Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:22

Winged schreef:
Ibbel schreef:
Ik snap TS wel. Ze heeft 6 maanden 'vooruit betaald'/'de eigenaar gesponsord' met het idee: ik blijf bij deze school/heb er een band mee/op één of andere manier halen we de schade wel in.

Nu gaat de school opeens verhuizen, is die band die je hebt dus verbroken en de kans om 'in te halen' dus gewoon weg. Het is niet zó gek (en sowieso was het sjieker geweest van de eigenaar van de school om op z'n minst een keuze te geven/op te schorten/halveren of whatever) dat je niet te gaan zeiken over contributie of opzeggen omdat je ook wel snapt dat het poedersuiker is voor de eigenaar.

Maar met het wegvallen van de mogelijkheid dat je kunt blijven lessen snap ik best dat je nu baalt van de 'liefdadigheid' die je vertoont hebt - en die kennelijk niet erg gewaardeerd wordt.

Dit inderdaad. Ik ben ook mijn clubs blijven betalen omdat ik na deze periode graag wil blijven sporten bij mijn huidige clubs.

Ik sluit me aan in dit rijtje. De enige reden waarom ik mijn sportclub nog betaal, is omdat ik straks gewoon terug hoop te starten. En dan nog moet ik zeggen dat het nu ook wel knaagt, dat ik eigenlijk een jaar "voor niets" betaald heb, maar goed, is nu zo. Het moment dat ik straks niet meer bij die club zou kunnen sporten door een verhuis zou ik ook een teruggave vragen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:22

Beetje dubbel. Ik snap je ergens wel, maar je had ook eerder zelf op kunnen zeggen en dat heb je niet gedaan.

Ik zou het erbij laten, al is het maar omdat er zoveel bedrijven in zwaar weer zitten dat ik het ze zou “gunnen” als ik er zelf niet onder zou lijden en het kon missen. En dat kon je blijkbaar.
Ja nee nu niet meer moeilijk over gaan doen. Maar dat ben ik :)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:23

Ik begrijp je heel goed TS. Vind het al pittig dat jouw yoga studio zonder overleg contributie af is blijven schrijven, en wat mij betreft is het logisch dat je compensatie vraagt nu je daar niks voor terug kunt krijgen.

De yogaschool waar ik les geef heeft alle abonnementen stop gezet tijdens de lockdown, sommigen leden hebben vrijwillig doorbetaald. Zwaar voor het bedrijf, maar wel zo netjes. Ik vind het niet erg in de yoga filosofie passen dat jouw school zegt, jouw probleem, dikke doei. Zou er dus zeker achteraan gaan.

JoT

Re: Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:29

Ik begrijp je best hoor, het is een hoop geld waar je nu eigenlijk niks voor terug krijgt. Je geld ga je vrees ik niet terugkrijgen, maar ik zou er nog een laatste mailtje aan wagen, waarin je aangeeft dat je de gang van zaken niet netjes vindt. De school had beter moeten communiceren.

Zelf had je misschien wel wat kritischer mogen zijn naar je yogaschool toe. Die van mij geeft alle lessen online en dat gaat prima. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar de enige in zijn. Als mijn yogaschool geen online lessen had gegeven, dan weet ik eerlijk gezegd ook niet of ik erbij was gebleven, zeker als het om een langere tijd ging.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:39

djodjodjo schreef:
Ik begrijp je heel goed TS. Vind het al pittig dat jouw yoga studio zonder overleg contributie af is blijven schrijven, en wat mij betreft is het logisch dat je compensatie vraagt nu je daar niks voor terug kunt krijgen.

De yogaschool waar ik les geef heeft alle abonnementen stop gezet tijdens de lockdown, sommigen leden hebben vrijwillig doorbetaald. Zwaar voor het bedrijf, maar wel zo netjes. Ik vind het niet erg in de yoga filosofie passen dat jouw school zegt, jouw probleem, dikke doei. Zou er dus zeker achteraan gaan.

