Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:22

mag schreef:
Ik zou opnieuw testen met een pcr test via de GGD en niet via een sneltest. Ook de sneltest van de GGD is niet zo precies. Als de pcr test ook positief is dan toch maar in quarantaine.


Werk wil PCR spoedtest via de organisatie omdat het bij de GGD te lang duurt voor ze.


Askja schreef:
Mjelleke schreef:
Misschien omikron? Daar is nog heel weinig over bekend, maar er zijn wel signalen dat herbesmetting (na een eerdere delta) makkelijker gaat.
Daar dacht ik dus ook aan. Eerst Delta gehad en daarna Omikron. Omikron is waarschijnlijk allang behoorlijk breed verspreid door de hoge besmettelijkheid.

Op zich heb je daar natuurlijk niks aan, het blijft zuur.


Ja dit was mijn eerste gedachte ook, Maarja ik ben juist sinds besmetting nog voorzichtiger geworden. Bij niemand in de buurt geweest die in het buitenland is geweest etc. Ik zou sowieso niet weten waar ik het op moet hebben gelopen %) Nergens geweest behalve bij mijn ouders en op het werk. Op het werk zijn we godzijdank besmettingloos en ouders geen klachten: of mijn zoon moet het hebben maar die test negatief. Zó lastig.

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:23

Douce schreef:
He, 2/3 helpt niet voor de zekerheid helaas.

Ik kan je verder niet helpen, maar wil je wel veel succes wensen en hoop dat de pcr test negatief is.


Nee inderdaad en ik kan er thuis nog een doen, maar vind het bijna zonde van de tests.. Dankjewel!!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:32

Jou werk bepaald niet welke test je moet doen.Als jij een pcr via de GGD wil dan doe je dat. Hebben zij niks van te zeggen.
Maar ik zou contact opnemen met een covid-poli en zij kunnen je vragen vast wel beantwoorden
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 06-12-21 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:35

Gillbo schreef:
Jou werk bepaald niet welke test je moet doen.Als jij een pcr via de GGD wil dan doe je dat. Hebben zij niks van te zeggen.


Ja dat is makkelijk gezegd. Dan wordt het gezien als weigeren van test en zijn de dagen dat ik thuis ben tot uitslag van de GGD onbetaald thuis.. Ik heb ook gebeld met de GGD, kan op z’n vroegst morgen aan het einde van de middag terecht. Maar dit was ook gewoon een PCR test dus ik snap het verschil niet zo goed behalve dat dit sneller binnen is

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:37

Denise_Tink schreef:
Gillbo schreef:
Jou werk bepaald niet welke test je moet doen.Als jij een pcr via de GGD wil dan doe je dat. Hebben zij niks van te zeggen.


Ja dat is makkelijk gezegd. Dan wordt het gezien als weigeren van test en zijn de dagen dat ik thuis ben tot uitslag van de GGD onbetaald thuis.. Ik heb ook gebeld met de GGD, kan op z’n vroegst morgen aan het einde van de middag terecht. Maar dit was ook gewoon een PCR test dus ik snap het verschil niet zo goed behalve dat dit sneller binnen is

Voor zorgpersoneel is er ook een test bij de GGD of is die op je werk hetzelfde als de GGD
En dan doe je toch allebei als dat je meer geruststeld?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:41

je hebt tegenwoordig per testen met ct waarden. Dan kan je zien of je pos of negatief bent en bij een pos test komt er dan een ct waarde bij. die zegt iets over je hoeveelheid antistoffen. Mocht deze boven een bepaald getal zijn hoef je niet meer in quarantaine. Een test kan idd tot 8 weken na een doorgemaakte covid pos uitslag geven.
Ik zou vragen of je een test met ct waarde mag laten doen, weet niet of dat ook in thuissituaties gedaan wordt maar bij mij op mijn werk ( z huis covid afd) worden ze wel afgenomen bij de patiënt.
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 06-12-21 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21860
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:42

Denise_Tink schreef:
Gillbo schreef:
Jou werk bepaald niet welke test je moet doen.Als jij een pcr via de GGD wil dan doe je dat. Hebben zij niks van te zeggen.


