structuur in leven.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 11:10

Ik schaam me zeker niet voor een schoonmaker. Maar ik vind het nu zonde van mij geld omdat het kwa tijd gewoon niet nodig is.

in mn vorige huis lukte het me ook 2x per week huis goed schoon te maken.. waarom nu niet. Ja dit huis is wat kleiner daarom oogt het ook wat sneller rommelig.

ik wil ook graag de bank er uit en een hoekbank nemen. Die kan dan meer de hoek in van het huis waardoor er meer ruimte wordt gecreerd. Maar er kan geen grote hoekbank in de kamer en ik wil leer, en die banken zijn niet goedkoop.

OP dit moment is de zolder bij mij een doorn in het oog dus daar ga ik mee starten. Misschien vanavond en anders zeker van weekend. Zondag wordt het slecht weer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:12

Nabrander; in je posts kom je wat chaotisch over, je bent van alles van plan en wil heel veel. Is het een idee om een lijst te maken met álles wat je graag wilt (van zolder opruimen tot een nieuwe bank kopen), dan de klussen op volgorde van belangrijkheid zetten en deze klussen 1 voor 1 af te werken? Dan blijf je overzicht houden en is beginnen veel makkelijker. Ik spreek uit ervaring, altijd duizend ideeen waardoor ik soms niks meer doe door de chaos die mijn hoofd er van maakt. :')

edit: dan ga ik nu een lijstje maken met klusjes voor vandaag omdat ik anders de halve dag blijf bokken. :D
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 30-09-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:14

Tip ... lees het boek van opruimgoeroe Marie Kondo en ga flink ontspullen. Dat geeft ruimte in je huis en in je hoofd.

Hier hebben we een schoonmaakster voor 2 uur per week.
Mijn vriend werkt 36 uur per week en heeft 2 kids in co ouderschap.
Ik werk ca 34 uur per week.
We wonen buitenaf, verbouwen, hebben 2 cavia's, 4 katten en 2 paarden aan huis.

Eigenlijk geen tijd voor t huishouden dus :D
2 uur poetshulp is niet veel,maar ze zorgt hier ook voor structuur.
Ik zorg nml wel dat het huis voor ze komt keurig opgeruimd is en dat ook dweilen en poetsdoeken schoon gevouwen in de kast liggen.

Opruimen doe ik overigens standaard iedere dag. Anders is t een vrijbrief voor iedereen om zn zooi te laten slingeren en is t niet meer bij te benen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: structuur in leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:01

Als je echt in 1 klap schoon schip wil maken... De packing party van the minimalists. Je kunt dit per kamer doen ofje hele huis in een keer. Je pakt alles in. Alsof je gaat verhuizen. Die maand pak je alleen uit waarvan je uit je hoofd weet dat je het nu ecbt gaat gebruiken. De tandenborstel, die ene pan die je echt gebruikt, een bordspel wat je echt elk weekend speelt. Dikke kans dat je na een maand vergeten bent wat er in alle ongeopende dozen zit. En dat kan dus weg. Verkopen, ruilen, weggeven, doneren, weggooien. Een opgeruimd huis maakt gewoon zo veel makkelijker schoon! meer info: https://www.theminimalists.com/packing/

Sowieso nemen ik en mijn vriend wel eens 1 of 2 weken vrij zonder weg te gaan. lekker achterstallige klusjes aanpakken en resetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:16

plutolover schreef:
ik dach ik ga even kijken naar een weekplanner die ik op kan hangen..

zijn het allemaal magnetische borden die je op een koelkast kan plakken.. Maar ik heb gewoon een ingebouwde koelkast in mijn keuken...

ik wil er gewoon 1 voor op de muur..

Pak een A4 vel, maak een schema en hang hem ergens met een plakkertje op. Niet je laten tegenhouden door zoiets. Succes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:22

Het klinkt een beetje alsof je ook last hebt van uitstelgedrag en/of excuses zoeken om het voor je uit te schuiven.
Gewoon verstand op nul zetten en aan de slag werkt hier het beste.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:25

Herkenbaar probleem
Planning en lijstjes maak ik altijd maar uiteindelijk komt er niks van terecht 8)7

Geen tips verder maar ik volg het topic graag, las al goede tips!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 15:30

ind ik moet gewoon gaan doen. van niks doen gebeurt er ook niks.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:45

Mij helpt het heel erg om spullen een vast plekje te geven. En na gebruik meteen daar terugzetten. Schoenen bij binnenkomst meteen in mijn schoenenkast. Sleutels op dat ene haakje.

Ook doe ik iedere avond voor het slapen een rondje door het huis en van mij moeten dan het aanrecht, de keukentafel en de salontafel 'leeg' zijn.
Dan is het op het oog al meteen netter. En het kost meestal maar 5 minuten.

Ik was pannen ook het liefst ff af voordat ik het eten op tafel zet, dan is dat gedaan want na het eten nog opstaan voor veel afwas is bluh... :')

Verder zorgen dat je veel kwijt kan (op vaste plekken) in kastjes/lades.
Dat dat laatje dan misschien een zootje is vind ik prima. Als de plakband, de pennen en ander prul er maar ergens in dat specifieke laatje te vinden is.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:42

Je zult inderdaad moeten beginnen met alles een een plek geven, doorzichtige dozen van IKEA zijn daar erg behulpzaam bij , overal doorheen en eruit halen wat je niet nodig hebt. Marie Kondo heeft twee series op Netflix staan die buiten leuk om te kijken ook erg leerzaam zijn. Maar hoe dan ook zul je eerst overal doorheen moeten en alles een plek geven anders blijft het dweilen met de kraan open