Wat heeft dit nou weer met de yogafilosofie te maken?

Contributie door laten lopen is eigen keuze. Die had je zelf stop kunnen zetten.
Verder, hoe ver weg is te ver? Andere regio, minimaal 30 autominuten verder dan voorheen: akkoord, te ver, dan was het wel zo netjes geweest als men dat ruim van tevoren had aangekondigd. In een ander deel van of vlakbij je eigen woonplaats, dat zou m.i. geen probleem moeten zijn. Het lijkt me niet heel onredelijk om dan als ondernemer te veronderstellen dat de meeste klanten wel zullen blijven, zeker als het een fijne yogastudio is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:42

Probleem bij verhuizen van een bedrijf is dat het voor sommige klanten in het nadeel werkt (verder weg) en voor anderen in het voordeel (dichterbij). Het had ook positiever kunnen uitpakken, maar helaas.

Dat TS de hele tijd heeft doorbetaald vind ik eigen verantwoording.

Verlies nemen,ook al is het zuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:47

Ts, wanneer was bekend dat ze ging verhuizen? Ik vind dat je een legitieme vraag stelt , krent of niet er zijn uitspraken over geweest.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:52

bigone schreef:
Ts, wanneer was bekend dat ze ging verhuizen? Ik vind dat je een legitieme vraag stelt , krent of niet er zijn uitspraken over geweest.

Inderdaad, ik vind de mensen die “krent” roepen wel erg ver gaan. Blijkbaar hebben zij genoeg geld, wat super fijn voor ze is, maar TS heeft dat geld nodig. Ik zou inderdaad ook graag compensatie zien. Wie is er eerder, de kip of het ei. Misschien heeft de yogaschool geld nodig, maar voor TS is het toch ook geld?
Je geeft toch ook geen geld aan de supermarkt oid zonder boodschappen mee te nemen?
Ik zou gewoon juridisch loket bellen TS. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:00

Nee ik vind ts geen krent.
Als ze en krent was geweest had ze wel direct bij het ingaan van de lockdown dr abo stop gezet.

Ta heeft gewoon netjes door betaald zodat ze zodra het weer open ging kon starten. En nu ze open mogen komt de sportschool, we gaan verhuizen.
Sorry maar vind dat van de sportschool ook niet echt netjes. Wel in de moeilijke periode geld willen ontvangen. En vervolgens als iemand het aangeeft hier niet blij mee te wezen dat ze verder weg gaan (voor ts te ver weg) het dan :wave:

Aan de andere kant. De sportschool verhuist wellicht nood gedwongen naar een veel goedkopere locatie als gevolg van de sluiting door corona. Juist omdat er vele andere hun abo hadden stop gezet.

Nu hoorde ik al van verschillende dat de compensatie die bv kappers etc kregen ook geen bedrag was waar ze van konden rondkomen (soms was de huur van het pand al hoger). En het personeel moest tijdelijk ww aanvragen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:12

Autumnn schreef:
bigone schreef:

Inderdaad, ik vind de mensen die “krent” roepen wel erg ver gaan. Blijkbaar hebben zij genoeg geld, wat super fijn voor ze is, maar TS heeft dat geld nodig. Ik zou inderdaad ook graag compensatie zien. Wie is er eerder, de kip of het ei. Misschien heeft de yogaschool geld nodig, maar voor TS is het toch ook geld?
Je geeft toch ook geen geld aan de supermarkt oid zonder boodschappen mee te nemen?
Ik zou gewoon juridisch loket bellen TS. :)

Als ze het nodig had, dan had ze haar lidmaatschap moeten cancellen.

Dit is zuur maar een kwestie van je verlies nemen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:14

Pantykous schreef:
Als ze het nodig had, dan had ze haar lidmaatschap moeten cancellen.

Dit is zuur maar een kwestie van je verlies nemen.

