ervaringen gevraagd... partner verlaat mij na 32 jaar samen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Re: ervaringen gevraagd... partner verlaat mij na 32 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 19:14

vrienden en familie reizen niet af nu in deze vreemde situatie, moeten ook alles even laten bezinken, want zijn ook nog steeds in shock. Ik kan veel met mijn moeder skypen gelukkig.
Ik heb natuurlijk gigantisch veel te doen hier alleen de late avond en nachten zijn vreselijk ook.

@Emj_23 we hebben niks wettelijks op papier, hoefde voor ons ook niet en we hadden onze trouw in vooruitzicht... en nu zit ik. Met 15 jaar in Belgie wonen, ook geen pensioenopbouw maar ja, wie had dat nodig met een partner met een goed inkomen denk je dan pfft. Ook partneralimentatie hoeft dus niet. Hij wil mij wel even uithelpen als hij kan maar ja, dat zegt hij nu he.. en hij wil niks op papier niks, hij zou partneralimentatie van de belasting terug kunnen krijgen voor een gedeelte maar nee..

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:32

Wat verschrikkelijk. Ik heb het niet mee gemaakt, maar wens je wel veel sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:41

Och jeetje wat sneu. Zo zijn er heel veel vrouwen die een probleem hebben als hun partner hun verlaat. Ik zie het om me heen ook veel. Ook vrouwen die jong zijn getrouwd en daarna thuis zijn gebleven voor de kinderen en er inmiddels 6 hebben. Die hebben niks, geen eigen spaarrekening, geen huis, geen pensioen. Misschien dat die alleen wel voor partneralimentatie in aanmerking komen maar goed, ook dat is maar kort tegenwoordig.
Ik denk dat het voor veel vrouwen een eye opener moet zijn en dat je altijd zelfstandig door zou moeten kunnen zonder partner, veel vrouwen maken zichzelf zo afhankelijk. En dat is geen probleem tot het wel een probleem is.

Sta je al wel ingeschreven in Nederland voor een huurwoning? Je krijgt een uitkering denk ik? Als alleenstaande is die hoger dan samenwonend dus daar kan je ook nog naar kijken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:41

Nou dat is mooi *** daar zit je dan!.
Ik zou als een wiedeweer alles gaan aanvragen waar je recht op hebt zorg en huur toeslag. En gezien je situatie ook thuiszorg... de schatten van ouders zijn ook gewoon op leeftijd!.
:(:) een dikke knuffel voor jou ! blijf bij jezelf en bedenk nu goed hoe jij je toekomst wilt wat waar en hoe.

En mijn tip alles waar een inlogcode op zit wijzigen....
alle belangrijke documenten in veiligheid brengen,dus ook met spullen met waarde en contanten.
Want wat er ook achter zit hij is jou altijd een stap voor, laat ook niet het achterste van je tong zien.
En zelfs zou ik als ik jou was een goedkope telefoon nemen met een totaal ander nummer...heb zelf de ervaring dat de mijne gehackt was en alles meeluisterde en alle digitale dingen werden ook bekeken en zonodig besmet met een virus.
Als je niet weet wat hem bezielt , pas goed op jezelf en jouw gegevens.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:43

Vreselijk voor je.. ik heb het ook meegemaakt. Van de 1 op de andere dag, ik had niets door. De grond wordt echt onder je voeten vandaan getrokken..
Ik zei destijds ik word voor mijn gevoel uit een rijdende auto gegooid.
Ik was kapot en ben steeds blijven denken wat ik kon doen om het te veranderen.. zo zonde van mijn tijd.. ik kon nl niets veranderen want hij had een ander, dat had hij mij natuurlijk niet verteld.
Ondertussen moest ik naar een huis op zoek. Gelukkig had ik wel een baan. Ik moest er wel een baan bijnemen want om hem te helpen met zijn zaak was ik minder gaan werken..

Nu eerst met je boeltje op orde komen en dan voor jezelf door! Probeer niet te denken aan wat jij zou kunnen doen om hem terug te krijgen. Dat heeft nl geen zin en helpt je niet bij jouw proces.

Heel veel sterkte meid, vreselijk!!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 18-08-21 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:51

Wat een nachtmerrie. Je hele bestaan word onder je vandaan gerukt met 1 zinnetje. Bizar dat hij er nooit over gepraat heeft en er dan nu blijkbaar niet meer over te praten valt.

