Veganistisch en zwanger willen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:25

Ik zat even dit topic te lezen, maar dit is echt te grappig

Afbeelding

:+

Kun je je als vegan nog steeds te buiten gaan aan die fastfood rommel :')

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:29

ruitje schreef:
Ik eet niet veganistisch, dus daar kan ik geen advies over geven.

Vanwege mijn maagverkleining ben ik echter heel vaak getest op tekorten. Ik ging prima mijn zwangerschap in( geen tekorten en over, net zoals jou) . Eerste trimester ging nog redelijk. Vanaf 2e trimester trok alles omlaag en ik heb echt een gezond eetpatroon.

Heb eerst aan de vitaminepillen
voor allerlei losse vitamines gezeten en nu zit ik aan de bijvoeding en prikken ze om de 2 weken bloed.

Wat ik hier dus lees: ' Als je het nu zo goed doet, zal het dus wel meevallen.' .... daar zou ik dus niet vanuit gaan. Ik word gewoon leeggetrokken :')

Dit dus... Ruitje is het perfecte voorbeeld waarom ik zeg laat je veganistische dieet varen als je zwanger wil worden.

Nu heb je geen tekorten, maar een zwangerschap kan zo ontiegelijk veel van je eisen. En als je dan kostte wat het kost je aan je eigen dieet blijft houden kan je letterlijk je kindje kapot maken omdat je lichaam het niet trekt.

Heel leuk als het wel goed gaat met dat dieet. Maar pin je er niet op vast... Ik at ook bijna alles wat los en vast zat de laatste maanden. Ik was 15 kilo aangekomen waarvan dik de helft baby / vruchtwater en placenta bleek. Een groot gedeelte vocht was en slechts een heel klein gedeelte (3 kilo) zijn opgebouwde vet reserves. En die vliegen er nu ook af door de borstvoeding. Ik ben pas 4 weken geleden bevallen en als die drie kilo er af zijn zit ik al weer op mijn oude gewicht van voor mijn zwangerschap.

En dat terwijl ik normaliter iemand ben die dik wordt als ze alleen al naar een stuk taart kijkt op vijf meter afstand.

Waar mensen zich op verkijken is dat het eerste trimester je gruwelijk veel energie nodig hebt ivm veranderende hormoonbalans en aanleg placenta. Tweede trimester gaat meestal wel oké en denk je oh dit is peanuts. En dan ga je het derde trimester bijna in en heb je amper ruimte in je maag omdat die kleine alles platdrukt.

Krijg je opeens last van maagzuur van dingen die normaal niks triggeren. Haal je niet genoeg energie meer uit je plantaardige voedingsmiddelen of lust je ze opeens niet meer.

Dus ervaringen vragen of advies heeft geen zin. Je lichaam zegt wat je nodig hebt. Daar moet je naar luisteren.

denice

Re: Veganistisch en zwanger willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:40

Ik ben vegan en zwanger geweest, 2 maal, beide zwangerschappen leverden kerngezonde kinderen op. De bizarre dingen die ik heb moeten aanhoren, ook na de geboorte bij oa het consultatiebureau. Niet te doen!

Eet van alle plantaardige voedselbronnen en eet er genoeg van en je zit goed. Dus bonen, noten, volkoren, groente, fruit, zaden en pitten enz. Cola en naturelchips is ook vegan, maar die leveren jou en je baby straks niks op zoals je allang zult weten.

Plantaardig voedsel is volgens mij de toekomst. Onze kinderen eten 90% vegan, soms bij opa's en oma's kaas of vissticks. Geen enkel probleem wat ons betreft. Denk vooral goed na over hoe je met ongezellige reacties om wilt gaan en hoe moeilijk je gaat doen over van het vegan zijn afstappen voor wat betreft je kids.

Ik heb geleerd, stop er genoeg gezond eten in en laat de rest los. Je mag me pben hoor!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:50

Absolem schreef:
Ik zou je vegan stijl lekker laten varen tijdens je zwangerschap. Want je hormonen gaan zo gruwelijk overhoop geschopt worden. En je voedingsstoffen verbruik schiet de lucht in. Je moet oppassen met noten. Pinda's in het bijzonder.

En eieren zijn je beste vriend om zwangerschaps diabetes op een hele verre afstand te houden.

