Wat kunnen we doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:53

Dit klinkt helaas bekend voor mij, mijn vader is op deze manier van al zijn geld afgeholpen door zijn nieuwe vriendin. ze heeft zelfs twee dagen voor zijn dood zijn auto op haar naam gezet, was zogenaamd een geschenk.
Als kinderen en in ons geval erfgenamen konden wij achteraf niets meer doen. Pa leefde op het oog heel zuinig en sprak eigenlijk nooit over die aardige mevrouw waar hij wel eens koffie mee dronk.

Jullie hebben het geluk dat Opa voor ingewikkelde bankzaken bij je moeder moet aankloppen anders had je het waarschijnlijk helemaal niet geweten.
Dit soort oplichters hebben namelijk liever niet dat de familie zich er mee bemoeid en moedigen hun slachtoffer ook aan om zo min mogelijk te zeggen.

Mijn tip, neem de telefoon van Opa en de computer en wacht tot er contact wordt opgenomen en ga dan de confrontatie aan, die 17000 zal toch aan een fysiek persoon overhandigd moeten worden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:08

Gewoon niet die limiet verhogen en jouw opa beschermen ook al is het zijn eigen geld, hij is nu kennelijk niet in staat hier goede beslissingen over te maken en helder na te denken.

Zo zou ik het tenminste doen als het mijn ouders betroffen. Tegen zichzelf in bescherming nemen.
Je kan namelijk gewoon tot te limiet pinnen en krijgt het geld gewoon mee. De bank kan hier niets in betekenen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:47

Als hij schulden maakt draaien jullie er voor op als hij er ooit niet meer is.

AppleSter

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:58

Is je moeder gemachtigd voor de bankrekening van je opa? Dan zou ze (misschien anders ook, maar dan kunnen ze misschien niet echt in gesprek ivm privacy?) wellicht contact op kunnen nemen met de bank. Misschien kunnen zij meedenken in een oplossing of hoe dit aan te pakken, want zij hebben vast vaker te maken met dit soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:59

Nou even een update:
Mijn tante was er vanmorgen en heeft de aap uit de mouw gekregen. Mijn tante is sowieso vrij begripvol en wordt niet snel boos of geïrriteerd dus ik denk dat ze de juiste persoon was om langs te sturen, aangezien mijn moeder nogal fel kan zijn.
Dat telefoontje van afgelopen zaterdag was van een vrouw die hij ‘kent’ via Lexa, hij heeft haar niet ontmoet maar bellen regelmatig met elkaar.
Mijn tante probeerde dat nummer te bellen maar nam niet op, toen belde ze met mijn opa’s telefoon en belde die vrouw na 20 minuten terug toen hij opnam begon ze meteen erg te slijmen: Hey lieverd, hoe gaat het met mijn schat vandaag?
Mijn opa vertelde dat zijn kinderen zich zorgen maakten en dat begreep ze volledig. Ze komt op straat te staan en zoekt nu spoedig naar een huis en heeft dat geld nodig voor de inboedel maar ze beloofd dat hij het terug krijgt. Sure!
Opa wilde vanmiddag zelf naar de bank gaan om persoonlijk geld te gaan halen.
Mijn tante heeft hem uitgelegd dat dit echt niet klopt en die vrouw hem geld afhandig probeert te maken en hij straks alles kwijt is. Hij was hierdoor erg verdrietig en in de war.
Mijn tante heeft zijn computer meegenomen, mijn moeder heeft zijn spaargeld op haar rekening gezet zodat stel hij gaat wel naar de bank, hij geen geld kan opnemen omdat het er niet is.
Ook gaan we een nieuw telefoonnummer voor hem aanvragen, hopelijk kan ze hem niet zo makkelijk meer benaderen.
Het nadeel is wel dat ze weet waar hij woont, maar ik hoop dat ze wegblijft zodra ze merkt dat er niets meer te halen valt.

Vind het wel heel erg sneu voor hem, hij zit al met zoveel verdriet door het overlijden van mijn oma en dan komt dit er ook nog bij.
Wel zijn we blij dat mijn moeder zijn grote bankzaken regelt zodat we dit hebben opgemerkt en zo hopelijk erger kunnen voorkomen, anders was hij echt alles kwijt geweest straks.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-21 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:01

Wat goed dat jullie nu alles weten, het gebeurt zo vaak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:05

Wat goed van jullie, maar inderdaad wat sneu voor hem.
Die vrouw hoor je snel niets meer van want als er niets te halen valt is opa ineens geen schat meer (letterlijk en figuurlijk)

Kun je zo iemand ook nog rapporteren bij lexa?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:13

Zonnebloem92 schreef:
We hopen op een of andere manier toch tot hem door te dringen dat hij verteld wat er aan de hand is.
Mijn tante is er nu dus en mijn moeder is alvast het een en ander op papier aan het zetten, financieel gezien zodat hij hopelijk inziet dat hij dit geld eigenlijk niet kan missen als hij nog leuke dingen wil doen.

