“Bang” voor vaccinatie…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:25

Texas02 schreef:
Bij twijfel niet doen zeggen ze altijd zo mooi.. Als je spijt krijgt dat je het niet gedaan hebt, kun je hem altijd alsnog halen. Maar als je er spijt van krijgt dat je het wel gedaan hebt, kun je de troep niet weer uit je lichaam halen..

Helemaal eens met deze! Ik wacht ook nog even tot er meer bekend is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:59

Suzywuzy schreef:
Een vaccin maakt ook aanslag op je immuunsysteem! Ze bestrijden het juist namelijk.

NEE.

De klok en de klepel.

Vaccin is 'actieve immunisatie', (het tegenovergestelde is een serum, passieve immunisatie)
je immuunsysteem moet aan de slag om de antistoffen zelf te gaan ontwikkelen. Dat is werk, maar daar is het immuunsysteem voor. Het wordt er eerder sterker door dan zwakker.

Verder is het zo dat de vaccins ontwikkeld zijn via het vaccin tegen SARS uit 2003, en er is snelheid gemaakt ten koste van het vaccin tegen malaria.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:10

Yavanna schreef:
Van de 5 hebben er 4!! bewezen covid gekregen ná de 1e enting. ( ja ze zijn echt positief getest op covid een week na de enting ) En daar zijn we best van geschrokken.

Dat kan, de besmettingsdruk was de afgelopen tijd erg hoog. En de vaccinatie werkt na een week nog niet, en 1 vaccinatie werkt sowieso niet optimaal.

Citaat:
Ik heb ook gelezen dat Smith Kline bezig is om een enting op eiwitbasis te ontwikkelen, waar uiteraard langer over gedaan wordt om dit te testen en niet op DNA gebaseerd ( correct me if I'm wrong )

Er is geen een vaccin op DNA gebaseerd.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:14

Hoi Ts,

Je twijfels zijn idd zeer terecht. Mijn partner heeft ook meerdere flinke allergieën die nogal een aanslag kunnen maken. Zij heeft voor het prikbezoek overlegt met de huisarts en toch besloten om het wel te doen. Op locatie zelf ook nog een controle door een arts voor en na het prikken. Arts gaf trouwens nog goede tips betreft allergieën, partner wist niet dat je ook per penicilline soort kon laten testen.

Op de dag zelf had ze na 5 uur eventjes koorts voor een uurtje en dag erna alleen wat spierpijn. De dag erna kon ze gewoon fanatiek sporten. Ikzelf bleek het zielepietje te zijn die moe was met flinke spierpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:33

Er zijn zo ontzettend veel mensen gevaccineerd in de wereld dat je dus ook ontzettend veel verhalen krijgt. Ik heb altijd geleerd dat mensen vooral ervaringen delen als deze ervaringen negatief zijn. Letterlijk iedereen in mijn omgeving, familie, vrienden, buren en ook van m'n vriend z'n kant zijn bijna allemaal gevaccineerd en bijvoorbeeld mijn vader die heel gevoelig is voor bijwerkingen heeft nergens last van gehad. Hooguit een dagje suf/niet helemaal lekker en een weekje wat vermoeider dan normaal.

Omtrent allergisch zijn zou ik goed uitzoeken met je huisarts maar als die zegt het is wel goed zou ik stoppen met jezelf gek maken met twijfels en het toch doen.

Het is iets wat een reactie aan je immuunsysteem uitlokt dus ga er vanuit dat je wel iets merkt. Zoals mijn vriend zei na prik 1, je voelt dat je lichaam aan het werk is. Ik heb reuma, slik medicijnen die mijn immuunsysteem ook nog eens onderdrukken er bij en ik ben vrijdag de hele dag wat suf en vooral moe geweest. Maar geen dingen als koorts, misselijkheid enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:46

Wat sta je er goed en helder in TS, top hoe je dit zo verstandig overweegt +:)+

In jouw specifieke, individuele positie zijn er zeker wat punten waardoor er wel wat voor te zeggen valt om toch graag die vaccinatie te willen halen, zodat je wat meer gemoedsrust zou hebben zeg maar in de bescherming van anderen om je heen :)

Als ik jou was zou ik nu niet direct een keuze maken, maar even goed voorzichtig blijven in je doen en laten en uitzoeken hoe het precies zit met die kans op allergische reacties. Waar ben je allergisch voor, welke bestanddelen zitten er in de vaccinatie, en hoe groot is het risico van deze prik specifiek voor jouw gevoeligheden?

