Hoe kan ik alvast beginnen met mijn trauma verwerken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22331
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoe kan ik alvast beginnen met mijn trauma verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:49

Het doet me wel wat om te lezen dat je je in deze situatie dusdanig afhankelijk van je wederhelft lijkt op te stellen dat het voelt alsof jouw wereld om hem draait in plaats van om jezelf.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:51

Ik ga toch wel mee met Ayasha. Goed dat je aan je trauma's wil werken, vooral voor je zelf.
Maar 3x per maand dronken thuiskomen doe je wanneer je onbezonnen student bent en geen andere zorgen hebt. Niet als je tegen de 30 aan loopt en al helemaal niet als je daarvoor vriendin (met kind) thuis op je laat wachten.

Ik lust zelf best wel een slokje, in m'n studententijd was dat zelfs een flinke slok, maar ik heb een gruwelijke grafhekel aan mensen die hun drankgedrag niet de baas kunnen. Dus geen gekots en niet dusdanig dronken dat je niet meer weet wie, wat of waar je bent.
En die aversie voor overmatig dronkenschap komt niet door een trauma, gewoon simpelweg een afkeer.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:10

Ik vind het nogal wat dat er blijkbaar een 'tijd' zit tot wanneer je 1 x per week dronken mag zijn. Welke leeftijd is dat dan :') ?

Als iemand verder helemaal voor mij gaat, en 3 x per maand een avond voor zichzelf heeft: moet hij weten.

Er zijn zoveel mannen die 1 x per week een mannen avond hebben en verder echt prima stabiele kerels zijn hoor.

Wat kan, is dat het niet past bij je eigen normen en waarden. Maar dat wil dan dus niet zeggen dat dat perse aan de ander ligt en dat je die wat moet opleggen, dan moet je gewoon concluderen dat je zelf wat anders zoekt in een relatie.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:11

Ik denk dat het heel goed is dat je nu professionele hulp hebt gezocht ts. Het is namelijk niet niks wat je in het verleden hebt meegemaakt (zoals je beschrijft) en aangezien je die ervaringen nog steeds projecteert op je huidige relatie betekend dat je er nog steeds pijn van ondervind.

Dat jou lief 3x per maand dronken thuiskomt hoeft niet per se gek te zijn, misschien was/is dat een ding met zijn maten die hij veel langer kent dan zijn meisje. Stoom afblazen. Zolang het bij dat ene keertje in het weekend blijft en jullie daarna leuke dingen doen?

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:20

Imaginaerum schreef:
Hi Bokt,

Ik weet niet of dit helemaal de juiste plek is, maar ik hoop dat iemand me tips kan geven. Ik heb een trauma aan het alcoholgebruik en (narcistische) gedrag van mijn vader (ik heb het contact daartoe enkele jaren geleden verbroken) en mede door misbruik in mijn puberjaren (niet door mijn vader overigens) reageer ik ongezond in relaties.

:(:)
Als je tegen mij zegt dat dit drie trauma's zijn, ga ik er grif in mee.
Citaat:
Ik heb de liefde van mijn leven gevonden, maar zijn grens is na 7 maanden bereikt door mijn gedrag. Ik heb mijn trauma's weggestopt en ik ben zoveel mogelijk situaties met overmatig alcoholgebruik gaan vermijden, maar mijn partner voelt nog wel de behoefte om bijvoorbeeld drankspelletjes te doen met zijn vrienden en mede door mijn gedrag als reactie daarop is zijn maat vol.

Rot hoor, van die breuk.
Maar 'situaties van overmatig alcoholgebruik vermijden' vind ik niet direct vallen onder 'ongezond reageren'.
Wel wellicht sociaal onwenselijk, maar dat is net iets anders.
Citaat:
Ik dacht eerder dat ik gewoon moest wachten tot hij een burgerlijker leven zou gaan lijden, en pas sinds de breuk ben ik wakker geschud dat mijn trauma ervoor zorgt dat ik niet om kan gaan met de niet eens zo excessieve levensstijl van hem.

