Wanneer neem jij je eiwitshake?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:39

Supervixen schreef:
Ik denk dat je pas echt extra eiwitten nodig hebt als je zeer intensief sport..
Als je zo'n drie, vier keer per week je uitleeft in de sportschool volsta je naar mijn idee met een bakje extra kwark in de avond wel. En gewoon gezond eten natuurlijk.

Ik heb vorige week nog een trailmarathon gelopen, loop vaak twee halve marathons in de week, met soms 80 hardloopkilometers in de week.
Ik eet maar twee keer per week vlees en na een lange training neem ik een extra bakje kwark of een gekookt ei.
Gaat prima, ik herstel ook snel.
Eiwitten worden momenteel zo gehypet in reclames, mensen denken zo al snel dat ze tekort komen.

Ik snap wel dat je extra eiwitten neemt als je een soort van bodybuildingschema volgt.

Ligt er compleet aan wat je doet, met mijn trainingen en schema (vier keer per week) volsta ik daar niet mee en vele mensen met mij ook niet. Intensief is voor iedereen anders en aan mening onderhevig, dus niet echt helemaal accuraat. Daarnaast is eiwit intake zeker op het gebied van spieropbouw zeker nodig en in veel hogere mate dan mensen zouden verwachten/denken. Het word niet echt gehyped in algemene media, meer door de 'fitfluencers' die overal maar shakes ingooien welke ook nog eens niet te drinken zijn.

F_Orumster schreef:
Repen zijn inderdaad te smerig. Ik neem niks zonder wetenschappelijke artikelen te lezen, maar ik kan weleens de merken wat beter onder de loep nemen. Neem meestal al wel de neutrale en neem de puurste whey isolaat (want lactose-intolerant) en zonder toegevoegde smaken en nep suikers, want die vind ik niet te pruimen.

Ik denk dat het kiezen van het juiste merk een beetje samen hangt met wetenschappelijke artikelen als je die al leest. Als je wel weet wat je wilt nemen maar alsnog een bagger product in je lijf gooit heb je er alsnog weinig aan :) Whey isolaat betekent niet direct dat het goed is, daar kan ik ook verschillende voorbeelden van noemen die slecht uit de testen komen. Dus wat verkoopt is niet per definitie altijd goed.

Nyaleti schreef:
Op zo'n manier aan je eiwitten komen is niks mis mee hoor.
Je hebt je voeding bij gehouden met één simpele conclusie; te weinig eiwitten. Of je veel sport of niet het zijn er te weinig.
Een shake is een prima aanvulling. Als iemand elke dag 4 eieren en een bak kwark eet, zul je niemand horen over de te hoge eiwit inname. Alleen zodra het als een extra 'supplement' wordt in genomen, vallen er veel mensen over.
Voldoende eiwitten is voor iedereen aan te raden, ook als je hele dag op kantoor zit en savonds naar de bank verplaatst.

Mits je weet waar je het voor neemt en wat je precies aan het aanvullen bent. Als je weinig sport en geen ambitie hebt voor spiermassa zou ik niet zo snel een eiwitshake aan je dieet toevoegen (onnodige kcal).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:46

Welke zijn volgens jou goed dan? En wat is je bron om dat aan te nemen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:54

F_Orumster schreef:

Genoeg tests en reviews online te vinden :) Dit soort producten en supplementen worden continue getest op zuiverheid en dergelijke, dus dat is makkelijk te vinden.

MarlindeRooz

Re: Wanneer neem jij je eiwitshake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:58

Ik heb die van orangefit (chocolade) en die vind ik oprecht lekker. Ik eet vega en kan niet goed tegen lactose. Ei eet ik ook liever niet. Dus als ik intensief sport (destijds 3 tot 4 keer flinke krachttraining) dan kan ik dat goed gebruiken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:03

Courses schreef:
F_Orumster schreef:

Genoeg tests en reviews online te vinden :) Dit soort producten en supplementen worden continue getest op zuiverheid en dergelijke, dus dat is makkelijk te vinden.

Daar ben ik bekend mee en kies voor de producten die waarheidsgetrouwe labels hebben en de labtesten door derden uitgevoerd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:07

Niet. Ik krijg buikpijn van veel eiwitshakes.

Neem wel voor het gemak wel eens een eiwitreep op dagen dat ik train. Maar dan liefst een vegan variant, omdat ik daar minder last van krijg

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:07

Ik ben bezig om mijn spieren op te bouwen na ziekte. Op advies van de diëtist bij het ontbijt zorgen voor veel eiwitten, voorkomt ook snaaien later op de dag. Bij de lunch zorgen voor extra eiwitten. En dan avond na het avond eten nogmaals portie extra eiwitten. Tussendoortjes moeten ook voorzien zijn van eiwitten. Dus ik gebruik ook nog speciale eiwitpoeders, die je toe kan voegen aan het bakken van brood, bananencake oid. Of ik voeg eiwitten toe aan mijn smoothie die ik als tussendoortje neem.
Na sporten is het van belang om eiwitten te eten voor spierherstel, dus de Shake zou ik na het sporten nemen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:09

Dilan93 schreef:

Neem wel voor het gemak wel eens een eiwitreep op dagen dat ik train. Maar dan liefst een vegan variant, omdat ik daar minder last van krijg

Heb je de plantaardige eiwitten al geprobeerd? Ik kan niet zo goed tegen koe pruducten. En ik gebruik nu de kikkererwt variant.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 20:09

Lees toch wel een hoop verschillende meningen/toepassingen. Ik heb het inderdaad aangeschaft omdat ik er achter ben gekomen dat ik niet voldoende eiwitten uit mijn voeding haal. Nu kan ik natuurlijk mijn voeding daarop gaan aanpassen (al zal daar verandering voor nodig zijn, terwijl ik verder best oké ben met mijn voedingspatroon. Ik wil mij ook niet te veel focussen op voeding. Ik eet relatief gezond en ben ook gewoon niet zo dol op de producten die veel eiwitten bevatten). In combinatie met het sporten en inderdaad ook spier te willen opbouwen, wil ik kijken of een eiwitshake daarin verschil kan maken.

