Suzywuzy schreef:Hoi iedereen, ik heb een paar vragen voor mensen die dyscalculie hebben/denken dat ze het hebben!
Ik heb dyscalculie, niet getest maar het is het overduidelijk wel.
Dus mijn eerste vraag is, heeft een echte diagnose echt geholpen voor jou? Ik zelf wil graag een diagnose omdat ik het dan wat fijner kan verwerken met dat het niet mijn schuld is.
Mijn tweede vraag, lopen jullie in het dagelijks leven ook nog steeds tegen problemen aan?
Mijn 3e vraag, wat heeft jullie veel "troost" gegeven toen je de diagnose kreeg, misschien was het wel een opluchting maar wie weet
En mijn laatste vraag, werd je "verwaarloosd" op school zeg maar dat je niet de hulp kreeg die je moest krijgen etc?
Ik heb ook dyscalculie. Helaas voor mij toen het bij mij getest werd zat ik al op het middelbaar in vwo 3 en voor dat niveau waren er toen simpelweg geen kloppende testen.
Ik heb dus de test voor groep 8 moeten maken waarbij ik 1 vraag te veel goed had voor het labeltje.
Echter de vrouw die het af moest nemen zij direct ik weet 100% zeker dat je het hebt, want je loopt precies tegen de dingen aan die er mee in verband staan.
Eerlijk gezegd denk ik dat de aanpassingen die er mee samenhangen: langer de tijd en gebruik mogen maken van rekenmachine geen meerwaarde voor mij hadden gehad.
Immers ik zag de verbanden nu eenmaal niet dus of ik nou 1min of 10min de tijd had gehad om naar de sommen te staren..... gebruik maken van de rekenmachine mochten we sowieso al dus ook daar had geen verschil in gezeten.
Was de diagnose echter op de basisschool gesteld had ik daar wel veel baat gehad denk ik. Ik kon daar de rekenopgave grotendeels prima maken, maar wel op mijn eigen tempo en dat was dus standaard te langzaam.
Mijn beta profiel op het vwo was wel een behoorlijke uitdaging en ik heb dan ook een jaar extra moeten doen. De theorie ging allemaal voortreffelijk, maar zodra er ook maar een som in voor kwam haha.
Veel studies vragen ook een aardig niveau algebra en ja dat ga ik gewoon never nooit niet halen want ik zie het niet en kan het niet uit elkaar houden. Zo heb ik uuurrrrreeeen bijles gehad om maar te proberen de verschillende vormen van het ontleden in de algebra onder de knie te krijgen, maar als je het een paar uur later vroeg, tjha ofik water zag branden en het in Keulen hoorde donderen
In het dagelijks leven heb ik veel foefjes bedacht zoals het tellen met dobbelstenen in mijn hoofd (puntjes tellen, ipv op vingers) en het gebruik van digitale klok ipv een gewone. Veel berekenen met rekenmachine op mobiel en zo zal ik nog wel honderden dingen doen waar ik niet eens bij stil sta.
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee dat ik gewoon moeite heb met dit soortdingen, al is het soms wel vervelend dat je daardoor bepaalde dromen niet kunt najagen.