PTSS-emdr-depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:04

[***] schreef:
Voor de mensen die er al langere tijd mee lopen: kijk eens naar een assistent. Schrik niet van de hoge prijzen, het is de moeite waard om een aanvraag bij de wmo te doen.
Mijn pup komt binnenkort en die ga ik opleiden met hulp van stichting BultersMekke :)

Wat voegt, voor jou, de hond toe? Een oprechte vraag, omdat ik er ook echt oprecht benieuwd naar ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:35

Druif_01 schreef:
[***] schreef:
Voor de mensen die er al langere tijd mee lopen: kijk eens naar een assistent. Schrik niet van de hoge prijzen, het is de moeite waard om een aanvraag bij de wmo te doen.
Mijn pup komt binnenkort en die ga ik opleiden met hulp van stichting BultersMekke :)

Wat voegt, voor jou, de hond toe? Een oprechte vraag, omdat ik er ook echt oprecht benieuwd naar ben :)

Mijn hond gaat leren om bijvoorbeeld te blokken als mensen te dichtbij komen, waarschuwen als iemand achter me langs loopt, angst/onrust signaleren zodat ik uit een situatie kan of rust kan nemen voordat het uit de hand loopt, bij dissociatie me uit de situatie leiden naar een veilige plek, me wakker maken uit nachtmerries en mijn aandacht vragen als ik al in paniek ben en me op dat moment kalmeren door even samen te knuffelen bijvoorbeeld :) Op welke manier ze alles gaat doen zal afhangen van haar natuurlijke instinct, een hond die onzeker is ga je natuurlijk niet tussen jou en iets engs in dwingen te staan maar leer je eerder om je weg te leiden bij het engs bijvoorbeeld.
Er zijn nog veel meer dingen die ze kunnen leren, het hangt volledig af van je situatie en wat je nodig hebt. Ik weet ook dat iemand een zeer grote assistentiehond heeft (ik geloof een landseer) die tegen hem opspringt als hij een woedeaanval krijgt door een trigger van zijn ptss. Flesje water brengen, een knop indrukken waardoor er hulp gealarmeerd wordt, een bal brengen om samen te spelen zodat je uit je negatieve gedachten komt... Er is heel veel mogelijk :)

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 16:55

Wat fijn dat zoiets kan Suzanne, ook ik was er benieuwd naar, maar het gisteravond vergeten te vragen.
Gebruiken ze daar ook een bepaald ras voor?

Vanmorgen op medicatieconsult geweest. De psychiater wil eerst iets aan de nachtmerries doen, hij geeft aan dat die door de oxazepam versterkt kunnen worden ook al word je daar niet wakker van.

Dat kan ook best wel kloppen. Ondanks dat ik doorslaap 5 a 6 uurtjes, word ik wel wakker met enorme hoofdpijn en stijve kaken, ik zei kaakklemmen, hij zegt teveel spanning in mijn kaken met slapen.

Ik heb nu eerst Topiramaat voorgeschreven gekregen als slaapmedicatie. Daarnaast mag ik 2x daags een halve oxazepam blijven gebruiken, en bij angst en onrust, wat gaan doen in huis, of fietsen of lopen. Dat vind ik wel een dingetje, want ik kom niet heel graag weer buiten.

Over 3 weken telefonische vervolgafspraak over hoe het gaat en dan gaan we het ook hebben over een antidepressivum. 2 nieuwe medicijnen tegelijk vindt hij teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:01

Devil_ina schreef:
Wat fijn dat zoiets kan Suzanne, ook ik was er benieuwd naar, maar het gisteravond vergeten te vragen.
Gebruiken ze daar ook een bepaald ras voor?

Vanmorgen op medicatieconsult geweest. De psychiater wil eerst iets aan de nachtmerries doen, hij geeft aan dat die door de oxazepam versterkt kunnen worden ook al word je daar niet wakker van.

Dat kan ook best wel kloppen. Ondanks dat ik doorslaap 5 a 6 uurtjes, word ik wel wakker met enorme hoofdpijn en stijve kaken, ik zei kaakklemmen, hij zegt teveel spanning in mijn kaken met slapen.

Ik heb nu eerst Topiramaat voorgeschreven gekregen als slaapmedicatie. Daarnaast mag ik 2x daags een halve oxazepam blijven gebruiken, en bij angst en onrust, wat gaan doen in huis, of fietsen of lopen. Dat vind ik wel een dingetje, want ik kom niet heel graag weer buiten.

Over 3 weken telefonische vervolgafspraak over hoe het gaat en dan gaan we het ook hebben over een antidepressivum. 2 nieuwe medicijnen tegelijk vindt hij teveel.