TS ging ervanuit dat de yoga op dezelfde locatie zou blijven. Dus dan blijf je wel lid. Als ze vorig jaar zomer had geweten dat de locatie zou veranderen was het toen waarschijnlijk al opgezegd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:16

Waarom? Ze had ook haar lidmaatschap op kunnen zeggen en weer lid kunnen worden na corona. Of ze was van een andere school lid geworden en dan was ze daar ook haar geld kwijt geweest.

Snap wel dat het zuur voelt maar nu je geld terug vragen vind ik wat onnozel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:19

Heeft niets met onnozel te maken, ze is lid, tevreden en verwacht weer te gaan na opheffing lockdown. Nu verhuist de yogaschool naar een plek waar ze te ver voor moet reizen. Dan zou ik hetzelfde reageren, helemaal los van de betaalde contributie. Dan mag zo’n sportschool best een kleine vergoeding daar tegenover stellen ipv een trouwe klant te antwoorden met dikke bult eigen schuld. Ze zijn niet failliet maar verhuizen buiten bereik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:20

Loyaliteit naar je sportclub toe wordt op die manier inderdaad wel heel flink afgestraft, dat klopt. Zal TS geen tweede keer doen. Of dat zo positief is voor sportclubs is dan weer andere vraag, maar dat creëren ze op deze manier zelf wel dan. Kortetermijndenken is dat.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:30

Heel dom misschien, maar het word automatisch afgeschreven? Dan zou ik aangeven bij de Yogaschool dat je de manier van communiceren niet netjes vind en en je wel gewoon recht hebt op je geld terug. Dat je graag gezamenlijk tot een oplossing wilt komen, maar als dat niet lukt, je het geld gewoon laat storneren.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:31

Ik snap je helemaal TS, vind het ook een beetje apart dat mensen hier roepen dat je het maar niet had moeten betalen.

Ik heb tijdens de lockdown 2 (!) gym lidmaatschappen door betaald omdat ik inderdaad zodra het weer kon weer wou gaan starten. Als ik dat nu allemaal bij elkaar ga optellen is dat ook een hele smak geld, maar een gym (de duurdere) is een ‘losse’ gym die niet aangesloten is ergens bij of andere vestigingen heeft. Zonder die steun hadden ze het dus makkelijk niét kunnen halen. Ik zou ook niet heel erg amused zijn als ze deze week hadden gezegd ‘Hey bedankt maareh, doei!’. Is het echt recent pas bekend geworden dat ze gaan verhuizen? Zo ja; dan zou ik even met ze in gesprek gaan hierover. Want ik vind dit persoonlijk ook niet netjes. Uiteraard heeft TS zelf het geld betaald, maar wel met het idee dat dat met een reden was. Niet om de huur van het gebouw maar voor te schieten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:32

Ik vind je ook geen krent hoor. Heb je rechtsbijstand? Als je het echt af wil dwingen geld terug te krijgen kan je daarmee dreigen. Wettelijk gezien hoef je de periode dat de sportschool dicht is geweest niet te betalen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 15:39

Heel even kort reagerend op de verhuizing. Zal vanavond uitgebreider reageren maar zit op het werk nu. :)

Ze hebben eerder aangekondigd te gaan verhuizen (maand of twee geleden denk ik), met een locatie binnen dezelfde gemeente als waar ze al gevestigd zaten. Nu hebben ze begin deze maand kenbaar gemaakt dat die locatie eigenlijk altijd al te duur was en ze weer verder moesten zoeken, ditmaal dus naar een locatie in een andere gemeente. Leuk voor hun, maar dit betekent dat ik dus een halfuur heen en een halfuur terug onderweg ben.

Mijn schoonzus heeft les bij dezelfde school en hetzelfde probleem. Heeft gemaild en haar boden ze gratis lessen aan in juni, wat dan wel weer komisch is aangezien groepslessen nog steeds niet zijn toegestaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:39

bigone schreef:
Heeft niets met onnozel te maken, ze is lid, tevreden en verwacht weer te gaan na opheffing lockdown. Nu verhuist de yogaschool naar een plek waar ze te ver voor moet reizen. Dan zou ik hetzelfde reageren, helemaal los van de betaalde contributie. Dan mag zo’n sportschool best een kleine vergoeding daar tegenover stellen ipv een trouwe klant te antwoorden met dikke bult eigen schuld. Ze zijn niet failliet maar verhuizen buiten bereik.

