Niet kunnen eten bij stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:02

Wel mooi! Jij draait hem net om de positiviteit in :D
Waar ik zei: 'ik vind het spannend dat ik niet weet of ik reageer op een trigger', geef jij aan 'ik wandel door de triggers heen en.. Waar zijn die aanvallen eigenlijk?'.
Die onthoud ik ;) Geen idee of het helpt, maar afijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 20:13

Toch even een update!
Ik ben niet iemand die in december of tijdens oud&nieuw het afgelopen jaar helemaal analyseert. Maar toch heb ik dit keer wel echt het besef dat 2020 een best gek jaar was.

Ondanks dat ik toen heb getwijfeld om mijn verhaal op bokt te delen, is het voor mij wel confronterend, en daarmee fijn, om terug te lezen hoe het destijds ging. Wat ik toen ervoer, en dat ik toen ook daadwerkelijk dagenlang niets at. Het lukte gewoon niet. Nu (met hulp ;) ) gaat het goed. Ik ervaar minder stress, heb fijne feestdagen achter de rug en het eten van eten was tijdens de feestdagen ook gewoon gewoon. Ik heb de afgelopen weken zelfs een paar keer lichtjes gebaald dat de horeca gesloten is. ( 8)7 ) Dat ik daardoor niet de mogelijkheid had om te proberen of het eten ín een restaurant lukt. Echt. *proest*. Dat had ik een halfjaar geleden absoluut niet in mijn hoofd. Bij het idee alleen al, was ik destijds dichtgeklapt.

Nu gaat het goed, en soms bagitaliseer je daardoor hoe het een paar maanden geleden ging. Totdat je je eigen verhaal leest en het besef weer even komt. Ondanks dat het confronterend is, is het fijn dat het op papier staat.

Ik weet dat ik er nog niet ben. Maar het gaat goed nu, en dat is een mooi begin van 2022! :D Het leven is (gelukkig ;) ) niet maakbaar, dus zal gaan met pieken en dalen... Waardoor ik toch wat schrik heb voor een terugval bij stress of specifieke triggers. Maar daar werken we aan, en stap voor stap... Zal dat hopenlijk goed gaan.

Iedereen bedankt voor de berichtjes afgelopen jaar! Het heeft me goed gedaan, en ik hoop dat ik niet weer in dat dal kom ;) Want echt. Dat is gewoon echt rot.

CalipsoLover

Re: Niet kunnen eten bij stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 20:43

Wat fijn dat het nu beter met je gaat. Ik vind dit topic nu pas en wil je ook even mijn ervaring delen. Hoe gaat het verder met je gewicht en je waarden? Is dat dan wel ok? (Sorry als dit al een keer gevraagd is, ik heb enkel de OP en je laatste update gelezen)