Ik vind dat je in een relatie voor je partner moet gáán.
Jij verbijt je en probeert te wachten, hij bedrinkt zich, wat sowieso niet erg gezond is- en jou ook nog eens triggert.
...hmmm, ik vind het van zijn kant maar matig.
Citaat:
Het misbruik dat ik heb meegemaakt zorgt voor veel onzekerheid (aan mijn zelfbeeld heb ik echter al wel veel gewerkt de afgelopen maanden, dat gaat beter) en dat ik ga vechten in situaties waar dat juist averechts werkt.

Ja.
Nare mensen zijn uit op hun eigen belang.
Het slopen van een goed zelfbeeld - van jou, wel te verstaan - staat doorgaans hoog hun verlanglijst.
En 'goed vechten' moet je leren.
Als oma :') spreek ik nu echt even omaatjes taal: kind, dat moet je echt doen. Van assertiviteitscursus (een goed boek kan ook) tot karate of zelfverdediging: echt doen hoor!!!
Citaat:
Ik ben door de escalatie met mijn allerliefste nu wakker geschud dat ik professionele hulp moet hebben om beter te leren omgaan met de bagage die ik heb.

Welnéé: 'ga niet om met trauma, er is zoveel leuker gezelschap'!
Citaat:
Hebben jullie tips voor mij waar ik het beste kan beginnen? Als ik zoek op traumaverwerking alcoholgebruik, dan richt zich dat vooral op mensen die zelf excessief drinken of hebben gedronken, maar in mijn geval komt het trauma door het alcoholgebruik van iemand anders.

Even heel grof: 'het maakt voor de trauma reacties en de traumaverwerking niet direct uit, wat er exact is gebeurd'. Natuurlijk maakt het qua triggers wel uit: een dronkelap kan jou veel harder triggeren dan een ander. Diezelfde dronkelap zal voor iemand die pijn heeft 'op andere plekken' alleen maar vervelend zijn, maar verder onbelangrijk.

Trauma verwerken doe je zogezegd in 'de drie fasen'. Die kunnen elkaar wat afwisselen, maar het kan zin hebben om te weten dat er drie "afzonderlijke" fasen zijn.
Beginnen bij het begin : de stabilisatiefase, 'poot'n op de groand'. Snappen wat er gebeurt, weten hoe allerlei zaken in elkaar zitten, duidelijkheid, rust en betrouwbare mensen om je heen.
In die stabilisatie staat niet de oliebol centraal, maar jouw leven 'in het hier en nu'. En krijg je allemaal tips en tricks en technieken om je leven zo aangenaam als momenteel mogelijk is te maken.
Van de reddingsdriehoek tot de polyvagale theorie tot de oefening van de vijf zintuigen.
Je zelf ook al aan de slag met dingen als wandelen, yoga en wat al niet, gericht op rust en ontspanning. En rondneuzen mbt de informatie.

In de tweede fase ('confrontatie') waarin jullie met bijv emdr de oliebol aanpakken wordt het anders. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over emdr. En als je grondig aan fase 1 gewerkt hebt, kun je altijd terugvallen op je vaardigheden. (Gedurende 1 minuut of vijf weken of - tig maanden - net wat je wil.)

En de derde fase: daarin gaat het over 'wat jij vroeger niet geleerd hebt mbt emoties en wat al niet' alsnog leren. En : heel belangrijk : de derde fase traumatherapie is ook ruimte om na te denken over 'dit is MIJN leven, wat wil IK hier mee gaan doen...? En het is een complete fase, geen afrondend gesprek.
Er is een omkering: nu staat niet centraal wat jou is aangedaan, maar wat jij wil, wie je bent, waar je heen wil - en ruimen jullie alle belemmeringen die er nog blijken te zijn op.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-11-21 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:21

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er blijkbaar een 'tijd' zit tot wanneer je 1 x per week dronken mag zijn. Welke leeftijd is dat dan :') ?

Als iemand verder helemaal voor mij gaat, en 3 x per maand een avond voor zichzelf heeft: moet hij weten.

Er zijn zoveel mannen die 1 x per week een mannen avond hebben en verder echt prima stabiele kerels zijn hoor.

Wat kan, is dat het niet past bij je eigen normen en waarden. Maar dat wil dan dus niet zeggen dat dat perse aan de ander ligt en dat je die wat moet opleggen, dan moet je gewoon concluderen dat je zelf wat anders zoekt in een relatie.

