Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:41

DewiRox schreef:
Ayasha schreef:
Heb nu al een paar keer narcose gehad en nog nooit pijn. Het type pijn dat jij omschrijft ken ik wel van toen ze eens een antibiotica-infuus naast/door mijn ader geprikt hadden waardoor het zich dus ‘op stapelde.’

Een anesthesist hoort jou te begeleiden gedurende het in slapen. Niet te bellen! : hier zou ik klacht voor indienen. (Voor het negeren van jouw pijn en het niet begeleiden dus.)

Het is veelal de anesthesie medewerker die hierin de handelingen uitvoert, helemaal wanneer het om een 'makkelijke patiënt' gaat. De anesthesist heeft bij grotere ziekenhuizen meerdere OK's onder zijn/haar hoede en kan dan door de anesthesie medewerker van de andere kamer gebeld worden wanneer diegene misschien wel iets heel belangrijks nodig heeft van de anesthesist. Zij maken er echt niet een gewoonte van om te bellen bij de inleiding en zij kunnen onwijs goed inschatten welke zaken voor hun prioriteit hebben, dus er zal een reden geweest zijn waarom de anesthesist aan het bellen was. Gelukkig zijn er altijd nog 1 of 2 anesthesie medewerkers bij, die net zo goed weten wat ze doen.

Ik kan mij best voorstellen dat een patiënt het als onpersoonlijk kan opvatten, maar geloof me, de anesthesist weet ook heel goed wat hij/zij doet.

Gezien TS kennelijk genegeerd werd zal dat hier niet het geval geweest zijn. Als ik schreeuw van de pijn en genegeerd word mag ie de beste ter wereld zijn. Dan heeft ie nog steeds zijn job niet gedaan.

Onali

Re: Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:45

Met propofolol kan je niet meer reageren.
Je voelt het miliseconden branden en dan ben je weg.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:54

Voor mijn rugoperatie had ik ook volledige narcose.
Anesthesist of assistent, maakt me niet uit, zei toen dat hij een infuus in mijn hand moest plaatsen omdat het niet ging likken in mijn arm. Dit zorgde ervoor dat het inspuiten van de medicatie zou branden en pijnlijk aanvoelen.
Dit was ook zo, deed geen deugd, maar was wel verwittigd. Heb hier niets op gezegd want na een second of 10 was ik weg.

Mss is het hierdoor? Dat de plaats van infuus er ook mee te maken heeft?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:00

Interessante. Want de laatste operatie werd mijn infuus in mijn elleboog ( dacht ik?) gedaan e alle keren ervoor bovenop mijn hand.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:04

gohya schreef:
Heel vaak onder narcose geweest,nog nooit dit mee gemaakt.
Ik ben moeilijk te prikken, een keer een complicatie gehad met contrast vloeistof via infuus,dat was naast de ader ingespoten.En ja,dat deed pijn! me arm zwol ook helemaal op.Nu testen ze eerst of het infuus wel goed zit voor ze een narcose of contrast inspuiten.
Zat het infuus wel goed bij jou?

Oh dat heb ik ook gehad toen ik onder de mri moest. Ze zette de lijn en testte het met zout, maar dang dat deed pijn zeg!! Ik schrok ervan. Gelukkig werd het vooraf getest en kon ze de lijn opnieuw zetten, ik had er niet aan moeten denken dat het was gebeurd als het contrast was ingespoten...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:10

Mijn laatste narcose was raar. Het werd ingespoten, en ik kreeg het ineens heel erg heet. Mn hoofd voelde heel warm en mn gezicht begon te tintelen. Dat zei ik ook tegen de anesthesist en mn partner die er nog bij stond. 2 tellen later was ik weg.

Lijkt me niet dat er teveel is ingespoten, daar zou je alleen maar langer van onder narcose zijn en geen pijn.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:12

Ayasha schreef:
Gezien TS kennelijk genegeerd werd zal dat hier niet het geval geweest zijn. Als ik schreeuw van de pijn en genegeerd word mag ie de beste ter wereld zijn. Dan heeft ie nog steeds zijn job niet gedaan.

