Familiebed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:20

Er zijn ook hele hoge bedhekjes te koop die voor een peuter ook prima werken.
Wij hebben er zelf nog 2 op zolder liggen van zeker een halve meter hoog en dan tussen de 150 en 200 cm breed, moet ik nodig een keer te koop zetten maar komt er steeds maar niet van, werkte buitengewoon handig! :)

Of bijvoorbeeld de Hemnes van Ikea tegen je eigen bed aanzetten:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-bed ... -90349326/

Dat is eigenlijk net een full-size co-sleeper dan :))

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:26

Blussem schreef:
Waarom heb je zo breed bed nodig?
We hebben bed 1,6m en gezien erg veel van elkaar houden gebruiken wij maar de helft van het bed. Zoontje past er prima bij.
Echter doen we dat alleen bij ziekte of soms ochtends een uurtje. Want ja je wilt ook nog wel eens dingen kunnen doen die niet geschikt zijn voor jonge kinderen := of hoe doen jullie dat?

Ook wij houden heel erg van elkaar. Enja, soms zou ik idd lekker tegen mn man aan willen kruipen als de kleine man al bovenop me ligt. Maarja, je kan niet alles hebben :') goede anticonceptie :+
Ik hoef ook niet perse een breder bed dan wat we nu hebben van 1,80m want op zich past het prima. Maar omdat we toch gaan investeren in een ander bed ( de matrassen houden we, beste aankoop ooit <3 ) moeten we nu beslissen wat we willen, wat handig is voor nu en de nabije toekomst.

CandyArmando schreef:
Ik bedenk me dan aaahhh, zo erg is het niet...maar blijkt toch wel anders _O-

Waarom? Het kan geen kwaad en ik ben er echt van overtuigd, ( wat Suzanne ook zegt) dat ze vanzelf een keer in hun eigen bed gaan slapen. En het is aan jou of je dat zolang wilt.

Wij doen ook geen moeite om hem te laten slapen in zn eigen bedje dus misschien als ik er echt energie in zou steken hij prima “op zichzelf” kan slapen.
Tis gewoon een gewoonte geworden, ooit begonnen omdat hij hele nachten wakker was met het leren omrollen en mij dus wakker hield met zn opstandige gedoe :P
Toen hebben we hem tussen in genomen zodat we allebei wakker lagen :') maar hij sliep gek genoeg een stuk rustiger dus hebben we het zo gelaten...

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:29

pmarena schreef:
Er zijn ook hele hoge bedhekjes te koop die voor een peuter ook prima werken.
Wij hebben er zelf nog 2 op zolder liggen van zeker een halve meter hoog en dan tussen de 150 en 200 cm breed, moet ik nodig een keer te koop zetten maar komt er steeds maar niet van, werkte buitengewoon handig! :)

Of bijvoorbeeld de Hemnes van Ikea tegen je eigen bed aanzetten:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-bed ... -90349326/

Dat is eigenlijk net een full-size co-sleeper dan :))

Denk dat hij uit die Hemnes gaat klimmen, hij slaapt trouwens wel ineen slaapzak.
Ben niet zo kapot van die rand. Zo’n soort rand hebben we dus ook op ons huidige bed en hij is af en toe zo onstuimig dat hij nét zn hoofd niet stoot.

Maarre, die rekjes...heb je wat meer info? O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:38

Wij hebben gewoon een kussen tussen kinderhoofdkussen en bedrand gedaan, zodat meneer zijn knarretje niet stoot (in ons geval een door oma gebreide slaapzak met een opgerolde deken er in, maar je kan natuurlijk vanalles gebruiken) O:)

Bedhekjes zijn deze dingen, die in het geel, leuk ding wel met aan de binnenkant nog een lange zak voor speelgoed / knuffels / luiers ofzo. Heb me daar destijds rot naar gezocht:
Afbeelding

Op de foto in de eerste set-up, toen we van ellende maar gewoon met die kleine in zijn slaapkamertje in een bedje gingen liggen omdat het in slaap vallen zo vreselijk lang duurde en we dan tenminste zelf nog wat slaap konden pakken tijdens het bij hem blijven :O Hier kwam hij niet uit en dan sloot ik mezelf met hem op net zolang tot hij in slaap viel.... dat heeft het slapen trouwens wel een stuk beter gemaakt want ik viel dan tenminste zelf in slaap terwijl meneer nog aan het ploinken was :o

Hij was dan niet alleen en zag dat ik echt ging slapen en heeft zich er bij neer leren leggen dat hij er pas weer uit mocht na een dut.