Mij stoort vooral dat TS blijkbaar het gevoel gegeven is dat haar normen en waarden onredelijk zijn en een reden om een therapeut op te zoeken.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:22

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er blijkbaar een 'tijd' zit tot wanneer je 1 x per week dronken mag zijn. Welke leeftijd is dat dan :') ?

Als iemand verder helemaal voor mij gaat, en 3 x per maand een avond voor zichzelf heeft: moet hij weten.

Er zijn zoveel mannen die 1 x per week een mannen avond hebben en verder echt prima stabiele kerels zijn hoor.

Wat kan, is dat het niet past bij je eigen normen en waarden. Maar dat wil dan dus niet zeggen dat dat perse aan de ander ligt en dat je die wat moet opleggen, dan moet je gewoon concluderen dat je zelf wat anders zoekt in een relatie.


Goh, ergens lijkt het mij ook gewoon logisch? Als 20 jarige kon ik met groot gemak 3 nachten op rij doorzakken en toch nog sort of functioneel zijn overdag. Eenmaal de 30 gepasseerd moet ik 3 dagen bijkomen als ik een keer laat ga slapen :') . Al helemaal als er de nodige alcohol bij was.
3 dagen met een kater rondlopen kan ik niet maken op het werk.
Het zijn gewoon verschillende levensfasen. En gemiddeld genomen is tegen de 30 de wilde studentenfase wel ver voorbij.

Kan best dat die vriend nog wat in die fase zit maar dan past dat dus niet bij TS.
Een wekelijkse mannenavond, ieder z'n eigen hobbies, eigen uitlaatklep: helemaal voor. Maar in een relatie is het toch makkelijker als de levensstijlen wat gelijkaardig zijn.

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:27

Goed dat je aan jezelf gaat werken, losstaand van deze situatie lijkt me dat een goed plan. Enne, niet voor hem doen, maar voor jezelf!

Betreffende het alcohol gebruik... Ik zou het ook niets vinden maar ik heb altijd een hekel aan dronken mensen gehad en dat 'feesten' nooit heb begrepen. Maar wat Ruitje zegt is wel waar, het hoeft niet perse erg te zijn. Het ligt eraan wat je zelf vindt en voelt, dat moet je altijd serieus nemen! Iedereen heeft andere normen en waarden en zoekt andere dingen in een relatie. Wij kunnen niet voor jou bepalen of je dit wel of niet ok vindt. Zolang jij en je dochter veilig en ok zijn, kun je zelf beslissen of je dit wel of niet acceptabel vindt.

Ts. Stel je dochter was volwassen en kwam met deze man thuis. Zou je dan blij vor haar zijn of je bijvoorbeeld zorgen maken? Misschien helpt het om dingen in een iets ander perspectief te bekijken :)

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoe kan ik alvast beginnen met mijn trauma verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:41

Ik sluit mij aan bij Ruitje. Als iemand van een borrel houdt is dat zijn/haar goed recht. Ik drink regelmatig met een vriendin een wijntje en dan drinken we regelmatig een fles teveel. :D
Jij vind dat niks. Dat is helemaal prima, zoek een partner die dezelfde verwachtingen en levensinvulling heeft. Overmatig alcoholgebruik zou je gewoon moeten kunnen vermijden. Maak het voor een toekomstige relatie bespreekbaar. Net als religie en bijv. kinderwens zijn alcohol en drugsgebruik zaken waarbij dezelfde kijk het leven een stuk makkelijker maakt. Ik vind bijv drugsgebruik niet acceptabel. Jij met alcoholmisbruik. Bespreek dit aan de voorkant.

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:49

Imaginaerum schreef:
Bedankt allemaal. Met deze variant van dronken doel ik op ongeveer 1 unit alcohol per uur voor een uur of acht lang. Echt tot kotsens toe dronken doet hij enkele keren per jaar. Ik denk dus dat ik overmatig gevoelig reageer, maar er is meer dan alleen het alcoholprobleem.