Ze kan toch nog steeds naar een sportschool? Of het nou deze was of een andere, dat geld was ze dan sowieso kwijt.

Ik snap het probleem niet en vind het dus wel onnozel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:16

Pantykous schreef:
bigone schreef:

Ze kan toch nog steeds naar een sportschool? Of het nou deze was of een andere, dat geld was ze dan sowieso kwijt.

Ik snap het probleem niet en vind het dus wel onnozel.

Als je bij een (bijvoorbeeld) Basic-Fit traint kan dat bij een andere vestiging misschien, een zelfstandige sportonderneming bied dat vaak niet aan. Enneh, alles was dicht, dus ‘naar een andere gym’ was niet echt een optie :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:22

Wat is de reden van de verhuizing?
Mijn sportschool heeft sinds kort geen eigen locatie meer. Het werd te duur voor hen. Daarom zijn de lessen nu buiten of online. Geen kwade opzet, maar super pech door de situatie. Ik betaal hetzelfde tarieven.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:44

Zo. Als evenement organisator wil ik bij deze zeggen dat ik zó ontzettend klaar ben met de mentaliteit die TS hier ook tentoon spreidt. TS ik veroordeel je in dit bericht op een stuk van jouw gedrag (het sturen van een mail waarin je geld terug eist). Ik veroordeel je niet als persoon. Maar ik ken de andere kant. De kant van de ondernemer die soms beslissingen moet nemen die niet leuk zijn. De kant waarin je wordt bedolven onder gezeik op een moment dat het zwaar genoeg is.

De ‘ik wil/heb recht op/eis/schakel de Consumentenbond in/de wereld draait om mij en mijn achterlijk grote ego’ mentaliteit mag wat mij betreft keihard de kop worden ingedrukt.

Waarom denk jij niet aan de reden waarom jouw yoga school gaat verkassen? Zou het vanuit financieel oogpunt kunnen zijn? Het is inderdaad te belachelijk dat ze niet met jou in overleg zijn gegaan voordat ze überhaupt aan verhuizen dachten omdat jij al die maanden voor niks hebt betaald.

Sorry hoor TS, maar denk je eens in hoe moeilijk deze ondernemers het misschien wel niet hebben vanwege deze crisis. Gelukkig stel je jezelf wel de vraag of jij het verkeerd ziet misschien.

Mijn antwoord is ja.

Maar dat komt omdat ik inmiddels heel veel mailtjes met een dergelijke strekking heb gehad toen wij ons event moesten afgelasten vanwege gevaarlijk weer. Je wilt niet weten wat dat aan ellende opleverde (en levert, ruim 1,5 jaar na dato!) door die mensen die 22,50 (ja serieus) terug gingen eisen omdat ze niet mochten rijden.
Dat wij leveranciers gewoon moesten (en wilden) betalen én dat ze akkoord waren met een reglement waarin dit alles stond beschreven, dat deed er niet meer toe.

Goed, eigen frustratieknop uit. Ik wil je 1 ding meegeven:
Denk goed na. Pick your battles. Mijn gevoel zegt dat dit er niet 1 is. Realiseer je dat jij niet de enige bent die geld terug eist. Realiseer je dat ‘mensen zoals jij met deze acties’ het plezier om iets te organiseren voor anderen (of dat een yoga les is of een event) compleet wegnemen, waardoor jij met lege handen achterblijft.

