Hoe ontspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:53

Ontspannen klinkt zo makkelijk, maar kan soms ontzettend moeilijk zijn! Ik probeer het al 2,5 jaar, met wisselend succes :roll: bij mij is het meestal niet 1 standaard ding dat helpt, maar is het situatie afhankelijk. De ene keer kan dat knutselen in mijn bulletjournal zijn, een andere keer lezen, hardlopen of Netflixen. Probeer niet te krampachtig te ontspannen, want dan schiet het zijn doel voorbij. Probeer wat dingetjes uit en kijk wat bij je past. Elke dag even naar buiten is sowieso wel verstandig. Ik moest van de huisarts elke dag gaan wandelen, dat vond ik uiteindelijk saai dus ben ik gaan hardlopen :)

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:57

Lezen, wandelen, mediteren, met de dieren knuffelen of werken op het land met de trekker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:07

Citaat:
Wandelen houdt je hersenen gezond. Wanneer je voldoende beweegt, raken je hersenen goed doorbloed en krijgen ze de voeding en zuurstof die ze nodig hebben. Ook zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen én de verbindingen tussen de hersencellen worden sterker.

... ehm, :o de hersenen van TS zijn kerngezond.
Onder fikse stress staat je lichaam in 'flight fight mode', dat is een nare toestand die svp niet te lang moet duren (want leuk is anders).
Tijdens deze toestand zijn bijvoorbeeld je zintuigen gevoeliger dan anders, slaap je minder/'lichter', zijn je spieren gespannen en is logisch nadenken lastig.
Het is 'fysiek overleven' en in principe ;( een teken van gezondheid.
Als wandelen goed voelt: prima.
Voor iedereen aanbevolen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:22

In bad gaan is hier een hele goede. En dan eigenlijk ook niet prikkels erbij, dus gewoon wat lekkers drinken en eten mee, lekker geurtje/badschuim en liggen, en alles maar gewoon laten komen wat door je hoofd gaat, niet sturen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:30

Janneke2 schreef:
Tijdens deze toestand zijn bijvoorbeeld je zintuigen gevoeliger dan anders, slaap je minder/'lichter', zijn je spieren gespannen en is logisch nadenken lastig.

Dit heb ik inderdaad na 2,5 jaar nog altijd, tot op heden wordt dat ook nog altijd niet minder…TS, ik weet niet wat je precies hebt meegemaakt, maar hou jezelf goed in de gaten! Mocht de POH niet voldoende helpen, trek dan op tijd aan de bel voordat het van kwaad tot erger gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:32

Als je veel in je hoofd zit is wandelen ideaal. Als je wandelt kun je niet piekeren. Ik laad het best weer op als ik in mijn eentje een stuk ga lopen of fietsen in de natuur.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:32

Ts wat naar dat je zo'n ervaring hebt gehad.

Ik heb in januari een overlevingsmodus gehad dus fight modus.
Mijn lichaam blijft helaas nu heel lang aan staan in deze modus waardoor ik enorm veel stress opbouw maar ook niet goed ontspan.
Boeken lezen , Netflix, wandelen ,paard doen e.d. daar blijf ik van aan staan dus valt niet onder het kopje volledig ontspannen helaas.

Voor mij is sporten en uitlaatklep en ik ben gaan floaten. Dat klinkt wellicht heel zweverig maar mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid gaat er enorm op vooruit om dat je echt volledig tot rust komt.

Zorg wel dat als je met je praktijkondersteuner niet goed voorruit gaat dat je dit aangeeft. Soms heb je een extra steuntje in de rug nodig waar een praktijkondersteuner je gewoon niet goed genoeg kan begeleiden.
Laatst bijgewerkt door Toushie op 26-08-21 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:35

Wat vervelend TS en ik herken het. Ontspannen, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wandel (veel en vind het leuk), ik sport, ik kijk Netflix en lees boeken...en toch is mijn lijf 1 bonk beton aan spanning (nek, rug, tennisarm). Advies van de fysio, probeer stress en druk te vermijden. Ook best lastig met een fulltime baan (al wel een gesprek gehad waardoor ik back up functies kan laten vervallen, die zorgden de laatste periode voor veel extra werk en onrust dus hopelijk gaat dat helpen).

Dus ja ik zoek het ook die ontspanning...en helaas, geen paard, geen hond, geen relatie, geen kinderen, geen broers of zussen, geen bad. En nee, ook geen medelijden hoor ik amuseer me best alleen.

Ik probeer vooral de focus te leggen op de gezellige en leuke dingen met vrienden, want die heb ik gelukkig genoeg.
Maar echt een manier om te ontspannen, nee die heb ik nog niet gevonden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:45

Dit is zo afhankelijk van persoon tot persoon. Bij mij werkt douchen, op dat moment ben ik vaak heel rustig. Hetzelfde met dieren. Even met de hond wandelen, even met het paard op pad of even met de katten/kittens spelen.

Sporten helpt sommige mensen ook (ontspanning door inspanning).

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wandelen houdt je hersenen gezond. Wanneer je voldoende beweegt, raken je hersenen goed doorbloed en krijgen ze de voeding en zuurstof die ze nodig hebben. Ook zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen én de verbindingen tussen de hersencellen worden sterker.