Acht uur lang drinken vind ik fors.
Citaat:
Hij heeft echt veel offers voor me gemaakt en zijn leven al een ommezwaai gegeven.
Er waren teveel communicatieproblemen op Whatsapp die totaal ontploften en in levende lijve hadden we nooit ruzie. We hadden wel afgesproken om niet meer als twee kemphanen op elkaar in te vliegen op Whatsapp, maar alsnog is het steeds misgegaan omdat ik onredelijk doe en ik denk dat dat voornamelijk ligt aan mijn overgevoeligheid door mijn bagage.

Hoe een en ander precies in elkaar steekt weet ik niet, maar jullie zijn samen de relatie in gestapt.
Daarbij is het denk ik zo zijn keuze om 'offers te brengen en om te zwaaien'.
...schermpjes en korte zinnetjes kunnen ook op bokt gedoe geven: je ziet geen gezichtsuitdrukkingen, hoort geen plagende intonatie, etc etc - en dan kunnen sommige dingen hard aankomen.
Citaat:
Het vervelende is ook dat je een ander niet kunt veranderen, maar wel jezelf kunt ontwikkelen. Natuurlijk hoop ik met heel mijn hart dat de ontwikkeling die ik probeer te maken mijn vriend terugbrengt, maar uiteindelijk doe je het voor jezelf..

...nou heb ik gewerkt in het onderwijs en de gezondheidszorg, in beide gaat het over 'het veranderen van een ander mens'.
Dus ja, dat kan.

En het is alleen maar goed om je trauma's niet langer weg te stoppen. +:)+
Het is helaas gebeurd, dat is zo :(:)
en dat heeft helaas gevolgen :(:)
en het is goed om dit onder ogen te zien. +:)+
En direct een begin te maken met 'fase 1': goed voor jezelf zorgen.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:48

Emj_23 schreef:
Ik sluit mij aan bij Ruitje. Als iemand van een borrel houdt is dat zijn/haar goed recht. Ik drink regelmatig met een vriendin een wijntje en dan drinken we regelmatig een fles teveel. :D
Jij vind dat niks. Dat is helemaal prima, zoek een partner die dezelfde verwachtingen en levensinvulling heeft. Overmatig alcoholgebruik zou je gewoon moeten kunnen vermijden. Maak het voor een toekomstige relatie bespreekbaar. Net als religie en bijv. kinderwens zijn alcohol en drugsgebruik zaken waarbij dezelfde kijk het leven een stuk makkelijker maakt. Ik vind bijv drugsgebruik niet acceptabel. Jij met alcoholmisbruik. Bespreek dit aan de voorkant.

Hier ben ik het mee eens.Bepaalde zaken zijn echt belangrijk voor de slagingskans van een relatie en het beste is dat te bespreken voordat je de relatie opstart.Maar bij ts is dat te laat want ze heeft de relatie al.Of is het inmiddels uit,dat wordt me niet duidelijk uit haar berichten.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Hoe kan ik alvast beginnen met mijn trauma verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:13


Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:01

Ayasha schreef:
ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er blijkbaar een 'tijd' zit tot wanneer je 1 x per week dronken mag zijn. Welke leeftijd is dat dan :') ?

Als iemand verder helemaal voor mij gaat, en 3 x per maand een avond voor zichzelf heeft: moet hij weten.

Er zijn zoveel mannen die 1 x per week een mannen avond hebben en verder echt prima stabiele kerels zijn hoor.

Wat kan, is dat het niet past bij je eigen normen en waarden. Maar dat wil dan dus niet zeggen dat dat perse aan de ander ligt en dat je die wat moet opleggen, dan moet je gewoon concluderen dat je zelf wat anders zoekt in een relatie.

Mij stoort vooral dat TS blijkbaar het gevoel gegeven is dat haar normen en waarden onredelijk zijn en een reden om een therapeut op te zoeken.


Ts geeft zelf duidelijk aan dat er voor haar een trauma aan zit. Hoe stoer dat ze hierbij hulp wilt zoeken! 8-) En uiteraard mag iemand grenzen stellen in een relatie omdat het niet fijn voelt. En wie weet voelt de ts zich na behandeling alsnog niet fijn met iemand die veel alcohol nuttigd. Maar voor nu vind ik het gewoon dapper dat ze zelf haar reactie of gedrag erkend, dat dat (misschien wel of niet) te heftig is maar dat ze dat verder wil onderzoeken.