[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:38

Wat goed van je dat je dit wil gaan doen! En leuk dat jullie dan beiden kunnen voeden!

Ik sta er wel van te kijken dat je lactatiekundige hier nog nooit van gehoord heeft.
22 jaar geleden (tijdens mijn 1e zwangerschap, toen ik mezelf voorbereidde op borstvoeding) hoorde ik al dat dit mogelijk was.
Volgens mij hoorde ik dat via mijn eigen lactatiekundige ( BV door een adoptiemoeder), maar kan ook zijn dat ik dit via mijn zus te weten kwam die toen erg actief was binnen een borstvoedingsclub.

Mijn advies: zoek naar een lactatiekundige die hier wel ervaring mee heeft, die moeten gewoon bestaan. Het zal vast heel leerzaam zijn voor je huidige lactatiekundige, maar zelf heb je echt meer baat bij een kundige met ervaring op dit gebied.
Informeer eens bij borstvoedingsclubs (sorry, ik ben er helemaal uit, ik weet geen namen meer maar er zullen er nog heus wel zijn, evt facebookgroepen) Er zullen echt meer vrouwen zijn die BV geven/gegeven hebben zonder eigen zwangerschap.

Ik heb destijds zelf veel problemen gehad om mijn eigen BV op gang te krijgen (na zwangerschap)
Bij mij bood toen een neusspray uitkomst ( Oxytocine ) voor de toeschietreflex.

Misschien kan die spray in jouw situatie ook nog helpen.

(zelfs die neusspray is bij normale zwangerschappen nog niet eens goed bekend bij verloskundigen, of ze schrijven die pas voor als je er om vraagt - moet je wel eerst van het bestaan af weten)

Ik wens jullie het beste met jullie zwangerschap en ik hoop van harte dat het je gaat lukken.

O, en nog een laatste advies:
zorg voor een goede achterban als steun op BV gebied (iemand anders dan je partner)
Ik had die in de vorm van mijn zus, destijds een soort van BV goeroe :+
Toen alles misging wat kon mislukken met het opgang brengen van de BV, ondanks de bijstand van mijn lactatiekundige, toen was het mijn zus die in me geloofde dat ik het kon en me door een heel moeilijke periode heeft heen gesleept. Iemand die GELOOFT dat je het kan en die je daarin blijft steunen.
Er wordt namelijk al zo snel geroepen als de BV niet gelijk lukt: "stop er maar een fles in".
Als je partner dan niet achter je staat en niemand steunt je, dan geef je het makkelijk op.
OK, dit geldt vooral in geval van BV na een eigen bevalling, voor je partner is het dus ook een goed plan dat zij zich zelf ook goed voorbereidt voor de BV. (samen op cursus :) )
Maar omdat BV bij jou dan helemaal een unieke situatie betreft, is het heel fijn als je nog iemand anders dan je partner hebt die je kan steunen bij het op gang brengen van je BV.
Die morele steun is zooooo belangrijk.

Edit: v.w.b. BV clubs: mijn zus zat bij La Leche League en die omschrijven dit ook op hun site, wellicht via hen in contact komen met mensen met meer ervaring op dit gebied? LLL noemt overigens BV na adoptie ook relacteren.

https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... relacteren

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:41

Wat een interessant onderwerp, zelf nog nooit eerder van gehoord. Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 18:45

Tiggs schreef:
Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?

En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.

Maar misschien ben ik te nuchter en denk ik te veel 'niet alles wat kan, moet'.

Ik snap je punt, maar het is ook een bepaald gevoel.

En,ik denk niet dat je het zo bedoeld, maar in weze met die visie zouden we ook niet zwanger "mogen" zijn en vrouwen die hulp moeten krijgen dmv medicatie evenmin. Ook kinderen is niet medisch noodzakelijk,maar het is een bepaalde wens die iemand heeft en waarvoor bepaalde (alternatieve) keuzes voor gemaakt mmoetenworden. Ik heb nog wel wat redenen die ik eventueel via pb wil toelichten.

