Citaat:
Ikigai is een Japans concept dat staat voor datgene waar jij je bed voor uitkomt en waard is om voor te leven. Het is je passie waarin vier elementen samenkomen: hetgeen waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft, waarvoor je betaald kunt worden en waar je goed in bent.
Citaat:
Opdracht van mijn psycholoog: ga op zoek naar je ikigai. Ga op zoek naar een rede waarom je 's ochtends uit je bed komt. Ga op zoek naar een rede waarom je wilt blijven leven. Ga op zoek naar je zingeving.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig kan met het woord 'zingeving'. (En van het taalgebruik in de link krijg ik jeuk.)
Dat vind ik het mooie van het concept: het is zinnig en concreet. Iets wat de wereld nodig heeft, wat geld oplevert, en waar je zowel goed in bent als blij wordt. (Een psycholoog kan als psycholoog vooral iets met de laatste twee zaken.)
Citaat:
Uiteraard is dit een filosofische vraag waar heel veel mensen voor de rest van hun leven achter zoeken. Ook zijn er mensen die er nooit achter zoeken en zich bij de huidige situatie neerleggen.
Valkuil 1: niet zoeken, cynisch worden.
Valkuil 2: te veel zoeken.
Valkuil 3: gouden bergen.
De coach biedt vrolijk valkuil 2 aan: "zonder doel ga je nergens heen".
?
Alsof je met bewust op van alles letten, goed plannen het wel efkes kunt regelen. (En zo nee, heb je coaching nodig.)
Soms is het ook een kwestie van 'loslaten, kijken wat er op je afkomt' en daarin kansen en mogelijkheden ontdekken.
Citaat:
Maar er zijn ook mensen die (al op een jonge leeftijd) hun ikigai vinden, hun roeping, van hun job hun beroep maken. En dus compleet gelukkig zijn met wat ze doen op een dag.
Dat is misschien een beetje veel. (Valkuil drie: zoeken naar het El Dorado kan, maar is loeizwaar en vaak een Fata Morgana.)
Ik heb banen gehad die beslist de moeite waard waren, maar dat ik met mijzelf afsprak dat ik wegging 'bij de 5e ruzie'.
En gedurende laten we zeggen vijf jaar was het schitterend om te doen.
Citaat:
Is het de luxe van de huidige maatschappij dat we zoveel vragen stellen over geluk?
Hmm, typisch dat je het benoemt als geluk.
Ik voel meer voor zoiets als duurzaamheid.
1) Denk aan duurbetaalde banen in de financiële sector en het boek van Joris Luyendijk: 'Dit kan niet waar zijn'. De wereld wordt beslist beter als dit verboden werd.
2) Je eigen energie is ook kostbaar: hard werken om de wereld mooier te maken is uitstekend, maar als je na vijf jaar een burn out hebt 'dat is het ook niet'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-07-21 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt