Welke sport zoon 7 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:30

Tennis?

Doet onze dochter van 6, is heel laagdrempelig hier, veel spelletjes.

Of hockey doen er veel hier. Lijkt me zelf niks aan, maar wel teamsport.

Of volleybal, als voordeel dat het binnen is.

Mijn dochter beweegt uit zichzelf niet zo, zit liever met een boekje op de bank, speelt met vriendinnen, maar echt bewegen zoals onze zoon dat doet doet ze niet. Dus ik vind sport met beweging wel belangrijk. Hier tennis in de zomer, dansles hele jaar en zwemles nu nog even.

Meliaforever

Re: Welke sport zoon 7 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:37

Zou het met hem overleggen, gewoon langsgaan bij verschillende sporten.
Tafeltennis, badminton, tennis, roeien of andere watersport

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:40

Ik snap dat een kind dat het liefst binnen zit en daar dingen doet, al dan niet met vriendjes, best wat beweging buiten kan gebruiken. Er zijn genoeg mogelijkheden (al dan niet in een team (gruwel: als je dan een ... gemist had, moest je dat gezeik erover nog lang aanhoren).

Vraag eens na wat zijn klasgenoten/vriendjes doen en spreek eens een proefles af. Of misschien nog beter: toch die scouting of een hond die hij 2x per dag moet uitlaten en er voor moet zorgen (onder toezicht, want hij is pas 7).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:41

Waarom perse een sport? Je kan toch bijv. ook in het weekend wat actiefs plannen? Lekker samen bezig zijn. Denk aan schatzoeken in het bos, vissen, rondje fietsen/skeeleren/steppen, spijkerpoepen, weet ik veel wat er allemaal is en wat nog behoorlijk spelend actief is. Is-ie lekker actief buiten, zit niet achter een scherm en je hebt ook nog eens quality time met een ouder te pakken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:42

Yv_ schreef:
Waarom perse een sport? Je kan toch bijv. ook in het weekend wat actiefs plannen? Lekker samen bezig zijn. Denk aan schatzoeken in het bos, vissen, rondje fietsen/skeeleren/steppen, spijkerpoepen, weet ik veel wat er allemaal is en wat nog behoorlijk spelend actief is. Is-ie lekker actief buiten, zit niet achter een scherm en je hebt ook nog eens quality time met een ouder te pakken?

Klinkt als de allerbeste optie!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:15

Als hij zwemmen leuk vind, kun je kijken voor een waterpolovereniging in de buurt. Mijn dochter vindt waterpolo echt fantastisch en het is super fijn dat ze de winter ook door zwemmen op deze leeftijd. Bij ons is het een combinatie van conditie en lekker met de bal in het water spelen. Plezier staat op deze leeftijd nog voorop...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:22

Tatyana schreef:
Plezier staat op deze leeftijd nog voorop...

In alle leeftijden hoop ik :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:26

Sizzle schreef:
Tatyana schreef:
Plezier staat op deze leeftijd nog voorop...

Hangt niet van de leeftijd af maar van het niveau. Vraag maar aan Simone Biles, Naomi Osaka, Epke Zonderland, Henk Grol om er maar eens 4 te noemen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:31

Tjee lijkt alsof je over onze zoon praat. Ging ook zo.

Onze zoon is nu 8 en is sinds dit seizoen begonnen met klimmen. Indoor vind hij iets minder leuk. Maar dit weekend gaf hij ons de verassing klimmen outdoor vind hij geweldig. Heeft nu geklommen in de Ardennen onder begeleiding. En gaan nu ook maar een Klimbos proberen.

Alle andere zaken vond hij net als bij jou niets. Zwembad tuin nog wel leuk. Maar verder. Zou wel eerste x goede begeleiding laten geven als ze het door hebben vinden ze het geweldig

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:33

Maflinger_S schreef:
of een hond die hij 2x per dag moet uitlaten en er voor moet zorgen (onder toezicht, want hij is pas 7).
Een hond kies je niet voor je zoon, daar heb je als ouder de verantwoordelijkheid voor.

Wat lijkt hem zelf leuk? Spreekt hij nooit af met vriendjes/vriendinnetjes? Speelt hij nooit buiten?
Biedt de freenrun sportclub eventueel nog meer aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:40

Cowboy55 schreef:
Sizzle schreef:

Hangt niet van de leeftijd af maar van het niveau. Vraag maar aan Simone Biles, Naomi Osaka, Epke Zonderland, Henk Grol om er maar eens 4 te noemen.

Aha, op die fiets.
Ik ben van nature behootlijk ambitieloos ben ik bang, dus van niveau heb ik nooit last gehad :P
(Ik heb ook een ambitieloos kind :') )

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:41

Kun je nog steeds heel gelukkig worden. +:)+ Sterker nog, tegenover 1 wereld topper staan duizenden fysiek en/of mentaal beschadigde mensen die de top niet haalden. En zelfs die wereldtoppers lijken het steeds sneller te begeven. Maar dat laatste kan er ook aan liggen dat we er via de interwebz meer over horen. Of dat de interwebz eraan bijdragen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 23-08-21 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:44

Moet het inderdaad echt sport zijn? Misschien zijn er ergens wel leuke knutsel/kunst clubjes waar hij leert tekenen of schilderen? Misschien iets met klei? Of een bordspel clubje? Geen idee wat er verder bij jullie in de buurt is natuurlijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:45

Off topic, maar ik ben al heel gelukkig :D

On-topic, ik zou ook veel meer richten op samen dingen ondernemen inderdaad. Bewegen is natuurlijk goed, maar bewegen in verenigingsverband en op gezette tijden is niet perse voor iedereen weggelegd.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:45

Boulderen is tegenwoordig helemaal hip, misschien is dat iets (als er iets in de buurt zit).