Eliine schreef:
Ik vind het een interessant en mooi concept. Al vraag ik me wel wat praktische zaken af. De borstvoeding is normaal per moment afgesteld op de baby (vetter of juist meer suikerrijk) hoe gaat dat als je het met medicatie opwekt? Daarnaast is ook de hoeveelheid voeding afgestemd op de baby. Wanneer je "parttime" gaat voeden kan met name in de eerste periode de borstvoeding snel teruglopen. Verstoor je dan niet het natuurlijke proces van je vrouw? Of gaan jullie dan beiden kolven op het moment dat je je kindje niet 'live' voedt op dat moment?
Gewoon wat praktische dingen die in me opkomen!

Ik heb niets gevonden over dat direct verschil zou zijn tussen opgewekte en natuurlijke ontstane voeding. Maar ik heb dit wel even nagevraagd.

Verder wbt vetter etc. Is dat in weze niet anders dan kunstvoeding lijkt mij.

Verder vroeg iemand nog iets over productie vab mijn vrouw en mij, in principe als wij elke dag dezelfde evenveel doen voeden op een dag (bijv. Ik 1 voeding en zij de rest, ik noem maar wat) past die productie zich daar ook op aan. Verder willen we ook gaan kolven om na verlof dat mee te geven naar de opvang. Maar sowieso zullen wij hierover nog met de lactatiekundige spreken.

Hoefnageltje: ze had er wel van gehoord, maar nog geen ervaring mee gehad.edit ik heb me bij 2 groepen aangemeld, 1 specifiek over geinduceerde lactatie. En in principe is mijn borstvoeding al op gang voor de geboorte maar mocht ik moeite krijgen met het kolven kan ik eens informeren over die neusspray.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 28-06-21 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje_

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:57

Ik had er nooit van gehoord, vind het wel een mooi idee <3

Interessant vind ik het ook dus ik ga je volgen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:05

Maartje1990 schreef:
Tiggs schreef:
Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?

En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.

En,ik denk niet dat je het zo bedoeld, maar in weze met die visie zouden we ook niet zwanger "mogen" zijn en vrouwen die hulp moeten krijgen dmv medicatie evenmin. Ook kinderen is niet medisch noodzakelijk,maar het is een bepaalde wens die iemand heeft en waarvoor bepaalde (alternatieve) keuzes voor gemaakt mmoetenworden. Ik heb nog wel wat redenen die ik eventueel via pb wil toelichten.

Eliine schreef:
Ik vind het een interessant en mooi concept. Al vraag ik me wel wat praktische zaken af. De borstvoeding is normaal per moment afgesteld op de baby (vetter of juist meer suikerrijk) hoe gaat dat als je het met medicatie opwekt? Daarnaast is ook de hoeveelheid voeding afgestemd op de baby. Wanneer je "parttime" gaat voeden kan met name in de eerste periode de borstvoeding snel teruglopen. Verstoor je dan niet het natuurlijke proces van je vrouw? Of gaan jullie dan beiden kolven op het moment dat je je kindje niet 'live' voedt op dat moment?
Gewoon wat praktische dingen die in me opkomen!

Ik heb niets gevonden over dat direct verschil zou zijn tussen opgewekte en natuurlijke ontstane voeding. Maar ik heb dit wel even nagevraagd.

Verder wbt vetter etc. Is dat in weze niet anders dan kunstvoeding lijkt mij.

Verder vroeg iemand nog iets over productie vab mijn vrouw en mij, in principe als wij elke dag dezelfde evenveel doen voeden op een dag (bijv. Ik 1 voeding en zij de rest, ik noem maar wat) past die productie zich daar ook op aan. Verder willen we ook gaan kolven om na verlof dat mee te geven naar de opvang. Maar sowieso zullen wij hierover nog met de lactatiekundige spreken.

Hoefnageltje: ze had er wel van gehoord, maar nog geen ervaring mee gehad.

Daar heb je zeker een punt! Maar dat is ook meteen het verschil tussen borstvoeding en flesvoeding. Borstvoeding past zich aan. Ik vroeg me gewoon af hoe dat dan zal werken als je de borstvoeding opwekt. Ga je dan bijv ook eerst collostrum aanmaken?

