Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wandelen houdt je hersenen gezond. Wanneer je voldoende beweegt, raken je hersenen goed doorbloed en krijgen ze de voeding en zuurstof die ze nodig hebben. Ook zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen én de verbindingen tussen de hersencellen worden sterker.
Janneke2 schreef:Tijdens deze toestand zijn bijvoorbeeld je zintuigen gevoeliger dan anders, slaap je minder/'lichter', zijn je spieren gespannen en is logisch nadenken lastig.
Het is 'fysiek overleven' en in principeeen teken van gezondheid.
Janneke2 schreef:Citaat:Wandelen houdt je hersenen gezond. Wanneer je voldoende beweegt, raken je hersenen goed doorbloed en krijgen ze de voeding en zuurstof die ze nodig hebben. Ook zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen én de verbindingen tussen de hersencellen worden sterker.
... ehm,de hersenen van TS zijn kerngezond.
Onder fikse stress staat je lichaam in 'flight fight mode', dat is een nare toestand die svp niet te lang moet duren (want leuk is anders).
Tijdens deze toestand zijn bijvoorbeeld je zintuigen gevoeliger dan anders, slaap je minder/'lichter', zijn je spieren gespannen en is logisch nadenken lastig.
Het is 'fysiek overleven' en in principeeen teken van gezondheid.
Als wandelen goed voelt: prima.
Voor iedereen aanbevolen.
belle_boef schreef:Ik kan slecht ontspannen. Vind ik ontzettend moeilijk. Maar uit eten gaan is echt ontspanning. Ik hoef geen aanrecht op te ruimen, geen boodschappen, niks snijden en boven de pannen hangen en geen afwas. Alleen maar een menu lezen en niks doe. Ik hoef dan niks en doordat ik niet thuis ben wordt ik ook niet geprikkeld met alles wat nog moet.
Verder wandelen met de hond en buiten bezig zijn. Maar beide zijn vormen van actieve ontspanning.
Een bad met bitterzout en olie vind ik ook fijn.
Kookaburra schreef:belle_boef schreef:Ik kan slecht ontspannen. Vind ik ontzettend moeilijk. Maar uit eten gaan is echt ontspanning. Ik hoef geen aanrecht op te ruimen, geen boodschappen, niks snijden en boven de pannen hangen en geen afwas. Alleen maar een menu lezen en niks doe. Ik hoef dan niks en doordat ik niet thuis ben wordt ik ook niet geprikkeld met alles wat nog moet.
Verder wandelen met de hond en buiten bezig zijn. Maar beide zijn vormen van actieve ontspanning.
Een bad met bitterzout en olie vind ik ook fijn.
Het enige wat je in een restaurant wel moet is betalen...
Biks2 schreef:Wat voor sporten heb je al geprobeerd?
Ik vind zwemmen de beste methode om mijn hoofd leeg te maken. Het is intensief en het water laat je letterlijk lichter voelen. Ook is het stil onder water. Probeer het eens!
E4D schreef:Mag ik dit topic een schopje geven?
Allereerst topic starter veel sterkte in deze situatie! Hopelijk heb je wat aan dit topic gehad.Wat voor mij soms ook goed werkt is kleuren, ik heb een mooi kleurboek met allemaal vlinders.
Waar ik even benieuwd naar ben, zelf merk ik dat mijn hoofd constant door wil draaien. Ik kan wel gaan wandelen en dat is ook fijn maar mijn hoofd blijft doormalen, het is net alsof ik mijn hoofd ergens anders op MOET focussen/concentreren maar ik weet dus niet goed wat. Heeft iemand daar tips voor?
Wat ik zelf al probeer is meditatie en dan vooral "connection, awareness en foundation". Maar ook dan merk ik vaak dat mijn hoofd/gedachten weer weg getrokken worden, ik kan soms dus ook heel slecht gronden/aarden in het nu zijn. Heeft iemand daar tips voor?
Sporten als uitlaadklep werkt deels maar niet volledig.
Het liefste zou ik al mijn emoties in een (moderne) dans choreografie er letterlijk uit gooien en die zo gebruiken als uitlaadklep maar mijn werk rooster werkt even tegen dus dat kan ik maar weinig doen.
E4D schreef:Biks2 schreef:Wat voor sporten heb je al geprobeerd?
Ik vind zwemmen de beste methode om mijn hoofd leeg te maken. Het is intensief en het water laat je letterlijk lichter voelen. Ook is het stil onder water. Probeer het eens!
Sporten:
-athletiek (vind ik niet leuk)
-bootcamp, werkt best goed en is ook goed voor mijn lijf maar vaak irriteer ik mij aan het feit dat ik niet zelf kan kiezen welke spiergroepen ik train
-dans: klassiek maar ook combi van modern/jazz/klassiek
-hardlopen, blijft mijn hoofd bij door draaien en vind ik ook niet leuk genoeg om te onderhouden
-zwemmen, heb ik recent gedaan om fit en in vorm te blijven en dan vooral zelf banen zwemmen, was puur om mijn conditie op te bouwen, daarnaast heb ik een enkele keer conditie/slag training les gevolgd maar dat beviel niet.
Ik zwem trouwens niet graag onder water, eventuele uitleg via pb.
Paarden werkt ook goed maar ik heb er niet een paar dicht bij, wordt minimaal 30/45min fietsen. Heb wel gedacht of ik misschien af en toe langs een kinderboerderij moet?