Wat kan dit zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:40

MarjanB schreef:
Das redelijk normaal toch? Althans ik zou me daar geen zorgen om maken. Die van mij was laatst 70/98 :') ga je je ook gek van voelen

98/70 neem ik aan. Een lagere bovendruk dan je onderdruk is vrij onmogelijk ;)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:42

Polly schreef:
MarjanB schreef:
Das redelijk normaal toch? Althans ik zou me daar geen zorgen om maken. Die van mij was laatst 70/98 :') ga je je ook gek van voelen

Lijkt me ook ja.. :-p
Tensie wat Ts noemt ziet er idd normaal uit. Toch maar ff wachten wat ha te zeggen heeft TS!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:42

Polly schreef:
MarjanB schreef:

Oh ja goedemorgen :') maar goed hij was aardig laag

@ts ik vind die van jou echt niet laag, die van mij zit vaak op 115/65 en dat is gewoon goed.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:48

Alwiene schreef:
borderjay schreef:
Klinkt als zuurstoftekort door hyperventilatie

Hyperventilatie geeft juist geen zuurstoftekort :=

Nee, inderdaad. Maar zo voelt het wel en daardoor ga je steeds sneller ademen….misschien had ik het anders moeten formuleren

c_alsemgeest schreef:
borderjay schreef:

Dat zou een heel bijzonder fenomeen zijn :+

Iets minder denegrerend antwoorden zou je sieren.

TS: het kan natuurlijk van alles zijn, dus verstandig dat je naar een arts gaat.
Ik herken wel je symptomen. Ik heb veel onderzoeken gehad toen, longen, hart, hersenscan….maar bij mij kwam er uit dat ik chronische hyperventilatie had. Ik heb 2 weken dagelijkse adem training gehad in het ziekenhuis…niet dat je je ademhaling kan resetten, maar puur dat ik weet wat ik moet doen als ik de symptomen weer krijg. Ik kan dan heel bewust mijn ademen aanpassen.

Succes, ik hoop dat je je snel beter gaat voelen!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:19

c_alsemgeest schreef:
borderjay schreef:

Hoezo bijzonder? Ik heb kortgeleden een periode van veel paniek gehad, waar ik eigenlijk constant aan het hyperventileren was, of volgens de artsen eerder disfunctioneel ademhalen. En dat voel je hoor, fysiek. Die kramp rond je borst, tintelingen in armen, lichtheid in je hoofd en ongelofelijke nekpijnen. Je komt in een staat terecht dat je eigenlijk constant bewust bent van je ademen en daardoor heel verkeerd gaat ademen. Maar daar kom je helaas niet zomaar uit, en hield in mijn geval 3 weken aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:22

Soepblik schreef:
Hoezo bijzonder? Ik heb kortgeleden een periode van veel paniek gehad, waar ik eigenlijk constant aan het hyperventileren was, of volgens de artsen eerder disfunctioneel ademhalen. En dat voel je hoor, fysiek. Die kramp rond je borst, tintelingen in armen, lichtheid in je hoofd en ongelofelijke nekpijnen. Je komt in een staat terecht dat je eigenlijk constant bewust bent van je ademen en daardoor heel verkeerd gaat ademen. Maar daar kom je helaas niet zomaar uit, en hield in mijn geval 3 weken aan.

Bij hyperventilatie krijg je juist teveel zuurstof binnen, dus zuurstoftekort door hyperventilatie kan niet. Daar werd op gedoeld.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:24

[***] schreef:
Soepblik schreef:

Bij hyperventilatie krijg je juist teveel zuurstof binnen, dus zuurstoftekort door hyperventilatie kan niet. Daar werd op gedoeld.

True, da's waar. Maar ook dat teveel aan zuurstof is niet goed.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:36

Daarom zit het zuurstofgehalte van iemand met hyperventilatie ook vaak rond de 99%.

Maar je hebt ook nog chronische hyperventilatie waarbij het constant aanhoudt. Ik heb dat wel dik 3 maanden gehad en het was echt verschrikkelijk! Verkeerd ademen kan echt je leven een stuk onprettiger maken. Heb het gelukkig nu niet meer elke dag maar nog vaak genoeg. Mijn schouder / rugspieren is het zelfs aan te zien volgens de fysio. Die zei direct hyper je ook?