Wb. Het maar 1x daags voeden en je productie die zich aanpast. Dit klopt. Maar lactatiekundigen waarschuwen er normaal gesproken wel voor dat wanneer je voor de 3-6 maanden te snel voedingen 'over gaat slaan' zonder dan te kolven je productie echt rap terug kan lopen en zelfs op kan drogen. Veel vrouwen die weer beginnen met werken na het verlof en dan niet kunnen of willen kolven tijdens werktijd ondervinden daar ook problemen van. Enkel in de ochtend en avond je kindje aanleggen is dan niet voldoende. Maar extra kolven op zo'n moment en een voorraad voor de vriezer is sowieso geen overbodige luxe!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:12

Ik weet dat ik in het begin de baby echt heel vaak aan moest leggen, puur om de borstvoeding te stimuleren. Na een paar dagen had ik dan (samen met veel water drinken) weer veel melk. Van 1 X per dag voeden droog je gegarandeerd op. Ik moest elke 2 uur aanleggen als ik het me goed herinner. En bij het voeden 1 borst helemaal leeg laten drinken en bij de andere de ergste druk eraf kolven. Had allemaal te maken met de stimulatie van de melk. Ik weet wel dat borstvoeding geven veel ingewikkelder was dan ik van tevoren had gedacht. :') Maar heb het bijna een jaar kunnen doen dus het was het waard. Maar ik vond het best intensief. Maar wel heel mooi.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:24

Wat een uitdaging !

Ik zou het zelf nooit doen, maar als jij het maar mooi vind :)

Ik zou inderdaad echt oppassen met de domperidon. Kan echt gevaarlijk zijn, ga niet alleen op 1 huisarts af.

En ik ben benieuwd of je 1 voeding op een dag red. Sommige moeders (met hormonen die een 'eigen bevallen' kindje hebben redden het, maar je ziet ook vaak dat de productie al terug gaat lopen bij minder dan 6-8 voedingen per 24 uur. Vaak klapt de voeding helemaal weg als je maar 1 voeding overhoudt. Niet altijd, sommige kunnen lang op een ochtend of avond voeding voeden, maar vaak daalt je productie hard.

Succes, ik ben benieuwd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 19:27

1 voeding was even een voorbeeld he :') hoeveel ik ga doen gaan we sowieso nog afstemmen wellicht dan icm kolven.

Sowieso is het wel de bedoeling dat haar borstvoeding eerst goed op gang is alvorens ik dat ook ga doen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:35

Interessant.

Ik heb getwijfeld om te relacteren.
Bij mijn dochter was rond 5 maanden vermoeden van allergieën, dus overgeschakeld op speciale kunstvoeding. 6 weken later nog geen verbetering dus geen allergieën, en dan heb ik echt even gedacht om te relacteren. Maar ik moest bijna terug gaan werken en het was zoveel gedoe dat we maar op gewone kunstvoeding zijn overgeschakeld. Als er een 2de komt wil ik wel langer borstvoeding geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:47

Zo zeg wat een traject ...

Borstvoeding wordt vaak afgedaan als het walhalla van moederschap maar neem van mij aan het kan ook hell zijn :+ ik heb mijn zoon ongeveer 1 jaar borstvoeding gegeven, kom uit een familie met erg veel allergieën plus astma, maar pfff het was echt afzien op bepaalde momenten. Zo heb ik 2x een fikse borstontsteking gehad :\
Maar goed hij is opgegroeid tot een gezonde kerel en vrijwel nooit ziek plus geen allergieën of astma whatsoever dus het is of toeval of het heeft zijn werk gedaan (ik hou het graag op het laatste).

Dit wilde ik je even meegeven.

Daarbij is mij verteld dat de samenstelling van de borstvoeding verandert naarmate je kort of lang lacteert. Ik vraag me af gaat dat dan in jouw geval ook zo?

En vwb zoveel medicatie erin... ik weet het niet (werk ook in de zorg)... wat is er mis met een flesje gekolfde voeding van je vrouw? Zelfs erg fijn als kindje leert te zuigen aan een fles (na week of 6, 7 is dat te proberen).
Daarnaast was het bij mij zo dat ik toen ik besloot dat ik nog maar 2x per dag zou geven, de borstvoeding ook vrij snel terugliep. Vraag me af hoe je met gecombineerd voeden die voeding optimaal houdt...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:49

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:56

Wat mooi dat het zo kan...succes ik ga je volgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:58

Maartje1990 schreef:
Tiggs schreef:

Dat voelt voor mij weer anders. Je krijgt een kind en het krijgt borstvoeding, maar blijkbaar moet er nog meer en dat is waar voor mij een grens ligt. Het is een grijs gebied.
Zo denk ik ook dat als mensen na jaren en jaren medische hulp maar niet zwanger worden, moeder natuur daar waarschijnlijk een reden voor heeft en dat het wellicht verstandiger is om te stoppen.