In principe kan ieder ras het, het ene ras is wat moeilijker op te leiden dan een ander. Over 5 weken komt mijn aussie.

Mocht je in omgeving Noord-Limburg wonen dan mag je me gerust een berichtje sturen als het je helpt om niet alleen naar buiten te gaan :)
En als je ergens anders woont of liever geen wildvreemde hebt: vraag daarin gerust hulp van je omgeving!

Paellapan

Re: PTSS-emdr-depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 17:06

Wat een lief aanbod Suzanne :) Maar je woont letterlijk aan de andere kant van Nederland. Ik woon in Friesland!
Ik ben een groot fan van de Franse Bulldog :) , maar honden, en vooral grote honden lokken ook angst uit. Trigger omdat ik met mijn ex een goldie had, ben ik al een hele poos bang van elke grote hond. Echt helemaal niks voor mij.

Ik ga wel naar buiten, om die reden doe ik dagelijks een paar boodschappen. Moet ook wat in de oranje brievenbus gooien, dat is weer een klusje voor morgen. Doodvermoeiend :(

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:14

Devil_ina, herkenbaar het kaakklemmen, dat doe ik ‘s nachts ook. Echt nachtmerries heb ik niet meer. Ik droom wel de meest bijzondere dromen en af en toe iets gerelateerd aan mijn ptss, maar niet overdreven.

Boodschappen heb ik vandaag ook al gedaan, gelukkig, ik ga wel alleen naar buiten, maar die drukte overal en harde geluiden zijn echt een uitdaging. Ik vind tegenwoordig de muziek in de supermarkt ook echt hard staan, maar de meeste vinden dat blijkbaar niet (ik heb het gevraagd aan mensen uit mijn omgeving). Iemand die achter me loopt vind ik ook heel onrustig, hoewel dat weer niets met mijn trauma te maken heeft. Een puntje wat ik ook nog heb ik snel moe zijn en niet met prikkels overweg kunnen. Als het teveel word begin ik te huilen. Zo vervelend.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 17:19

Druif_01 schreef:
Devil_ina, herkenbaar het kaakklemmen, dat doe ik ‘s nachts ook. Echt nachtmerries heb ik niet meer. Ik droom wel de meest bijzondere dromen en af en toe iets gerelateerd aan mijn ptss, maar niet overdreven.

Boodschappen heb ik vandaag ook al gedaan, gelukkig, ik ga wel alleen naar buiten, maar die drukte overal en harde geluiden zijn echt een uitdaging. Ik vind tegenwoordig de muziek in de supermarkt ook echt hard staan, maar de meeste vinden dat blijkbaar niet (ik heb het gevraagd aan mensen uit mijn omgeving). Iemand die achter me loopt vind ik ook heel onrustig, hoewel dat weer niets met mijn trauma te maken heeft.

De bedoeling is dat deze medicatie nachtmerries gaat verminderen of voorkomen. Boodschappen doe ik op rustige momenten, vliegensvlug de winkel door. AH zelfscan, onderweg inpakken, betalen en wegwezen.

Doordeweeks ben ik alleen in mijn eigen huis, alleen op zaterdag/ zondag ben ik bij mijn vriend, daar is de Lidl veel te druk en heeft zaterdag een paniekaanval uitgelokt.
Mensen vlak achter mij vind ik ook echt niet fijn, van de kleinste dingen schrik ik me een hartverzakking. Altijd op scherp staan, in de vluchtmodus. Het vreet energie.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:39

Ja boodschappen doe ik ook als het rustig is, op maandagochtend. Op zaterdag ga ik nooit of, als het echt moet, om 9 uur ‘s morgens. Inderdaad ook zelfscan, anders voel ik me opgejaagd bij de kassa met inladen.

Schrikken doe ik ook, ook als er ineens iets langs me afschiet oid. Vandaag ging het luchtalarm weer af, zoals elke maand, ik zat bijna tegen het plafond en ben naar binnen gegaan, buiten was het geluid zo ontzettend hard. Pffff, het is een lange weg zullen we maar zeggen. Maar he, als ik kijk waar ik vandaan kom, dan mag ik echt niet klagen.

Mijn ptss is overigens veroorzaakt door mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:50

Ik gebruik ook altijd een duidelijk lijstje zodat ik zo snel mogelijk weer buiten ben. En mandje gebruik ik als buffer :+ karretje werkt nog beter om mensen op afstand te houden.

Het blijft bijzonder (en ergens fijn) om te merken dat verschillende oorzaken van ptss vaak toch best wel dezelfde gevolgen geven.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:24

Haha een lijstje heb ik ook, laatst was ik even zonder lijstje naar de Hema, ik heb mijn man moeten bellen om te vragen wat ik ook alweer moest hebben, ik had een totale black-out. Ik streep mijn lijstje ook altijd af zodat ik zeker weet dat ik alles heb.