Of een andere verdedigings/vechtsport dan judo, zoals kickboksen, taekwondo, karate...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:47

Sem_ schreef:
Boulderen is tegenwoordig helemaal hip, misschien is dat iets (als er iets in de buurt zit).

Of een andere verdedigings/vechtsport dan judo, zoals kickboksen, taekwondo, karate...

Vechtsporten zijn handig. Niet per se vanuit zelfverdediging of agressie, maar vanuit zelfvertrouwen en lichaamsbeheersing.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:51

Korfbal!
Maar ik ben bevooroordeeld. Ik geef zelf trainen aan de jongste kinderen en ik vind korfbal heel laagdrempelig om aan mee te gaan doen. Het is goed voor de motoriek en goed voor de sociale ontwikkeling. Ik vind het een plus dat het een gemengde sport is.
Maar ga vooral bij een aantal sporten een paar keer meetrainen, dan kan hij ervaren wat hij leuk vindt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:37

Even wat algemener:

Wat kenmerkt 7-jarigen in positieve zin? Antwoord: het zijn Duracell konijntjes. Ze blijven gaan en gaan en gaan.

Wat kenmerkt 7-jarigen in negatieve zin? Antwoord: ze zijn snel afgeleid en motorisch verre van perfect. Dan kan ook niet want ze zijn pas 7.

Dus: zoek een high-intensity sport, solo of in kleine teams waar ze heel vaak ‘aan de bal komen’. Dat hoeft niet letterlijk een bal te zijn trouwens. Maar klimmen, rennen, turnen, vechtsporten, basketbal, korfbal. Kleine teams, veel actie. Coaches die niet te veel praten. Praatje, plaatje, daadje. Vooral veel daadje en al gaande bijsturen.

Dus niet: golf, honkbal, voetbal. Geen technisch complexe sporten waarbij ze veel stilstaan en zich ‘kunnen verstoppen’ of overgeslagen worden in een groter team.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 23-08-21 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:40

Trampolinespringen! Het is een olympische sport op grote wedstrijdtrampolines niet te vergelijken met de trampolines in de meeste "jump"parken. Mijn zoons doen het ondertussen al 8 jaar met veel plezier.
Bij jou in de buurt zit bijvoorbeeld Sparta Ermelo die trampolinespringen op grote wedstrijdtrampolines aanbiedt.
https://www.spartaermelo.nl/trampolinespringen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 00:37

Rugby zou ik echt niet aanraden. Er wordt steeds meer bekend over de permanente hersenschade door rugby, hier in NZ wordt er zelfs over gesproken om rugby op grassroots level misschien te gaan stoppen.

Als hij lego leuk vindt en dus juist op noemt BMX niet te willen vanwege gevaar, zou ik er toch voor kiezen om hem in ieder geval op de wachtlijst te zetten voor scouting.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 05:56

Waarom moet hij nog meer sporten. Ze moeten al zoveel in hun jonge leven.
Sporten vind ik zelf ook belangrijk. Maar niet meer als een sport. Als ze graag buiten spelen bewegen ze ook genoeg. Beter dat stimuleren dan nog een tweede sport te moeten beoefenen.
En laat hem zelf uitzoeken wat hij leuk vindt. Praat er met hem over. En kijk dan verder.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 08:03

dimmelim schreef:
Trampolinespringen! Het is een olympische sport op grote wedstrijdtrampolines niet te vergelijken met de trampolines in de meeste "jump"parken. Mijn zoons doen het ondertussen al 8 jaar met veel plezier.
Bij jou in de buurt zit bijvoorbeeld Sparta Ermelo die trampolinespringen op grote wedstrijdtrampolines aanbiedt.
https://www.spartaermelo.nl/trampolinespringen

Heb hem aangemeld voor een proefles maar als ik het rooster bekijk is zijn leeftijdsgroep op woensdag en dan heeft hij free runnen

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 08:06

kinel schreef:
Waarom moet hij nog meer sporten. Ze moeten al zoveel in hun jonge leven.
Sporten vind ik zelf ook belangrijk. Maar niet meer als een sport. Als ze graag buiten spelen bewegen ze ook genoeg. Beter dat stimuleren dan nog een tweede sport te moeten beoefenen.
En laat hem zelf uitzoeken wat hij leuk vindt. Praat er met hem over. En kijk dan verder.

Zo dacht ik vroeger ook 'ze moeten al zoveel' maar het enige wat hij moet is school. Daarmee is hij 14.15 uur klaar en daarna moet hij niks meer. Free runnen is geen moet, dat wil hij. Zwemles was een moet, logisch, en daar is hij mee klaar. Dus er kan echt met gemak iets bij. En nee dit wordt geen moet. Ik ga hem niet dwingen iets tegen zijn zin te doen, maar dit is een kind dat gestimuleerd moet worden en dat ga ik wel doen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:10

Jeugdwerk of scouting is ook leuk! Hier word veel afgewisseld met activiteiten waaronder ook sportspellen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:20

Kan ie niet wat vaker free runnen? Als dat is wat ie leuk vindt