Ja, of ze kan zich het niet meer herinneren omdat ze al snel weg was.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:08

Nagini schreef:
Ayasha schreef:

Ja, of ze kan zich het niet meer herinneren omdat ze al snel weg was.

Er kunnen inderdaad verschillende redenen zijn waarom het toedienen van de propofol als pijnlijk/naar ervaren kan worden. Echter, als het er al eenmaal in zit, kunnen ze het er ook niet meer uit halen. Het is vervelend dat TS het zo naar ervaren heeft en als een gesprek met de anesthesie helpt om wat angst voor een eventuele volgende keer weg te nemen, dan kan dat zeker geen kwaad. Maar om nou te zeggen dat hij zijn job niet heeft gedaan..

Patiënten reageren nu eenmaal anders op propofol. Sommige mensen gaan heel rustig slapen en kunnen onwijs onrustig wakker worden, soms zijn patiënten zo gespannen of herinneren ze zich dingen die helemaal niet zo gegaan zijn. Het is nu eenmaal raar spul, dat propofol.

Maar neemt uiteraard nog steeds niet weg dat het wel vervelend is voor TS en als je er echt mee zit is het juist misschien wel goed het toch nog eens na te spreken en in ieder geval bij een eventuele volgende ingreep tijdig aan te geven dat je vorige keer als zeer onprettig heb ervaren.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:59

Fink schreef:
Mijn vraag is, is dit een normale gang van zaken? Hoe dit is gegaan (anesthesist aan de telefoon etc) en of de narcose altijd zo’n pijn doet? Ik heb wel eens gehoord dat de narcose geen pijn doet als het rustig wordt geïnjecteerd en er eigenlijk zo’n 2 minuten over moet worden gedaan. Is dat zo?

Dit is inderdaad een redelijk normale gang van zaken, uitgezonderd het telefoontje dan. Propofol is een veno-irriterende vloeistof, dus dat pijnlijk, brandende gevoel hoort erbij. Sommige personen voelen het meer dan anderen en sommige mensen kunnen gewoon weinig verdragen. Als mensen gewaarschuwd zijn, verdraagt men het vaak wel beter gezien ze het weten en verwachten.
Heel soms wordt er een lokale verdoving vooraf ingespoten, maar die kan in zeldzame gevallen een bepaald type hartritmestoornis uitlokken indien je wat voorbeschikkende aanleg hebt (is vaak niet geweten vooraf). Daarom wordt er toch vaak gekozen om de patient die brandende pijn mogelijks te laten voelen (niet iedereen voelt deze zo erg) versus een hartritmestoornis uit te lokken mogelijks door een niet noodzakelijk product toe te dienen.
Ik weet net waar je die 2 minuten gehoord hebt, maar bij mijn weten is dat een fabeltje. Ik zou geen reden weten waarom profofol over 2 minuten zou moeten worden ingespoten, meer zelfs, het lijkt mij eerder gecontra-indiceerd omdat je effect side concentratie in de hersenen ,waardoor je in slaap valt, al deels wordt weggewassen en je dan meer nodig hebt dan met eenmalig snel een normale slaapdosis.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:08

Fink schreef:
Recent ben ik een operatie ondergaan waarvoor gehele narcose nodig was. Op het moment dat de narcose in mijn infuus in mijn onderarm werd gespoten, verspreidde er zich zo’n ontzettende brandende pijn! Ik riep uit dat het zoveel pijn deed, moest erg huilen en even later was ik weg. Ik kon ook vrij weinig want ik was ingewikkeld in een soort doek omdat de operatietafel smal was. De anesthesist zelf was aan het bellen op het moment dat hij bezig was met mij onder narcose brengen.