Ik ben blij voor je dat je in ieder geval bij je ouders terecht kunt en dat je een oplossing hebt voor je dieren. Blijft hij in de woning dan?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:04

Ik heb geen ervaring en geen advies voor je, sorry.
Maar ik vind het wel vreselijk voor je en wil dan ook veel sterkte toe wensen! :(:)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:10

Geen optie om t huis van je ouders te verhuren en samen in de boerderij te gaan wonen ?

Is gewoon hartstikke rot allemaal. Kan je qua niet veel helpen, zie dat er hier boven al wat praktische tips gegeven worden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 20:17

@Suzanne F. als er een mogelijkheid was om bij te verdienen zou ik dat doen, ik heb mijn werk altijd gemist maar ik kan ene dag redelijk wat en lig dan soms weer 3 dagen stil, dan is het al moeilijk om een stal uit te mesten bij wijze van. Ook heb ik maanden immobiliteit meegemaakt door mijn ziekten en daardoor 2 x longinfarct gekregen. je hebt het in je leven niet voor het kiezen namelijk hoeveel oliebol je in je rugzak krijgt en dat is in mijn geval zeer veel. Ik heb mij nooit afhankelijk opgesteld. Mijn partner ging ook gewoon werken etc en had ik ook geen zorg nodig. Misschien gemakkelijk gedacht als je gezond bent...

We regelen verder alles in overleg, hebben geen ruzie, niks, zijn gewoon zoals we gewoon zijn. Hij regelt alle financieen nu wat ook op zijn naam allemaal staat ( deed ik allemaal) en zorgt dat ik zonder rekeningen weg kan, dus wel op '0' sta en probeert mij nog tijdje wat extra geld te geven.

alle spullen van waarde, goh, wat is waarde, ik hou niet van goud / sieraden etc , nooit gedaan, dus dat heb ik niet. Ook mag ik alles wat ik verkoop gewoon wegsteken, hij had anders gewoon alles naar containerpark gebracht bij wijze van.

Het is enorm frustrerend om te zien hoe duur NL ook geworden is pfft, ziekenfonds met dat eigen risico is niet normaal zeg, ok, zorgtoeslag maar goed.. Mijn moeder is 73 en ik ben zo dankbaar dat ik bij hun in huis mag, een eigen kamertje.. paardjes op halfpension kan houden, hopelijk tot hun dood.. en de honden bij mij heb als stabiele factor. De rest zal enorm moeilijk zijn.. GGZ zal omgezet worden en ze gaan zorgen dat ik daar ook goede begeleiding ga krijgen.
Ik wens dit echt niemand toe.. echt niemand.

bedankt nogmaals voor alle liever reacties/ meedenken etc.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:19

Heel veel sterkte. Het is gewoon heel poedersuiker allemaal als je relatie ophoudt en je je eigen leventje weer moet gaan opbouwen. Het is een heel rouwproces waar je doorheen moet.

Ik was gelukkig niet zo lang als jij samen met mijn ex, maar ik heb lang gedacht dat we samen oud zouden worden. De eerste tijd was erg deprimerend. Een hoop emotie en dongen die je moet regelen en je hebt gewoon nergens zin in. Het liefst lag ik in bed. Gelukkig had ik familie en vrienden om me heen die me eruit sleepte. Uiteindelijk gaat het stapje voor stapje steeds wat beter en ga je weer zonnestraaltjes zien.

Gun jezelf tijd om te rouwen en wees niet bang om mensen om raad te vragen of om een luisterend oor. Wat mij hielp was alles van me af schrijven. Met corona was het lastig om nieuwe mensen te leren kennen en dingen ter afleiding te gaan doen. Maar via Twitter en bokt heb ik twee leuke groepen mensen leren kennen die ik inmiddels als vrienden beschouw. Dus wellicht kun je via bokt of internet mensen in jouw buurt vinden om eens de deur mee uit te gaan. Je hoofd zal er niet naar staan, maar ik vond het toch fijn als ik eenmaal eruit was en afleiding had. En dan voelde ik me toch even wat beter. Uiteindelijk heeft het gewoon tijd nodig.