Maar je zou je eigenlijk helemaal niet hoeven verdedigen, sorry daarvoor! Ik heb m'n eerste post wat te snel geplaatst misschien :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:59

Tip van deze flip: in het begin je helemaal suf kolven. Als je partner voedt, zelf gaan kolven. Dan is je lichaam het snelst gewend.
Kan je wel meegeven, het is heel veel werk.. Heb 10 maanden alle voeding gekolfd voor mijn kindje. Toen was ik er wel klaar mee. Ik had een mega overproductie (camping was er niks bij) en had denk ik als ik zo door ging 3L per dag gehad. Dus wilde snel wat minder druk erop en heb dus snel afgebouwd qua momenten. Maar dat gebeurt niet zo vaak en ik denk bij kunstmatig opwekken nog minder snel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 20:02

Alwiene schreef:
Vriendin/ kennis van ons heeft dit ook gedaan

https://m.facebook.com/borstvoedingscoachzwolle

Zij kon zelf lichamelijk dacht ik geen kind dragen maar wel borstvoeding geven. Ook een lesbisch koppel.

Oh dankjewel ze heeft dat gedssn en is zelf dus borstvoedings coach? In dat bericht geven ze nog eens de dubbele dosering domperidon aan. Al weet ik dat er ook zijn die aam de 160 per dag zitten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:02

Wat een bijzonder traject! Ik vind borstvoeding heel fijn en bijzonder dus ik begrijp wel dat je het graag wil proberen. Hoe speciaal is het om samen je kindje te voeden? <3 Ik vind het mooi dat dit kan. Ik ga er vanuit dat zo'n protocol niet zomaar is bedacht, daar zijn de risico's vast goed onderzocht en jij wordt gemonitord. Ben heel benieuwd of het je gaat lukken!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:10

Ik werk in de geboortezorg dus ik vind het wel interessant om mee te lezen.
Ik las ergens iets over syntospray en waarom dit niet makkelijk voorgeschreven wordt: syntospray verstoord je natuurlijke aanmaak van eigen oxytocine waardoor je meer kans heb op een depressie. Klein risico maar daarom wordt het niet altijd direkt voorgeschreven. Massage, warmte en huid op huid is een eerste keuze.
TS heb je ook wel eens de mogelijkheid van een borstvoedingsondersteuningset overwogen. Daarbij geef je kunstvoeding of moedermelk via een slangetje naast de tepel bijvoorbeeld als bijvoeding. Als je onvoldoende melk aan maakt maar toch borst wil geven als troost of bij afwezigheid van de andere mama.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:14

Ik wilde idd ook het verhaal van Annemarie aanhalen. Een ontzettend lieve vrouw volgens mij, ik zou haar zeker een bericht sturen als je daar behoefte aan hebt.

En wat betreft voedingswaarde en antistoffen ed: er is geen heel magisch mechanisme tussen biologische moeder en kind die een signaal geeft welke antistoffen e welke samenstelling de moedermelk moet hebben. De samenstelling wordt geregeld door de frequentie van aanleggen en de antistoffen doordat de moeder antistoffen aanmaakt in haar eigen bloed en die daarmee ook in de melk komen (moedermelk wordt gemaakt uit je bloed). Het maakt dan dus niks uit of biologische of niet-biologische moeder voedt, beide is even waardevol.

Ik heb zelf met succes bv kunnen geven zonder noemenswaardig gedoe behalve dan in de allereerste weken overproductie. Daarna vond ik bv 100x makkelijker dan kv en lijkt het me dus heerlijk als je als beide ouders een werkende tiet tot je beschikking hebt :D en je kan elkaar afwisselen, wat me best prettig lijkt. Ik vind kolven gedoe en geef dus liever zelf voeding als dat ik aan die melkmachine moet dus mijn man geeft maar sporadisch een fles.