Ik hoop dat ik nooit meer geopereerd moet worden, want dit was echt niet grappig en ik ben er zo bang voor geworden. Mijn vraag is, is dit een normale gang van zaken? Hoe dit is gegaan (anesthesist aan de telefoon etc) en of de narcose altijd zo’n pijn doet? Ik heb wel eens gehoord dat de narcose geen pijn doet als het rustig wordt geïnjecteerd en er eigenlijk zo’n 2 minuten over moet worden gedaan. Is dat zo?

Ik heb dat 2 jaar geleden gehad narcose ingespoten gekregen en dat deed vreselijk veel pijn , dacht dat ik er geweest was .
Weet nog dat ik zei , au dat brand en ik was weg .
Ben ook erg in paniek wakker geworden en was tegelijk blij dat ik wakker geworden was .
Vondt dit best traumatische ervaring en was niet de 1e keer dat ik geopereerd ben geworden
Tegen mij hebben ze niets gezegd dat t branderig gevoel zou kunnen geven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:25

Ik heb helaas vaak een infuus gehad, tientallen roesjes via een infuus en ben 10x onder narcose geopereerd.

Normaal voelde ik vloeistof weleens in het begin erin lopen, maar niet pijnlijk. Narcose ging altijd wel rustig.

Toen mijn man onder narcose moest, begon hij ook over pijn in zijn arm en naar wegzakken. Ik herkende het niet, maar hij zal het wel zo ervaren.

Tot mijn een na laatste narcose. Het werd ingespoten en ik voelde het echt, was naar en duurt dan net even dat je het meemaakt, voor je volkomen weg bent. De operatie was die keer uren uitgesteld en moest dus "nog even" gedaan worden 's avonds en ik denk dat mevrouw haast had. Was chagerijnig, onpersoonlijk en ook niet van tegen je praten en gerust stellen wat ze weleens doen.

Ik denk dat het door de manier van inspuiten komt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:45

Dan is de narcose iets te snel gegaan. Helaas de afgelopen jaren meerder keren onder narcose geweest, heb het 1 keer gehad. Het even aangegeven en nooit meer mee gemaakt.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:01

Ik ben in juni voor het eerst onder narcose gegaan en heb dit gelukkig ook niet zo ervaren. Weet nog dat ik zei dat ik een drukkend/zwaar gevoel rechts op de borst kreeg en daarn was ik weg. Anesthesist en medewerker hebben ook goed begeleid.e

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:53

Ik heb 2 keer volledige narcose gehad, de eerste keer vond ik een prettige ervaring. Het wakker worden was pas 2 dagen later en daar weet ik niet zo heel veel meer van.

2e keer narcose heb ik in 2019 gehad, die heb ik ook als niet prettig ervaren. Ook ik had een branderig gevoel in mijn arm.
Wakker worden ging prima overigens, ik had waarschijnlijk alleen ergens een allergische reactie op want ik had overal gigantische jeuk.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 20:17

Bedankt voor alle reacties!

Even een update…
Heb het vandaag aangekaart bij mijn chirurg, ik was er voor controle. Ik ben echt flabbergasted…
Ik barstte in huilen uit toen ik erover begon te praten.
Hij banketstaaf over mijn verhaal heen, hoe het niet zijn verantwoordelijkheid was, dat hij er geen uitspraken over kan doen en toen hij zijn zegje had gedaan, zei hij dat we klaar waren, liep de kamer uit en trok de deur achter zich dicht… Nog voordat ik nog wat kon zeggen…
Geen greintje troost, en vooral hoe het niet zijn verantwoording was… Ik ga het volgende week dus ook met anesthesie bespreken, dat was wat hij aanraadde.

Ik ga dus echt nooit meer terug naar dit ziekenhuis, men wat een fabriek….

