Tot mijn 16 kreeg ik 50 euro per maand, daarna mocht ik gaan werken en verviel het kleedgeld
DeEenhoorn
Geplaatst: 23-08-21 21:17
Ik kreeg veel in vergelijking met klasgenoten. Vanaf ik denk m'n 8e t/m m'n 11e was het 80 cent, 90 cent etc per week, van mn 12e tot mn 20e was het 12, 13, 14... euro per week en per 3 maanden 50 euro kleedgeld. Ik heb qua werk vanaf m'n 15e krantenwijken gedaan dus toen verdiende ik zelf ook minimaal 30 euro per maand. Ik ben nu 22 en heb nog geen kinderen. Ik woon op mezelf met een fulltime baan en heb geen financiele hulp van mijn ouders nodig, waar ik heel blij mee ben!
Oeeh leuke vraag. Ik kreeg vroeger 1,- per week volgens mij, en dan 50 cent voor de spaarrekening en 50 cent om "uit te geven" en als we alles spaarden kregen we het verdubbeld aan het einde van het jaar. Maar eigenlijk vergaten we het allemaal altijd, dus aan het einde van het jaar maakte mijn moeder alles in 1x over naar onze spaarrekeningen. Nu hadden wij ook nooit gekke wensen. Vanaf de middelbare school bleef het 50/50 systeem maar kreeg ik 5,- per week. Maar ook dat is halverwege in de vergetelheid geraakt. Inmiddels studeer ik al 3 jaar en heb ik nooit kleedgeld gehad (meestal koopt mijn moeder mijn kleren of winkelen we samen online hahaha, ik ben niet zo'n shopper). Maar als ik iets "geks" wil, dan betaal ik het zelf. Verder ben ik sinds mijn 18de (en vooral sinds mijn serieuzere baantjes) steeds meer zelf gaan betalen. Dat is eigenlijk natuurlijk verlopen. Alleen dat ik alles voor de paarden nu zelf betaal is echt uitgesproken geweest.
Mijn advies: begin met kleedgeld als ze er naar vragen. Wat hierboven ook al een keer gezegd is, wees als ouder ook duidelijk wat je belangrijk vindt: goede schoenen of een goede winterjas is eenmaal duur, tuurlijk kunnen ze dan 2 maanden opsparen en daarvan schoenen kopen, maar als er ook nieuwe truien nodig zijn (omdat anderen te klein zijn) en een winterjas dan streeft naar mijn idee kleedgeld zijn doel voorbij
Eleeke
Geplaatst: 23-08-21 22:46
verootjoo schreef:
Eleeke schreef:
Mijn 13 jarige krijgt 10 Euro per week en 50 Euro kleedgeld. Van die 10 euro koopt hij ook 1x per week wat te eten als hij laat moet dansen.
50€ kleedgeld per week??
hahaha nee sorry, per maand. 10 euro is zakgeld per week
Mijn 13 jarige dochter krijgt nu €5 zakgeld per week maar ze wordt bijna 14 en dan gaan we dit verhogen naar €7. Kledij kopen we als het nodig is, daar staat niet echt een budget op. Verder betalen wij ook haar gsm abonnement en als ze een keertje in de stad blijft na school krijgt ze extra om er iets te kunnen eten.
Ik vond zak- en kleedgeld vooral belangrijk zodat ze met geld om leerden gaan. En bijbanen zoeken zodra ze daar de leeftijd voor hadden en het kon in combi met sport en studie.
DewiRox
Geplaatst: 23-08-21 23:21
Ik heb nooit een vast bedrag gehad aan kleed-/zakgeld. Ik had al van jongs af aan een eigen paard en dat was eigenlijk mijn kleed-/zakgeld. Daarnaast ben ik op mijn 13e begonnen met werken en gaf ik dus mijn 'eigen geld' uit. Ik kon echter wel alles met mijn ouders bespreken, dat ik graag iets wilde kopen, maar daar eigenlijk zelf niet voldoende geld voor had. Mijn ouders besloten dan zelf of ze daaraan bij betaalde.
Ondanks dat ik dus geen vast bedrag kreeg, heb ik ook nooit het idee gehad dat ik iets te kort kwam. Ik ben dan relatief jong begonnen met werken en verdiende daar echt wel een leuk zakcentje mee, waardoor ik ook vaak wel kon kopen en doen wat ik wilde. Maar ik was wel jong al bewust van geld en dat maakte dat ik ook goed met mijn ouders kon overleggen wat wel en wat niet gekocht kon worden.
Voor die tijd had ik een spaarpot. Waar met verjaardagen geld in kwam en opa & oma regelmatig een bedrag in stopte
Ik krijg nu €50,- kleedgeld per maand en van mijn oma iedere maand een tientje. Ik heb nooit meer zakgeld gekregen na mate ik ouder werd het is altijd hetzelfde gebleven. (ik ben nu 16)
Het zakgeld krijg ik wel al heel lang (denk groep 5/6)en sinds het begin van de middelbare krijg ik iedere maand kleedgeld/zakgeld.
De regels van het kleedgeld zijn duidelijk: Je mag er mee kopen wat je wilt, maar als je kleren wilt kopen en je geld is op... Pech! (Jas en schoenen hoef ik niet zelf te betalen.)
Ik denk dat TS haar eigen gevoel moet volgen, iedere ouder doet het anders en dat is prima ! Hopelijk heeft TS wat aan alle bevindingen en idee van dit topic.
Wat een bedragen haha. Gelukkig zelf geen kinderen en opgegroeid zonder zak en kleedgeld maar met weekend baantje vanaf mijn 12de. Als ik deze bedragen lees snap ik helemaal dat mijn ouders met 7 kinderen daar niet aan deden haha. Wel hebben we allemaal ons rijbewijs gekregen mits we geen brommer, scooter of motor gingen rijden.
Ineke2
Geplaatst: 24-08-21 07:09
Ik heb nooit kleedgeld gehad. Met 12 kreeg ik 20 euro per maand zakgeld. Kleding daarvoor ging ik samen met mijn moeder winkelen als dat nodig was.
Ik vind zelf dat mijn ouders mij goed met geld hebben leren omgaan, want de enige schuld die ik heb is een hypotheek. Ondanks dat ik vanaf januari al met een krap budget leef doordat ik stage loop tot half september, kom ik daarmee uit. Wel ben ik blij dat ik vanaf oktober weer geld ga verdienen. Dan ga ik wel even een aantal extra leuke dingen doen inplannen
pateeke
Geplaatst: 25-08-21 16:01
Ik kreeg op mijn 15e mijn eerste paard. Een deel van het stalgeld, de smid etc mee betalen. Toen ik 16 was kreeg ik meer geld, daar moest ik toen mijn pony, mijn gsm, broodjes op school, kleding mee kopen. Op mijn 18e ging ik studeren en moest ik eigenlijk alles betalen: pony, eten wat niet bij de wekelijkse boodschappen zat, kleding, schoolboeken en schoolgerief etc. Mijn ouders gingen verschillend met geld om. Als het van mijn vader had afgehangen had ik wellicht al eerder kledinggeld gehad, als het van mijn moeder had afgehangen wellicht later.