Waterflosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: Waterflosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:33

Mijn tanden staan dicht op elkaar, flossen met een draadje kan ik niet, ik gebruik daarom stokertjes / ragers. Ik heb een waterflosser gehad, maar dat werkte bij mij totaal niet. Er kwam meer water op de spiegel en op mijn kleren terecht dan tussen mijn tanden, voor mijn gevoel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:51

upendo schreef:
Zo'n ding doet niet zoveel inderdaad voor de hygiëne en reiniging. Wat het beste werkt zijn stokers. Die simpele houten. Je hebt ze ook heel dun dus ook met weinig ruimte kan je er dan tussen komen.

Van die ragers ben ik altijd bang dat er stukjes los komen en onder je tandvlees terecht komen, krijg je met wat pech ontstekingen van..

Dat kan niet bij iedereen. Ik kan er echt niet overal tussen komen. Ook de tandarts kan dat niet.

Tandartsen adviseren altijd stokers, nooit houten stokers. Ik flos en stook, maar ook flosdraad heeft nog nooit een tandarts geadviseerd.

Elektrisch poetsen verschillen ze van mening. Heb wel een tandarts gehad die echt zei; je moet elektrisch poetsen en de ander vond alleen een ronde goed en de volgende vindt een gewone tandenborstel ook prima.

Zelfde als je over mondwater en spoelen begint. Of welke tandpasta.

Mn vorige tandarts vond die waterpik niks, maar op lucht eventueel dan beter. Ik vond vroeger die waterpik ook fijn aanvoelen, dus dan telt dat ook mee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:55

Ik heb ook een waterpik.
Heeft mij heel goed geholpen in een periode dat ik ontzettende problemen had met mijn tandvlees.
Nu gebruik ik hem niet meer dagelijks.

Ik heb het idee dat mijn gebit schoner is bij alleen gebruik van de waterpik en daarna tandpoetsen, dan alleen stokeren en tanden poetsen.

Het is wel even iets wat je moet leren, zodat niet alles onder zit.

Elke tandarts of mondhygieniste zal iets anders aanprijzen, iedereen heeft zijn eigen mening.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:47

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met waterpik en bruggen ? Ik moet flossen onder mijn brug maar zou fijn zijn als die dat ook kan

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:47

superpony schreef:
upendo schreef:
Zo'n ding doet niet zoveel inderdaad voor de hygiëne en reiniging. Wat het beste werkt zijn stokers. Die simpele houten. Je hebt ze ook heel dun dus ook met weinig ruimte kan je er dan tussen komen.

Van die ragers ben ik altijd bang dat er stukjes los komen en onder je tandvlees terecht komen, krijg je met wat pech ontstekingen van..

Dat kan niet bij iedereen. Ik kan er echt niet overal tussen komen. Ook de tandarts kan dat niet.

Tandartsen adviseren altijd stokers, nooit houten stokers. Ik flos en stook, maar ook flosdraad heeft nog nooit een tandarts geadviseerd.

Elektrisch poetsen verschillen ze van mening. Heb wel een tandarts gehad die echt zei; je moet elektrisch poetsen en de ander vond alleen een ronde goed en de volgende vindt een gewone tandenborstel ook prima.

Zelfde als je over mondwater en spoelen begint. Of welke tandpasta.

Mn vorige tandarts vond die waterpik niks, maar op lucht eventueel dan beter. Ik vond vroeger die waterpik ook fijn aanvoelen, dus dan telt dat ook mee.

Grappig. Mijn vriendin is tandarts en die gebruikt zelf houten stokers. :Y)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:14

Mijn tandarts zegt: het maakt niet eens zoveel uit wat je gebruikt, als je het maar gebruikt. En misschien zal stoken misschien wel beter zijn dan flossenen en rageren nog weer beter dan stoken, maar als rageren niet lukt, om wat voor reden dan ook, dan is stoken ook helemaal prima. En als je die waterflosser wel consequent gebruikt en met stokers lukt het niet, gebruik dan vooral lekker de waterflosser :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:16

Wat ik mij afvraag, is of de harde waterstraal geen schade aanricht aan het tandglazuur.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:17

In het ziekenhuis zei de mondhygieniste voor ik geopereerd zou worden ook dat ik houten stokers moest gebruiken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:28

senna21 schreef:
Wat ik mij afvraag, is of de harde waterstraal geen schade aanricht aan het tandglazuur.