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:20

Tja, da's typisch een chirurg. Zien hun patienten alleen maar als ze onder zeil zijn, dus praten met patienten? Wat is dat? Die kunnen dat niet.
(De goeie niet te na gesproken, maar chirurgen denken dat ze god zijn, de glamour om te snijden in levende lichamen is een kick. En ze kiezen voor het vak omdat ze geen zin hebben in/totaal geen aanleg hebben voor poli's draaien en praten met patienten)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:27

Fink schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Even een update…
Heb het vandaag aangekaart bij mijn chirurg, ik was er voor controle. Ik ben echt flabbergasted…
Ik barstte in huilen uit toen ik erover begon te praten.
Hij banketstaaf over mijn verhaal heen, hoe het niet zijn verantwoordelijkheid was, dat hij er geen uitspraken over kan doen en toen hij zijn zegje had gedaan, zei hij dat we klaar waren, liep de kamer uit en trok de deur achter zich dicht… Nog voordat ik nog wat kon zeggen…
Geen greintje troost, en vooral hoe het niet zijn verantwoording was… Ik ga het volgende week dus ook met anesthesie bespreken, dat was wat hij aanraadde.

Ik ga dus echt nooit meer terug naar dit ziekenhuis, men wat een fabriek….

Klacht indienen.Echt doen!

Als het goed is wordt je nagebeld of heb je een telefoonnummer waar je naar toe kan bellen bij problemen. Je kan ook vragen voor contact met de maatschappelijk werker.
In een ziekenhuis ( ik weet niet waar je geweest bent) hebben ze graag dit soort patient ervaringen om te kunnen verbeteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:33

Ach niet fijn TS :n zo voel je je inderdaad echt een nummertje in de fabriek. Ik vind het ook wel vreemd dat de anesthesist gewoon aan het bellen was!

@Zinzi Jewel, dat compleet in paniek wakker worden heb ik ook meegemaakt! Heb nog nooit iemand eerder dit weten ervaren. Ik werd net iets te vroeg wakker (was wel net uit de kamer), helemaal in paniek, hyperventilatie, schreeuwen dat dit mijn lichaam niet was.. (geen idee waarom, het voelde gewoon allemaal zo vreemd). Mijn moeder haalde de verpleegkundige erbij, maar toen viel ik weer in slaap. Daarna toch nog op een rustige manier wakker geworden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-21 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:51

Wat een vervelende ervaring.
Ik heb dit ook gehad met een operatie. Ik gilde het uit. En een paar maanden later moest ik weer geopereerd worden.. toen heb ik het vooraf aangegeven en hebben ze een dunnere infuusnaald gebruikt, eerst pijnstilling ingespoten en toen de verdoving langzaam ingespoten. Die keer had ik er geen last van!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:39

Ibbel schreef:
Tja, da's typisch een chirurg. Zien hun patienten alleen maar als ze onder zeil zijn, dus praten met patienten? Wat is dat? Die kunnen dat niet.
(De goeie niet te na gesproken, maar chirurgen denken dat ze god zijn, de glamour om te snijden in levende lichamen is een kick. En ze kiezen voor het vak omdat ze geen zin hebben in/totaal geen aanleg hebben voor poli's draaien en praten met patienten)

Nou. NL chirurgen dan. Want mijn chirurg heeft zo nooit gedaan tegen me. Chirurgen zijn op het eind van de dag mensen die lang studeren een hele stressvolle job doen om mensen te redden en meer dan eens mensen verliezen ondanks dat ze hun uiterste best doen. Dus zullen we het overgrote merendeel van die mensen die je doodgraag willen helpen niet over één kam scheren omdat een of andere omhooggevallen klootzak zo niet is?

TS; klacht indienen. Zo hoort een chirurg je niet te behandelen. Begeleiding na je operatie is gewoon deel van zijn job. Punt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:54

Wat een eikel van een chirurg ook.
Heb ze hier in t ziekenhuis ook wel zo meegemaakt helaas…
Ik zou een klacht indienen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:56

Oh wat naar ook nog zo'n hork.
Heb je dat er ook nog bij.