Als je dat weet dan ben je weer een stapje verder. Wie weet valt het risico op een allergische reactie mee en blijken de potentiële voordelen dan toch zwaarder voor je te wegen, dan de potentiële nadelen :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:32

pmarena schreef:

In jouw specifieke, individuele positie zijn er zeker wat punten waardoor er wel wat voor te zeggen valt om toch graag die vaccinatie te willen halen, zodat je wat meer gemoedsrust zou hebben zeg maar in de bescherming van anderen om je heen :)

Als ik jou was zou ik nu niet direct een keuze maken, maar even goed voorzichtig blijven in je doen en laten en uitzoeken hoe het precies zit met die kans op allergische reacties. Waar ben je allergisch voor, welke bestanddelen zitten er in de vaccinatie, en hoe groot is het risico van deze prik specifiek voor jouw gevoeligheden?

Als je dat weet dan ben je weer een stapje verder. Wie weet valt het risico op een allergische reactie mee en blijken de potentiële voordelen dan toch zwaarder voor je te wegen, dan de potentiële nadelen :)

TS moet gewoon op het formulier invullen dat ze allergisch is voor bepaalde dingen en dan moet je op de vaccinatielocatie eerst langs de triage arts. Mijn neefje is vandaag en die heeft een ontzettende notenallergie. Hij moest een half uurtje blijven zitten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:47

_Reneee schreef:
Ik twijfel ook en wil eigenlijk echt niet. Wacht op de eiwitvaccins van Sanofi-GSK die einde van het jaar zouden moeten komen, dat staat me een stuk beter aan dan wat er nu is. Het komt op mij allemaal over als paniekvoetbal en aangezien Pfizer nu al maar voor 70% werkt tegen de Deltavariant, denk ik dat iedereen straks nog een derde of zelfs vierde prik moet. Dus ik kijk het nog wel even aan, heb geen haast al merk ik wel de ‘groepsdruk’.

Dat is toch dat vaccin waar heel veel haaien voor afgeslacht worden. Ik zou zelf dan nog liever AstraZeneca krijgen geloof ik.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:50

Ook ik heb meerdere allergieën en intoleranties plus een auto-immuunziekte. Voor mij vanzelfsprekend om de vaccinaties te halen want geen behoefte om daarbovenop ook nog long-COVID te krijgen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:01

janderegelaa schreef:
TS moet gewoon op het formulier invullen dat ze allergisch is voor bepaalde dingen en dan moet je op de vaccinatielocatie eerst langs de triage arts. Mijn neefje is vandaag en die heeft een ontzettende notenallergie. Hij moest een half uurtje blijven zitten.

TS moet helemaal niets, ze is een besluit aan het maken en zoekt daarom naar informatie. Dat kunnen we alleen maar toejuichen.

@TS, ik zou inderdaad nog een keer met je huisarts overleggen, die is tenslotte op de hoogte van jouw situatie. Gezien je werkomgeving (met chronisch zieke kinderen) zou ik persoonlijk wel voor de prik gaan, maar twijfelen mag en het is alleen maar goed dat je je goed inleest.

Voor wat het waard is: ik ken geen personen in mijn omgeving die een reactie hebben gehad op de vaccinatie wat meer was dan wat spierpijn en een beetje moe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:07

janderegelaa schreef:
pmarena schreef:

TS moet helemaal niets.

En je gaat bij twijfel als je überhaupt nog helemaal niet zeker weet of je het vaccin wilt halen, toch niet zomaar een afspraak maken......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:08

verootjoo schreef:

Jawel, vector vaccins zijn DNA vaccins. Echter kan het virus DNA niet integreren dus die angst voor genetische modificatie is niet terrecht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:17

Sizzle schreef:
verootjoo schreef:

Jawel, vector vaccins zijn DNA vaccins. Echter kan het virus DNA niet integreren dus die angst voor genetische modificatie is niet terrecht.

Volgens mij zijn het mRNA vaccins, en dat is wel anders dan DNA.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:38

Marjo schreef:
Sizzle schreef:

In ieder geval in Janssen en volgensmij ook AstraZeneca zit dubbelstrengs DNA (spike-gen). Dit DNA wordt in lichaam omgezet naar mRNA
Pfizer en Moderna gebruiken wel meteen mRNA

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:13

Lieve TS,

Ik ben zelf ook bekend met meerdere allergieën en intoleranties.
Ook de huisartsen waren het niet eens over de prik (wel / niet / aangepast).
Mede door de maandelijkse prikken tegen hooikoorts (ook kans op anafalaxe, en een week ervoor en erna geen andere vaccinatie mogen ontvangen).
Maar mijn moeder heeft COPD, dus ik zat in tweestrijd.

