Help ik ga een triatlon doen !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Help ik ga een triatlon doen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:50

Wat betreft cadans tijdens het lopen. Ik haal de 180 nooit, loop meestal tussen de 160 en 170.

Geprobeerd naar de 180 te gaan, maar blijft zo geforceerd voelen en hou dat ook niet lang vol :+

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:57

Ga in het lopen niet te hard van stapel na zwemmen en fietsen. Je benen gaan ontzettend verzuren en na 2km is dat niet grappig. Blijf rustig 1 tempo lopen. Anders loop je je daarna kapot door de verzuring .. zelfs echte triathleten maken die fout nog wel eens op een slechte dag.. haha.

Gewoon lekker rustig aan binnen de tijd zien rond te komen en als het bevalt, ga je gewoon bij een vereniging verder en train je voor steeds beter!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 11:56

Ik heb jullie tips ter harte genomen
Kleine pasjes niet te snel en rustig ademhalen.

Ik moest vandaag 4 x 5 min hardlopen met 2 min wandelen tussendoor.
Hartslag bleef in het begin een stuk lager en ben verder gekomen als de vorige keer ondanks kleinere pasjes .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:52

Ziet er goed uit hoor.

Is het hardlopen al wat leuker? Of zit het nog in de non-friendzone. :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 17:25

De eerste 2 X 5 min rennen dacht ik oh dit is best oké 8-)
Daarna werd het minder haha :')

Maar goed ik denk dat het nog weleens wat kan gaan worden .
Morgenochtend onze eerste zwemtraining in het Wedstrijdbad

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:48

Oefen ook een keer een koppeltraining van fietsen naar hardlopen. Dat gevoel in je benen is goed om een keer meegemaakt te hebben.

Verder is het echt een superleuke, sociale sport. Heel veel succes en er ook van genieten!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:38

little_birdy schreef:
De eerste 2 X 5 min rennen dacht ik oh dit is best oké 8-)
Daarna werd het minder haha :')

Maar goed ik denk dat het nog weleens wat kan gaan worden .
Morgenochtend onze eerste zwemtraining in het Wedstrijdbad

Ik ben heel benieuwd :')

Heb al jaren niet meer gezwommen :))

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:25

little_birdy schreef:
Ik moest vandaag 4 x 5 min hardlopen met 2 min wandelen tussendoor.

Krijg je ook een hartslag zone voorgegeven in je schema ?
En ken je vooral jou hartslag zones ?

Misschien heb je aan onderstaande info wat .

https://www.runinfo.nl/duurloop.htm

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 08:59

Vandaag de eerste zwemtraining gedaan en dat ging best goed (totdat we op de kant kwamen haha)
Ruim 750 meter gezwommen doel was 850 maar hadden wat tijd tekort.(dilan zwemt voor haar werk dus moet wel op tijd zijn)

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:37

De eerste keer maakt het weinig uit welke tijd je neerzet, dus ik zou me voornamelijk focussen op plezier hebben in je training.

Vooral de eerste keer is het wel aan te raden de praktische zaken eens goed door te nemen, hoe onbenullig het ook lijkt. Doe je na het zwemmen bijvoorbeeld sokken aan voor het fietsen? Heb je daarvoor een handdoek klaar liggen (met natte voeten is het aantrekken van sokken erg lastig), heb je eten/drinken mee op de fiets, etc. Ook wat zal je ontbijten die dag, wat eet je dag ervoor (liever niets iets dat je normaal niet eet).

En redelijk mensen raken wat in paniek bij het zwemmen, dus als je niet al te zeker bent op dat gebied is het misschien handig eens in een soortgelijke situatie te gaan zwemmen als waar de wedstrijd plaats zal vinden. Na het zwemmen is de spanning meestal wel weg. Niet vooraan starten is een goede tip, en bekijk die dag ter plekke hoe je te water zal gaan.

Een 1/8 afstand is redelijk makkelijk te doen voor de meeste. Hou wat energie achter de kant want je kan beter versnellen tegen het einde dan volledig kapot gaan voor je bij de finish bent. Oh, en probeer te voorkomen dat je iets unieks doet in de race (voor het eerst een smaakje toevoegen aan je drinkwater, je gloednieuwe schoenen voor het eerst gebruiken, nog even snel een nieuw zadel op je fiets).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 16:42

Bedankt voor de tips enzino !
Heel waardevol voor ons .
We gaan sowieso een keer hier in de buurt in open water zwemmen .
En daarna meteen op de fiets maar daar zijn we nu nog niet aan toe

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:15

Qua ademhaling.. als je een beetje conditie hebt opgebouwd, dan komt de controle op je ademhaling vanzelf.
Nu je het nog niet gewend bent, gaat je hartslag elke keer enorm omhoog en moet je dus sneller ademhalen. Naarmate je conditie beter wordt, blijft je hartslag ook lager en kun je beter ademhalen tijdens het lopen. Probeer vooral niet te snel te willen zijn in het begin, je lijf moet wennen aan het hardlopen.