Zeg maar de XXL-versie van een ledikantje er van gemaakt :=

Tip voor bedhekje is wel dat je op moet letten dat het scharnier niet onderaan zit. Dit was een paar jaar geleden bij de meeste hekjes zo.... dat moest dus ook mee in de zoektocht. Deze heeft het scharnier wat hoger zitten waardoor het hekje ook daadwerkelijk open kan als je gewoon een bed hebt met een houten rand die de matras op zijn plek houdt ;)

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:04

Ja , groot gelijk hoor :D , ik bedoel er niks verkeerd mee hoor. Idd Waarom niet. Pfff , ... <3 is zalig.. lekker knus... ik geniet er ook wel van als dochter naast me ligt <3 ..en alles voor de nachtrust idd.xxxx

Bed tegen de muur en zo hekjes voor bed heb ik..

Cilianne

Re: Familiebed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:26

Hier drie keer het levende bewijs dat kinders echt wel vanzelf uit dat ouderlijke bed/familiebed/slaapkamer geraken :D . En dat dat kind afhankelijk is (de oudste was 7, de jongste 4 en ze waren er telkens zelf klaar voor).

De tijd met 5 in 1 enorm familiebed samen gaf toch een heel veilig gevoel, zowel naar ons als naar de dochters.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:32

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:53

DiantaM schreef:
Ik ben echt heel blij met het stevige bedhekje dat bijna de hele lengte van het bed bedekt. Neemt veel minder ruimte in beslag dan een ledikant er naast

Bekijk Safety 1st Bedhekje - 148 cm - Grijs op: https://www.bol.com/nl/p/safety-1st-bed ... _iphoneapp

Ja idd zo 1 idd...super handig!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:36

Hier heeft dochter ook tot 3.5 bij ons geslapen, en het is dat het toen echt niet meer ging qua ruimte die ze innam, anders had ze er nog bij mogen liggen. Heerlijk, dat slapende lijfje tussen ons in.

We hadden een heel gevecht verwacht toen ze naar haar eigen bed moest, maar ze mocht van ons kiezen hoe haar kamer eruit kwam te zien (knalroze met een halfhoogslaper) en toen was het zo gefixt. Momenteel heeft ze een periode met nachtmerries, en soms kruipt ze in de nacht nog tussen ons in. Ze was ook even bang, maar een beloningssysteem met stickers werkt perfect, zolang ze in haar eigen bed in slaap is gevallen mag ze een sticker plakken.

Als je de ruimte hebt om een groter bed neer te zetten waardoor je je kind nog even bij je kan houden, doen! Die tijd krijg je nooit meer terug.

Wij legden trouwens zachte dingen op de grond rondom het bed. Maar ze is er bij ons nog nooit uitgevallen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:13

Wij hadden een bed van 1.80m breed en aan iedere kant een Hemnes ledikant als cosleeper staan. Werkte prima en zo konden er toch drie of vier kinderen bij ons liggen. En uiteindelijk slapen drie van de vier inmiddels heerlijk in hun eigen bed. Nummer vier komt nog vaak bij ons liggen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 22:24

Ik vind de hoeveelheid reacties echt fantastisch! <3
Had nooit verwacht dat er zoveel mensen met hun kinderen zouden slapen, ook op een wat latere leeftijd.
Ik verbaas me wel over het formaat van sommige slaapkamers :wow:
Bij ons is dus 1.80m + 60cm echt wel de max. Een gewoon 1 persoonsbed van 90cm breed gaat al niet passen bv.
Ik denk dat we voorlopig voor een ander bed van 1.80m gaan en mocht het te krap worden kunnen we altijd nog knutselen. Voor nu is het breed genoeg.
Inderdaad in de hoek, dan zijn al 2kanten afgeschermd, en dan idd van die hekjes aan het voeteneind en de andere kant.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:35

Ik leerde de kinderen ook zodra ze konden kruipen hoe ze veilig uit bed moesten. Hoe klein ze ook waren ze wisten echt heel snel dat ze altijd eerst met de voetjes uit bed moesten. Geen van de vier kinderen is ooit uit bed gevallen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 22:39

Dat doet onze kleine man ook, hoe klein het “afstapje” ook, hij draait eerst zn kontje er naartoe en gaat eerst met zn beentjes eraf. Super slim om te zien ook.
Tis meer mijn angst als hij gaat rollen in zn slaap bv. Hij ligt tussenin dus als wij in bed liggen kan hij er moeilijk uitvallen. Maar net zoals nu ligt hij alleen, en hij ligt wel ingebouwd maar toch op het moment dat hij even wakker wordt sprint ik naar boven omdat ik bang ben dat hij gaat klauteren....

