Galstenen, op welk tijdstip hadden jullie klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:37

Sorry overheen gelezen!
Succes met het verdere onderzoek!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:38

Galstenen geven inderdaad niet automatisch klachten. Zolang er niets geblokkeerd is en de galblaas niet ontsteekt kun je er 100 mee worden.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:42

Vayo schreef:
chanicha schreef:
Ik vind het apart dat ze niet een echo gemaakt hebben, is zo gebeurd en ze zien gelijk of er stenen zitten.
Ik had toen 1 hele grote, soort zwerfkei :') , dus gelijk op de lijst voor de ok.
Het is een vreselijke rotpijn dat weet ik nog wel.
Sterkte ermee!

Er is een echo gemaakt. Daarop zien ze galstenen. Alleen vindt de chirurg de tijdstippen van de pijn en de locatie niet 100% rijmen met galsteenaanvallen!? Daarom wil hij eerst verder gaan kijken naar een maagbacterie en kijken naar de leverwaarden van mijn bloed. Alleen heb ik nu al een paar dagen geen aanval gehad.

Mijn angst is een beetje dat er niks uit het maagonderzoek komt. Maar ook dat mijn leverwaarden goed zijn en hij daarmee galsteenaanvallen uitsluit.

Hij gaf aan dat heel veel mensen galstenen hebben zonder klachten. Dus dat galstenen niet gelijk betekent dat daar de pijn vandaan komt.

Ik vind de pijn die je opnoemt wel echt typisch ervoor! En ook de hoeveelheid pijn die erbij komt... Anders een second opinion vragen?

Geloof me als je galblaas weg is zijn waarschijnlijk al je klachten ook weg. (bij ons in de familie komt het vaker voor) ik was 28toen ik ze had en dat is ook geen gebruikelijke leeftijd.. Ben niet dik gewoon normaal en toch had ik ze. Gelukkig omdat mijn dokter goed luistert heeft hij me doorgestuurd voor een echo en aan de hand daarvan zijn ze direct verwijderd (ok een week of wat later). Het is de pijn zo niet waard om ze te laten zitten zeker omdat het niet een hele grote ingreep is en je de galblaas niet persee nodig heb.

ruitje

Re: Galstenen, op welk tijdstip hadden jullie klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:50

Ik kon alleen maar voorover gebogen zitten wiegen als een idioot of jankend rondjes lopen om mijn bank. En projectiel braken ( Das ook leuk :') ) . Toen ik aankwam in het ziekenhuis hebben ze de morfine gespoten terwijl ik voorover gebogen lag op de bank, ik kon echt niet recht op zitten.

Bij mij wilde ze mij niet opereren omdat ik daarvoor een maagverkleining had gehad, alleen de arts die die had uitgevoerd wilde het doen. Dus ik heb een mooi poosje moeten wachten.

Ik liep met morfine pillen in de rondte en durfde oprecht amper meer alleen het huis uit, bang dat ik op een stom moment die aanval zou krijgen en dan geen pijnstilling kon nemen.

Echt, wat een hel was dat :+ . Eruit laten halen dat ding en snel, ik zou die arts zelf een keer een aanval gunnen, dan weet hij waar hij je mee laat lopen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:07

Ik heb drie milde galsteenkolieken gehad, en een maagbloeding.

De pijn van de maagontstekung en de bloeding zaten netjes ter plekke.

De pijn van mijn galsteenkolieken zat rechts achter/ boven in de buik, en trok 1x door naar onder het schouderblad.
(Ik ben in het rijke bezit van een goede maag en een brave galblaas.)

Maar links pijn van galstenen, terwijl de stenen rechts gezien zijn....? (Pijn kan gekke dingen doen, maar ik snap het niet echt.)

Ziekte van Crohn is uitgesloten...?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 22:21

Janneke2 schreef:
Ik heb drie milde galsteenkolieken gehad, en een maagbloeding.

De pijn van de maagontstekung en de bloeding zaten netjes ter plekke.

De pijn van mijn galsteenkolieken zat rechts achter/ boven in de buik, en trok 1x door naar onder het schouderblad.
(Ik ben in het rijke bezit van een goede maag en een brave galblaas.)

Maar links pijn van galstenen, terwijl de stenen rechts gezien zijn....? (Pijn kan gekke dingen doen, maar ik snap het niet echt.)

Ziekte van Crohn is uitgesloten...?

De pijn zit eigenlijk in mijn bovenbuik precies in het midden en een stukje naar links idd. En het straalt door naar mijn rug, naar de zijkant van mijn rechter schouderblad.

Ik vind het ook heel gek. Ziekte van Crohn is niet uitgesloten, maar ook niet besproken als optie. Ik heb even gekeken naar de symptomen, maar buiten buikpijn kan ik niets aanvinken. En de buikpijn is echt een koliekpijn. Ik heb verder nooit echt zeurende buikpijn oid. Buiten die koliekpijnen ‘s nachts voel ik me verder eigenlijk gewoon heel goed.