... ehm, :o de hersenen van TS zijn kerngezond.
Onder fikse stress staat je lichaam in 'flight fight mode', dat is een nare toestand die svp niet te lang moet duren (want leuk is anders).
Als wandelen goed voelt: prima.
Voor iedereen aanbevolen.

Ik zeg ook nergens dat ze niet gezond zijn? :z Ik vond het alleen een leuk feitje om te delen en persoonlijk motiveert dat soort informatie me altijd. :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:50

Ik kan slecht ontspannen. Vind ik ontzettend moeilijk. Maar uit eten gaan is echt ontspanning. Ik hoef geen aanrecht op te ruimen, geen boodschappen, niks snijden en boven de pannen hangen en geen afwas. Alleen maar een menu lezen en niks doe. Ik hoef dan niks en doordat ik niet thuis ben wordt ik ook niet geprikkeld met alles wat nog moet.

Verder wandelen met de hond en buiten bezig zijn. Maar beide zijn vormen van actieve ontspanning.

Een bad met bitterzout en olie vind ik ook fijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:52

Ik ga altijd wandelen om mijn hoofd leeg te maken, muziekje op en gaan.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:08

belle_boef schreef:
Ik kan slecht ontspannen. Vind ik ontzettend moeilijk. Maar uit eten gaan is echt ontspanning. Ik hoef geen aanrecht op te ruimen, geen boodschappen, niks snijden en boven de pannen hangen en geen afwas. Alleen maar een menu lezen en niks doe. Ik hoef dan niks en doordat ik niet thuis ben wordt ik ook niet geprikkeld met alles wat nog moet.

Verder wandelen met de hond en buiten bezig zijn. Maar beide zijn vormen van actieve ontspanning.

Het enige wat je in een restaurant wel moet is betalen... :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:10

Kookaburra schreef:
belle_boef schreef:

Het enige wat je in een restaurant wel moet is betalen... :P

Dat heb ik er wel voor over. Ontspanning hoeft niet altijd gratis te zijn.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 21:04

Iedereen weer bedank!

Ik weet zeker als de POH mij niet of onvoldoende kan helpen zij mij doorverwijst naar de juiste persoon.
Ik loop bij haar omdat mijn zusje heel onverwachts op 33jarige leeftijd is overleden. En de doodsoorzaak is niet/nauwelijks bekend, een hart ritmestoornis is het waarschijnlijk geweest. Mijn zusje was hiermee ook niet bekend.
Dus ik zelf zit nu in het ziekenhuistraject bij de cardioloog voor de zekerheid. Morgen weer een paar onderzoeken.

Tja het houdt mij natuurlijk nog steeds bezig ja. De ene dag gaat beter als de andere dag. Dan kun je bij wijze van opstaan en al helemaal klaar zijn met de dag.
En dit onderga ik ook, kijk op de dag zelf wat ik wil en aankan.
Dus ontspannen is op dit moment iets wat heel lastig is.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:18

Even lekker alles schoonmaken in huis met muziek op of lekker naar de sportschool. Vaak ontspan ik het meest als ik actief bezig ben. Alleen als ik echt héél moe ben plan ik een avondje in op de bank.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:25

Gecondoleerd.
Vreselijk om je zus te verliezen.
Y;(

In mijn familie is ook 'plotselinge hart - dood' voorgekomen.
Voor de overledene is het naar we aannemen snel en pijnloos.
Maar als achterblijvers voelden wij ons verbijsterd.

Als dochter van een historicus kende ik wel de gedachte 'dat de man met de zeis zomaar kon komen' (maar dat was toch iets middeleeuws, dachten we lang...)
en dan snijdt de dood opeens diep in in je leven.
Opeens. Zomaar. Je doet er niets meer tegen...
Dat gevoel een plek geven heeft wel een tijd geduurd.

Veel sterkte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:59

Dat is echt heftig om mee te maken en logisch dat je ook zelf in onzekerheid zit nu. En daar het verdriet en ongeloof over de dood van je zus nog bij. Heel veel sterkte.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:18

Mag ik dit topic een schopje geven?
Allereerst topic starter veel sterkte in deze situatie! Hopelijk heb je wat aan dit topic gehad. :knuffel: Wat voor mij soms ook goed werkt is kleuren, ik heb een mooi kleurboek met allemaal vlinders.

Waar ik even benieuwd naar ben, zelf merk ik dat mijn hoofd constant door wil draaien. Ik kan wel gaan wandelen en dat is ook fijn maar mijn hoofd blijft doormalen, het is net alsof ik mijn hoofd ergens anders op MOET focussen/concentreren maar ik weet dus niet goed wat. Heeft iemand daar tips voor?
Wat ik zelf al probeer is meditatie en dan vooral "connection, awareness en foundation". Maar ook dan merk ik vaak dat mijn hoofd/gedachten weer weg getrokken worden, ik kan soms dus ook heel slecht gronden/aarden in het nu zijn. Heeft iemand daar tips voor?
Sporten als uitlaadklep werkt deels maar niet volledig.
Het liefste zou ik al mijn emoties in een (moderne) dans choreografie er letterlijk uit gooien en die zo gebruiken als uitlaadklep maar mijn werk rooster werkt even tegen dus dat kan ik maar weinig doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:29

Mijn hoofd draait ook dag en nacht door :Z

Het enige wat mij écht helpt om te ontspannen is een bezoekje aan de paarden, en dan nog één van mijn paarden in het bijzonder. Hoef niet eens te rijden. Zij heeft een soort van magische kracht geloof ik bij haar lukt het altijd :o

Puzzelen met een muziekje vind ik ook echt heerlijk om te doen, maar helaas al jaren geen tijd meer voor vrij kunnen / willen maken.