Hij is 77 jaar, verder wel gewoon gezond, niet vergeetachtig of iets dergelijks maar wel erg goedgelovig en naïef. We dachten dat een computer met internet een goed idee zou zijn, maar we kunnen ons nu wel voor onze kop slaan.

De bank bellen heeft niet zoveel zin, mijn moeder kan gelukkig op zijn rekening kijken maar hij wilt die 17.000 euro dus gewoon cash uit de geldautomaat halen. Volgens mij kun je überhaupt niet op dezelfde dag uit een gewoon pinautomaat 17.000 pinnen.

Zoveel ik weet, kun je max 5000 opnemen, misschien bij je huisbank meer.

Maar hier zouden ook alle alarmbellen rinkelen.
Vooral als het om zulke bedragen gaat , hij normaal "zuinig" is en helemaal niets wil zeggen.

Enig idee, die ik zou hebben (weliswaar niet netjes,maar het gaat om een hoop geld)is ,schaduwen.
Want als het zo dringend is dat hij het gisteravond nog wilde hebben, dan lijkt mij, dat hij het geld pint en meteen weggeeft. Dus persoon (ontvanger) in kwestie zal wel in de buurt zijn of naar hem toe komen om op te halen...

Uiteraard mag hij doen met zijn geld wat hij wil - en zei het ,dat hij die briefjes dan van een brug gooit of door de toilet spoelt

Maar die combi... of te wel, wat ts beschrift, lijkt eerder erop dat er iemand op heel slinkse wijze jou opa een oor aannaaid en van zijn gevoel/ loyaliteit misbruik maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:16

Ah wat klote, fijn dat hij eerlijk is geweest. Het is natuurlijk goed te begrijpen dat hij graag aanspraak heeft, zo ontzettend jammer dat mensen geneigd zijn daar misbruik van te maken.

Hopelijk is het op deze manier opgelost!

Ik weet natuurlijk niet wat voor aandacht/contact hij zoekt maar misschien is Humanitas een optie? Wie weet zit daar iets tussen? Wij hebben er in ieder geval goede ervaring mee.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:16

Tja blijft toch een dubbel verhaal hoor. Ook kinderen mogen niet zomaar geld ontvreemden of verzetten naar eigen rekeningen, dat is eigenlijk diefstal.
Tenzij iemand echt gemandateerd is tot (voorlopig)bewindvoerder, maar dan nog worden gelden niet versluisd enkel wordt er dan een mandaat gegeven aan een bepaald persoon op de rekeningen. Met zijn leeftijd ook wel een belangrijke om uit te klaren, want geld en erfenis-dingen, zorgen wel vaker voor familietwisten.
Ik begrijp wel dat ze hem tegen zichzelf willen beschermen, maar dan nog is het zijn geld, zijn keuzes en beslissingen. Een depressief man wordt nog niet zo snel van deze rechten beroofd.
Laatst bijgewerkt door bulck op 03-06-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:21

Edit, ik was te laat en zie dat het opgelost is.

Wat ongelofelijk sneu voor je opa.
Hopelijk komt hij hier gauw overheen.

Ik zou wel proberen, deze vrouw te vinden plus uiteraard haar " profiel" en dan bij Lexa melden

Maar ook naar de gegevens van jou opa bij Lexa kijken.
Als hij bvb adres, telefoonnummer enz open heeft staan, dan is het wachten op de volgende "golddigger" , dan hoeft hij niet eens meer actief op de site te zitten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:35

Mijn Pa was ook via lexa aan zijn nieuwe vlam gekomen, deze dame had meerdere profielen op lexa en nog wat site's
Aangeven bij de site dat het om oplichting gaat kan well maar heeft weinig zin omdat ze gewoon onder een andere naam verder gaan.
Samen met Opa opzoek gaan naar een eerlijke dame lijkt mij de oplossing.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:45

Fijn dat je tante zo snel heen is gegaan en hem heeft overtuigd.
Waarschijnlijk stopt ze ermee omdat ze weet dat er niets meer te halen valt. Wel heel verdrietig voor jouw opa.

Het gebeurd veel vaker dan je denkt, sommige mensen worden tonnen afhandig gemaakt voor ze doorhebben dat het foute boel is. Deze oplichters zijn zo gehaaid en gemeen.