Ja dat is makkelijk gezegd. Dan wordt het gezien als weigeren van test en zijn de dagen dat ik thuis ben tot uitslag van de GGD onbetaald thuis.. Ik heb ook gebeld met de GGD, kan op z’n vroegst morgen aan het einde van de middag terecht. Maar dit was ook gewoon een PCR test dus ik snap het verschil niet zo goed behalve dat dit sneller binnen is

De GGD erkent die testen verder niet. Ja bij positief behandelen ze je als positief maar voor een herstelbewijs oid krijg je absoluut niet. Daarvoor moet je echt bij de GGD zijn

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:42

Denise_Tink schreef:
Gillbo schreef:
Jou werk bepaald niet welke test je moet doen.Als jij een pcr via de GGD wil dan doe je dat. Hebben zij niks van te zeggen.


Ja dat is makkelijk gezegd. Dan wordt het gezien als weigeren van test en zijn de dagen dat ik thuis ben tot uitslag van de GGD onbetaald thuis.. Ik heb ook gebeld met de GGD, kan op z’n vroegst morgen aan het einde van de middag terecht. Maar dit was ook gewoon een PCR test dus ik snap het verschil niet zo goed behalve dat dit sneller binnen is

Voor zorgpersoneel is er ook een test bij de GGD of is die op je werk hetzelfde als de GGD
En dan doe je toch allebei als dat je meer geruststeld?[/quote]

Klopt, daar kan ik morgenmiddag pas terecht, het is erg druk haha maar ik heb wel vertrouwen in deze test hoor. Het gaat er niet perse om dat ik geen vertrouwen in de test maar om het hele verhaal en dat niemand nu weet wat te doen als hij wel positief blijkt want iedereen spreekt elkaar tegen. :')

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:44

Denise_Tink schreef:
Gillbo schreef:
Jou werk bepaald niet welke test je moet doen.Als jij een pcr via de GGD wil dan doe je dat. Hebben zij niks van te zeggen.


Ja dat is makkelijk gezegd. Dan wordt het gezien als weigeren van test en zijn de dagen dat ik thuis ben tot uitslag van de GGD onbetaald thuis.. Ik heb ook gebeld met de GGD, kan op z’n vroegst morgen aan het einde van de middag terecht. Maar dit was ook gewoon een PCR test dus ik snap het verschil niet zo goed behalve dat dit sneller binnen is

De GGD erkent die testen verder niet. Ja bij positief behandelen ze je als positief maar voor een herstelbewijs oid krijg je absoluut niet. Daarvoor moet je echt bij de GGD zijn[/quote]

Klopt, maar ik heb al een herstelbewijs én vaccinatiebewijs dus, daar doe ik het niet voor. Ik wil weten of ik wederom Corona heb of dat het de rest is van vorige keer en daar lijkt het totaal mis te gaan want kan niemand me mee helpen :’)

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:45

lnvdh schreef:
je hebt tegenwoordig per testen met ct waarden. Dan kan je zien of je pos of negatief bent en bij een pos test komt er dan een ct waarde bij. die zegt iets over je hoeveelheid antistoffen. Mocht deze boven een bepaald getal zijn hoef je niet meer in quarantaine. Een test kan idd tot 8 weken na een doorgemaakte covid pos uitslag geven.
Ik zou vragen of je een test met ct waarde mag laten doen, weet niet of dat ook in thuissituaties gedaan wordt maar bij mij op mijn werk ( z huis covid afd) worden ze wel afgenomen bij de patiënt.


Kijk, dit bedoel ik! Weet je ook waar ik deze zou kunnen laten doen?!