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:43

Wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het als probleem ervaart :D!
Hier niet bewust, maar een dochter die enorm slecht kan slapen en we er al snel achter kwamen dat bij ons in bed het de nachtrust van iedereen ten goede kwam.
En stiekem vind ik het hartstikke gezellig!

Ik vraag mij alleen af:
Onze dochter gaat om 7 uur naar bed en gaat eerst in haar eigen bed slapen, tussen 10 en 1 wordt ze vaak wakker en komt ze bij ons liggen.
Liggen jullie kinderen al vanaf het begin van de slaap in jullie bed? En dat vinden ze prima en dan gaan ze gewoon slapen?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:43

Galja schreef:
Ik vind de hoeveelheid reacties echt fantastisch! <3
Had nooit verwacht dat er zoveel mensen met hun kinderen zouden slapen, ook op een wat latere leeftijd.
Ik verbaas me wel over het formaat van sommige slaapkamers :wow:
Bij ons is dus 1.80m + 60cm echt wel de max. Een gewoon 1 persoonsbed van 90cm breed gaat al niet passen bv.
Ik denk dat we voorlopig voor een ander bed van 1.80m gaan en mocht het te krap worden kunnen we altijd nog knutselen. Voor nu is het breed genoeg.
Inderdaad in de hoek, dan zijn al 2kanten afgeschermd, en dan idd van die hekjes aan het voeteneind en de andere kant.

Dat vind ik ook het leukste van dit topic. Om te zien dat steeds meer mensen dit doen.
Volgens mij is het heel goed voor kinderen om zich veilig te kunnen voelen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:47

Mjetterd schreef:
Wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het als probleem ervaart :D!
Hier niet bewust, maar een dochter die enorm slecht kan slapen en we er al snel achter kwamen dat bij ons in bed het de nachtrust van iedereen ten goede kwam.
En stiekem vind ik het hartstikke gezellig!

Ik vraag mij alleen af:
Onze dochter gaat om 7 uur naar bed en gaat eerst in haar eigen bed slapen, tussen 10 en 1 wordt ze vaak wakker en komt ze bij ons liggen.
Liggen jullie kinderen al vanaf het begin van de slaap in jullie bed? En dat vinden ze prima en dan gaan ze gewoon slapen?

Wij hadden het eerst ook zoals jij, toen een tijdje dat hij in ons bed in slaap viel en we hem naar zijn eigen bedje brachten als wij gingen slapen ( tot zijn 11e zelfs ) en inmiddels wil hij gewoon in zijn eigen bed ( 13 ) , en komt hij als hij ziek is of bang op een matrasje bij ons in de kamer heel af en toe.

Onze ervaring is dat hij juist beter sliep als hij gelijk in ons bed mocht.

Dochter is ouder (25) en dat was een andere situatie, ik heb alleen met haar gewoond tot haar 8ste en die sliep altijd bij me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:50

Ik vind het ook heel goed om samen te slapen. Merk ook dat de oudste het echt nodig heeft. De jongste is wat meer op z’n eigen bed gesteld, als die erbij komt gaat ie lopen keten ipv slapen :=
Bij ons beginnen ze in hun eigen bed en de oudste komt snachts bij ons gekropen. Soms merk ik dat dan pas de volgende ochtend. En soms wordt ie wakker en moeten we hem halen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:17

Wat een fijn topic, zoveel die met hun kindje slapen! In mijn omgeving lijken we vaak de enige te zijn, kregen er ook zo vaak stomme opmerkingen over dat we het tegenwoordig maar voor onszelf houden :\

Hier gewoon een groot bed 2x2 met poolnoodles aan de randen, dat is nog steeds voldoende blijkbaar. Zo'n hekje zou ik liever hebben, maar ben bang voor de gevaren daarvan. Weet iemand daar veilige opties voor?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:09

Klopt, het lijkt vaak alsof je de enige bent die dit idee in je hoofd haalt want in mijn omgeving hoor ik het nooit en wordt er ook niet echt enthousiast op gereageerd.