Zou je geen kamers kunnen verhuren zodat je mss wel genoeg hebt om te kunnen blijven wonen? Ik weet niet hoe de regels in België zijn

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:35

TS, wat ontzettend rot om dit na zoveel jaar mee te maken. Een tip van mij: schrijf je in bij de plaatselijke woningbouwvereniging, zodat je wachttijd opbouwt voor een sociale huurwoning, ervan uitgaande dat je moeder en stiefvader het eeuwig leven niet hebben, hopelijk kun je dan na een paar jaar je eigen huurwoning krijgen waar je toeslag voor kan krijgen. Als je van een woningcorporatie huurt, mag je je honden meenemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:52

TS: Er is ook een topic voor mensen met een breakup. Daar komen ook mensen die hetzelfde mee maken en soms ook een lange relatie achter de rug hebben gehad.
De laatste post is van een maand geleden, maar je kunt het topic gewoon omhoog schoppen en dan reageert iedereen weer: [LZP] tranen, breakups & liefdesverdriet
Misschien kun je daar ook lotgenoten vinden om mee te praten :(:)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:19

Ik gun je vooral even rustig vaarwater nu, liekensancho. Je ouders en je dieren om je heen en een dak boven je hoofd. Natuurlijk moeten de absoluut noodzakelijke zaken geregeld worden, maar kijk ook of er zaken zijn die kunnen wachten. Fijn dat je begeleiding gaat krijgen.

Het is gewoon echt heel veel pijn en (ook praktische) ellende, een relatiebreuk. poedersuiker met peren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:39

Dat is idd heftig. Zoals al een aantal keren is gezegd: er is sprake van rouw. Je sluit plotseling en onvrijwillig een bepaalde periode van je leven af en het is niet gek om daar hulp bij te krijgen als je daar behoefte aan hebt. Fijn dat je die begeleiding ook gaat krijgen.

Ook heel fijn dat je bij je moeder en stiefvader terecht kunt en vooral dat al je dieren mee kunnen. Heel veel sterkte!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 21:58

weer al bedankt voor alle tips, lieve/ bemoedigende berichtjes

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:09

liekensancho schreef:
We regelen verder alles in overleg, hebben geen ruzie, niks, zijn gewoon zoals we gewoon zijn. Hij regelt alle financieen nu wat ook op zijn naam allemaal staat ( deed ik allemaal) en zorgt dat ik zonder rekeningen weg kan, dus wel op '0' sta en probeert mij nog tijdje wat extra geld te geven.

alle spullen van waarde, goh, wat is waarde, ik hou niet van goud / sieraden etc , nooit gedaan, dus dat heb ik niet. Ook mag ik alles wat ik verkoop gewoon wegsteken, hij had anders gewoon alles naar containerpark gebracht bij wijze van.

Even een deel van je quote. Ik denk dat je hier te makkelijk denkt. Zorg er voor dat je een professionele financieel/ juridisch adviseur vindt die je hierbij kan helpen. Nu komt het er op neer dat je afhankelijk bent van zijn goedheid. Jullie hadden niets op papier, maar dat betekent niet dat er niet aan te tonen is dat jullie samen waren. Je hebt ook scheidingsmediators die je helpen bij het ook een goede manier uit elkaar gaan.
Ga niet uit van zijn oprechtheid, maar zorg er voor dat je professionele hulp hebt om jouw belangen te behartigen!
Laatst bijgewerkt door Marsu op 19-08-21 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:11

Ik kan je alleen maar een knuffel geven :knuffel:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:13

Ik wil je ook graag een dikke knuffel geven, wat lijkt me dit vreselijk.

En neem het advies van Marsu ter harte, ook jij hebt rechten. Je bent je bewust van je kwetsbaarheid en afhankelijkheid... Dit is hét moment om voor jezelf op te komen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:46

Een hele dikke knuffel voor jou TS :knuffel:

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:07

Hier even een hart onder de riem van een mede ptss’er! Wat een afschuwelijke situatie zit je nu in, helemaal omdat je juist met PTSS een veilige en stabiele basis nodig hebt. Is er iemand die je kan helpen met het overzicht bewaren? Mij lukt dat namelijk niet meer door de PTSS, maar misschien jou wel? Wel ontzettend fijn dat je je dieren kunt houden. Heel veel sterkte gewenst!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:12

Jeetje, ik herken je achtbaan gevoel. De rit waar je niet uit kan stappen, hoe graag je ook wilt. Al had ik wel wat minder obstakels dan jij hebt. Zo waren wij wel getrouwd en krijg ik inderdaad een tijdje partneralimentatie en kon ik daardoor een huis kopen (we hadden samen een koophuis met overwaarde) en ben ik niet arbeidsongeschikt. Gelukkig kun je bij je ouders terecht... maar wat een stress en verdriet levert het op he..
:(:)

Wij waren bijna 5 jaar getrouwd, 19 jaar samen, toen mijn inmiddels ex-man de stekker eruit trok. In ons geval was hij wel verliefd op een ander, maar we waren ook wel uit elkaar gegroeid. Met 2 jonge kinderen hebben we de goden gezegend nog goed contact, maar het is pittig geweest. Nu 2 jaar later is alles op de rit en ben ik happy in het leven.

