Century schreef:Eenzaamheid ontstaat mijns inziens als je niet gezien wordt zoals je bent. Dat kan gebeuren als je helemaal alleen bent of ook als je heel veel mensen om je heen hebt.
Ik denk dat je daar de nagel op de kop slaat. Ik vermoed dat dit ook deels aan mijn eigen houding ligt. Ik wil heel graag met bevriend zijn met iemand dus zet ik mezelf op de tweede plaats en ben heel meegaand. Op de duur breekt dit zuur op want je krijgt dan enkel het gevoel om de ander te dienen en zelf niet gezien te worden.
hwn schreef:Maar waarom gooi je je gevoel niet eens in de Belgen-groep waarin je ook soms post? Mss zitten daar wel mensen in je buurt met wie je kan socializen?
Dit is zeker een idee maar vraagt wel lef
En dan kan je denken 'hé je schrijft het hier open en bloot! Waarom daar niet?' Omdat het voelt dat ik dan naar aandacht hengel en dat maakt mij onzeker. Het sukkelaarsgevoel.
musiqolog schreef:Mijn ervaring met mensen van onze leeftijd is inderdaad dat ze nergens tijd voor hebben. En, hoe hard het ook klinkt, dat ze vriendschap niet belangrijk vinden. Natuurlijk moet je werken voor je geld, en kinderen zijn al helemaal verschrikkelijke handenbinders. Maar ook als ze wel tijd hebben, zijn je vrienden van vroeger er vaak niet meer voor je. En nieuwe vrienden - tja, meer dan 'contacten' worden het niet.
Ja dat herken ik ook en ik denk ook dat het inderdaad een maatschappij dingetje is. Volgens mij worden we steeds meer individueler/ egoïstischer. Ik sta heel mensgericht in de wereld. Mijn job, studies alles gaat over verbinding maken met mensen. Ik ondervind hier wel last van. En ben ik graag eens alleen en heb zeker niet dagelijks of wekelijks contact nodig met een goede vriendin maar een appje, belletje tussendoor of gewoon het gevoel van betekenisvol te zijn voor een ander (en dan geen cliënten of dergelijke) is iets dat voor mij belangrijk is. Vriendschap is voor mij meer dan losse contacten en praten over koetjes en kalfjes maar delen, steunen, lachen, huilen, zeuren, zwijgen... Gewoon jezelf mogen zijn bij de ander zonder complexen of de angst dat je steeds de mindere bent.
Qwillion schreef:Aller eerst; Je bent een zeer ruim-denkend persoon, met empathie ten overvloede wat je in twijfelheid kan brengen!
Dank je wel. Het laatste klopt ook want vaak denk ik dat ik de 'moeilijke' ben, de trut... Gelukkig heb ik hier mijn man die mij kan bijsturen omdat hij vaak lijflijk meemaakt of hoort wat de ander zegt of doet en kan mijn gedachten counteren.
Ik vind jullie wel ontzettend lief. Dit delen heeft mij weken gekost. Heb er de hele tijd mee in mijn hoofd rond gelopen en mij heel onzeker gevoeld. Het neerpennen en de reacties krijgen geven mij nu reeds een beter gevoel. Het gevoel niet alleen te zijn.
De PB zijn ook fijn om te krijgen.
Een dikke knuffel aan iedereen die zich eenzaam voelt. Mijn PB staat altijd open, misschien moeten we een clubje oprichten
(en eigenlijk meen ik het wel
)