Vis eten & zwanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:34

Ik at vrij regelmatig gebakken zalm. Haalde kibbeling of at spinazie met vissticks. Sowieso is je dieet als zwangere zijnde erg beperkt terwijl jl je wel zo variabel mogelijk moet eten. Dus het is een beetje een contradictie.

Gerookte zalm mag wel als het echt vers gerookt is.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:40

Sizzle schreef:
Ik geloof niet meer zo in dat advies. De meeste vis is tegenwoordig zo vervuild met zware metalen dat ik er steeds meer vanaf zie. Als het gaat om hoogwaardige olieen kun je daar ook op andere manieren aan komen.

Overigens heb ik wel verse haring gegeten toen ik zwanger was, ik ben niet vaak in het haring seizoen in NL en kon dat echt niet weerstaan.

Dit. Vis eten is tegenwoordig echt niet meer zo gezond. Zelf ben ik overigens vegetarisch, slik daarom capsules met algenolie. Daar halen vissen ook hun omega's uit. :j

Mungbean

Re: Vis eten & zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:49

Alg producten zijn inderdaad zwaar ondergewaard en ontzettend moeilijk te krijgen.
Laatdt zag ik ergens een programma waarin een algburger gemaakt werd, dat zag er echt heel lekker uit.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:51

Er zit ook nog een verschil in qarm en koud roken. Warn gerookt mag wel koud gerookt niet, tenzij je het zelf nog doorverhit ivm listeria.

Dus warm gerookte forel of zalm is geen probleem. Maar een plakje koud gerookte zalm is dus weer niet verstandig.

En geloof me listeria is lelijk hoor. De kans dat het erop zit is klein, maar als dit wel zo is dan is dit echt gevaarlijk als ke zwanger bent.

Google maar eens op listeria en offerman. Dat is pas nog flink in het nieuws geweest.

Ik werk zelf in de voedingsmiddelen industrie en dit is echt wel iets waar je gerust rekening mee mag houden hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:52

Vis eten is gewoon niet nodig.
Ik zou zeggen: zwanger of niet : niet doen.
Gezonde eiwitten en vetten kun je ook op andere manieren binnenkrijgen.

Vis eten die netjes in Nederlandse wateren is gevangen heeft charmes, dan nog loop je het risico op vervuild voedsel.

('48 uur diepingevroren op het schip' is moet je sowieso niet willen eten. De Noordzee is niet schoon, maar dat is geen reden om de zee voor de Afrikaanse kust leeg te vissen.)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:55

verootjoo schreef:
Hoezo mag je heel veel vis niet eten? De meeste witvis, zalm en haring mag je toch gewoon eten?

2x p/w vis vind ik trouwens wel heel erg veel. Vis eten is niet bepaald goed voor de aarde :o

Wat is tegenwoordig nog wel goed voor de aarde?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:59

Citaat:

Rare vraag.
Het antwoord is ook al heel erg lang bekend : kleine ecologische voetafdruk, vegetarisch eten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:12

Janneke2 schreef:
Citaat:

Rare vraag.
Het antwoord is ook al heel erg lang bekend : kleine ecologische voetafdruk, vegetarisch eten.

Als je al geen stukje vis mag eten wanneer je zwanger bent slaan we wel een beetje door.

Een heleboel mensen willen en gaan niet vegetarisch eten. Mijzelf bijvoorbeeld. Prima dat anderen dit wel doen maar ik hou er niet van.

Ik zou de ts dan ook willen aanraden geniet van je zwangerschap en geniet van je eten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:54

Inderdaad wat Robert zegt :j
Het is voor mij al een tijd geleden maar heb alles gewoon gegeten behalve Filet American en heb twee gezonde dochters dus geniet ervan!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:29

Annem84 schreef:
Het gaat er niet om dat je tonijn well done bakt, het gaat om de toxines die in roofvissen zit. Vandaar de beperking, naast rauwe vis uiteraard.

Die gaan er niet uit door het bakken of invriezen.

Toxines? Bedoel je zware metalen? Geloof mij dat alle invoer in Nederland (EU) heel goed gecontroleerd wordt op dit gebied. Zijn er waardes te hoog, mag het niet ingevoerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:36

robert45 schreef:
verootjoo schreef:
Hoezo mag je heel veel vis niet eten? De meeste witvis, zalm en haring mag je toch gewoon eten?

2x p/w vis vind ik trouwens wel heel erg veel. Vis eten is niet bepaald goed voor de aarde :o

Gewoon überhaupt niet zwanger worden, maar dat is voor sommigen wat laat. :))

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:12

Jasmijn159 schreef:
Annem84 schreef:
Het gaat er niet om dat je tonijn well done bakt, het gaat om de toxines die in roofvissen zit. Vandaar de beperking, naast rauwe vis uiteraard.

Die gaan er niet uit door het bakken of invriezen.