Ik snap je teleurstelling. Want ja, €200,- is behoorlijk veel geld. Maar soms zijn er omstandigheden waarin je domme pech hebt. Een andere keer heb je een onverwachte mazzel.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:49

Olympia96 schreef:
Zo. Als evenement organisator wil ik bij deze zeggen dat ik zó ontzettend klaar ben met de mentaliteit die TS hier ook tentoon spreidt. TS ik veroordeel je in dit bericht op een stuk van jouw gedrag (het sturen van een mail waarin je geld terug eist). Ik veroordeel je niet als persoon. Maar ik ken de andere kant. De kant van de ondernemer die soms beslissingen moet nemen die niet leuk zijn. De kant waarin je wordt bedolven onder gezeik op een moment dat het zwaar genoeg is.

De ‘ik wil/heb recht op/eis/schakel de Consumentenbond in/de wereld draait om mij en mijn achterlijk grote ego’ mentaliteit mag wat mij betreft keihard de kop worden ingedrukt.

Waarom denk jij niet aan de reden waarom jouw yoga school gaat verkassen? Zou het vanuit financieel oogpunt kunnen zijn? Het is inderdaad te belachelijk dat ze niet met jou in overleg zijn gegaan voordat ze überhaupt aan verhuizen dachten omdat jij al die maanden voor niks hebt betaald.

Sorry hoor TS, maar denk je eens in hoe moeilijk deze ondernemers het misschien wel niet hebben vanwege deze crisis. Gelukkig stel je jezelf wel de vraag of jij het verkeerd ziet misschien.

Mijn antwoord is ja.

Maar dat komt omdat ik inmiddels heel veel mailtjes met een dergelijke strekking heb gehad toen wij ons event moesten afgelasten vanwege gevaarlijk weer. Je wilt niet weten wat dat aan ellende opleverde (en levert, ruim 1,5 jaar na dato!) door die mensen die 22,50 (ja serieus) terug gingen eisen omdat ze niet mochten rijden.
Dat wij leveranciers gewoon moesten (en wilden) betalen én dat ze akkoord waren met een reglement waarin dit alles stond beschreven, dat deed er niet meer toe.

Goed, eigen frustratieknop uit. Ik wil je 1 ding meegeven:
Denk goed na. Pick your battles. Mijn gevoel zegt dat dit er niet 1 is. Realiseer je dat jij niet de enige bent die geld terug eist. Realiseer je dat ‘mensen zoals jij met deze acties’ het plezier om iets te organiseren voor anderen (of dat een yoga les is of een event) compleet wegnemen, waardoor jij met lege handen achterblijft.

Ik snap je teleurstelling. Want ja, €200,- is behoorlijk veel geld. Maar soms zijn er omstandigheden waarin je domme pech hebt. Een andere keer heb je een onverwachte mazzel.

Maar dat geld dan misschien ook wel voor de personen die het geld terug willen hebben? Zijn misschien ook wel hun baan kwijt door de crisis, dan is elke maand een sport abonnement waar je niks mee kan echt wel veel geld om te moeten missen!

Overigens heb ik daar geen last van. Alle kaartjes voor evenementen waar we heen zouden gaan, hebben we gewoon zo gelaten. We kunnen op een vervangende datum alsnog gebruik maken ervan. Zo niet, jammer, dat geld zijn we al kwijt. Maar terwijl je elke maand al de eindjes bij elkaar moet knopen en elke maand betaald voor iets wat je niet kan gebruiken..... Ik kan me dat heel goed indenken dat je dan zegt, ik betaal niet meer!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:52

En de consument moet maar slikken om de bedrijven in de benen te houden? In jullie geval had je een verzekering af kunnen sluiten, dat deden wij bij de rijvereniging ook.
Ik zeg daarmee niet dat Ts gelijk heeft, wel dat op basis van die verhuizing de yogaschool een middenweg had kunnen zoeken. Het is niet zo dat de consument de bedrijven tijdens lockdowns in de benen moet houden strikt gezien, daar zijn overheidsmaatregelen voor opgetuigd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:55

Een gedeeltelijke compensatie zou ook al fijn zijn. De financiële verantwoordelijkheid volledig bij de klant leggen (en dus ook diens rekening maken) is niet netjes.