De hond uitlaten zorgt bij mij alleen maar voor nog meer nadenken, ook leuk maar niet als ontspanning dus. Ook yoga en meditatie zijn hier totaal geen succes, heb er het geduld niet voor.

Paarden dus *D

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:30

Wat voor sporten heb je al geprobeerd?
Ik vind zwemmen de beste methode om mijn hoofd leeg te maken. Het is intensief en het water laat je letterlijk lichter voelen. Ook is het stil onder water. Probeer het eens!

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:39

Biks2 schreef:
Ik vind zwemmen de beste methode om mijn hoofd leeg te maken. Het is intensief en het water laat je letterlijk lichter voelen. Ook is het stil onder water. Probeer het eens!

Sporten:
-athletiek (vind ik niet leuk)
-bootcamp, werkt best goed en is ook goed voor mijn lijf maar vaak irriteer ik mij aan het feit dat ik niet zelf kan kiezen welke spiergroepen ik train
-dans: klassiek maar ook combi van modern/jazz/klassiek
-hardlopen, blijft mijn hoofd bij door draaien en vind ik ook niet leuk genoeg om te onderhouden
-zwemmen, heb ik recent gedaan om fit en in vorm te blijven en dan vooral zelf banen zwemmen, was puur om mijn conditie op te bouwen, daarnaast heb ik een enkele keer conditie/slag training les gevolgd maar dat beviel niet.
Ik zwem trouwens niet graag onder water, eventuele uitleg via pb.

Paarden werkt ook goed maar ik heb er niet een paar dicht bij, wordt minimaal 30/45min fietsen. Heb wel gedacht of ik misschien af en toe langs een kinderboerderij moet?
Laatst bijgewerkt door E4D op 21-09-21 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:40

E4D schreef:
Mag ik dit topic een schopje geven?
Allereerst topic starter veel sterkte in deze situatie! Hopelijk heb je wat aan dit topic gehad. :knuffel: Wat voor mij soms ook goed werkt is kleuren, ik heb een mooi kleurboek met allemaal vlinders.

Waar ik even benieuwd naar ben, zelf merk ik dat mijn hoofd constant door wil draaien. Ik kan wel gaan wandelen en dat is ook fijn maar mijn hoofd blijft doormalen, het is net alsof ik mijn hoofd ergens anders op MOET focussen/concentreren maar ik weet dus niet goed wat. Heeft iemand daar tips voor?
Wat ik zelf al probeer is meditatie en dan vooral "connection, awareness en foundation". Maar ook dan merk ik vaak dat mijn hoofd/gedachten weer weg getrokken worden, ik kan soms dus ook heel slecht gronden/aarden in het nu zijn. Heeft iemand daar tips voor?
Sporten als uitlaadklep werkt deels maar niet volledig.
Het liefste zou ik al mijn emoties in een (moderne) dans choreografie er letterlijk uit gooien en die zo gebruiken als uitlaadklep maar mijn werk rooster werkt even tegen dus dat kan ik maar weinig doen.

Ik zou die dans maar gaan maken. Elke dag een stukjes al die vastgehouden emoties zorgen er ook voor dat je niet tot rust komt

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:23

E4D schreef:
Biks2 schreef:

Sporten:
-athletiek (vind ik niet leuk)
-bootcamp, werkt best goed en is ook goed voor mijn lijf maar vaak irriteer ik mij aan het feit dat ik niet zelf kan kiezen welke spiergroepen ik train
-dans: klassiek maar ook combi van modern/jazz/klassiek
-hardlopen, blijft mijn hoofd bij door draaien en vind ik ook niet leuk genoeg om te onderhouden
-zwemmen, heb ik recent gedaan om fit en in vorm te blijven en dan vooral zelf banen zwemmen, was puur om mijn conditie op te bouwen, daarnaast heb ik een enkele keer conditie/slag training les gevolgd maar dat beviel niet.
Ik zwem trouwens niet graag onder water, eventuele uitleg via pb.

Paarden werkt ook goed maar ik heb er niet een paar dicht bij, wordt minimaal 30/45min fietsen. Heb wel gedacht of ik misschien af en toe langs een kinderboerderij moet?

Als ik je lijstje lees zie ik veel bezwaren behalve bij dansen dus daar ligt een mogelijkheid.
Ik las dat je dat weinig kunt doen met je werkrooster, is hier niks in te schuiven?
Het is belangrijk dat je er tijd voor maakt om goed in je vel te zitten, dat gun ik je van harte.