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:33

Ik had alleen 's nachts aanvallen van galsteenkoliek, op één keer na toen er een steen klem zat, toen had ik overdag de hele dag last en ben ik uiteindelijk op de SEH beland. Bij mij zat de pijn in de hele bovenbuik, niet duidelijk rechts of links. Het was zo pijnlijk dat ik niks kon, zelfs niet uit bed komen om rond te lopen. Ik ben heel blij dat mijn galblaas er nu uit is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:47

De pijn van een galsteenkoliek kan op zich ook prima wat meer links gevoeld worden. Ik heb ook wel aanvallen gehad waarbij ik verdacht werd van een hartaanval, omdat ik daar alle klassieke symptomen van had. Pas toen ik geel uitsloeg en er gal in mijn urine zat, werd duidelijk waar ze moesten zoeken. Maar hoe lang het wel niet op stress en maagpijn gegooid is.... :roll:
Overigens had ik wel bewegingsdrang, maar van bewegen werd de pijn niet minder en ik werd er wel onrustiger van (drang leidde tot beweging, beweging leidde tot extra drang, etc). Dus ik bleef doodstil liggen, want zo lang ik stil lag, kon ik de drang onder controle houden. Eenmaal in beweging weer stoppen was veel moeilijker. Maar het feit dat ik stil bleef liggen heeft niet geholpen met het stellen van de diagnose....

Overigens is er een klein percentage wat problemen blijft houden zonder galblaas. Dus eerst overige dingen uitsluiten voordat je misschien nodeloos en met de kans op complicaties een volledig orgaan verwijderd, lijkt mij de meest verstandige weg :j. Je kan hem niet terug plaatsen als blijkt dat het niet de oorzaak van je problemen is....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 23:25

Wat vreemd dat hij zo aangaf dat het een bijzonder tijdstip was om die kolieken te krijgen (tussen 1:00 en 4:00 meestal). Hij dacht ook aan een lege maag en dat die klachten gaf icm die bacterie. Ik lees toch juist vaak dat de pijn in de nacht ontstaat. Dat het ook (deels) tussen de oren kan zitten zei hij ook nog. Toen ik aangaf dat ik me dat niet voor kan stellen en het geen vage pijnen zijn, maar echt pijnaanvallen die daarna helemaal over zijn en niet dagelijks. Hij ging hier verder niet op door.

Hij gaf idd wel aan dat hij eerst zaken uit wilde sluiten zoals die maagbacterie en een ontsteking van de alvleesklier. Dat is idd ook wel een goed iets hoor. Dus dat wordt komende week onderzocht. Hij gaf ook aan dat een galblaasverwijdering op zich een routine operatie is, zolang het goed gaat en er geen complicaties bij komen kijken. Daarom wilt hij eerst alle andere dingen uitsluiten. Ik hoop alleen wel dat als die andere dingen uitgesloten zijn, dit wel als serieuze optie nagekeken gaat worden (dat het galsteenaanvallen zijn).

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:36

Wat een uiteenlopende reacties qua pijn, ik heb het wel als heel jaar ervaren maar niet zo erg dat ik niks meer kon of morfine moest slikken. Zo zie je maar weer TS dat de klachten uiteenlopend zijn. Ik was 19 dat ze eruit gingen, ze waren klein en dat gaf pijn ze zaten steeds in de opening en dan een weer uit, denk ik.
Ohja, met de koliek aanvallen kreeg ik het ook heel warm steeds dat wel

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:42

Hier geen galsteen ervaring (thank god) maar nierstenen (ook hell). Die voelde ik recht onder mijn navel en dat straalde naar achter / boven uit.
Qua pijn zelfde schijnt het als een galsteen. Heb het 3x gehad, heb nu standaard medicatie bij me voor het geval er weer een aanval komt. Hoop nooit meer...

Zijn nierstenen uitgesloten? Kan zijn dat je én gal- én nierstenen hebt... toeval bestaat niet (wel dus) in geneeskunde...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:59

Hier al meer dan een jaar altijd pijn aan de rechter ribben. Daarnaast geregeld aanvallen meestal in de avond of nacht. Dan straalt het uit naar de schouder en ben ik erg misselijk. Ik heb soms afwijkende leverwaarden.

In maart besloot een niersteen naar buiten te komen (ook snachts de eerste aanval). Geen pretje en gehoopt dat het daarmee klaar was. Helaas was dat voor korte duur. Hoewel ik denk dat het toch galblaas problemen zijn worden er op de echo geen echte verklarende afwijkingen gevonden. Dus we tobben nog door.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 00:16

Inderdaad RianneP, heel uiteenlopend zie ik. Ja, pfff het zweet breekt me tijdens zo´n aanval ook uit.