Ik (vegetariër) heb tijdens mijn zwangerschap zeker net zoveel noten gegeten als normaal en vanaf het begin heb ik gewalgd van eieren. Prima zwangerschap en gezonde baby die het goed deed op de borstvoeding.
Uiteindelijk is het ook gewoon persoonlijk en liever een veganistische leegwijze waarvan je weet wat je eet dan gaan snaaien met als smoes dat je voor 2 eet.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:01

Dat je vitamines nu goed zijn betekent niet dat het zo blijft. Tijdens de zwangerschap wordt een groot deel van je voedingsstoffen opgeslokt door de baby, ik zou het toch echt niet wagen om op dat moment afhankelijk te moeten zijn van enkel pilletjes bij slikken, maar voor het welzijn van de baby aanpassingen in je voedingspatroon te maken. Liever voorkomen dan genezen..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:08

Ik had een collega zo veganistisch als wat...die werd wel ongepland zwanger en had een miskraam voor de 20 weken. de geplande zwangerschap 2 jaar later had ze het zelfde euvel.
de 3e zwangerschap ging het maar net goed en veel medische hulp. Het kindje werd wel te vroeg geboren, maar deed het verder best goed al is dat kind echt eeuwig aan het snotteren zonder aantoonbare reden. Het kan toeval zijn natuurlijk maar let echt goed op want het 2 kindje kwakkelt ook en was geen voldragen zwangerschap. En dat is gewoon jammer voor iedereen dat gun je niemand!. De andere vegetarische collega's hebben altijd vegetarisch gegeten en hebben allen gewone zwangerschappen gehad en goede bevallingen en gezonde kinderen. Het hoeft natuurlijk ook niet altijd mis te gaan

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:26

Het zou geweldig zijn als elke (aanstaande) zwangere zo bewust met voeding omgaat als jij. Wat goed dat je van te voren al bedenkt of wat je eet goed is voor je kind.
En ja vegan eten kan prima als je zwanger bent.
Let goed op wat je eet en bespreek met je verloskundige dat vegan eet en daar evt advies in wil wbt vitamines.Dit kan ook al voor je zwanger bent
Tekort aan vitamine kan aangevuld worden let op folium en vit D( zeker als je ook borstvoeding wil geven).

Laat je vooral niet afraden om je eigen eetgewoonte te laten varen want vegan is geen dieet maar een volwaardige eetgewoonte

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:29

Ik vind het een beetje link om te adviseren om maar lid te worden van vegan facebook groepen, te kijken naar een youtuber of iemand op instagram te volgen omdat die 'ervaringsdeskundige' zijn. Ja, die hebben ervaring met veganistisch eten, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook daadwerkelijk op een gezonde manier bezig zijn, noch dat ze ervaring hebben met het voorkomen of oplossen van tekorten tijdens een zwangerschap.

Misschien is er een diëtist die veel ervaring heeft met veganisten, gecombineerd met een goede verloskundige en de huisarts? Dat lijkt me een veel veiliger driehoek dan facebook, youtube en instagram.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:36

kwita schreef:
Ik had een collega zo veganistisch als wat...die werd wel ongepland zwanger en had een miskraam voor de 20 weken. de geplande zwangerschap 2 jaar later had ze het zelfde euvel.
de 3e zwangerschap ging het maar net goed en veel medische hulp. Het kindje werd wel te vroeg geboren, maar deed het verder best goed al is dat kind echt eeuwig aan het snotteren zonder aantoonbare reden. Het kan toeval zijn natuurlijk maar let echt goed op want het 2 kindje kwakkelt ook en was geen voldragen zwangerschap. En dat is gewoon jammer voor iedereen dat gun je niemand!. De andere vegetarische collega's hebben altijd vegetarisch gegeten en hebben allen gewone zwangerschappen gehad en goede bevallingen en gezonde kinderen. Het hoeft natuurlijk ook niet altijd mis te gaan

Wauw, jij durft. Insinueren dat dit kwam door haar levensstijl. Wat een verschrikkelijke reactie is dit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:42

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:46

janderegelaa schreef:
Er is wel onderzoek naar gedaan:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32873905/

Dus als ik veganistisch had gegeten in mijn zwangerschap had ik geen spoedkeizersnede hoeven krijgen? -O-

Even zonder gekkigheid, ik denk dat het goed is om onder controle te blijven bij een huisarts. Goed dat je er zo bewust mee bezig bent! Mensen denken vaak dat veganistisch instant ongezond betekent en vlees eten instant gezond, maar zo zit het niet in elkaar natuurlijk.. Alles gaat om balans.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:02

