Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:25

martikaW

Re: Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:33

ik heb een paar maanden een hielspoor brace voor de nacht gedragen. Hielp voor mij perfect.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:59

Ik had een ontstoken peesplaat en kalkafzetting, een hielspoor dus.
Eerst zooltjes gekregen bij een podo therapeut. Zonde dat ik dat gedaan heb. Het was heel duur, die dingen pasten in geen enkele schoen (zooltjes zijn heel dik en als je die in een schoen stopt kan je voet er niet meer bij). Hele dure schoenen gekocht waar de zolen uit konden en die zooltjes in... helaas geen baat bij gehad.
Toen naar de fysio gegaan. Die heeft de ontsteking eruit gemasseerd. Heeft 15 weken gekost en was heel pijnlijk. De hielspoor zal niet meer weggaan, maar ik heb er op het moment geen last van.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:02

Meer dan een jaar mee rondgelopen, met zooltjes vielen de klachten mee maar weg was het niet. Uiteindelijk was schockwave therapie de oplossing.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 10:15

Dank voor alle ervaringen alvast!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:59

Mijn ma heeft er twee jaar last van gehad. Injecties, shock wave therapie, en uiteindelijk was het enige wat hielp gips voor 6 weken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:02

chanicha schreef:
Ik heb daarvoor Shockwave gekregen en ben er helemaal vanaf.
Ook deed ik oefeningen op de trap, bal van de voet op de trede en je hak af laten hangen.
De Shockwave was gevoelig maar te doen.

Hier idem! En ik dacht dus, want het gaf verlichting, dat het goed was om van die siliconen inlegzooltjes te gebruiken. De fysiotherapeut die mij de shockwave gaf, legde uit waarom dat weliswaar verlichting geeft maar erg slecht is. Het zachte weefsel van je hiel neemt daardoor af (als ik het goed onthouden heb)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:10

Ik loop er bijna een jaar mee. De hielspoor was trouwens al jaren geleden op een röntgenfoto ontdekt, maarik had nooit ergens last van. Maar nu heb ik pijn van mijn grote teen tot mijn heup en is mijn gang soms waggelend omdat ik mijn knie niet kan buigen. Gelukkig is de pijn niet de hele dag door hetzelfde. Het is het ergste bij het opstaan en lang op een stoel zitten.
Schoenen met een bolle zool of goed voetbed helpen wel wat, maar ik moet 10 augustus voor nieuwe röntgenfoto´s ende huisarts had het eigenlijk meteen al over chirurgie, maar ik kijk wel er uit het rapport komt van het lab. Die hebben daar hun eigen artsen die adves geven naar aanleiding van onderzoeken.
Daar ik zelf mijn paarden moet verzorgen, zie ik chirurgie natuurlijk niet zitten, maar als het een snelle permanente oplossing is, zie ik het wel zitten.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:39

Ik volg ook even.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:57

Ik had ook een leren hakje in mijn schoen gekocht bij een schoenmaker met een rond gat in het midden en de therapeut zei dat dat heel goed was.
Gewoon een plakstukje onder je hak.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:19

Mijn man heeft er maanden last van gehad. Toen niets hielp rn de onsteking over was, maar de spanning bleef, heeft hij een dryneedling behandeling in zijn hiel gehad. Behandeling pijnlijk, maar daarna was de spanning eraf en heeft hij nooit meer last gehad.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:54

Ik heb shock wave therapie gehad.
Dat was 10 jaar geleden en toen nog niet zo bekend. Maar het heeft geholpen, nooit meer terug gekomen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:56

pillow schreef:
mrie schreef:
Ik kon absoluut niet blootsvoets lopen, altijd op pantoffels met dikke zolen. Zooltjes in mijn schoenen gekregen, Scholl zooltjes met een gat in het midden van de hiel gebruikt, shockwave gehad en na twee jaar elke twee weken fysio was ik er moedeloos van. De fysio ook en zij constateerde dat ook mijn botvlies ontstoken raakte.
Dus naar de huisarts.
Wat bleek, mijn schildklier werkte niet naar behoren en daar kun je dus ontstekingen in he lichaam van krijgen, in mijn geval dus in mijn voeten. Nu heb ik schildkliermedicatie, ik kan eindelijk weer lopen. Weleens waar niet meer dan vijf kilometer maar toch...En ook heb ik mensendiek om weer op een goede manier te leren lopen.

Dan had je dus geen hielspoor.

Weet jij het beter? Zal ik je de foto's toesturen???
O, je hebt last van ongegronde mening.... Ja dat kan, rot voor je

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 01:10

Al ruim 2 jaar klachten maar werk in de horeca dus rust krijgen mijn voeten niet. Wel bij podotherapeut speciale zooltjes laten aanmeten. Helpt wel iets meer maar de klachten zijn met periodes erger of minder. Maar moet het nu ff aankijken de volgende stap is waarschijnlijk ook ingipsen lastige is alleen dat ik het aan beide voeten heb. Op crogs slippers lopen helpt trouwens ook heel goed zo is mijn vader er vanaf gekomen. En als ik daarop loop heb ik ook geen pijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:18

En het ergste is nog dat je altijd leest dat na gips het weer terugkomt. Een ander ding is dat je spieren geheel aan gort zijn. Ik zou daar dus echt goed over nadenken of je dat wel wilt. Toen ik nog geen km kon lopen was zelfs dat bij mij niet bespreekbaar, is ook nooit geopperd door de fysio overigens, maar had er wel over gelezen. Ben nooit bij een arts geweest, want dit is iets wat je in mijn ogen beter kunt oplossen met een fysio en dan dryneedling of shockwave of de combinatie.
Met diclofenac kon ik wel 3km lopen. Dus misschien dat overwegen voor een tijdje?

