Claustrofobie bij scan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Re: Claustrofobie bij scan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:27

Ik kreeg een aantal weken geleden een MRI scan van mijn hoofd.
Ik heb totaal geen last van claustrofobie oid maar je ogen even snel open doen is echt geen goed idee.

Maar het personeel legde het bij mij de 2e keer goed uit maar de eerste keer had ik echt een e#kel van een vent.

Ook het contrastvloeistof was bij de eerste scan een niet zo'n fijne ervaring maar bij de 2e scan totaal niets van gemerkt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:42

tja de petscan heb ik ook gehad inclusief radioactive contrast vloeistof....dat is en blijft zwaar K***.
maar er zijn geen tips nog trucjes voor je moet er gewoon doorheen. misschien de volgende keer een valdispert innemen of iets sterkers!. :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:50

Ik heb veel scans en MRI’s gehad maar nog nooit een belletje meegekregen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:58

chanicha schreef:

Ik wel. Een paniekknop zeg maar…..niet gebruikt overigens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:51

chanicha schreef:

Ik heb ze allemaal gehad inmiddels en altijd een bel mee gehad.

dalena

Re: Claustrofobie bij scan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:05

Ik mocht bij mijn mri scan muziek meenemen. En heb gewoon mijn ogen dicht gedaan. Ik wist dat als ik ze zou opendoen dat ik dan ook een paniekaanval zou krijgen. Ik kreeg trouwens ook een bel. En mijn moeder was erbij. (Was een jaar of 15)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:08

Bij de MRI mocht ik ook muziek meenemen maar niet gedaan.
Ik ben bestraald en kreeg een masker aangemeten die vastgeklikt op het bed, dat vond ik rotter dan de scans.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 10:59

Hannanas schreef:
Jammer dat je voor je gevoel slecht begeleid bent.

Ik voorkom altijd de paniek door een doekje of washandje op mijn ogen te leggen voordat ik erin schuif. Wat niet weet wat niet deert, of in dit geval niet kan “voeden” als je je ogen open doet. Ik had toen mijn hoofd vastgeschroefd, dat vond ik ook onprettig.

Misschien voor jou een goede? Je weet nu wat ze gaan doen, en laat voordat je erin schuift het doek op je ogen leggen.

Dat is een goede zeg! Ga ik onthouden, want inderdaad vooral toen ik met mijn ogen die dichte tunnel zag brak de paniek ineens uit

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 11:02

Mindim schreef:
Ts wat ik nu niet helemaal begrijp, was het een ct of mri scanner?
Een ct is namelijk geen tunnel.

Het was een pet-ct scanner. Dus een speciale soort bredere ctscanner en leek op een wat kortere MRI (maar alsnog lang genoeg om voor je gevoel opgesloten te raken en enkel nog de nauwe ruimte te zien)

Hier even een vbfilmpje ter illustratie, bij 2 minuut en 30 seconde zie je het apparaat;
https://youtu.be/u4qOvq3NiG0

Ik denk ook dat een alarmbel wel had gescheeld, je voelt je nogal hulpeloos als je daar in dat apparaat een paniekaanval hebt en niet weet of ze je überhaupt wel horen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:14

Sabri schreef:
Mindim schreef:
Ts wat ik nu niet helemaal begrijp, was het een ct of mri scanner?
Een ct is namelijk geen tunnel.

Het was een pet-ct scanner. Dus een speciale soort bredere ctscanner en leek op een wat kortere MRI (maar alsnog lang genoeg om voor je gevoel opgesloten te raken en enkel nog de nauwe ruimte te zien)

Hier even een vbfilmpje ter illustratie, bij 2 minuut en 30 seconde zie je het apparaat;
https://youtu.be/u4qOvq3NiG0

<KNIP>

Ziet er ook niet uit als een lol apparaat inderdaad…..

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:26

Ah wat vervelend voor je TS! Ik lees al wat goede tips, zoals een doekje over je hoofd, of muziek mee. Verder kun je in het vervolg duidelijk aangeven dat je claustrofobie hebt, vooral bij de radiolaboranten die gehaast en nors zijn. Voor die medewerkers is het routinewerk, maar voor jou niet! Goed aangeven wat je wilt, dat ze wel/niet zeggen wat ze gaan doen, of ze tegen je moeten praten via de microfoon, of je een bel kan krijgen (wat wel zou moeten!)

In het kader van "Ps.", mocht je ooit een MRI krijgen, dan mag er in principe iemand bij je blijven en naast je zitten. Dan kan diegene je aaien om je gerust te stellen, bijvoorbeeld.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:51

Wat waardeloos dat je niet goed bent ingelicht over hoe de scan zou gaan!
In een PET-scanner zit een microfoon. De gene die de scan maakt hoort dus als je om 'hulp' roept. Dat had wel vermeld mogen worden! Je wordt ook altijd in de gaten gehouden als je onder de scan ligt. Vanachter glas.
Een noodbel is alleen bij een MRI omdat die zoveel geluid maakt dat je het niet kan horen als iemand op hulp roept.

Mocht er een volgende keer zijn dan zeker aangeven dat je claustrofisch bent.