Nou ik at vegan en had bij beide bevallingen een spoedkeizersnede. Dus achjaaaa.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:24

Er zijn hele volksstammen veganisten die kinderen op de wereld weten te zetten
En nog gezond ook

Dus het kan absoluut
Voor je eigen gemoedsrust
Maar ook zeker om je voldoende te informeren tov zorgverleners die je keuzes in twijfel kunnen trekken op basis van hun eigen (beperkte) kennis
Zou ik je adviseren eens contact te leggen met een dietiste die thuis is in veganistisch leven (via veganisten vereniging is er vast een goeie te vinden)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:25

kwita schreef:

Je weet toch niet of dat door het eten komt?

Ik ben zo niet-vega als wat maar heb ook twee dysmature waarvan een ook premature kinderen gehad.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:57

Vjestagirl schreef:
Ik vind het een beetje link om te adviseren om maar lid te worden van vegan facebook groepen, te kijken naar een youtuber of iemand op instagram te volgen omdat die 'ervaringsdeskundige' zijn. Ja, die hebben ervaring met veganistisch eten, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook daadwerkelijk op een gezonde manier bezig zijn, noch dat ze ervaring hebben met het voorkomen of oplossen van tekorten tijdens een zwangerschap.

Misschien is er een diëtist die veel ervaring heeft met veganisten, gecombineerd met een goede verloskundige en de huisarts? Dat lijkt me een veel veiliger driehoek dan facebook, youtube en instagram.

Ik heb de Facebook pagina geadviseerd omdat daar bijvoorbeeld ook diëtisten en verloskundigen zitten en anders uit ervaring mensen kunnen adviseren

Veel zorg professionals gaan toch nog uit van het klassieke eet patroon en houden zich daar nog veel aan vast. Dat is zonde omdat er zeker veel te winnen valt betreft plantaardig eten.

Het is dus ook fijn om dit soort dingen te bespreken met andere aanstaande ouders die in hetzelfde schuitje zitten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:13

Gewoon wat vaker je bloed testen en je nuchtere verstand gebruiken. De groei van je baby word zeker in de gaten gehouden en zolang je bloedwaarden prima blijven, geen probleem.
Ik ben niet vegan en had met de eerste grote problemen met mijn ijzer gehalte, dat zat onder de drie op een gegeven ogenblik. Drama want je slaapt alleen maar en kunt het ene been nog niet voor het andere krijgen. Daar kun je geen rood vlees tegen eten, injecties waren zelfs noodzakelijk. Zwangerschap trekt een flinke wissel op je lichaam en dus is goede controle essentieel, of je nu vegan bent of niet. Nadeel van sommige groepen, pro en contra , sommigen zijn zo fanatiek dat je je al bijna schuldig voelt wanneer je een ei of biefstuk naar binnen werkt, of je wel aan een extreem vegan voedingspatroon onderwerpt. Doe wat je zelf goed dunkt en samen met je verloskundige komt dat vast goed, veel succes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:53

Of je nu vegan, vega bent of niet je weet nooit hoe je zwangerschap gaat verlopen.
Ik ben een omnivoor en lust graag vlees tot ik zwanger werd :D Ik kon het niet ruiken of zien dan was het rennen naar de wc in de laatste 2 trimesters. Ik was juist heel groente en fruit gericht en ben vaak getest op tekorten en dit ging met wat extra vitamines heel goed. Onze zoon nu bijna 5 is nog steeds gek op de fruitsoorten en groentes die ik toen heel veel at :j

Je kunt nu dus ontzettend veel plannen en bekijken maar in de zwangerschap zelf kan het heel anders gaan. Zegt niet dat je vlees gaat eten maar je kan er wel ontzettend veel zin in krijgen en in je gewone eten juist totaal niet. Met een goede voeding consultant en een HA naast je ga je, je vast redden in zo'n geval :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:00

Wij eten flexivegan ik ben nu 25 weken zwanger van ons eerste kindje. (Voornamelijk) plantaardig eten is prima te doen, maar je moet er inderdaad wel aan denken hoe je aan je voedingsstoffen komt. Niks mis met supplementen ;). Of en hoeveel je zou moeten innemen is afhankelijk van jouw precieze dieet. Uiteindelijk leggen je eetgewoonten het misschien ook wel af tegen de invloed van hormonen op je maag en eetlust - er worden genoeg gezonde kinderen geboren waarvan de moeder tijdens de zwangerschap alleen maar krentenbrood met kaas wegkreeg, om maar een dwarsstraat te noemen :Y).

