Mloes schreef:Nou, ik herken je verhaal ook wel. Heb door meerdere verhuizingen (vanuit ouderlijk huis naar studentenstad, vervolgens verhuizing naar Utrecht en binnen Utrecht ook 3x verhuisd, nu weer in de 'ouderlijke omgeving') heel veel verschillende tandartsen gezien. Toevallig allemaal jonge tandartsen (of iig niet tegen de pensioenleeftijd aan), mannen en vrouwen, en het is mij ook echt opgevallen hoe groot het verschil is qua behandeling. Bij de één moest er standaard elke jaarlijkse controle foto's gemaakt worden, bij de ander hoort tandsteen verwijderen bij de mondhygiëniste er standaard bij, en de volgende is lyrisch over mijn gebit en doet jaarlijks controle en 'zeurt nergens over'.
Zit nu dus weer bij een tandarts die zelf een klein beetje tandsteen heeft verwijderd, verder was het helemaal niet nodig. Eerlijk aangegeven dat ik niet zo'n goede flosser ben, was geen punt want amper tandsteen. Verder goed gebit, geen gaatjes, tot volgend jaar! Heerlijk, want ik vind die behandeling bij zo'n mondhygiënist waar je half mishandeld wordt echt 3x niks![]()
edit: nu heb ik ook een mooi recht gebit, heb nooit gaatjes en ga elk jaar op controle. Maar hoe ernaar gekeken wordt verschilt mijns inziens dus echt heel erg ja.
Het fijnste aan mijn oude tandarts vond ik dat het gewoon " alles in 1" was.
Hij had in zn eentje 2 kamers/stoelen.
Je ging naar binnen, preventie assistente keek, maakte schoon (tandsteen als het er zat) en maakte aantekeningen. Daarna keek hij, werd er besproken hoe en wat en waar ik op moest letten.
Of ik de poets instructies voor dochters al een keer had gekregen en ook standaard dat hij mijn vader zou laten winnen met squashen de volgende dinsdag avond.
Zo wisselde hij in zn eentje tussen debehandelkamers. Super efficient en snel. En geen gedoe met mondhygeniste, want schoonmaken en tandsteen verwijderen etc deed de preventie assitente. Daardoor kon hij veel meer patiënten doen en waren de werkelijke contact momenten met de tandarts korter, maar wel meer tijd voor daadwerkelijk gesprek hoe je er voor stond en wat hij dacht datgedaan moest worden.