Spenk
Berichten: 21860
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:46

Denise_Tink schreef:
lnvdh schreef:
je hebt tegenwoordig per testen met ct waarden. Dan kan je zien of je pos of negatief bent en bij een pos test komt er dan een ct waarde bij. die zegt iets over je hoeveelheid antistoffen. Mocht deze boven een bepaald getal zijn hoef je niet meer in quarantaine. Een test kan idd tot 8 weken na een doorgemaakte covid pos uitslag geven.
Ik zou vragen of je een test met ct waarde mag laten doen, weet niet of dat ook in thuissituaties gedaan wordt maar bij mij op mijn werk ( z huis covid afd) worden ze wel afgenomen bij de patiënt.


Kijk, dit bedoel ik! Weet je ook waar ik deze zou kunnen laten doen?!

Di theb ik al eerder benoemd maar dit is gewoon bij de GGD op te vragen

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:48

Spenk schreef:
lnvdh schreef:
je hebt tegenwoordig per testen met ct waarden. Dan kan je zien of je pos of negatief bent en bij een pos test komt er dan een ct waarde bij. die zegt iets over je hoeveelheid antistoffen. Mocht deze boven een bepaald getal zijn hoef je niet meer in quarantaine. Een test kan idd tot 8 weken na een doorgemaakte covid pos uitslag geven.
Ik zou vragen of je een test met ct waarde mag laten doen, weet niet of dat ook in thuissituaties gedaan wordt maar bij mij op mijn werk ( z huis covid afd) worden ze wel afgenomen bij de patiënt.


Kijk, dit bedoel ik! Weet je ook waar ik deze zou kunnen laten doen?!

Di theb ik al eerder benoemd maar dit is gewoon bij de GGD op te vragen[/quote]

Sorry, niet opgeslagen. Ik ben een beetje van slag door deze situatie maar bedankt, dan ga ik dus wederom bij de GGD er proberen doorheen te komen!

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:14

Wat een lastige kwestie. Het lijkt mij inderdaad ook wat kort om sowieso al negatief te testen.

Een ct waarde zegt niets over je antistoffen. Het is eigenlijk het aantal rondjes die gedraaid moeten worden om mogelijk virus aan te tonen (je afgegeven materiaal wordt vermeerderd tijdens de test in het lab)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:18

Ik snap je eigenlijk niet zo goed.Je hebt verhoging/ koorts en bent verkouden.Dat zijn sowieso signalen dat je niet bij een kwetsbare doelgroep moet werken mn de koorts.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:20

JoellaLoves schreef:
waarom bel je het RIVM niet, die kunnen je vast helpen met deze corona vragen. het telefoonnummer van het RIVM corona vragen is uit mijn hoofd gok ik : 0800-1351


Op deze link zitten gewoon studenten en call-centermedewerkers die alleen de standaard scripts met vragen en antwoorden weten.

Als je gericht antwoord wilt hebben is de beste optie nog opnieuw contact opnemen met je ggd via hun eigen telefoonnummer wat onderaan je informatiemail van vorige x staat en dan vragen om overleg met de IZB arts van dienst ivm mogelijke herbesmetting.

Herbesmetting binnen 8 weken kwam niet vaak voor maar het kan natuurlijk dat je eerste de ene variant had en nu de nieuwe variant waartegen je nog geen goede weerstand hebt. Of dat je nooit helemaal beter bent geweest, maar het virus sluimerend aanwezig bleef en nu weer opsteekt door verminderde weerstand.

Ik heb meegemaakt dat iemand 3x positief is getest. Steeds.ongeveer om de 3 a 4 maanden en waarschijnlijk steeds andere variant (december 2020, maart 2021, augustus 2021) die persoon moest elke keer opnieuw in isolatie. Werkte ook in de zorg en had die 3e keer zeer lage CT waarde, wat inhoud dat diegene veel virus in het afgenomen monster had zitten.

Ik zou geen risico nemen bij klachten en positieve zelftest. En gewoon weer in isolatie gaan voor 7 dagen en 24 uur klachtenvrij voor je weer aan het werk gaat.

Evt. Opnieuw een pcr waarbij ze CT waarde of variant bepalen kan optie zijn, maar dat wordt niet standaard gedaan.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:28

Verder lijkt me dat aks je ziek bent, Je niet moet werken met zwakke mensen.

