprek opgenomen wordt en als ze 'ja ' zeggen, zeg ik dat ik degene die ik aan de telefoon heb persoonlijk verantwoordelijk stel als de gezondheidsproblemen verergeren. Dan mag je altijd komen is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:06

Snap de huisartsenpost wel.. dat is niet voor elke snottebel. En imo zie je vaak zat mensen die prima de dag erop naar hun eigen ha hadden kunnen gaan.

Ts, vervelend dat de assistente door de telefoon kan bepalen dat je de ha niet hoeft te zien. Gewoon nog eens bellen inderdaad en het hoe of wat voor de afspraak gaat haar niks aan. Geen spoed, wel graag deze week, is privé. Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:08

crow schreef:
Merk dat vooral bij de huisartsenpost, je het liefste buiten de deur gehouden wordt. Ik vraag dan altijd of het gesprek opgenomen wordt en als ze 'ja ' zeggen, zeg ik dat ik degene die ik aan de telefoon heb persoonlijk verantwoordelijk stel als de gezondheidsproblemen verergeren. Dan mag je altijd komen is mijn ervaring.

Er wordt zo streng getrieerd omdat er soms echt veel mensen bellen en niet iedereen geholpen kan worden, als het goed is geven ze ook altijd een vangnet advies mee, een advies om terug te bellen bij bepaalde bijkomende klachten bijvoorbeeld

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 23:13

idinn schreef:
Snap de huisartsenpost wel.. dat is niet voor elke snottebel. En imo zie je vaak zat mensen die prima de dag erop naar hun eigen ha hadden kunnen gaan.

Ts, vervelend dat de assistente door de telefoon kan bepalen dat je de ha niet hoeft te zien. Gewoon nog eens bellen inderdaad en het hoe of wat voor de afspraak gaat haar niks aan. Geen spoed, wel graag deze week, is privé. Succes!

Van een HAP begrijp ik het ook. Dat is ook voor zaken die niet tot de volgende dag kunnen wachten. Maar... als je niet bij de huisarts terecht kan met deze situaties en vragen? Een arts lijkt mij de enige die hier eventueel onderzoek naar kan doen en diagnose kan stellen.

Bedankt!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 00:34

Ik kreeg net een mail dat het account van zorgonline is geactiveerd. Als het gesprek met de dokterassistent onverhoopt minder goed gaat. Ga ik de HA een mailtje sturen.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 09:19

Ik val van de ene verbazing in de andere....
Ik belde net kan om half 10 terecht. Moet ook urine meenemen. Ben nu liter water en thee achterover aan het gooien. Moet nog even een potje ergens vandaan toveren. Drogist of apotheek I think...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:21

lovehorses4 schreef:
Ik val van de ene verbazing in de andere....
Ik belde net kan om half 10 terecht. Moet ook urine meenemen. Ben nu liter water en thee achterover aan het gooien. Moet nog even een potje vandaan toveren. Drogist of apotheek I think...

Was het niet de bedoeling dat de urine al langer in de blaas zit? Als het kan zou ik niet meer drinken als je dan misschien over een uur kan plassen, dan is je urine wat geconcentreerder. Meestal moet je de eerste ochtend urine inleveren, maar dat was misschien al wel te laat ;) Goed dat je hebt gebeld in ieder geval.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 09:29

@moonsparkle Ja ik snap het idee. Ochtendurine is inderdaad te laat en als ik niet veel drink ga ik niet plassen over een uur.... Ik plas zo'n vier keer per dag...Ik zal het tegen de assistente zeggen. Beter iets dan niets. Ik verwacht niet dat het blaasgerelateerd is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:06

Als het niet lukt kan je vast wel afspreken dat je het later inlevert. Wel fijn dat je nu ineens zo snel terecht kan. Succes.