Het is echt heel bijzonder wat het met een mens doet inderdaad. Het wordt mij steeds duidelijker wat het kapot heeft gemaakt. Ik was politieagent, nu kan ik niet eens meer twee dingen tegelijk doen, dat doet pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:58

Hé TS, in de eerste plaats; super knap dat je de enorme ballast niet meer alleen draagt en om hulp vraagt. Dat is al een hele grote stap.

Hier ook een paar jaar geleden de diagnose PTSS met daaruit voortvloeiend depressie gekregen, door een relatie met misbruik en een niet zo'n beste jeugd. Ik herken veel van wat je schrijft. Ook het gevoel dat het allemaal niet meer lukt en het meest simpele taakje gewoon echt teveel is.

Ik ben begonnen met EMDR, dat heeft voor mij heel veel gedaan (in positieve zin) met mijn nachtmerries en herbelevingen overdag. Daarna ben ik met exposure aan de slag gegaan, maar dat was voor mij vooral van belang omdat ik er dagelijks hinder van had met simpele dingen zoals douchen. Maar wat ik je nog wel het meest wil aanraden is schematherapie.
Dit heeft mij zo gigantisch goed geholpen! Ik ga dat hier niet allemaal openlijk neer typen, maar als je meer wilt weten, pb me gerust. Met mij gaat het nu oprecht goed en ik kan toch wel zeggen dat ik behoorlijk klachtenvrij ben. Dat had ik een paar jaar geleden nooit meer gedacht.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 20:03

Ook ik gebruik een lijstje, bij appie weet ik precies waar alles staat, dus ik zorg dan ook dat ik zo snel mogelijk weer buiten sta.

Druif, dat lijkt mij idd heel moeilijk :(:) Ik hoop dat je nog wat verder opknapt.

Renee dank je voor het delen van je ervaring.

Vind het fijn hier te schrijven, en ook een ander steun te kunnen bieden. Ptss is niet niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:47

Druif_01 schreef:
Haha een lijstje heb ik ook, laatst was ik even zonder lijstje naar de Hema, ik heb mijn man moeten bellen om te vragen wat ik ook alweer moest hebben, ik had een totale black-out. Ik streep mijn lijstje ook altijd af zodat ik zeker weet dat ik alles heb.

Het is echt heel bijzonder wat het met een mens doet inderdaad. Het wordt mij steeds duidelijker wat het kapot heeft gemaakt. Ik was politieagent, nu kan ik niet eens meer twee dingen tegelijk doen, dat doet pijn.

Ik gebruik mijn ptss als motivatie om straks bij de recherche terecht te komen hopelijk :)
Het lijkt me vreselijk als het door je werkt komt

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:47

Schematherapie volg ik nu inderdaad ook nog, dat zal ook nog wel even nodig blijven denk ik.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 12:54

Ik heb al een poosje geen update meer gegeven, maar hier komt alsnog een stukje. :)

De topiramaat om te slapen werkt prima, ik slaap in ieder geval weer een uur of 6 achter elkaar door! Zo fijn, daardoor kan ik overdag veel beter relativeren wat er met mij aan de hand is.

Depressief ben ik niet volgens de psych, hij dat je je klote voelt komt door de PTSS, en ik kom niet somber over volgens hem. Dus geen antidepressivum erbij.

Oxazepam slik ik nog wel een halve als het nodig is.

Omdat ik mijn vorige opleiding via een thuisstudie heb gedaan, daardoor stage niet af kon maken, door geen enkele begeleiding vanuit de opleiding heb ik mij ingeschreven voor de opleiding mbo verpleegkundige. daar ben ik aangenomen en ga ik maandag starten! :D :D
Studeren vind ik leuk, daar krijg ik energie van dus GGZ zei: doen!!

Ook heb ik een andere baan, 24 uur, thuiswerk, waarvan ook 2 halve dagen in het weekend.

Gister is EMDR ook gestart, vond het wel zwaar. Ik was vooral heel moe daarna.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:04

Hoi meis,
fijn om even een update te lezen!
Zo te lezen ben je op de goede weg. Moe zijn na emdr is volstrekt normaal: je hersenen werken keihard.
En het werkt prima tegen ptss. (En het verschil tussen ptss en depressie is zogezegd vloeibaar. Van nare dingen meemaken (ptss) wordt geen enkel mens vrolijk.)

Fijn dat je maandag aan een nieuwe opleiding gaat beginnen! Nieuwe ervaringen, nieuwe energie - en ondertussen 'de oude rotzooi' uit je systeem werken. +:)+