Ik herken helaas veel van wat je zegt, mijn relatie met eten is ook niet goed maar wel anders. Ik kreeg voor het eerst ondergewicht toen ik een jaar of 14-15 was, veel stress, puberen, de scheiding van mijn ouders en school zorgde ervoor dat ik gewoon geen honger meer kreeg. Ik was me absoluut niet bewust van het feit dat ik mezelf aan het uithongeren was, vervolgens werd ik ziek, bleven mijn maandstonden uit. Na een tijd is alles gaan liggen en werd mijn gewicht weer stabiel. Toch vergat ik vaak te eten, vooral in periodes van veel stress bleef mijn honger uit. Ik had geen nare gedachten over eten of overgeven heb ik nooit gehad. Ik heb wel periodes dat ik heel misselijk ben en na een paar happen stop met eten omdat het me niet smaakt en omdat ik op dat moment echt gewoon kots-misselijk ben, maar ik geniet wel van eten en begin niet te paniekeren bij de gedachte van eten dus. Sinds een jaar of twee is het echter weer bergaf gegaan, ik zag vaak het probleem niet maar mijn omgeving werd alert op het feit dat ik terug gewicht verloor en minder at. Het afgelopen jaar is echt een verschrikkelijk jaar geweest voor mij en verloor in totaal weer iets van een 5-6 kilogram waardoor ik weer onder de 50kg zat. Ik kreeg telkens meer en meer opmerkingen over mijn uiterlijk en mijn gewicht. Ik voelde me ook niet goed, bloed laten trekken, was ook alles behalve goed, ik had hele zware vitamine te kort en bloedarmoede. Ik zie mezelf echt niet als iemand met een eetstoornis, ik ga mezelf niet bewust uithongeren en het heeft ook niks te maken met hoe ik eruit zie in mijn ogen, ik voel gewoon vaak geen honger en dit gebeurd vaak ook heel onbewust, dan realiseer ik me in de avond pas dat ik nog niks gegeten heb die dag. Natuurlijk, als je weinig eet gaat je maag na een tijd ook wennen aan weinig eten. Ik heb de gouden tip nog niet gevonden, ik accepteer dat ik gewoon geen makkelijke relatie heb met eten. De tip die ik wel al gekregen heb van een psycholoog en een voedselconsulente is om wekkertjes te zetten en veel kleine hoeveelheden te eten. Ik merk ook dat routine een belangrijk aspect speelt, als er bijvoorbeeld echt een lunchpauze wordt voorzien dan eet ik makkelijker omdat ik me daarop kan voorbereiden.

Als er iets is mag je mij ook altijd een pb'tje sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:41

Lastig CalipsoLover. Heb je nu zelf wel wat vaker door dat je een periode weinig trek hebt in eten (en dat dat waarschijnlijk een signaal is voor stress)? Of komt het besef pas 's avonds en eventueel als het anderen opvalt die jou er op wijzen?

Waarden en gewicht durf ik niet te zeggen. Ik heb mijzelf nooit op waarden laten controleren omdat ik mij in de goede periodes ook prima voel. In periodes waarin ik niet kan eten merk ik dat ik erg moe ben (joh. Er komt weinig energie binnen en de situatie/stress kost ook bakken energie). Voor de rest heb ik geen opvallende lichamelijke klachten of een verandering in uiterlijk. Dus ik verwacht niet veel geks.

De psych vroeg ook al of ik afviel. Maar ik sta nooit op een weegschaal... := Ik merkte dit keer wel dat mijn broeken wat losser zaten dan normaal, dus ik ben ietsjes afgevallen. Maar zichtbaar voor anderen was het niet ;)

Wel heel lastig dat jij dus wel echt merkt dat je waarden zo veranderen. Wat misschien bij jou ook kan helpen (maar dat moet goed voelen) is het klaarmaken van allemaal kleine hapjes aan het begin van de dag. Een bakje met wat fruit, een bakje met wat worst, toastjes, groente, kaas... Ik merk dat dat bij mij de drempel om iets te eten heel erg verlaagt als ik vanalles om mij heen klaarzet. Dat maakt het pakken van eten makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:15

Een kleine grote update hier :D Voor als iemand dit nog volgt :D Al schrijf ik dit wel rond middernacht na een hele drukke dag... Dus eventuele typfouten of onlogische zinnen... Sorry not sorry :=

Vandaag met een vriendin de stad in geweest en bij twee(!) restaurants gegeten. Wel restaurants die ik ken en waarvan ik de menukaart bijna uit mijn hoofd weet... Maar potferdorie, het is weer gelukt! *\o/*

Het ging al een poos goed met eten. Zo eet ik op het werk weer gewoon mijn brood als lunch (opgebouwd vanaf 1 brokje chocola opeten vanachter mijn bureau, tot het eten van brood in de kanrine in bijzijn van collega's). En daarnaast had ik vorige week een heel groot en trots 'huh? Dat ging goed!'-momentje.