Ik raak er soms toch wel even door in paniek. Tegenwoordig is het bij mij vooral dat mijn kaken en keel die de klappen op moeten vangen. Hyperen heeft in dat opzicht ook wel weer te maken met angst. Het vult en versterkt elkaar in ieder geval flink

Anoniem

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:47

Ik heb het inderdaad ook bijna continu, al jaren. Helaas heeft nog niks geholpen :( mijn zuurstofgehalte zit trouwens altijd op 100%, 99 is echt zeldzaam. Was 8 jaar geleden al zo.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:56

[***] schreef:
Ik heb het inderdaad ook bijna continu, al jaren. Helaas heeft nog niks geholpen :( mijn zuurstofgehalte zit trouwens altijd op 100%, 99 is echt zeldzaam. Was 8 jaar geleden al zo.

Inderdaad het was 100% je hebt gelijk. Die van mij was de laatste keer op 99%.

Voor mijn idee helpt er ook niet zoveel tegen alleen maar omgaan met. En aanvoelen wanneer alles even teveel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 00:03

Het teveel aan zuurstof is trouwens ook niet het probleem, bij veel mensen is de saruratie gewoon 100%. De klachten worden veroorzaakt doordat de CO2 niet goed wordt afgevoerd :)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 08:56

Gelukkig een goeie diagnose, in rust gaat het bloed dus naar je maag etc, hierdoor word mijn bloeddruk te laag, zo laag dus dat ik daar gewoon niet goed van word. Hij zei ook een stukje hyperventilatie want benauwdheid en snakken naar frisse lucht. Krijg nu dus pillen om de spanning die de misselijkheid zo erg maakt af te laten zakken!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:00

Mijn dochter heeft deze klachten heeft bij haar met stress te maken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:29

Dit klinkt voor mij als (chronische) hyperventilatie, maar ik ben geen arts.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:47

Wat denk je zelf dat het is?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:55

knollentuin schreef:
Wat denk je zelf dat het is?

Dat staat hierboven toch, ze is bij de dokter geweest

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:00

fotolijstje schreef:
Gelukkig een goeie diagnose, in rust gaat het bloed dus naar je maag etc, hierdoor word mijn bloeddruk te laag, zo laag dus dat ik daar gewoon niet goed van word. Hij zei ook een stukje hyperventilatie want benauwdheid en snakken naar frisse lucht. Krijg nu dus pillen om de spanning die de misselijkheid zo erg maakt af te laten zakken!

Heb je dus eigenlijk teveel rust? :+

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:20

Ik heb er ook last van, is een lage bloeddruk. Bij mij is er helaas niks aan te doen. Komt bij mij ook omdat ik in de groei ben.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 10:20

Amado7 schreef:
fotolijstje schreef:

Heb je dus eigenlijk teveel rust? :+

Haha nee, rust betekent gewoon dat je spieren (niet automatisch zenuwstelsel) weinig bloed nodig heeft dus gaat je bloed naar je organen (automatisch zenuwstelsel) en dan vooral je maag en darmen (verklaart de misselijkheid).Daardoor wordt je bloeddruk lager en dat verklaart die symptomen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:26

Ahaa. Als je nou even wat aan mij geeft? Bij mij gaat er te weinig bloed naar m'n maag.

Hopelijk knap je snel weer op!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:51

Gelukkig dat het niks ernstigs is. Beterschap ermee! :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:05

borderjay schreef:
c_alsemgeest schreef:

Iets minder denegrerend antwoorden zou je sieren.

Jeetje, denegrerend? Echt? :')
Er staat een clowns poppetje achter, het was niet heel serieus bedoeld.
Maar bij hyperventilatie is het kenmerkend om juist hoog er in te zitten of foutief hoog waarbij je saturatie niet eens echt extreem hoog is maar je je hartritme wel op jaagt.
Het gaat om de CO2 die niet goed weg kan.
Bij hypoventilatie laag, dus ook al kan het zo voelen, het klopte niet.
Maar als je dat al niet met een grapje kan brengen zeg ik de volgende keer wel gewoon dat je stelling niet klopt.

fotolijstje schreef:

Fijn TS dat ze het gevonden hebben, hopelijk voel je je snel beter nu.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 22:46

Dankje voor alle beterschappen, alleen tja er is niks tegen te doen behalve drop eten etc maar omdat het zo spontaan komt is dat amper te doen. De misselijkheid is gelukkig wel te bestrijden! :j