Toxines? Bedoel je zware metalen? Geloof mij dat alle invoer in Nederland (EU) heel goed gecontroleerd wordt op dit gebied. Zijn er waardes te hoog, mag het niet ingevoerd worden.

Inderdaad met toxines (verzamelnaam voor giftige stoffen) bedoel ik inderdaad zware metalen zoals kwik.

Kan dat er goed op gecontroleerd wordt. Maar waarom zou je het risico willen lopen? Het voedingscentrum geeft dit advies niet voor niets.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:31

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:19

chanicha schreef:
Inderdaad wat Robert zegt :j
Het is voor mij al een tijd geleden maar heb alles gewoon gegeten behalve Filet American en heb twee gezonde dochters dus geniet ervan!

Het is zo'n non argument... dat hoor ik rokers ook vaak zeggen. "Ik rookte gewoon tijdens de zwangerschap en mijn kinderen zijn gezond, dus het is niet slecht voor je."

@TS: ik kom niet aan 2x per week vis, de keuze is inderdaad heel erg beperkt. Zeker toen recent gambas op de zwarte lijst kwamen te staan. Veel verder dan salade met zoute haring en goed doorbakken zalm kom ik ook niet. Maar ik denk liever dat, dan net een van die vrouwen zijn die wel iets oploopt door eigenwijs te zijn en alles "gewoon lekker te eten en te genieten".

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:15

Dat moet jij weten Doubtless maar het is gewoon zo!
Ze maken zwangere vrouwen en newborn moeders helemaal gek met wat wel en niet mag maar ga vooral je gang.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:26

chanicha schreef:
Ze maken zwangere vrouwen en newborn moeders helemaal gek met wat wel en niet mag maar ga vooral je gang.

Dat noemen ze wetenschap.... vroeger reden ze ook zonder autogordel. Veel mensen leven ook nog steeds, maar wil niet zeggen dat met gordel niet gewoon veiliger is.

Prima dat jij er zo over denkt, maar ik ga toch gewoon voor het advies van het voedingscentrum.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 03-10-21 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:27

Niet bij de supermarkt kopen, maar bij een echte 'viswinkel'. Duurder, veel verser en smaakt 100x beter. En gewoon je eigen verstand gebruiken. Succes met je zwangerschap, geniet ervan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:29

Ik heb de eerste 3 maanden alleen maar watermeloen gegeten van de misselijkheid geloof ik :+
Die zwangermulti-alles-pillen dekken al je behoeftes ongeveer 5x af. Zelfs moeders die 9 maanden niets binnen kunnen houden krijgen een gezonde baby.
Probeer vers en gevarieerd te eten zonder ergens een obsessie van te maken. Het is niet zo dat in landen waar amper vis te krijgen is alle babies te vroeg geboren worden of zo. Bij ons wordt over het algemeen nauwelijks vis gegeten omdat we niet in een land aan zee wonen en het wordt ook niet specifiek gestimuleerd bij zwangeren.

Uiteindelijk moet je er zelf gelukkig onder zijn, als je het niet erg vind om strakke verplichte eetpatronen te volgen dan is dat prima. Staat het je tegen, ga het dan niet forceren, het is al zwaar genoeg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:02

chanicha schreef:

Je doet net alsof ik dit persoonlijk bedacht heb, maar ik volg gewoon nationaal medisch onderbouwd advies hoor :')

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:11

Annem84 schreef:
Er zit ook nog een verschil in qarm en koud roken. Warn gerookt mag wel koud gerookt niet, tenzij je het zelf nog doorverhit ivm listeria.

Dus warm gerookte forel of zalm is geen probleem. Maar een plakje koud gerookte zalm is dus weer niet verstandig.

En geloof me listeria is lelijk hoor. De kans dat het erop zit is klein, maar als dit wel zo is dan is dit echt gevaarlijk als ke zwanger bent.

Google maar eens op listeria en offerman. Dat is pas nog flink in het nieuws geweest.

Ik werk zelf in de voedingsmiddelen industrie en dit is echt wel iets waar je gerust rekening mee mag houden hoor.

Klopt listeria kan zelfs voor een gezond persoon gevaarlijk zijn.
Bij ons wordt de zalm op lotnummers altijd getest erop en anders vernietigt.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Vis eten & zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:55

Waar je vooral van uit moet gaan is dat je rauwe dierlijke producten niet mag/ kan eten. Alles wat tot tenmiste 70 graden verhit is/ is geweest kan wel.

Van Tonijn zeiden ze bij mij vk, als je het met mate eet dan kan het wel (max 1x per week) zeker iets als een broodje tonijnsalade kan je gewoon doen als je het maar niet te vaak eet :j

Gerookte vis die je "vers" na het roken haalt/ eet (en dus niet meer vacuüm verpakt is na het roken mag je ook gewoon eten.