Ik heb ervoor gekozen om er dan in eerste instantie eentje na het sporten te gaan nemen. Ben alleen nog een beetje in dubio of ik het ook op de dag zal doen dat ik niet sport. Maar ik kan mij ook vinden in de opmerking op de vorige pagina dat ook op een 'vrije' dag je lichaam eiwitten nodig heeft om te herstellen. Daarnaast sta/loop ik ook 9 uur per dag op mijn werk als operatie assistent

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:12

Esther_ schreef:
Dilan93 schreef:

Heb je de plantaardige eiwitten al geprobeerd? Ik kan niet zo goed tegen koe pruducten. En ik gebruik nu de kikkererwt variant.

Verschillende varianten. Enige die goed gaat is Orangefit. Maar die vind ik nogal prijzig :o

Daarnaast vind ik het ook niet echt nodig om shakes te nemen. Heb het idee dat zoveel eiwit vooral een goed verkopende hype is.

Zelfs de repen vind ik niet heel erg nodig, maar die vind ik lekker en zijn dan een net iets gezondere keuze dan een reep chocola

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:18

MarlindeRooz schreef:
Ik heb die van orangefit (chocolade) en die vind ik oprecht lekker. Ik eet vega en kan niet goed tegen lactose. Ei eet ik ook liever niet. Dus als ik intensief sport (destijds 3 tot 4 keer flinke krachttraining) dan kan ik dat goed gebruiken.

Ik kan ook niet tegen lactose, maar er zijn pure whey isolaten die lactose vrij zijn. Zijn wat duurder, maar die kosten bespaar je weer op laktase tabletten.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:56

Ik train inmiddels 6 x per week, tussen de 1.5 en 2 uur per keer. Dit is intensieve krachttraining met conditie.
Maar ik mag geen eiwit shake meer nemen mits ik echt vermoed spierpijn te krijgen.
Ik haalde er minder uit dan ik uit kip/kwark en eieren haal. Iom mijn pt en diëtist is besloten het zo te doen.

Voor mijn training eet ik een banaan/kiwi/1 cracker met kip. Dat gaat heel goed.
Om hongerklop ofzo tegen te gaan (je energie level is elke dag anders) heb ik nakd bars in m'n tas zitten.

Maaaaar, ts, ik nam mijn Shakes tijdens of na het sporten.
Nu zorg ik dat ik binnen 30 min een volwaardige maaltijd tot mij neem zodat dat nog meegaat in verbranding/herstel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:09

Citaat:
Mits je weet waar je het voor neemt en wat je precies aan het aanvullen bent. Als je weinig sport en geen ambitie hebt voor spiermassa zou ik niet zo snel een eiwitshake aan je dieet toevoegen (onnodige kcal).

Tja: dure onzin.

Ik eet hapjes met hetzij weipoeder, hetzij spirulina.
Ik betaal niet voor 'extra calorieën', niet voor dure verpakking, reclame en andere tierelantijnen.

Als ik eiwitten wil aanvullen doe ik dat met eiwitten, niet met (... troep).

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:43

Janneke2 schreef:
Citaat:

Tja: dure onzin.

Ik eet hapjes met hetzij weipoeder, hetzij spirulina.
Ik betaal niet voor 'extra calorieën', niet voor dure verpakking, reclame en andere tierelantijnen.

Als ik eiwitten wil aanvullen doe ik dat met eiwitten, niet met (... troep).

Heb je het wel eens omgerekend? Ik vind het totaal geen dure "troep". Het is namelijk onmogelijk om elke dag bakken kwark weg te werken of tien eieren weg te moeten werken en ook dat kost wat ;-) De zakken die ik haal van XXL Nutrition is 5KG en daar doe je een eeuwigheid mee! Het is heel geconcentreerd qua eiwitten en kost in verhouding niks. Vind het een mooie toevoeging op de andere eiwitten die je inneemt op een dag. Buiten dat is het ook makkelijk weg te werken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:59

Interessant topic.
Ik heb afgelopen week m'n eten ook bijgehouden en zie dat ik ook te laag zit in m'n eiwitten.

Toch eet ik elke dag kwark en kip. Ik sport redelijk actief. Normaal elke dag naar de sportschool, waarvan 4 of 5x krachttraining. Nu door een blessure staat het op een iets lager pitje. 3x kracht.
Alleen zit ik met de extra kcal die er in zitten. Ik probeer ook m'n vetpercentage naar beneden te krijgen.

Heeft iemand tips welke fijn zijn? Lieft niet te hoog in kcal.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:34

Gekookte eieren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:39

Kwark met weinig vet en veel eiwit: Kvarg.

Magere vis als tonijn & kabeljauw. Tonijnsalade maken op basis van cottage cheese. Cottage cheese is sowieso een goede eiwitbron.

Gekookte eieren bevatten in verhouding ook veel vet. Bodybuilders gaan voor vloeibaar eiwit. Kun je dus ook los kopen.

Ik vind het af en toe lastig om zo gevarieerd te eten, ook omdat ik weinig vlees eet. Daarom kies ik dus regelmatig voor eiwitpoeder door Smoothie, havermout, pannenkoeken etc