Bij uitzondering en lichte klachten doe ze het wel eens, maar dan moet je wel gebruik maken van medische mondmasker en handhygiëne en handschoentjes om zo andere te beschermen tegen jouw besmettelijkheid.

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 16:30

Gillbo schreef:
Ik snap je eigenlijk niet zo goed.Je hebt verhoging/ koorts en bent verkouden.Dat zijn sowieso signalen dat je niet bij een kwetsbare doelgroep moet werken mn de koorts.


Nou ten eerste ben ik niet aan het werk, het gaat om aankomende diensten. En ja ik maak me daar zorgen om. Ten tweede, Wij mogen zelfs positief getest als het moet komen werken in PBM, wanneer de zorgcontinuïteit in het gedrang komt. Er is nergens gesproken over koorts. Ik heb 37,8, verhoging maar geen koorts en een flinke snotneus. Als ik (en al m’n collega’s met kinderen) bij deze klachten altijd thuis moeten blijven dan kunnen we onze cliënten met zo goed altijd in bed laten liggen want dan is er geen personeel meer.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:36

Denise_Tink schreef:
Gillbo schreef:
Ik snap je eigenlijk niet zo goed.Je hebt verhoging/ koorts en bent verkouden.Dat zijn sowieso signalen dat je niet bij een kwetsbare doelgroep moet werken mn de koorts.


Nou ten eerste ben ik niet aan het werk, het gaat om aankomende diensten. En ja ik maak me daar zorgen om. Ten tweede, Wij mogen zelfs positief getest als het moet komen werken in PBM, wanneer de zorgcontinuïteit in het gedrang komt. Er is nergens gesproken over koorts. Ik heb 37,8, verhoging maar geen koorts en een flinke snotneus. Als ik (en al m’n collega’s met kinderen) bij deze klachten altijd thuis moeten blijven dan kunnen we onze cliënten met zo goed altijd in bed laten liggen want dan is er geen personeel meer.

Tja sorry hoor maar ik probeer je alleen maar te helpen hoor.Succes

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:44

Lastig hoor TS, wanneer verwacht je uitslag van de test van het werk?

Volgens mij is een PCR sneltest hetzelfde als een gewone GGD test, alleen heb je sneller uitslag. Juist voor zorgpersoneel is er vaak een aparte testlocatie. Omdat er nu zoveel druk op zit.

Wat moet jij voor extra's doen, mocht de test positief zijn? PMB's draag je normaal ook? Of is het extra?
Want dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en er mee om gaan, alsof je positief bent. Better safe than sorry.

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 16:58

joyce B schreef:
JoellaLoves schreef:
waarom bel je het RIVM niet, die kunnen je vast helpen met deze corona vragen. het telefoonnummer van het RIVM corona vragen is uit mijn hoofd gok ik : 0800-1351


Op deze link zitten gewoon studenten en call-centermedewerkers die alleen de standaard scripts met vragen en antwoorden weten.

Als je gericht antwoord wilt hebben is de beste optie nog opnieuw contact opnemen met je ggd via hun eigen telefoonnummer wat onderaan je informatiemail van vorige x staat en dan vragen om overleg met de IZB arts van dienst ivm mogelijke herbesmetting.

Herbesmetting binnen 8 weken kwam niet vaak voor maar het kan natuurlijk dat je eerste de ene variant had en nu de nieuwe variant waartegen je nog geen goede weerstand hebt. Of dat je nooit helemaal beter bent geweest, maar het virus sluimerend aanwezig bleef en nu weer opsteekt door verminderde weerstand.

Ik heb meegemaakt dat iemand 3x positief is getest. Steeds.ongeveer om de 3 a 4 maanden en waarschijnlijk steeds andere variant (december 2020, maart 2021, augustus 2021) die persoon moest elke keer opnieuw in isolatie. Werkte ook in de zorg en had die 3e keer zeer lage CT waarde, wat inhoud dat diegene veel virus in het afgenomen monster had zitten.