zo hard is die straal nu ook weer niet, althans bij mijn waterpik, dat raqgen, flossen en stokeren heeft mij al meerdere kiezen gekost, de mondygiëniste is ook niet mijn vriendin, zij heeft ook een kies aan gort gepeuterd. Ik blijf er liefst zoveel mogelijk af en ben ook erg voorzichtig met eten. Heb nu eenmaal een slecht gebit en wil een kunstgebit liefst nog even uitstellen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:35

upendo schreef:

Die hebben ze nog nooit ergens aangeraden. We krijgen altijd van die GUM dingen mee, dat we die moeten kopen.
En bij een vorige tandarts een ander merk met borsteltje en verstelbaar kopje.

Ik heb zelf altijd hout en draad, maar mn man wil dus die de tandarts aanraadt. Hij heeft ook een mooier, meer regelmatig gebit.

Flossen nog nooit als advies gekregen, maar blijf het wel doen. Dat is echt het enige dat ik op sommige plekken er tussendoor krijg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:36

chanicha schreef:
In het ziekenhuis zei de mondhygieniste voor ik geopereerd zou worden ook dat ik houten stokers moest gebruiken.

Apart zeg. Ik ben een aantal keren verhuisd en van tandarts veranderd, maar als ik zeg dat ik hout gebruik, zeggen ze altijd dat je die GUM dingen moet gebruiken. Die vind ik echt waardeloos.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:54

in de praktijk waar ik kom (of kwam, want mijn favoriete tandarts is vertrokken en die andere vertrouw ik niet meer) raadt de 1 dit aan en de ander dat, lekker verwarrend, kom je van de mondhygieniste die raadt gum dingen aan, loop je door naar de tandarts, die raadt dat juist af en dan moet je flos met wax gebruiken.
Een week later gaat mijn man erheen en die moet weer ander spul gaan kopen, b.v. de waterpik, wat zijn tandarts 5 minuten later dan weer afraadde :')

Kortom: wat je dan ook gebruikt, het maakt niet uit als je de zooi maar tussen je tanden en kiezen uit krijgt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:14

Geen ervaring met een waterflosser maar vind ze er wel interessant uit zien altijd dus ik lees mee

Houten stokers zijn trouwens voor je tandvlees. Ipv hout zou je ook rubberen ragers kunnen gebruiken, sommige mensen vinden die fijner werken.
Flossen is echt voor het contact punt waar je tanden elkaar raken en niet voor je tandvlees.
Het beste is om dus te flossen en te stoken omdat het beide heel anders is.

Elektrisch poetsen en met de hand kan in theorie beide. Het probleem is alleen dat het merendeel van de mensen niet goed weet hoe ze moeten poetsen met de hand, deze kunnen dan ook beter elektrisch gaan poetsen.

Als je een controle wilt of alles wel echt schoon is kan je op internet plakverklikkers kopen. Als je die na het poetsen neemt kun je zien waar je niet goed bij komt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:05

superpony schreef:
upendo schreef:

Die hebben ze nog nooit ergens aangeraden. We krijgen altijd van die GUM dingen mee, dat we die moeten kopen.

Ik heb zelf altijd hout en draad, maar mn man wil dus die de tandarts aanraadt. Hij heeft ook een mooier, meer regelmatig gebit.

Flossen nog nooit als advies gekregen, maar blijf het wel doen. Dat is echt het enige dat ik op sommige plekken er tussendoor krijg.

Heb jij alle tandartsen in Nederland gezien? :')

Mijn vriendin raadt die gum dingen af, ze komt regelmatig stukjes tegen in het tandsteen of onder het tandvlees. Met wat pech heb je een ontsteking te pakken als het daar blijft jutteren..

Houten stokers of echte ouderwetse ragers raadt ze aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:14

upendo schreef:

Mijn vriendin raadt die gum dingen af, ze komt regelmatig stukjes tegen in het tandsteen of onder het tandvlees. Met wat pech heb je een ontsteking te pakken als het daar blijft jutteren..

Nee, maar wel een hoop inmiddels. En omdat ze allemaal wat anders aanraadden, maar altijd hout afraden, vind ik dat wel opvallend.

Ik gebruik hout ook om wat tussen de tanden weg te halen. Maar ook daar druk je soms wat mee onder het tandvlees als je niet oplet.

Het zal ook echt aan je gebit liggen, kwaliteit van je tanden en tandvlees wat fijn werkt.