Nou gelukkig zijn ze zo niet allemaal.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:58

Ik ben een aantal jaar geleden geopereerd en te vroeg ontwaakt uit mijn narcose. Ik kon niks aangeven maar ik stierf wel van de pijn. Daarna stopte ik met ademen door de morfine en echt… ik heb nog nooit zó veel pijn gehad. Mijn partner herkende me niet meer. Heel gedoe destijds om mij pijnvrij te krijgen en plots was ik thuis. Kortom: ik kan me er, behalve het te vroeg ontwaken en de pijn, niet veel meer van herinneren.

Een paar maanden later moest ik weer onder het mes en toen sprak ik voorafgaand een anesthesist over hoe en wat. Ik heb direct aangegeven dat de keer ervoor niet goed gegaan was en dat ik te vroeg ontwaakt was.
Ik heb nog nooit zoveel anesthesiepersoneel gezien. Ik werd heel goed gerustgesteld en de exyra pijnblokkade werd met een echoapparaat erbij gezet.l, waardoor ze zeker wisten dat hij werkte.
Ik heb werkelijk nog nooit zó lekker geslapen.

Lang verhaal kort: mocht je nog wens geopereerd moeten worden bespreek deze ervaring met je anesthesist: als het goed is heb je een gesprek van te voren met die persoon. Deze kan (en zal er wellicht) op toezien dat de volgende ervaring veel beter verloopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:41

Nare artsen heb je overal. Heb chirurgen gehad die graag opereren en dat op de poli afspraak ook zeggen en soms laten merken.
Maar als je doorgestuurd wordt ligt een deel van de voorbereiding ook aan je eigen arts.

Anesthesisten vind ik stuk voor stuk onpersoonlijk en vaak bot. Heb maar 2x een aardige meegemaakt.

Maar niet altijd opereert een chirurg. Mijn eigen gyn heeft geopereerd en die was echt super vriendelijk. OK kwam een spoed, mijn operatie werd uitgesteld en eigenlijk kon hij naar huis. Maar vanwege mijn medicatie is hij teruggekomen en ben ik 's avonds nog geopereerd. En hij was geen moment chagerijnig omdat hij terug moest komen. De anesthesist daarin tegen..............

De 2e operatie was mijn gyn er niet en kreeg ik een andere, vrouwelijke gyn. Helaas ging mn ruggeprik er niet in en toen hij zat voelde ik ze halverwege snijden en trekken, dus morfine, werkte niet, toen propofol, wat ik eerder als roesje heb gehad, maar werkte al niet meer, dus operatie even stil gelegd en moest ik onder volledige narcose.
Was toen wel een fijne anesthesist. Na de operatie herkende ik de gyn niet, omdat ik haar alleen met muts en mondkapje had gezien....

Ik ben 1x aan mn knie geopereerd met een ruggeprik. Dat werkte super, maar ik had wel last van het plat liggen en toen reageerden ze ook niet heel fijn.

Maar ik denk dat het soms lastig te beoordelen is waar het aan ligt. Is iemand zelf moe of heeft iemand wat aan zijn of haar hoofd? Dat kan iedereen een keer overkomen.
Vind iemand het team waarin hij/zij werkt niet fijn? Is er vlak voor mijn operatie wat gebeurt?

Ik heb ook weleens gehad dat een arts de eerste ontmoeting minder vriendelijk was, maar later juist erg fijn leek.

Maar ik herken ook wel dat bepaalde type's, bepaalde specialismen kiezen. Althans; na 3 reumatologen zie ik helaas echt wat mindere overeenkomsten en het waren ook 3 verschillende ziekenhuis, man en vrouwen, verschillende leeftijden......

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:07

Hier ook een keer gehad met een narcose. Ik schoot bijna omhoog van de pijn, daarna was ik weg. Later nog wel aangekaart, toen zeiden ze dat ze dat van te voren beter hadden kunnen aangeven.
Dus ja, dat kan gebeuren. Ik zou het als ik jou was aankaarten bij de anesthesist, die kan er vast meer over uitleggen dan de chirurg.
En misschien proberen om dit soort dingen wat meer los te laten. Als je hiervoor al naar een ander ziekenhuis wil heb je straks niet heel veel keus over. ;)