Verder ben ik gezond, niet zwanger, geen overgewicht etc.
Dus in overleg besloten om te bellen voor Janssen. Mede omdat ik dan maar één keer rekening hoefde te houden met mijn andere injecties.
En daar ter plekke een intake gehad bij een arts.
Voor de zekerheid ben ik liggend geprikt en moest ik wat langer blijven.
Een dag ben ik 'niet helemaal fit' geweest, maar dat was het.

Het is altijd persoonsafhankelijk, maar ik had hier minder last van dan van mijn reguliere injecties.

Mijn tip: ga vooral het gesprek aan en doe wat goed voelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:31

quote="Marjo"]
Sizzle schreef:
verootjoo schreef:

Volgens mij zijn het mRNA vaccins, en dat is wel anders dan DNA.[/quote]

Pfizer en Moderna = mRNA
Jansen en AZ = DNA

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:39

Ik heb een afspraak voor morgen staan, ik heb heel lang getwijfeld (twijfel eigenlijk nog) maar zit wel in hetzelfde schuitje als jou. Mijn familie heeft zich grotendeels niet laten vaccineren, mijn vrienden allemaal wel. Ik heb echter geen risicogroepen in mijn dichte kringen, dus dat scheelt. Ik heb 2 jaar geleden een enorme allergische reactie gehad en daarbij een anafylactische shock gekregen. Daardoor twijfelde ik ook of ik überhaupt wel in aanmerking kom voor vaccinatie, maar volgens mijn HA is dit absoluut geen probleem, je moet gewoon langer blijven ter observatie. Ik doe het nu vooral voor de groepsimmuniteit, omdat ik geloof in de wetenschap en omdat ik het mezelf ook wat makkelijker wil maken. Maar ik doe het ook niet met 100% zekerheid, vooral "wat als er toch iets niet klopt" spookt in mijn hoofd...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:42

Sizzle schreef:
quote="Marjo"]
Sizzle schreef:

Pfizer en Moderna = mRNA
Jansen en AZ = DNA[/quote]
Vector vaccins zijn geen DNA vaccins.

De vaccins van AstraZeneca en van Janssen zijn vectorvaccins. In deze vectorvaccins zit een onschadelijk gemaakt verkoudheidsvirus (dat zich niet kan vermenigvuldigen) met daarin een instructie (code) die ervoor zorgt dat je cellen spike-eiwitten gaan maken. Net als bij de RNA-vaccins reageert het afweersysteem door antistoffen aan te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:37

Precies en in die vector vaccins zit een stukje virus DNA. Dat is gewoon veilig.
Instructie code = DNA

Dat er een stukje DNA in zit maakt het niet meteen tot DNA vaccin.

Een vector vaccin is een onschadelijk virus met een stukje onschadelijk virus DNA.

"The first difference is that the genetic material in this vaccine is DNA, rather than messenger RNA," says Dr. Sostman. "But not to worry, this small piece of DNA is harmless, degraded once its job is complete and cannot affect your own DNA in any way."

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:19

Sizzle schreef:
verootjoo schreef:

Ja van dat adenovirus toch. Maar ik dacht geen heel dna en dat heeft ook geen invloed op onze eigen dna.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:58

Nee het heeft geen invloed op ons DNA, maar het is hoe dan ook een klein stukje DNA.
Er bestaat ook niet zoiets als „heel DNA“, DNA is gewoon een moleculaire keten die in alle lengtes komt van piepklein als PCR probe tot het hele genoom van een organisme. Het gaat ook niet om de maat maar om wat het codeert.
Dat tegenstanders daar een heel extra verhaal omheen bouwen staat daar los van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:02

Ja, als je iemand aanraakt word je ook niet meteen die ander ofzo (over rare DNA-verhalen gesproken) :'). Zal wat zijn met het sporenonderzoek van de politie...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:07

Ongeveer alles wat je eet en ooit geleeft heeft zit ook ramvol met DNA.
Natuurlijk kun je niet zomaar zonder problemen alles inspuiten, maar dit DNA is specifiek zo gekozen dat het niet integreert. Precies omgekeerd van gentherapie waar je juist een hele bak trucs uit de kast moet halen om het er wel in te krijgen (valt niet mee).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:20

Begrijp ik het dan goed dat de vectorvaccins juist de ouderwetse vaccins zijn (een afgezwakt virus), en juist die vaccins degene zijn die DNA bevatten, in tegenstelling tot de relatief nieuwere mRNA vaccins?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:04

mylittlejoy schreef:
Begrijp ik het dan goed dat de vectorvaccins juist de ouderwetse vaccins zijn (een afgezwakt virus), en juist die vaccins degene zijn die DNA bevatten, in tegenstelling tot de relatief nieuwere mRNA vaccins?

Yep