Heel veel sterkte met alles. Het is zo gigantisch oliebol...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:12

Deels hetzelfde meegemaakt. Na 20 jaar wilde mijn partner ineens scheiden. Onze relatie was niet zo goed als de jouwe, maar we hebben wel 3 kinderen, pubers toen, jongste 13, oudste 17. Een vervallen boerderij en dieren: paard en probleempony, landgeiten, kippen, ratten en katten. Ik heb geen opleiding afgerond, werkte wel bij periodes in opdracht van het bedrijf van mijn (nu ex-)man. Wat ik verdiende ging in zijn bedrijf.
Hij was geen mantelzorger, maar ik loop heel erg slecht en ben chronisch vermoeid en veel banen zijn dus voor mij onmogelijk.

Het was een enorme schok.
Dankzij hulp van mijn ouders, zo hard mogelijk werken (in zeer slechtbetaalde baantjes, maar wel zittend werk) en een beetje geluk, heb ik huis en dieren kunnen behouden. Het was loodzwaar, vooral met de kinderen. Het werd een heel akelige scheiding waarbij mij ex mij financieel echt probeerde uit te persen.

Ik wil je vooral aanraden om hulp te zoeken, zowel financieel (als dat kan) als psychologisch (praktijkpsych van de huisarts). Ik heb dat niet gedaan en ben er bijna in verzopen. Het was zo ontzettend zwaar.

Verder, onthoud dat er betere tijden komen. Die muur van uitzichtsloosheid verdwijnt langzaam, er komt weer perspectief.
Alle ideeën en verwachtingen over de toekomst zijn nu natuurlijk ook weg, maar er komen echt nieuwe en op een dag, misschien over een paar jaar, of met geluk zelfs eerder, gaat het weer, kun je weer verder.

Kijk vooral vooruit, of probeer dat. Doe het niet alleen en geef niet op.

Mijn scheiding is nu ruim 15 jaar geleden. Financieel nog altijd krap, en fysiek niet geweldig, maar wel weer gewoon leven. Contact met ex is tegenwoordig niet veelvuldig maar wel prima. Omdat hij de vader van de kinderen is komt hij gewoon ook hier als we met ons alleen bijvoorbeeld kerst vieren. Kinderen wonen al jaren op hunzelf.
Het heeft ons allemaal een knauw gegeven, schade gedaan, maar we kunnen wel weer verder.

Veel sterkte!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:56

Als ik je 1 tip mag geven: stop onmiddellijk met denken dat jullie financieel vrienden zijn en hij je nog zal helpen. Waarom zou hij? Hij heeft in 32 jaar het nooit nodig gevonden om voor je te zorgen als hij je onvrijwillig zou verlaten en nu gaat hij doelbewust weg. Dat zegt veel. Bovendien staat hij emotioneel verder in het proces en is hij wrs zijn nieuwe leven ook al druk aan het plannen. Dan kan het heel snel gaan. Jij kunt niet in zijn hoofd kijken. Dus zorg aub dat hij nergens bij kan wat van jou is.

Verder ben je toch al veel aan het regelen, doe je goed! Hoe verschrikkelijk ook, het wordt beter. Sterkte!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:35

Bij mij was het een beetje andersom.

Ik wilde bij mijn ex weg maar er was een boerderij, er waren jonge kinderen, paarden, honden, katten, geiten en kippen.

Boerderij was koop en, gezien het werk van ex, was ik thuisblijf mama.

Ik zat helemaal klem, oude moeder 100 km. verderop, dus daar had ik niet veel aan.
Toch is alles goed gekomen en ben ik verder gegaan met mijn leven.

Nu lijkt het misschien niet zo maar ooit laat je deze nare tijd achter je.

Mijn huidige man is overigens ook mijn mantelzorger. Ik weet dat het ook best lastig kan zijn.

Ik begrijp dat jij een uitkering vanuit Nederland hebt?
Hier in België is het eigenlijk wel beter geregeld. Misschien kan ik met je meekijken.

PB me gerust :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:40

Ik ben er stil van...
Dit is ontzettend verdrietig om te lezen.

Heel veel sterkte voor jou !