Dat bv niet zaligmakend is, absoluut. Aan de andere kant, nu heb je dubbel kans op slagen toch?

Ik wens jullie heel veel succes en hoop dat het lukt <3
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-06-21 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:17

Als eerste wil ik zeggen dat ik het heel knap vind dat je dit wilt proberen ook al zou het mijn keuze niet zijn.
Maar daarnaast wil ik ook zeker meegeven op tijd te beginnen met af en toe een flesje geven. Mijn tweede was een fles en speen weigeraar en dat vond ik echt een hel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:23

Tof dat je dit zo open en bloot bespreekt. Er heerst in Nederland nog zo’n taboe op veel onderwerpen.

Ik vind het ook een mooi idee om samen borstvoeding te geven. Ik volg!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:25

Bij lezen van je openingstopic raakte ik aardig enthousiast, mooi dat zoiets kan!

Maar de manier lijkt me vreselijk voor je lichaam, ook zo onnatuurlijk, waarom zou je jezelf daaraan blootstellen? Nog afgezien van de risico's die de baby aan medicatie binnenkrijgt.

Ik slik zelf weleens domperidon wegens migraine maar de bijwerking van een enkel pilletje zijn heftig, en er kunnen serieus veel hevige bijwerkingen optreden waardoor ik het alleen in uiterste nood neem. Je kunt er zelfs psychotisch en heel angstig van worden. Inderdaad ook hartstilstand etc

Nee dit lijkt me echt niet gezond, niet voor jou en ook niet voor de baby..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:27

Sabri schreef:
Bij lezen van je openingstopic raakte ik aardig enthousiast, mooi dat zoiets kan!

Maar de manier lijkt me vreselijk voor je lichaam, ook zo onnatuurlijk, waarom zou je jezelf daaraan blootstellen? Nog afgezien van de risico's die de baby aan medicatie binnenkrijgt.

Ik slik zelf weleens domperidon wegens migraine maar de bijwerking van een enkel pilletje zijn heftig, en er kunnen serieus veel hevige bijwerkingen optreden waardoor ik het alleen in uiterste nood neem. Je kunt er zelfs psychotisch en heel angstig van worden. Inderdaad ook hartstilstand etc

Is dat echt zo ja, die bijwerkingen? Is dat dan persoonsgevoelig? Want ik heb toevallig dit weekend domperidon geslikt en best flink veel omdat ik echt heel misselijk was en daardoor niks kon binnenhouden en mijn bv volledig instortte daardoor (domperidon was dus in mijn geval voor de misselijkheid en niet specifiek voor de bv) maar ik heb echt niks gemerkt aan mezelf, alleen dat ik minder misselijk was....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 20:31

Sabri schreef:

Wat betreft je laatste zin heb ik dus een artikel en uit onderzoek blijkt dus dat echt heel erg mee valt, is alleen een pdf dus kan geen link delen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:36

Nee hoor secricible; in de bijsluiter van domperidon staat bv aan begin;

Domperidon toepassen in de laagst nog effectieve dosis, gedurende een zo kort mogelijke periode. De maximale behandelduur dient in het algemeen maximaal één week te bedragen.

Dus om dan in hoge dosering + lange tijd te gaan slikken, lijkt me helemaal niet gezond!

Zou het op basis van bv een borstmassage en gezonde voeding op te wekken zijn, ach waarom niet. Maar om bewust je lichaam dit aan te doen? Dan nog de hormonen ernaast..

Als je misselijk en ontregeld bent en een keer dit medicijn nodig hebt vind ik een heel ander iets, dan is het gebruik als een geneesmiddel. Maar dit neem je niet toch voor de 'lol' met de daarbij horende risico's..Brrr.

Ik weet zelf hoe naar ik kan worden van de bijwerkingen van domperidon, te weten dat je dit mogelijk ook via de borst aan je baby geeft, ik zou dat risico persoonlijk niet willen nemen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:40

Sabri schreef:
Maar dit neem je niet toch voor de 'lol' met de daarbij horende risico's..Brrr..

Ik denk dat TS het ook niet voor de lol doet, maar dat er wel iets meer achter zit denk je niet? :Y)

TS: heftig traject maar ook heel mooi, ik hoop dat het jullie gaat lukken!