Mjetterd: ze begon altijd in haar eigen bedje (op mijn kamer) en midden in de nacht werd ze wakker en kwam ze bij mij. Toen ze ouder werd hebben we het bedje weggehaald en is ze meteen bij mij in het grote bed gaan slapen. Ging ook prima. Dan kroop ik er een paar uur later bij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:13

Het is heel Nederlands om iedereen in z'n eigen bed te leggen. In andere culturen slapen mensen vaker met het hele gezin samen :) en eigenlijk is het veel natuurlijker om samen te slapen. Het geeft een gevoel van veiligheid en geborgenheid aan je kinderen. Al moet het wel veilig gebeuren want je vergeeft het jezelf never nooit dat er eentje stikt.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:43

Ik zou het heerlijk vinden om met zijn drieën te slapen maar ik doe A. zelf geen oog dicht omdat ik bang ben om op mijn dochter te gaan liggen. B. mijn vriend heeft niet zo goed door waar ons meisje ligt. C. Wij hebben een soort hyperactieve ninja turtle die met slaapzak nog bijna uit haar ledikant klimt en in haar slaap het hele bed door gaat.

Ik denk dat het goed is dat er hier wel een eigen bed is :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:38

als je 60 cm hebt, kijkt dan even naar een peuterbed in die maat, maak hem hoger en zet hem naast je bed.
EN met opmaken: gewoonzorgen voor aparte matrassen, veel makkelijker opmaken.

Nadeel van het peuterbed ernaast: die is korter dan 2m. Daardoor heeft het wel de voorkeur om het kind erin te laten slapen, anders lig je zelf opgevouwen :') (en ja, ik spreek uit ervaring :') samen met een peuter in een peuterbed liggen = niet heel lekker)

Hier is een familie bed geen oplossing. Mijn kinderen gaan als ze bij ons in bed liggen alleen maar spelen, klimmen en dollen. Dat is bij beide ook de reden geweest om van Co-sleeper naar Ledikant in eigen kamer te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:08

DiantaM schreef:
Ik ben echt heel blij met het stevige bedhekje dat bijna de hele lengte van het bed bedekt. Neemt veel minder ruimte in beslag dan een ledikant er naast

Bekijk Safety 1st Bedhekje - 148 cm - Grijs op: https://www.bol.com/nl/p/safety-1st-bed ... _iphoneapp

Die is fijn hoog inderdaad +:)+

Als je goed kijkt op mijn foto zie je dat we die (maar dan een kortere maat) als deurtje gebruikt hebben :)

Alleen moet je dan dus wel een bed hebben zonder rand om de matras....want het scharnierpunt zit helemaal onderaan.
Daarom was dit voor ons geen optie voor de lange zijde want een matras hoort wat ons betreft gewoon in een bak om op zijn plaats te blijven :P

Die kleine van ons moest als baby en peutertje juist in zijn eigen bedje want anders sliep hij helemaal niet meer, elke prikkel was teveel. Dan klauterde hij de hele tijd door het bed....en maar draaien van het niet kunnen vatten van de slaap, en maar piepen, huilen en zuchten.... :(:)

Maar dit soort dingen ontwikkeld en de ene keer is dit de oplossing, de andere keer dat. Bij hem een normaal bed neerzetten en daar samen in slapen heeft een poos lang goed gewerkt. Dan heeft de andere ouder ook het grote bed zonder gedoe en kan daar goed slapen :j

Ik ging dan vaak samen met die kleine naar bed en rond middernacht een plasje doen en dan zelf in het grote bed in de andere slaapkamer, zodat die kleine toch een poosje alleen sliep. En dan ging pappa bij die kleine liggen als hij daarna in de loop van de nacht wakker werd.