Een tempo waarbij je tijdens het rennen een gesprek kunt voeren met iemand is een goed tempo voor een rustige duurloop. Dit zal in het begin zeker nog niet lukken, maar dat komt wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:33

Ik had, toen ik nog obstacle runs en halve marathon afstanden liep, op de dag zelf altijd een vast ritueel qua eten en drinken :))

Wel heel fijn, want mn lichaam was daar echt op ingesteld.

Achteraan starten is voor mij met zwemmen wel verstandig. Ik ga niet zo hard :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 11:07

Vanochtend om 7 uur de eerste hardlooptraining samen gedaan.
Dat ging prima hebben behoorlijk hetzelfde tempo (alleen mijn conditie is nog niet best haha)
Bijna 5 km gedaan met tussendoor uiteraard wandelen.
Begin het wel iets leuker te vinden nu :j

Moest 3x6 minuten hardlopen en daarna 4 minuten met 2 min wandelen tussendoor.
Vond die 6 minuten best pittig de 2e keer en de derde keer redde ik het net niet .
Dus de 6 min werd 5,5 en de 4 min werd 4,5

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:14

1 uur en 16 minuten was mijn tijd op de 1/8 als snelste. Mijn eerste deed ik 1 uur en 22 minuten over.

Nu mag ik denk ik wel 1.5 uur rekenen. Het zwemmen zal nog steeds in 8 a 9 minuten zijn. Fietsen, ik heb geen racefiets meer, dus dan ben ik al trager. Maar goed, met racefiets verlies ik daar niet veel, zelfs niet ongetraind met de afgelopen 10 maanden nog geen km gefietst.

Maar hardlopen, ik doe denk ik ongetraind 35 minuten over die 5km. Als combi met triathlon misschien wel 37. Dan verlies je veel tijd.

Trainen? Geen zin meer in voor zoiets, haha. Dus ik wens je veel plezier met je voorbereiding. :D Motivatie is alles in zoiets. Dus als dat ontbreekt, dan veel succes, want dan is het heel zwaar.

Als ik nu weer met hardlopen wil beginnen, dan begin ik gewoon met 5km aan 1 stuk, maar dan langzamer. In al die korte stukjes en dan weer wandelen geloof ik niet, dat is niet mijn manier van opbouwen. Na wandelen ben ik niet meer in staat om te beginnen, dan voelt dat raar op de spieren zeg maar. Als je dat ook hebt, dan zou ik dus langere stukjes hardlopen met minder wandelen. Een beetje wandelen kan denk ik geen kwaad, maar vaak zie je schema's van 1 minuut hollen, 1 minuut wandelen voor echte beginners. Dat is wel heel weinig hoor. En als je al andere sporten doet kun je in de opbouw van een andere sport zeker hele stappen overslaan. Ik heb wel conditie door het duiken en paardrijden, maar niet specifiek voor bijvoorbeeld hardlopen of fietsen. Maar ik ga er van uit dat er nog wel spiergeheugen is.
Je moet dus kijken naar waar je staat of gestaan hebt. Spiergeheugen is er zelfs na 20 jaar soms nog zegt men. Ook dat maakt opbouwen makkelijker. Doe je het alleen of met een trainer?

Zwemmen is vooral techniek, minder conditie op 500m Tuimelkeerpunten in een 25m bad maken ook dat je sneller gaat als je die goed beheerst.

Fietsen, de fiets maakt heel veel uit. Een racefiets is het beste.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 12:33

We doen het alleen met een schema geen trainer .
Dit opbouwen is perfect voor mij anders loop ik en te hard en mezelf geblesseerd.
Zoals ik al eerder zei hardlopen en ik zijn geen vrienden.
Fijn dat jij zo een stuk kan lopen van 5km is voor mij absoluut niet haarbaar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:35

little_birdy schreef:
We doen het alleen met een schema geen trainer .
Dit opbouwen is perfect voor mij anders loop ik en te hard en mezelf geblesseerd.
Zoals ik al eerder zei hardlopen en ik zijn geen vrienden.
Fijn dat jij zo een stuk kan lopen van 5km is voor mij absoluut niet haarbaar

hardlopen is wel het ergste he van zo'n triathlon.