Ik zou geen risico nemen bij klachten en positieve zelftest. En gewoon weer in isolatie gaan voor 7 dagen en 24 uur klachtenvrij voor je weer aan het werk gaat.

Evt. Opnieuw een pcr waarbij ze CT waarde of variant bepalen kan optie zijn, maar dat wordt niet standaard gedaan.


Ik hang nu inderdaad al ruim 40
Minuten in de wacht bij de GGD, ik wacht geduldig en leg mijn vragen daar neer. Hopelijk kan ik een arts spreken, want degene die ik vanmorgen aan de telefoon had las letterlijk voor van Rijksoverheid.nl..

Ik heb het ook gehoord en meegemaakt van de herbesmettingen in ongeveer hetzelfde tijfdsbestek, maar inderdaad niet zo snel. Alle situaties die je schat zouden kunnen. Het is gewoon heel lastig. Ik zit nu in isolatie maar inderdaad werk staat ook voor het dilemma. Ondertussen daar wat mensen gesproken maar zoals ze zelf zeggen “niemand durft hier zijn vingers aan te branden” omdat ze het gewoon NIET weten.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:00

Ik snap dat je het verwarrend vindt. Helaas is dit een goed voorbeeld van hoe ingewikkeld ons immuunsysteem werkt, en hoe lastig het dan is om de testen te interpreteren. Ik vrees dat je geen helder antwoord gaat krijgen.

De zelftesten zijn antigeen testen. Dat betekent dat ze testen of jij (kort gezegd) antistoffen tegen Covid hebt, wat het geval is als je het hebt én ook nog weken erna. Dat neemt langzaam af, maar het scheelt per persoon hoe langzaam of snel, kan best van dag tot dag een beetje fluctueren én sommige testen blijken minder betrouwbaar dan gedacht. Dus dat samen maakt interpretatie van je situatie aan de hand van zelftesten erg moeilijk.
De PCR test checkt of er stukjes genetisch materiaal van het virus aanwezig is. Ook dat kan nog weken na besmetting positief uitvallen, want het is een hele gevoelige test en het is niet gek dat er nadat je beter bent nog genetisch materiaal aanwezig is.
Het zou kunnen dat de hier eerder genoemde CT waarde in de PCR test medisch indicatief kan zijn, maar ik weet niet of de GGD dat echt mag en kan gebruiken want er zit best wat achter die ogenschijnlijk simpele waarde (ik heb in een onderzoeksproject van een paar jaar mogen worstelen met o.a. hoge CT waardes in qPCR testen voor activiteit van genen in bepaalde weefsels, was uhm... ingewikkeld :+ ). Mocht je toevallig heel hoog of juist heel laag met die CT uitkomen zou de GGD er misschien iets mee kunnen, maar er is een hele wijde range aan waardes waarin het lastig is er iets van te zeggen.

Kans is dus best groot dat er ook met een nieuwe test bij de GGD geen zeker antwoord te geven is op wat deze situatie nu echt betekent en of je een nieuwe besmetting hebt of niet.
Biologie is soms best vervelend als je gewoon een antwoord wilt (maar wel interessant!) :j

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 17:02

MarliesV schreef:
Lastig hoor TS, wanneer verwacht je uitslag van de test van het werk?

Volgens mij is een PCR sneltest hetzelfde als een gewone GGD test, alleen heb je sneller uitslag. Juist voor zorgpersoneel is er vaak een aparte testlocatie. Omdat er nu zoveel druk op zit.

Wat moet jij voor extra's doen, mocht de test positief zijn? PMB's draag je normaal ook? Of is het extra?
Want dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en er mee om gaan, alsof je positief bent. Better safe than sorry.