Een goede diëtist, liefst met ervaring in plantaardige voeding, kan je hiermee helpen.

Calcium is voor mij de grootste uitdaging. Ik eet nauwelijks zuivel, ook geen plantaardige yoghurt met toevoegingen, dus dat neem ik nu als tablet. Edit: de diëtiste raadde mij aan om ver weg te blijven van multivitaminen. Die zijn namelijk afgestemd op een gemiddeld voedingspatroon. Dan liever maar allemaal losse potjes in de (voor jou) juiste dosering.

Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:37

Ik zou een goede dietist raadplegen. Icm af en toe bloedprikken moet dat prima goed komen.
Vanuit mezelf sprekend, ik at 90% vegan voor ik zwanger werd tot mijn man ineens van zijn stoel donderde.
"Zit er nou GEHAKT in de macaroni?"
Ik kreeg heel veel behoefte aan vlees en heb die behoefte gevolgd. Daarna niet meer terug gegaan naar vegan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:47

Heb je zelf je bloedwaarden gezien? Wat de huisarts acceptabel vindt is niet altijd wat je nodig hebt, als je zwanger wilt worden.

Daarnaast zal B12 vermoed ik een lastig punt zijn (en dat moet dus hoog genoeg zijn om zwanger te kunnen worden), en B11 (foliumzuur) 'eet' B12. Dus als je foliumzuur haat slikken, ook altijd extra B12.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:48

Ieder mens kan tekorten hebben, of ze voor de zwangerschap niet hebben maar tijdens wel ontwikkelen. Alleen al dat je je er bewust van bent en over nadenkt geeft je een voorsprong op veel mensen die minder goed geïnformeerd zijn.

Ik zou je eetgewoonte niet direct omgooien, je gaat nu goed en hebt er ongetwijfeld niet voor niets voor gekozen. Blijf wel goed een vinger aan de pols houden, samen met je arts, om te zien of je geen tekorten ontwikkeld en wees bereid om je eetgewoonten te veranderen als het nodig is. Maar dat je hier een topic over maakt geeft eigenlijk al aan dat je daar flexibel in bent als het nodig is dus dat komt vast goed :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:33

secricible schreef:
Ik zou een goede dietist raadplegen. Icm af en toe bloedprikken moet dat prima goed komen.
Vanuit mezelf sprekend, ik at 90% vegan voor ik zwanger werd tot mijn man ineens van zijn stoel donderde.
"Zit er nou GEHAKT in de macaroni?"
Ik kreeg heel veel behoefte aan vlees en heb die behoefte gevolgd. Daarna niet meer terug gegaan naar vegan.

Ja of de andere kant op; ik ben een echte vleeseter maar vond vlees tijdens m’n zwangerschappen zo verschrikkelijk vies dat ik 2x 9mnd vegetarier ben geweest :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:08

janderegelaa schreef:

Poe heftige getallen!

Vooral de 5xzo grote kans op een te kleine baby, wat duid op ondervoeding. Laat natuurlijk niet zien dat het onmogelijk is maar wel dat je er rete serieus mee om moet gaan en het gevaar van het risico op ondervoeding niet moet onderschatten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:42

Als ik erop google vind ik: “The average birth weight for babies is around 7.5 lb (3.5 kg), although between 5.5 lb (2.5 kg) and 10 lb (4.5 kg) is considered normal.”
Dus nog lang niet ondervoed, ze vallen allemaal ruim binnen de normale gewichten.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:52

troi schreef:
janderegelaa schreef:

Poe heftige getallen!

Vooral de 5xzo grote kans op een te kleine baby, wat duid op ondervoeding. Laat natuurlijk niet zien dat het onmogelijk is maar wel dat je er rete serieus mee om moet gaan en het gevaar van het risico op ondervoeding niet moet onderschatten.

Nou, ik zou niet meteen verschieten. Ik vind het een relatief kleine onderzoekspopulatie. Ik kan het onderzoek zelf niet lezen, dus je hebt geen context. Welk land, waaruit bestond de voeding en wat is een normaal geboortegewicht? Hele volksstammen eten hun hele leven vegetarisch/vegan, die krijgen ook al eeuwen kinderen.