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:29

Ik heb er al jaren last van (ook zichtbaar op foto, dus niet alleen een ontstoken peesplaat). Het is nu zo goed als weg. Volgens de orthopeed kapselt het hielspoor vaak met een paar jaar in, waardoor je geen last meer hebt. Ik heb spataderen, dus mocht geen strassburg sok dragen. Had daarom een soort brace voor 's nachts. Kon er echt niet mee slapen. Verder bij de fysio shockwave icm rek-oefeningen en oefeningen met een balletje en medical taping. En uiteraard steunzolen. Nu heb ik wel wat meer voetproblemen dan alleen hielspoor, dus wellicht dat een goed zooltje van de drogist ook helpt.

Overigens, ik loop al van kinds af aan op blote voeten. Ook buiten en zelfs soms op korte bergwandelingen. Maar dat maakt de klachten alleenmaar erger. Podoloog adviseert ook om altijd goede schoenen met een stijve zool en verstevigde hiel te dragen. Toen mijn hielspoor op z'n ergst was, kon ik alleen mijn veiligheidsschoenen icm steunzolen dragen. Dan had ik geen pijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:39

Mijn moeder had een afwas sponsje(ja echt) in haar schoen bij haar hiel vast gemaakt.Werkte wel :o

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:42

Hier ook regelmatig hielspoor gehad in het verleden. Sinds ik op Crocs loop helemaal geen last meer.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:35

Ik ben er ook bekend mee en was toen het begon 27. Hallux valgus aan één voet en bij mij kwam het door hele dagen op slechte schoenen lopen (rubberen laarzen op werk) en dan in mijn vrije tijd op sandaaltjes zonder voetbed. Sinds ik gewoon altijd schoenen draag met een fatsoenlijk voetbed met goede ondersteuning zijn de klachten verdwenen. Als ik merk dat het weer opspeelt koop ik nieuwe zolen voor in mijn werklaarzen. Dan zijn die te plat geworden.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:39

Verschrikkelijk, ik heb het ook gehad aan beide voeten,begin van dit jaar.
Zelfs stilstaan was pijnlijk.
Bij mij is het over gegaan door zoveel mogelijk rusten en(tegen mijn principes in :+ )goede schoenen aan binnen.
De huisarts vertelde dat lopen op blote voeten eigenlijk helemaal niet zo goed is,zeker als je probleempootjes hebt zoals ik.
Ik moest vroeger steunzolen dragen en merk echt wel het verschil.
Ik ben er best een poos zoet mee geweest en heb maanden schoenen binnen gedragen,maar inmiddels loop ik weer zonder rond.
Ik wil wel graag steunzolen aan laten meten,want dat scheelt wel erg veel in klachten en belasting

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:50

Ik heb er wel een half jaar mee rond gelopen. En hoe meer ik mijn voet rust gaf, hoe erger het werd. Ik heb voornamelijk zittend beroep. Ben toen gewoon doorgelopen, ondanks de pijn. En is nu weer goed

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:00

Mijn partner heeft dat gehad en ook door shockwave helemaal vanaf gekomen. Dus ik zou daar naar kijken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:26

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:48

tengeltje11 schreef:
Kine hielp niet volgens hem, al lees ik online dat dit wel degelijk kan helpen als het hielspoor nog niet te groot is, en dat heeft dan sowieso mijn voorkeur.

Een operatie is in NL echt het allerlaatste redmiddel en iets dat eigen nauwelijks gedaan wordt. Ook het inspuiten met ontstekingsremmers zou ik tot het allerlaatst bewaren.

Als ik jou was zou ik direct naar een fysio gaan. Die kan kijken op welke punten er bij gestuurd moet worden in jouw geval. Dat zou kunnen zijn rekoefeningen voor bv kuit of voet, zachte inlegzool onder de pijn plek, shockwave, steunzolen door podotherapeut (let op dat deze een 4 jarige opleiding heeft gevolg en geen podoloog is die lager is opgeleid). Er is echt heel veel mogelijk hoor! Soms is het even zoeken naar wat voor jou het beste werkt. Maar stap 1 is echt naar de fysio!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:46

Ik loop al ruim twee jaar te klooien met hielspoor
Eerst rechts, daarna links. Ik heb gips gehad maar daar deed ik geen oog mee dicht. Ik heb zo’n hielspoor sok gehad en die deed ik s’avonds op de bank vaak aan...zat beter dan die akelige gips poot!
Steunzolen van de podoloog had ik al.
Eigenlijk werkt tot nu toe niks heel goed helaas...fysio enz ook al geprobeerd.
Ik heb nu wel van Oofos slippers en die lopen echt heerlijk! Als ik die aanheb voel ik mijn hielspoor amper. Aanrader!