Uitslag komt vandaag voor 02.00 snachts dus morgen nog genoeg tijd om iets te regelen. Maar in mijn hoofd is het vooral “wat als, wat als”. Ik zou wanneer positief getest in volledige bescherming moeten werken, medisch masker, handschoenen, schort, bril en spatmasker. Nu werken we ook al met masker en handschoenen, dus het zou niet veel verschil maken maar wel veel onrust geven aan cliënten. En ook collega’s worden er niet blij van (begrijpelijk) ook die willen niet ziek worden. Wanneer positief blijkt, wordt het waarschijnlijk behandeld als nieuwe besmetting inderdaad.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:13

Dus positief met hoesten en verhoging mag je werken met een kwetsbare doelgroep?
Dan maakt de testuitslag toch eigenlijk niet voor je werk uit want ze gaan af op symptomen en die veranderen niet door de uitslag of zie ik dat verkeerd?

Machie

Berichten: 16035
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:18

Heb je ondertussen een arts gesproken?
Ik heb ook gedoe met heet callcenter gehad en uiteindelijk gewoon de plaatselijke GGD gebeld en die hebben me direct doorverbonden met een GGD arts.

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 17:23

NoeskaMoos schreef:
Ik snap dat je het verwarrend vindt. Helaas is dit een goed voorbeeld van hoe ingewikkeld ons immuunsysteem werkt, en hoe lastig het dan is om de testen te interpreteren. Ik vrees dat je geen helder antwoord gaat krijgen.

De zelftesten zijn antigeen testen. Dat betekent dat ze testen of jij (kort gezegd) antistoffen tegen Covid hebt, wat het geval is als je het hebt én ook nog weken erna. Dat neemt langzaam af, maar het scheelt per persoon hoe langzaam of snel, kan best van dag tot dag een beetje fluctueren én sommige testen blijken minder betrouwbaar dan gedacht. Dus dat samen maakt interpretatie van je situatie aan de hand van zelftesten erg moeilijk.
De PCR test checkt of er stukjes genetisch materiaal van het virus aanwezig is. Ook dat kan nog weken na besmetting positief uitvallen, want het is een hele gevoelige test en het is niet gek dat er nadat je beter bent nog genetisch materiaal aanwezig is.
Het zou kunnen dat de hier eerder genoemde CT waarde in de PCR test medisch indicatief kan zijn, maar ik weet niet of de GGD dat echt mag en kan gebruiken want er zit best wat achter die ogenschijnlijk simpele waarde (ik heb in een onderzoeksproject van een paar jaar mogen worstelen met o.a. hoge CT waardes in qPCR testen voor activiteit van genen in bepaalde weefsels, was uhm... ingewikkeld :+ ). Mocht je toevallig heel hoog of juist heel laag met die CT uitkomen zou de GGD er misschien iets mee kunnen, maar er is een hele wijde range aan waardes waarin het lastig is er iets van te zeggen.

Kans is dus best groot dat er ook met een nieuwe test bij de GGD geen zeker antwoord te geven is op wat deze situatie nu echt betekent en of je een nieuwe besmetting hebt of niet.
Biologie is soms best vervelend als je gewoon een antwoord wilt (maar wel interessant!) :j


Precies wat jij schrijft, net een hele fijn medewerker aan de telefoon gehad die echt de tijd nam en alles heeft uitgelegd maar ze kunnen dus nooit zeker weten waar het om gaat. Het advies is blijf thuis tot je geen klachten meer hebt, wanneer de test positief is. Bij een negatieve test kan ik gewoon aan het werk.

Het is mega interessant maar ook ontzettend verwarrend en lastig om mee om te gaan, brengt zoveel onzekerheid met zich mee. GGD test inderdaad niet met die ct-waardes, omdat dit te breed is en ze daar op dit moment de capaciteit niet voor hebben. Dus ik geloof deze mevrouw daar dan in, ik zou niet weten wie ik anders nog moet geloven. GGD gaat uit van herbesmetting omdat ik dus wel klachtenvrij ben geweest én meerdere malen negatief heb getest. Herbesmettingen komen regelmatig voor, maar weinig op zo’n korte tijd na een eerdere besmetting. Maar het gebeurt wel, kan zomaar een andere variant zijn.

Bedankt voor je heldere uitleg!!