Dus dan leg je de lat iets hoger en wil je de horeca ook weer proberen. 8-) En dat was vandaag!

Vriendin wou het liefst naar restaurant X, maar dat was nog even een te grote stap. De enige keer dat ik daar was ging het mis. En vandaag zag ik er nog teveel tegenop. En ik wil daarbij het risico noet nemen op een terugval. Dus we hebben gekozen voor de veiligere locaties.

We hadden ons alleen wel wat overschat qua porties. Daarnaast hadden we door een foutje van de bediening twee keer de bijgerechten gekregen. Geen verrassing, maar al dat eten was een beetje teveel van het goede. We hadden nog wel iemand mee kunnen nemen. We hadden genoeg _O- Wat dus ook betekende dat ik op het einde vol zat en niet meer hoefde. Toen nam ik nog 1 laatste hap waarbij ik even het gevoel kreeg van "o nee. Dit gaat niet goed", waardoor de focus meer op (de smaak van) het eten kwam en het gevoel werd versterkt.
Gelukkig kan ik wel redeneren dat dat kwam omdat ik vol zat. En niet door stress. Dus ik hoop ook dat dat straks blijft hangen. En dat hetgeen wat blijft hangen dus niet de "o nee!" is.

En als ik dit vergelijk met vorig jaar waarin ik ziek thus zat en amper iets kon eten. Vandaag at ik in de horeca! Wereld van verschil 8-)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:34

Ik heb niet alle posts helemaal gelezen maar volgens mij ga je de goede kant op.

Ik heb niet zo'n slechte verhouding met eten als jij maar altijd even goed is hij ook niet.

Wat je misschien nog eens zou kunnen onderzoeken is hypnose. Ik heb een keer een seminar bijgewoond van Edwin Selij en toevallig was daar een dame die nooit uit eten ging omdat ze volgens mij niet durfde of het gewoon niet door haar keel kreeg of iets dergelijks, in ieder geval een flinke blokkade. Hij heeft haar toen ter plekke onder hypnose daarvanaf geholpen. Ik zag later ook nog een video dat ze eindelijk uit eten kon, met plezier.

Heb je hier niets mee, ook goed natuurlijk, maar wellicht is het wel iets voor je. Het is niks engs, je hebt nog steeds alle controle onder hypnose, je wordt niet als een robot bestuurd.

Ga door op je ingezette weg, accepteer terugvallen en zoek met kleine stappen de weg terug naar boven, dan komt het uiteindelijk beter (goed zal het misschien nooit worden, maar beter is al fijner als slecht, toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:36

Klopt, het gaat nu echt weer de goede kant op! Van niet kunnen eten, naar eten op plaatsen die kunnen triggeren.

Oeh, dat is ook een hele interessante insteek! Momenteel heb ik hulp van een psycholoog wat ontzettend goed helpt. Dus ik hoop dat dat straks voldoende is.
Mijn doel is inderdaad om op het punt te komen waar eten prima gaat en waar ik af en toe een kleine terugval heb. Het beeld dat het 100% goed komt heb ik niet. Daarvoor is teveel gebeurd.

Bijzondere ervaring zeg, om, al ken je de dame niet, het resultaat van die hypnose te zien!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:05

Wat super goed van je!!! Ben echt super trots op je omdat ik weet hoe moeilijk dag het is.

(Ik ben laatst spontaan met een vriendin langs de mac gegaan. Hihi ook zonder hordes of stoten! Wel hilarisch dat je mensen dat trots kan vertellen dat je naar de mac bent geweest! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 10:46

Precies dat gevoel ja! Dat is o zo fijn! Ik zat laatst met een glimlach van oor tot oor in de kantine van het werk... Omdat ik wat stukjes fruit had gegeten _O-

Ook stoer bezig Maralyn! Gewoon gegeten bij de MacSnack, topper!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:17

Anoniem schreef:
Precies dat gevoel ja! Dat is o zo fijn! Ik zat laatst met een glimlach van oor tot oor in de kantine van het werk... Omdat ik wat stukjes fruit had gegeten _O-

Ook stoer bezig Maralyn! Gewoon gegeten bij de MacSnack, topper!