Er zijn ook van die dingen op lucht. Dan blaas je dus lucht ipv water. Die is me ooit wel geadviseerd, maar toen niet gedaan, omdat ik de waterpik ook fris vond.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:52

Mag je vinden, maar hout is dus geen foute optie. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 23:45

upendo schreef:

Maar het punt is dus dat mensen allemaal naar hun eigen tandarts gaan en dus allemaal verschillende adviezen krijgen.
Als de ene tandarts zegt dat het ene goed is en het andere slecht en de volgende tandarts zegt dat prcies andersom, weet je het dus niet.

Ik ga er vanuit dat het bij alle producten wel meevalt en je kan kiezen wat je prettig vindt.

Maar ergens vind ik het wel erg dat een aantal tandartsen hout als niet goed bestempelen en alleen die Gum dingen promoten, waar hout dus ook gewoon prima is.

Zelfde als met tandpasta of elektrisch of hand tanden borstel. Ik heb wat problemen door medicijnen en dan wil je veel voorkomen en goed oplossen. Dan mag ik er vanuit gaan dat de tandarts goed en eerlijk advies geeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 07:59

superpony schreef:
upendo schreef:

Maar het punt is dus dat mensen allemaal naar hun eigen tandarts gaan en dus allemaal verschillende adviezen krijgen.
Als de ene tandarts zegt dat het ene goed is en het andere slecht en de volgende tandarts zegt dat prcies andersom, weet je het dus niet.

Ik ga er vanuit dat het bij alle producten wel meevalt en je kan kiezen wat je prettig vindt.

Maar ergens vind ik het wel erg dat een aantal tandartsen hout als niet goed bestempelen en alleen die Gum dingen promoten, waar hout dus ook gewoon prima is.

Zelfde als met tandpasta of elektrisch of hand tanden borstel. Ik heb wat problemen door medicijnen en dan wil je veel voorkomen en goed oplossen. Dan mag ik er vanuit gaan dat de tandarts goed en eerlijk advies geeft.

Lees hier al even mee maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wat de tandarts aanbeveelt wordt ondersteunt door de leveranciers waar hij zaken mee doet.

Soort van hetzelfde wanneer je bij een nieuwe tandarts komt, bijna standaard de staat van je gebit tot de grond toe afgebroken wordt en ze hebben mij zelfs geprobeerd een 100-en euro's kostende behandeling aan te smeren.

Lekkere mentaliteit; het werk van je eigen collega afkraken!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:19

superpony schreef:
upendo schreef:

Hoe kom je daar nou bij..
De onze adviseerde het ook hoor

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:08

Hier bij de tandarts adviseren ze het verschillend, ragers of houtenstokers. Net wat het beste bij degene zijn/haar gebit past.

Mijn dochter heeft erg weinig ruimte tussen haar tanden en kiezen. Ragers ( de aller kleinste) krijgt ze er niet tussen. Flossen, tja dat kost minimaal 3 extra touwtjes omdat ze gewoon breken.
Bij de tandarts zijn er een paar die vinden dat ze maar moet blijven proberen met ragen. Eentje presteerde het, ik doe het je voor. Die deed het zo hard dat haar hoofd mee gingen op het ragen.
Ja is een kwestie van wennen. Na 4 weken dagelijks ragen heeft ze het opgegeven. Het deed nog steeds onwijs zeer, kon amper normaal eten.
Een andere tandarts in de praktijk zei, je moet stoppen met ragen. Dit is echt niet goed bij jouw. Houd het maar op enkel flossen.
Van de week op controle de andere weer, je moet toch flossen. Die pijn moet je doorheen, je moet ruimte creëren.

Nu hadden we het zelf idd ook over zo'n waterflosser, misschien is het wel wat voor d'r.
Maar als ik het zo lees, vrees ik van niet dus. Jammer

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:15

Kiki dat heb ik dus ook. Elke keer weer het gezeur dat het moet, maar de allerkleinste ragger, die ik alleen via de tandarts kan krijgen en niet in de winkel, past maar net aan bij paar tanden, bij de rest echt niet. Ik heb het echt geprobeerd maar het gaat echt niet.

