Seksueel misbruikt/verkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:08

Wat ben jij een sterk mens! Ik hoop dat jullie - jij, je ouders, je nichtje en haar ouders - steun vinden bij elkaar en ik denk dat je de goede weg hebt gekozen met deze open communicatie.

Hopelijk helpt jouw verhaal anderen met een gelijksoortige geschiedenis. Zeker als kind ben je zo weerloos... Zo triest dat dit soort mensen bestaan -O-

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:15

Nirvana_ schreef:
Wat ben jij een sterk mens! Ik hoop dat jullie - jij, je ouders, je nichtje en haar ouders - steun vinden bij elkaar en ik denk dat je de goede weg hebt gekozen met deze open communicatie.

Hopelijk helpt jouw verhaal anderen met een gelijksoortige geschiedenis. Zeker als kind ben je zo weerloos... Zo triest dat dit soort mensen bestaan -O-

Dit idd... :(:)
Dikke knuffel voor allen die het slachtoffer er van is..
Praat er over. En idd.. ik hb nu een dochtertje. Ik zou ook willen dat ze mij dit direct zou zeggen :(

webster543

Re: Seksueel misbruikt/verkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:23

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:57

Ik wil jullie allemaal vertellen dat ik jullie zo sterk vind en dat ik veel respect heb voor het feit dat je hierover durft te komen praten. Zowel voor de mensen die PB's gestuurd hebben naar TS als naar de mensen die in het topic aangeven hier helaas ervaring mee te hebben. Dat is zo moeilijk om te doen, maar je doet het toch.

Ook ik kan aangeven dat ik er ervaring mee heb. Eenmalig verkracht op mijn 8e of 9e jaar door de vader van een toenmalig schoolvriendinnetje. Op mijn 16e heb ik het mijn moeder verteld die iets soortgelijks als TS heeft meegemaakt. Naast dat ik weinig vertrouwen heb in mensen in general, heb ik moeite met mij openstellen en kan ik heftig reageren als ik me in een hoekje gedreven voel.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:11

:knuffel:

Wat dapper dat je dit hier durft te delen! Ik hoop dat jouw verhaal helpt voor anderen om ook dit soort gebeurtenisen uit durven te spreken tegen ouders/vrienden e.d. en er niet voor altijd mee blijven rond lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:21

Heel veel respect voor jou en super knap dat je dit kan en wil delen!
Ik denk dat meer mensen dat zouden moeten doen om de taboe er een beetje af te halen en ik denk dat het uitspreken helpt bij de verwerking.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:56

webster543 schreef:
En dan kom je dit tegen

*geknipt*

%)

Mag ik je erop wijzen dat het delen van dergelijke artikelen (vooral in een topic waarin gesproken wordt over misbruik en waar slachtoffers zich melden) heel triggerend kan zijn en zelfs voor flashbacks kan zorgen? :)

Normaliter zou ik zeggen: zet er dan een korte beschrijving bij, maar in dit geval heeft het gewoon helemaal geen toegevoegde waarde..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:08

Goed dat je vriend het nu ook weet.
Net als bij je ouders heeft het tijd nodig om ermee om te kunnen gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:33

Sterkte! Idd goed dat je het hebt durven uitbrengen. Ik weet niet of het nieuws ook tot in NL doorgedrongen is, maar hier in België heeft zich een 14jarig meisje van het leven beroofd nadat ze verkracht werd door 5 jongeren. Had zij ermee naar buiten durven komen, dan was het misschien zo ver niet gekomen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:26

Ik heb van dichtbij meegemaakt wat zo iets met een mens kan doen. Mijn moeder is een incestslachtoffer. Zij vecht haar hele leven al tegen gevoelens als schuldgevoel, schaamte, haat, verwijten, liefde en onbegrip. Eerlijk gezegd ook van mij. Ik denk dat het voor mij als niet slachtoffer onmogelijk is me in te leven in het zieke web waarin iemand gevangen raakt. Ik begreep niet waarom wij vroeger nog naar de dader gingen, waarom ze niks gezegd heeft toen ze volwassen was een zo andere slachtoffers had kunnen voorkomen, waarom mijn vader ( die heel heftig kan zijn) hem niet op zijn bakkes geslagen heeft. Waarom ze deed alsof er niks gebeurd was.

Toen de dader overleed kreeg ze pas een beetje rust en bekende ze me dat ze zelfs als volwassene nog altijd bang voor hem was. Ze heeft heel veel therapie gehad. Wij hebben er ook een goed gesprek over gehad en ik heb ok aangegeven daar ik het heel erg vind dat ik haar niet gesteund heb zoals ze verdiende en dat ik me realiseer hoe eenzaam ze zich gevoeld heeft. Maar ik ben ook boos. Boos op de mensen die dit hadden kunnen stoppen maar voor hun eigen gemak de andere kant op keken. Ieder jaar is er een herdenking voor mijn oma en ik ben een van de weinige van mijn grote familie die nooit gaat. Mijn nichtjes hebben een eens gevraagd waarom, maar ik kam mijn moeders geheim niet verraden, dus verzin ik altijd maar een smoesje. En eigenlijk is het schrijnend dat er dus zoveel schaamte is, nu nog steeds.