Toch triest dat je op zo'n wijze geld wil binnen harken van mensen die eenzaam zijn.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 03-06-21 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:45

bulck schreef:
Tja blijft toch een dubbel verhaal hoor. Ook kinderen mogen niet zomaar geld ontvreemden of verzetten naar eigen rekeningen, dat is eigenlijk diefstal.
Tenzij iemand echt gemandateerd is tot (voorlopig)bewindvoerder, maar dan nog worden gelden niet versluisd enkel wordt er dan een mandaat gegeven aan een bepaald persoon op de rekeningen. Met zijn leeftijd ook wel een belangrijke om uit te klaren, want geld en erfenis-dingen, zorgen wel vaker voor familietwisten.
Ik begrijp wel dat ze hem tegen zichzelf willen beschermen, maar dan nog is het zijn geld, zijn keuzes en beslissingen. Een depressief man wordt nog niet zo snel van deze rechten beroofd.

Ik vind er eigenlijk niks dubbel aan. Als opa een lekker jong ding aan de haak slaat en z'n geld opmaakt terwijl ze de bloemetjes buiten zetten zou ik het iets anders vinden maar ik vind het echt je morele plicht je vader te beschermen tegen oplichting.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:47

Smerig tuig zijn het die oplichters die zulke mensen er uit pikken.
Kunnen jullie haar niet aan geven voor poging tot oplichten o.i.d?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:48

Wat sneu maar wat fijn dat het nu ‘opgelost’ is. Vooral de oudere mensen trappen er met open ogen in en willen het vaak ook niet zien en toegeven dat ze opgelicht worden. Bij Dr Phill zie je dat inderdaad nog weleens voorbij komen.
Maar goed dat jullie hem in bescherming nemen, anders was hij dit geld gewoon kwijt geweest uiteraard. En inderdaad het Lexa profiel nakijken en gegevens verwijderen, en kijken of je die vrouw kunt melden ergens.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:50

bulck schreef:
Een depressief man wordt nog niet zo snel van deze rechten beroofd.

Ik zou net niet zo zeer in deze situatie depressief noemen maar naïef.
Deze man heeft geen idee waar hij mee te maken heeft en heeft op zijn oplettende familie na niemand die hem daar tegen kan beschermen. Zijn dochter heeft niet voor niets zicht op zijn rekeningen gekregen.

Ik weet zeker dat hij zijn dochters daar straks zeer dankbaar voor is.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 03-06-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:51

MarcoBorsato schreef:
bulck schreef:

Ik vind er eigenlijk niks dubbel aan. Als opa een lekker jong ding aan de haak slaat en z'n geld opmaakt terwijl ze de bloemetjes buiten zetten zou ik het iets anders vinden maar ik vind het echt je morele plicht je vader te beschermen tegen oplichting.

vind ik ook.
Precies dat, als hij er zelf veel plezier aan heeft, kun je als kinderen misschien je wenkbrauwen eens fronzen, en denken hou ouder hoe gekker, maar meer ook niet.
Maar dit is idd pure oplichting, als de centjes op zijn is de "liefde" ook ineens verdwenen.

Zelf heeft hij om wat voor reden ook moeite dat zelf in te zien dus dan maar diefstal van zijn kinderen volgens de letter van de wet. Beter dan dat oplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:56

bulck schreef:

Wij achten hem op dit moment niet echt in staat om helder na te denken over zo'n bedrag.
Mijn moeder vind het uiteraard ook niet prettig om zijn geld op haar rekening te hebben, maar zolang deze vrouw weet waar hij woont en hij nog hetzelfde mobiele nummer heeft gaat zij hem vast en zeker nog een keer benaderen en wanneer zij zielig gaat doen bij hem denken wij dat hij naar de bank gaat om geld op te nemen. Dus tot deze dame weet dat er niets meer valt te halen houdt mijn moeder het geld op haar rekening, daarna krijgt hij uiteraard zijn geld terug.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:59

MarcoBorsato schreef:
bulck schreef:

Dat één van de kinderen geld op eigen rekeningen zet, is eigenlijk hetzelfde verhaal maar enkel met een bekende dan ;-) (meest voorkomend trouwens)
Dat handelen in goeder trouw wordt dan eigenlijk evenzeer misbruikt en is dan eigenlijk onterecht naar de andere kinderen.

Uiteraard begrijp ik de situatie wel, maar dat is eigenlijk toch echt wel zijn beslissingsrecht. Of dat nu fysiek is of niet-fysiek, dat belangt eigenlijk niemand aan, behalve hem en de andere partij dan.
Tenzij, en dat haalde ik eerder aan, als iemand echt gemandateerd is tot bewindvoerder van zijn geldzaken. Anders is het zijn geld en zijn beslissing, ook als dat erg nare gevolgen kan hebben.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:00

Je zou ook het nummer van deze dame kunnen blokkeren op zijn telefoon, dan komen de oproepen niet meer door en hoeft hij niet (meteen) een ander nummer. Kans is dan wel dat zij met andere nummers gaat bellen.