Alleen het probleem was dat pappa dan de rest van de nacht in dat bedje bleef liggen en er niet meer uit ging... maar dan ook geen kwaliteit van slaap had want die kreeg er spierpijn van....ook al hadden we het bed inmiddels opgewaardeerd naar een inbouwbed van 120 cm breed :=

Maar dan wel als een martelaar steeds in dat bedje blijven liggen weet je wel in plaats van er gewoon werk van maken om terug naar het grote bed te gaan :roll:

Dus gezegd dat hij die kleine dan maar mee moest nemen naar het grote bed in plaats van bij hem er bij kruipen, zodat hij zelf wat lekkerder zou kunnen liggen.

Nouja en op een gegeven moment is het zo gegroeid dat die kleine dan meteen maar in het grote bed ging slapen. Dan konden we makkelijker gezellig met zijn allen een boekje lezen en even kroelen voor het slapengaan. En hadden we dat geroep / onrust van wanneer gaat hij roepen niet meer 's nachts.

Hele tijd tussenin geslapen en dat ging prima op zich, maar ondanks bed van 1m80 breed lagen pappa en mamma dan wel veel op het randje.... met een kind half bovenop ons soms....of in model zeester het hele bed inpikkend.....niet echt comfortabel en het zag er niet naar uit dat hij al binnenkort naar zijn eigen bedje zou vertrekken :o Leek me trouwens ook niet goed voor hem om zo in die naad van de matrassen te slapen :(:)

Dus poosje geleden heb ik besloten om het Hemnes bed dat we nog op zolder hadden staan (in babytijd gebruikt) tegen ons bed aan te zetten. Ladenkasten aan de andere kant van de slaapkamer gezet. Hemnes bedje tegen de muur, matras van 80x200 er in. En ons bed met matrassen van 90x210 er direct tegenaan. Nu ligt meneer dus in zijn eigen bedje aan de zijkant, en ik lig er meestal naast :)

Bij het naar bed gaan leest pappa een verhaaltje voor. En dan blijft pappa of mamma (of allebei) met hem in bed om te gaan slapen. Ik ga meestal echt slapen maar pappa komt meestal na een kwartiertje ofzo naar beneden :)

Het in slaap vallen 's avonds gaat gelukkig al jaren prima, terwijl het in de babytijd echt een vreselijk drama was.

Ik moet zeggen dat nu met naast ons slapen op zijn eigen matras, we weer een flinke stap vooruit gegaan zijn want we slapen allemaal véél beter *\o/* Dat hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen....

Dus TS als je plek hebt voor 60 cm meer matras naast je bed, dan is mijn tip toch om te kiezen voor een matras van 60cm breed x de lengte van de matrassen die jullie al hebben. Zodat die kleine niet tussenin hoeft te slapen (in de matrasnaad....) maar naast jullie kan, dan ben je samen maar wordt je niet allebei door een kind het bed uit geduwd ;) En heeft ieder toch zijn eigen plek :)

Bij ons is het ook zo dat de matras van die kleine net ene paar cm lager ligt en dat hebben we maar zo gelaten want dan is het nog iets duidelijker afgebakend welk matras nu eigenlijk van wie is. We kunnen nog steeds prima samen liggen in welke volgorde dan ook, maar de basis afspraak is wel duidelijk en die kleine slaapt echt perfect zo. Nouja relatief gezien dan, hij wordt de meeste nachten nog wel een keer of 2 wakker maar dat stelt niks voor :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:41

Ons bed is 2.30 x 2.20, dus echt ruimte zat.
Toen wij nog met zijn 3en sliepen was dit wel heel fijn om dammetjes te bouwen ect.
Nu slaap ik alleen nog met m'n zoontje, vaak ligt die tegen me aangeplakt.
Maar soms vind ik het ook wel even fijn als die op zijn eigen ligt.
Voorderest hebben wij nooit hekjes ect gebruikt.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:33

Wij hebben een bed van 140 met daaraan vast een ikea ledikantje omgebouwd als cosleeper aan mijn kant. Daar ligt onze dreumes. In het midden ligt onze kleuter. Ik moet zeggen dat wij onze dreumes in een apart ledikantje hebben liggen als wij nog niet in bed liggen ivm valgevaar, hij wordt snachts wakker en dan halen we hem op.

Dit is een mooie site over veilig samen slapen https://samenslapen.nl/. Stukje veiligheid (maar ook de visie, geheel mee eens). En ja, ik kan uit ervaring zeggen dat ze vanzelf wel een keer zonder pushen weggaan, onze kleuter kiest steeds vaker voor haar eigen kamer ;-)