Maar het gaat dus wel goed nu? Gelukkig. Succes.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:00

Naarmate je conditie opbouwt wordt het hardlopen ook leuker. Dan kost het allemaal wat minder moeite en kun je ook langer doorlopen natuurlijk.
Je bent in ieder geval al goed op weg naar de 5km!

Germie ik ben het niet met je eens, wandelen en hardlopen afwisselen is prima als opbouw.
Vanuit het niks 5km hardlopen, ook al doe je andere sporten is echt niet goed voor je lijf, voor je banden/gewrichten en spieren. Die moeten aan die klappen wennen. Dat is vragen om problemen.
Maar ik snap wel dat je zegt dat het raar voelt. Als ik 30km of meer trailrun, wandel of stop ik ook wel eens en dan moeten je benen daarna weer even op gang komen. Dat kan in het begin even zwaar aanvoelen.

Ik denk dat je heel goed bezig bent qua opbouw little birdy en ik ben heel benieuwd hoe je het straks gaat doen.

Doe je ook al koppeltrainingen? Dus bijvoorbeeld eerst 10km fietsen en dan een stukje hardlopen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:26

Het zwemgedeelte (500 meter) in 8 á 9 minuten gaat mij nooit lukken hoor :+

Hardlopen doe ik normaal over 5 km zo'n 30 minuten over, tussen de 6:00 en 6:15 min/km. Maar dit zal na zwemmen en fietsen wel wat langzamer gaan.

Fietsen, geen idee. Heb vanochtend voor en na het hardlopen 5 km gefietst (afstand tussen mijn huis en dat van little_birdy), hier deed ik een kwartier over.
Kan wel sneller, maar had ik geen zin in vanochtend :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:36

Eten is met een 1/8 niet nodig tussendoor meestal hoor. Drinken op de fiets idd.

Als het half lukt is zonder sokken echt sneller, maar voor eerste keer maakt dat niet uit denk.
Wel goed droog maken, want anders loop je toch blaren. Want thuis train je nooit met half doorweekte voeten...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 19:24

Dilan93 schreef:
Geprobeerd naar de 180 te gaan, maar blijft zo geforceerd voelen en hou dat ook niet lang vol :+

Lekker in dat ritme lopen waar jij je lekker bij voelt .
Die 180 zijn namelijk niet heilig .

Een interessante podcast hierover
https://open.spotify.com/episode/2bFkcP ... l_branch=1

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 09:02

wendy1987 schreef:
Eten is met een 1/8 niet nodig tussendoor meestal hoor. Drinken op de fiets idd.

Als het half lukt is zonder sokken echt sneller, maar voor eerste keer maakt dat niet uit denk.
Wel goed droog maken, want anders loop je toch blaren. Want thuis train je nooit met half doorweekte voeten...

Wij gaan sowieso niet voor een snelle tijd maar vooral voor ons plezier en hem uit te lopen :D
We hebben beide een triatlon pakje aangeschaft die moet ik nog even passen dus hoeven niet om te kleden .
En ik ga fietsen met mijn hardloopschoenen.
Dus leg sowiezo een handdoek en goede sokken neer bij de fiets .
Plus flesje water en een eiwitreep ofzo.
Ik ga heel slecht op weinig eten haha.

En we hebben ons ook officieel ingeschreven voor de harbourrun in Rotterdam in oktober de 10 km met 29 obstakels

Duotraining nog niet gedaan aangezien dit pas onze eerste officiële trainingweek is
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 22-07-21 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:15

wendy1987 schreef:

DIe drogen met fietsen vaak wel weer op en als het regent zijn ze toch weer nat.

Ik had normale toeclips op de fiets zodat ik met hardloopschoenen kon fietsen.
Je zwemt in je fietsbroek, dan hoef je je niet om te kleden. Ik had geen tshirt over mijn bovendeel van mijn badpak, gewoon badpak en fietsbroek.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 13:24

Vanochtend de eerste fietstraining gedaan en daar naar meteen een duo training van gemaakt :')
Totaal 21 km gefietst en 2 km hardlopen :j
Ook zijn mijn stox compressie kousen binnen omdat ik na het hardlopen toch telkens mijn achillespees voel (oude blessure)
Ben heel benieuwd hoe die lopen.
En ik begin het hardlopen leuk te vinden !

Afbeelding

Afbeelding

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 15:31

Goed bezig. Ben benieuwd hoe de stox compressiekousen je bevallen! Ik heb ze ook maar dan om dat zware benen gevoel wat in te dimmen. Bevalt mij goed in elk geval.