Ts ik vind je een ontzettend dapper mens. Knap dat je de stilte hebt doorbroken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:02

Hoi meis,
als mede incestvrouw word ik eerlijk gezegd heel vrolijk van jouw posting...!
Wat heerlijk dat een deel van het gewicht van jouw schouders is! *\o/* Tuurlijk is het verhaal zelf in 1 woord afschuwelijk - maar schitterend hoe jij er mee omgaat! +:)+
Je probeert het al 14 jaar 'een plek te geven' en nu heb je een serie hartstikke belangrijke stappen genomen. +:)+
'Toen het begon te borrelen', ben je gaan praten.
Ten eerste met je lotgenoot, en jullie hebben elkaar gesteund. Dat zet zoden aan de dijk!!
En jullie beider ouders zijn op de hoogte, en staan aan jullie kant. *\o/* *\%/*

Enne: wees lief voor je overlevingsstrategiën. 'Jezelf aanpraten dat het jouw eigen schuld zou zijn', kan een manier zijn om nog een schijn van controle te hebben - en zo te lezen was deze ellendeling goed in grooming: de hele familie vond m 'o, zo aardig' - dus wellicht heeft hij ook hier op ingespeeld. ('Niemand gelooft jou...')
En dreigementen over wat er mis gaat, zou je je mond open doen, kunnen er ook in hakken!!

En idd: schaamte is een ingewikkelde emotie.
Ten eerste razend pijnlijk ('ik ben als mens niet goed', dus laat ik maar zwijgen).
En door te blijven zwijgen, blijf je als het ware aan zijn kant staan, door je familie op de hoogte te stellen ga je zogezegd tegenover hem staan, 'bescherm' je hem niet meer.
Dat is ook een revolutie! +:)+

En een deel van de schaamte is van een andere orde: er zijn wezenlijke dingen van jou, je sexualiteit, je intimiteit, je veiligheid lelijk aangetast door de rotzak, schaamte is dan een soort variant op 'ik wil met mijn hoofd onder de dekens' (en wel sakkerloot en #%^*&£₩(^#%&¥*%$&£ dat helpt geen sikkepit, in tegendeel).

Ik kwam in dit topic wat typische opmerkingen over trauma tegen. Trauma (letterlijk: wond) is een reactie van je autonomie zenuwstelsel (= buiten je wil om, keuze is niet aan de orde). (Praten helpt, als het gaat om erkenning, herkenning, verhalen en emoties delen, en informatie uitwisselen. Voor de reacties van je zenuwstelsel buiten je wil om hebben we dingen zoals emdr.)
Of iemand ptss heeft, is aan een psycholoog te bepalen, in een aantal goede, vertrouwde gesprekken. En ptss ontstaat doorgaans door een combinatie van een of meerdere ingrijpende ervaringen plus het gebrek aan sociale steun. (Beiden zijn aan de orde. Nu ja, na 14 jaar is er eindelijk steun, dat wel!!)

En nu op naar 'hoe ik mij voel over mijn verleden is heel goed te veranderen'! *\o/*

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:43

Wederom iedereen bedankt voor de steun. :knuffel:

Mijn ouders zijn dit ook echt flink aan het verwerken op het moment. Mijn moeder is vooral boos, boos dat hij nu niet meer leeft en dat ze hem niet te grazen kan nemen. Mijn vader is vooral verdrietig dat hij mij niet eerder heeft kunnen steunen. Schijnbaar komen nu wel puzzelstukjes op z'n plek van mijn jeugd. Ik ben wel een lastige tiener geweest, maar ik heb dat niet 1,2,3 daaraan gelinkt, maar terugkijkend, was ik wel echt aan het struggelen met mezelf.

@Janneke2
Jouw berichtje heeft me echt tranen in mijn ogen gegeven. Wat een mega fijn berichtje. Ik heb er geen woorden voor :knuffel:

@Sjong
Wauw, bizar. Jouw arme moeder... jeetje. :knuffel:

Wat betreft het meisje in Belgie, intens verdrietig. Ik heb het (voor mijn gevoel) niet zo heftig meegemaakt. Wel dik in de knoop geweest met mezelf, maar jeetje, dat ze voelde dat haar leven niets meer waard was.... pff heftig.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:13

Ik denk dat er behoorlijk wat vrouwen zijn die iets soortgelijks (verkrachting) hebben meegemaakt. Ik weet ook bijna zeker dat de meerderheid er nooit met iemand over zal praten.
Ik vind het ontzettend dapper dat je het je ouders/nichtje hebt verteld. Maar geef je ouders de tijd om het te verwerken. Jij hebt het zo te lezen al ‘een plekje’ kunnen geven, bent al jaren bezig met verwerken. Voor je ouders komt nu rauw op hun dak vallen.

Niemand, maar dan ook niemand verdient zo iets. Ik begrijp heel goed dat je het nooit verteld hebt, het nooit hebt durven zeggen.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je andere inspireert om ook hun hart te luchten. Je staat er nooit alleen voor!