Jij bent ook n topper!!!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 05-10-22 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:33

Kleine grote update... ;)

Inmiddels heb ik meerdere malen op het terras gezeten met een gebakje of schaal nacho's. Ik ben zelfs uit eten geweest met een grote groep mensen :wow:
Binnenkort staat er een etentje met collega's gepland, en een paar verjaardagsfeestjes waar ik geen invloed heb op het eten. Dus de uitdagingen zijn er nog wel, maar ik hoop dat het gewoon goed gaat. En anders heb ik een plan b en een plan c. Dat geeft al rust!

We zijn er nog niet. Er zijn nog een heleboel uitdagingen, maar ik heb al zoveel stappen terug gezet! Dus mocht iemand zich ooit herkennen in mijn eerste berichten... Weet dat je nog een heleboel terug kunt winnen als je je inzet en om jezelf denkt! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:31

Maar dat is reden voor Y)(^) toch *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:40

1 Y)(^) maar? :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 00:09

Kijk eens aan, wat een goede berichten!

En inderdaad, soms is het hebben van een plan b of c al genoeg.

Ik had laatst een vegan diner, dat is niet zo mijn ding maar het onderwerp er omheen vond ik wel interessant. Dus ik heb van tevoren gezegd, joh, het eten is misschien niet zo mijn ding, kun jij niks aan doen, ik ook niet. Ik kom vooral voor de gezelligheid, trek je vooral niks van mij aan.

Dus, ik heb een paar blaadjes van het een of ander gegeten en klaar. Maar wel een leuke avond gehad verder :)

Gewoon lekker verder gaan zoals voor jou goed voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:45

Een vegan diner, dat is ook wel interessant. Vooral ook omdat dat echt alle kanten op kan gaan. Van vreemde gerechten tot hele herkenbare en lekkere.
De 'ik kom vooral voor de gezelligheid' kom ik even van je stelen ;)

Hier vandaag zonder na te denken gebak gegeten op kantoor. Ik genoot vooral :oo <3 Het is zo ontzettend fijn dat dat af en toe weer kan! En zo zetten we steeds weer stappen. Waaronder dus hele grote zoals vandaag!

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:56

Als stille meelezer/volger van dit topic, is het zo leuk om je positieve updates te lezen!
Super dapper hoe je iedere keer een stap verder durft te gaan en kleine (verstandige) stappen zet in het proces!
Ook hoop ik dat je door dit proces je triggers beter kunt herkennen en een eventuele terugval kunt beperken (klinkt heel negatief zo :+ maar ik bedoel vooral dat ik het je niet gun weer zo diep te zitten, zeker nu je merkt dat het ook anders kan).

En laat dit topic vooral een voorbeeld zijn voor jezelf en anderen! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:18

Ah, wat een leuk en lief bericht! <3

Ik moet zeggen dat ik het nog wel spannend vind. Juist omdat ik eerder 'zo diep' heb gezeten.
Maar ik denk wel dat ik de triggers (want die zijn er nog steeds ;) ) nu sneller herken en dus eerder een pas op de plaats kan maken.

En ja, het zou mooi zijn als iemand zich in mijn verhaal herkent, dit topic leest, en ziet dat je echt weer terug kunt gaan genieten van eten. Want o, wat kan bijvoorbeeld gebak lekker zijn :D

En ik ben er absoluut nog niet hoor. Ik zet bewust geen stappen waar ik teveel over twijfel. Maar dat is oke. Dat komt vanzelf. (Met waarschijnlijk genoeg ups and downs in de tussentijd... Yeey :+ )