Dit is inderdaad een flinke scam. Goed dat jullie dit ontdekt hebben en hebben kunnen tegenhouden!

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:08

Tips:

Sociaal:
*Zit er een verzorgingstehuis bij opa in de buurt? Loop daar eens binnen, en vraag of er bv inlooplunches zijn. Veel van dit soort instellingen hebben om de contacten met 'buiten' voor hun bewoners te stimuleren wel opengestelde activiteiten waarbij mensen uit de buurt voor een paar centen een of meerdere dagen per week gezellig mee kunnen eten, of deel kunnen nemen aan activiteiten zoals bv bingo, kaarten, of meer bewegen voor ouderen.
Wellicht ziet hij een wekelijks uitje wel zitten. Misschien fijn als de eerste keer/keren bv je tante mee gaat, maar ik denk dat hij daar snel contacten op zal doen en dat tante dan vriendelijk verzocht gaat worden om lekker thuis te blijven ;)

Zakelijk:
* Neem even contact op met Veilig Thuis om deze casus te bespreken, en te kijken wat je kunt doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Veiligheid:
* Een goed zichtbare (dummy?) camera bij de voordeur zou betreffende dame al wel eens af kunnen schrikken om aan te bellen, nu ze betrapt is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:13

Zonnebloem92 schreef:
bulck schreef:

Wij achten hem op dit moment niet echt in staat om helder na te denken over zo'n bedrag.
Mijn moeder vind het uiteraard ook niet prettig om zijn geld op haar rekening te hebben, maar zolang deze vrouw weet waar hij woont en hij nog hetzelfde mobiele nummer heeft gaat zij hem vast en zeker nog een keer benaderen en wanneer zij zielig gaat doen bij hem denken wij dat hij naar de bank gaat om geld op te nemen. Dus tot deze dame weet dat er niets meer valt te halen houdt mijn moeder het geld op haar rekening, daarna krijgt hij uiteraard zijn geld terug.

Maar jullie hebben eigenlijk niets te achten over hem. Dat is jullie recht niet en is eigenlijk een inbreuk op zijn privacy/rechten.
Dat zou hetzelfde zijn als morgen mijn zus zou zeggen dat ze mijn rekening maar even overneemt en geld doorsluist naar haar rekening, omdat ik mijn geld aan dingen zou kunnen besteden die in haar ogen niet kunnen/mogen.
Zolang ik bekwaam ben(natuurlijk volwassen persoon), kan en mag ik doen wat ik wil en dat telt ook voor jullie opa.
Hoe vervelend dat mogelijks ook zou kunnen zijn. Ik begrijp uiteraard de situatie wel en het goed willen bedoelen. Fiscaal technisch kan dit ook wel gevolgen hebben, want grotere bedragen(ik meen +10KEUR) zullen ook gedeclareerd dienen te worden.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:15

bulck schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Maar jullie hebben eigenlijk niets te achten over hem. Dat is jullie recht niet en is eigenlijk een inbreuk op zijn privacy.
Dat zou hetzelfde zijn als morgen mijn zus zou zeggen dat ze mijn rekening maar even overneemt en geld doorsluist naar haar rekening, omdat ik mijn geld aan dingen zou kunnen besteden die in haar ogen niet kunnen/mogen.
Zolang ik bekwaam ben(natuurlijk volwassen persoon), kan en mag ik doen wat ik wil en dat telt ook voor jullie opa.
Hoe vervelend dat mogelijks ook zou kunnen zijn. Ik begrijp uiteraard de situatie wel en het goed willen bedoelen. Fiscaal technisch kan dit ook wel gevolgen hebben, want grotere bedragen(ik meen +10KEUR) zullen ook gedeclareerd dienen te worden.

Wettelijk gezien heb je helemaal gelijk natuurlijk, maar ik denk dat jij er zelf ook wel mee eens bent dat het in deze situatie het beste is op dit moment. Vanuit liefde en zorgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:19

Ik begrijp wat je zegt Bulck en in principe heb je gelijk.
Maar het gaat niet over dingen uitgeeft die niet kunnen.
Het gaat om oplichting, je wilt die oplichter dus blijven sponsoren?

Dat hij beslist dat hij een nieuwe bank wil, terwijl hij vorig jaar al een nieuwe heeft gekocht maar de kleur hem toch niet aanstaat.
daarvan kun je zeggen, pa zou je dat wel doen, maar als hij zegt ja. Dan ga je daar naar mijn idee geen stampij om maken.

Maar dit gaat om een oplichter, pa heeft er niets aan, ja ellende, dat heeft hij er aan.

en ja misschien is het dan niet netjes wat de kinderen doen, soms is dat dan maar zo.
Als deze dame pleite is kan het geld ook gewoon weer terug.
En het leuke, dat geld is er dan ook nog :j