Ineke2 schreef:Eerder beiden. Het gepeste kind moet leren, maar ook de pesters.
Zo kun je aan beide zijden het probleem aanpakken.
Wat moet een ingetogen/zachtaardig kind anders doen dan gewoon zichzelf mogen/kunnen zijn?
Die moet dus harder worden?
Wat moet een gehandicapt kind anders doen om niet gepest te worden?
Je kan een blinde niet laten zien, een dove niet laten horen en een autist niet heel sociaal en lichamelijk soepel maken.
Mijn zoon kreeg hulp om de wereld beter te begrijpen en welk gedrag van hem gewenst was.
Hij was absoluut niet agressief, maar wat "sloom" in het meekomen op school (niet qua leren, maar met veranderingen).
Voorbeeld:
Na elke les pakte hij heel netjes zijn tas weer in, alles op een vaste plek.
Daar werd hij voor gepest (homo, idioot, doe eens "normaal") en wat is dan de oplossing..
In jouw ogen moet hij maar leren dat hij spullen gewoon in zijn tas mikt en gelijk met de groep naar buiten loopt.
Of mag hij gewoon zijn ding doen en heeft de rest zich er niet mee te bemoeien?