VanHuisUit schreef:
Hier geen galsteen ervaring (thank god) maar nierstenen (ook hell). Die voelde ik recht onder mijn navel en dat straalde naar achter / boven uit.
Qua pijn zelfde schijnt het als een galsteen. Heb het 3x gehad, heb nu standaard medicatie bij me voor het geval er weer een aanval komt. Hoop nooit meer...

Zijn nierstenen uitgesloten? Kan zijn dat je én gal- én nierstenen hebt... toeval bestaat niet (wel dus) in geneeskunde...

Ik weet eigenlijk niet of dit uitgesloten is. Ik heb een echo gehad van de gehele (boven)buik. In de aanvraag stond bovenbuik, maar ze hebben ook mijn blaas en nieren meegepakt. Daar was niets afwijkends op te zien.
Eb de pijn zit bij mij wel hoog. Echt heel specifiek de bovenbuik, maar net een stuk onder mijn borsten.
Nierstenen klinkt ook echt akelig.

Frustrerend MaNdii! Ik heb er inmiddels veel over gelezen en blijkbaar zien ze sommige galstenen ook niet op een echo of scan. Afwijkende leverwaarden en de pijn wijzen dan toch wel op galsteenaanvallen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 00:19

Bij mij ook. Maar voelt meer als koudzweet

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 00:19

Koliekpijn is kenmerkend voor galstenen, ik weet niet of er nog andere aandoeningen zijn waarbij dat zo typisch is?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:41

Ik vind het tijdstip van de aanvallen ook wel heel goed bij galstenen passen. Mijn galblaas is er in januari uitgehaald, ik werd toen al drie maanden iedere nacht wakker van de pijn. Ik was overdag meestal ook niet pijnvrij maar die aanvallen kwamen echt heel consequent in de nacht.

Hopelijk weet je snel iets meer, veel beterschap!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:22

Nou bofte ik met mijn milde kolieken, maar ik neem maatregelen om steenvorming tegen te gaan. Inmiddels twintig jaar aanvalsvrij.

Sommige wanboffers hebben al stenen in de lever (daar wordt de gal tenslotte gemaakt) en dan helpt het niet om de galblaas er uit te halen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:27

Wistaire schreef:
Koliekpijn is kenmerkend voor galstenen, ik weet niet of er nog andere aandoeningen zijn waarbij dat zo typisch is?

Ja, bij nierstenen. Eigenlijk gebeurt bij nierstenen hetzelfde: een steentje verplaatst zich door een te klein buisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:47

Ik kreeg vaak tussen 21-23 uur de eerste klachten, en had vooral heel veel pijn op mijn borstbeen, uitstralend naar schouderbladen, if er een band ontzettend strak werd aangetrokken. Aantal keer voor bij de huisarts geweest (dag erna) en hartfilmpjes gemaakt, maar dat was steeds in orde. Vanwege leeftijd, gewicht en kinderloos ook niet de link gelegd naar galstenen. Afgesproken dat ik bij een aanval de ambulance zou bellen, dus dat ook gedaan.
Toen ik bij alle onderzoeken echt geen seconde stil kon zitten/liggen, opperde de arts dat het wel eens galstenen konden zijn en moest ik mee naar het ziekenhuis.
Daar lachtten ze het idee nog niet net uit, maar toch onder de scan en het probleem was gevonden.

3 weken later ben ik geopereerd en door verkeerde hechtingen echt maand of 3 bijna niks kunnen doen. En sindsdien ook aangekomen (wat ze afschuiven op toeval, naar daarvoor al jaren hetzelfde gewicht gehad) en regelmatig periodes dat ik na alles wat ik eet, ontzettend buikpijn heb (blijkbaar ook toeval......) Hiervoor verschillende trajecten gelopen om voedingspatroon aan te passen, maar niet echt een oplossing gevonden. Achteraf dus echt wel eens spijt van de operatie, want nu eet ik overdag in slechte periodes dus vaak maar niks omdat ik bang ben flinke klachten te krijgen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:54

Ook ik had vaak 's nachts klachten en 's morgens. Uiteindelijk ook te lang mee rondgelopen en een langdurige galblaasontsteking van gehad. Toen ik uiteindelijk geopereerd werd, zat er vanalles verkleefd...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:15

In het hele begon na het avondeten. Dacht toen in eerste instantie aan m’n hart. Doodeng vond ik t.
Daarna vooral snachts maar op den duur zo heftig dat het elk moment kon opspelen.
Nadat het een keer zelfs met een morfine spuit op de hap nauwelijks verminderde hebben ze mijn operatie toch naar voren gehaald en lag ik een week of 2 later op de ok.