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:44

Ik denk dat ik vroeger ook zo iets had. Volgens mijn moeder wilde ik ook nooit eten. Kan me nog tripje naar disney herrineren op me 11e dat ik daar in de restaurants ook niet wilde eten. Ook logeren was een ramp was altijd dezelfde dag weer thuis. Idd spanning misselijk. Later als tiener wel eroverheen gegroeid gelukkig. Alleen met vakanties soms in de ochtend nog wat moeite met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:49

Ja, dat is inderdaad hetzelfde Daan! In een andere gradatie, dat wel. Maar inderdaad niet of lastig eten omdat je spanning ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:44

Anoniem schreef:
(...)
Binnenkort staat er een etentje met collega's gepland, en een paar verjaardagsfeestjes waar ik geen invloed heb op het eten. (...)

En bij deze kan ik verklappen dat ik al twee keer met collegas uit eten ben gegaan! 1x in een voor mij bekend restaurant waar ik de menukaart zowat uit mijn hoofd ken. Fijne collega's. Ze hebben mij het restaurant uit laten kiezen.

En afgelopen weekend in een onbekende stad in een voor mij onbekend restaurant. En ik heb bijna geen 'o help!' gedacht! Het ging gewoon zo goed! *\o/*

Ik heb nog echt een paar uitdagingen op mijn lijstje... Maar ik ben hard op weg :D
Laatst bijgewerkt door Giolli op 05-10-22 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:00

Kijk jou nou gaan, als de brandweer!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:06

Je bent echt goed bezig.

Gezien ik taboes aan het breken ben, maak ik dit onderwerp overal een beetje bespreekbaar.

En ik kom er achter dat heeeeeel veel mensen dit in hun jeugd gehad hebben. Maar velen er over heen zijn gegroeid. Sommigen dus niet. Waaronder wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:25

Ik kan ook niet eten bij stress, heb een brok in mijn keel constant, zo voelt het. Ik heb enige tijd geleden een heel stressvolle periode gehad en mijn gewicht is toen ook gezakt naar 47 kilo en kreeg ik ook eczeemuitslag.
Het duurde even voordat ik erkende dat het door stress kwam en ook drastische besluiten genomen om van de stress af te komen.
Gelukkig heb ik nu weer normaal gewicht, maar met stress vliegen de kilo's er nog steeds af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:27

Dankjulliewel!

maralyn schreef:
Je bent echt goed bezig.

Gezien ik taboes aan het breken ben, maak ik dit onderwerp overal een beetje bespreekbaar.

En ik kom er achter dat heeeeeel veel mensen dit in hun jeugd gehad hebben. Maar velen er over heen zijn gegroeid. Sommigen dus niet. Waaronder wij.

Taboes breken, goed bezig! *\o/*
En ja, voor sommigen is dit gewoon hoe het lichaam reageert op stress of angst. Bij jou dus ook. Tik m aan!

Ik heb het trouwens in mijn jeugd een klein beetje gehad (niet willen eten, maar wel kunnen eten). Pas na de stresspiek in de horeca was het 'mis'. Maar... We zijn weer een heel stuk verder!

Mindim schreef:
Ik kan ook niet eten bij stress, heb een brok in mijn keel constant, zo voelt het. Ik heb enige tijd geleden een heel stressvolle periode gehad en mijn gewicht is toen ook gezakt naar 47 kilo en kreeg ik ook eczeemuitslag.
Het duurde even voordat ik erkende dat het door stress kwam en ook drastische besluiten genomen om van de stress af te komen.
Gelukkig heb ik nu weer normaal gewicht, maar met stress vliegen de kilo's er nog steeds af.

:(:)
Wellicht kun je hier nog wat tips vinden om toch beetjes te kunnen eten :(:)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:51

Ik ben blij dat ik eroverheen ben gegroeid hoop ook niet dat het ooit nog terug komt. Want maakt alles wel een stuk ingewikkelder.

Fijn dat het bij jou nu ook weer de goede kant op gaat.