Net als poetsen met elektrische tandenborstel. Dat doet echr pijn op mijn voortanden, hoe lang ik het ook volhoud. Op zachtste stand, zachte borstel maar ik kan het echt niet. Ik word echt moe van de mondhygiënist die vol blijft houden dat het moet ipv meedenken hoe het dan wel te handelen is. Vanwege ziekte is mijn tandvlees extreem gevoelig en ontsteekt ook snel. Vooral als er eat beschadigd raakt, dus zelfs op de paar plekken waar ik er wel tussen kwam werd het erger. (Als ik bijvoorbeeld verdoving krijg zit er maandenlang een bult waar er geprikt is, wordt ook nooit beter want hoort bij ziekte) maar moet het dus wel onderhouden zonder erger te maken...

Ik heb dus ook naar zo'n waterflosser gekeken. Maar ik weet het nog niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:39

MyWishMax schreef:
Kiki dat heb ik dus ook. Elke keer weer het gezeur dat het moet, maar de allerkleinste ragger, die ik alleen via de tandarts kan krijgen en niet in de winkel, past maar net aan bij paar tanden, bij de rest echt niet. Ik heb het echt geprobeerd maar het gaat echt niet.

Net als poetsen met elektrische tandenborstel. Dat doet echr pijn op mijn voortanden, hoe lang ik het ook volhoud. Op zachtste stand, zachte borstel maar ik kan het echt niet. Ik word echt moe van de mondhygiënist die vol blijft houden dat het moet ipv meedenken hoe het dan wel te handelen is. Vanwege ziekte is mijn tandvlees extreem gevoelig en ontsteekt ook snel. Vooral als er eat beschadigd raakt, dus zelfs op de paar plekken waar ik er wel tussen kwam werd het erger. (Als ik bijvoorbeeld verdoving krijg zit er maandenlang een bult waar er geprikt is, wordt ook nooit beter want hoort bij ziekte) maar moet het dus wel onderhouden zonder erger te maken...

Ik heb dus ook naar zo'n waterflosser gekeken. Maar ik weet het nog niet.

Die aller kleinste van de tandarts krijgt ze er na 4 weken dagelijks raggen er nog alleen maar met geweld tussen.
Ze heeft ook de pech dat ze maar tegen weinig soorten tandpasta kan. Voor nu gaat 1 soort Oral B tandpasta goed. Als ze bv Aquafresh, Colgate, Prodent andere varianten van Oral B dan direct haar mind vol aften. Met Oral B ( de licht blauwe) geen last.
Doordat ze al 15 jaar aan de puffers zit voor haar astma heeft ze ook nog eens snel last van gaatjes ( en ze spoelt na het puffen goed haar mond en daarna poetst ze haar tanden).

Ik twijfel ook nog of de waterflosser.
Als leek want heb ze nog nog opgezocht. Kan je daar ook andere hulpstukjes opzetten zodat ook andere deze hygiënisch kunnen gebruiken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:44

Klinkt heel bekend, ja. Dat geweld ook. Wat enorm vervelend voor haar

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:05

Kiki: ik denk juist dat een waterflosser voor haar dan wel een uitkomst kan zijn.
Neem een goede waarvan je de waterstraal in kan stellen.

Ik heb een waterpik, die is heel goed instelbaar.
En alle hulpstukken los te verkrijgen zodat iedereen zijn eigen tools kan hebben.

Het gezeur van tandartsen, het is toch nooit goed wat je doet :x
Ik ging bij mijn vorige tandarts 1x p.j. voor controle en 1x p.j. voor een reinigingsbeurt.
Ging prima, nooit problemen, een enkele keer een gaatje, nouja dat kan.
Bij de nieuwe moet ik ineens elk half jaar voor een reinigingsbeurt, en mijn tandvlees vind dat echt niet tof.
Sinds ik bij hun zit is mijn tandvlees een heel stuk verder opgetrokken.
Nu geven ze aan dat ik dan juist vaak moet komen want dat heeft mijn gebit nodig.
Maar ik merk toch zelf dat het averechts werkt :?
Ben die discussies wel zat en dat ik telkens mijzelf moet verdedigen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:08

upendo schreef:

En zo heb ik juist al 2x een puntje van een houten rager onder mn tandvlees gehad met dikke ontsteking, ik ben daarom juist overgestapt op ragers. Had eerst interprox, maar die waren zo vaak uitverkocht dat ik nu op gum ben overgestapt. Ben wel benieuwd wat er dan af zou breken. Echt dat metalen draadje? Of de "haartjes"? Iig hier nog nooit last van gehad.