3 verschillende merken van dezelfde medicatie binnen 1 maand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:40

ellepel schreef:
als jij het goed doet op een bepaald merk dan moet je daar bij blijven,
ik weet niet precies hoe het zit met amitryptiline,maar ik zou echt eisen dat je een en hetzelfde merk houd.
dan halen ze het maar bij een andere apotheek weg.
hebben ze voor mij ook wel gedaan .
en zorg dat je dus ruim op tijd nieuwe haalt zodat er dan nog tijd is om hetzelfde merk te krijgen.
even goed voor jezelf opkomen hoor!

Zou je TS niet eerst aanraden om te kijken of zij het hier wel goed doet? Dit medicijn is slecht leverbaar, wordt ook gegeven aan mensen met ALS, depressie en mensen die stervende zijn. Daarnaast heeft lang niet iedereen last van andere hulpstoffen.

Hou er rekening mee dat als je dingen gaat eisen, je andere mensen kan dwarszitten en als je helemaal geen last hebt van andere hulpstoffen is dat niet noodzakelijk en ben je best egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:46

ellepel schreef:
ik heb schildklier medicatie en ik ben er niet blij mee als ze met een ander merk zouden komen :(
want daar heeft het namelijk wel veel invloed. en dat is ook uitgebreid in het nieuws geweest.

ik weet niet precies hoe het zit met amitryptiline,maar ik zou echt eisen dat je een en hetzelfde merk houd.
en zorg dat je dus ruim op tijd nieuwe haalt zodat er dan nog tijd is om hetzelfde merk te krijgen.

Kijk eens op deze lijst.
https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2 ... gd-aan-vws

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:49

Shae schreef:
ellepel schreef:

Zou je TS niet eerst aanraden om te kijken of zij het hier wel goed doet? Dit medicijn is slecht leverbaar, wordt ook gegeven aan mensen met ALS, depressie en mensen die stervende zijn. Daarnaast heeft lang niet iedereen last van andere hulpstoffen.

Hou er rekening mee dat als je dingen gaat eisen, je andere mensen kan dwarszitten en als je helemaal geen last hebt van andere hulpstoffen is dat niet noodzakelijk en ben je best egoïstisch.

Mooi gesproken Shae _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:51

ellepel schreef:
ik heb schildklier medicatie en ik ben er niet blij mee als ze met een ander merk zouden komen :(
want daar heeft het namelijk wel veel invloed. en dat is ook uitgebreid in het nieuws geweest.

Schildkliermedicatie staat daar ook om bekend, dus logisch dat je daar scherper op bent. Overigens maakt het voor mij dan weer niet uit welk merk ik slik, en of het euthyrox of levothyroxine is, dus ik ga echt niet staan eisen bij een apotheek dat ik dat ene merk krijg — ik zie wel wat er uit de lade komt rollen. Als TS het goed doet op al deze merken ander soort medicarie, is eisen gaan stellen imo gewoon verspilde energie voor iedereen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:59

Amitriptyline is op het moment heeeel slecht leverbaar.. mondjesmaat komt er soms wat binnen, maar niet steeds hetzelfde merk. Je apotheek geeft je waarschijnlijk gewoon het enige dat ze nu überhaupt kunnen krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:20

Morganlefay schreef:
ellepel schreef:

Kijk eens op deze lijst.

wat staat daar dan wat ik moet weten?

LBLGypsyCobs

Re: 3 verschillende merken van dezelfde medicatie binnen 1 maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:27

Ik heb het met de Concerta gehad.

De laatste keer dat ze van merk wisselden, was blijkbaar de stof die de afgifte reguleert anders en kwam er meer werkzame stof vrij dan anders.

Gevolg was dat ik me gejaagd en duizelig voelde en als het uitgewerkt was, voelde ik me leeg en depressief.

Ik heb het 2 weken gegeven, maar ik kon er niet aan wennen en het verbeterde ook niet.

Toen vast laten leggen bij de apotheek dat ik die niet meer wil.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:29

ellepel schreef:
Morganlefay schreef:
ellepel schreef:

Kijk eens op deze lijst.

wat staat daar dan wat ik moet weten?

Dat zowel de amitryptiline als jouw medicatie hier niet op vermeld zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:32

Deze lijst is er om te voorkomen dat mensen in de problemen komen door het preferentie beleid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-21 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:33

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:35

Ik heb het gehad met etoricoxib, die ik slikte tegen rugpijn. Ik merkte echt dat het een veel minder werkte dan het ander. Dus toen heb ik wel op medische indicatie een bepaald merk gekregen. Maar dat ging regelmatig alsnog fout, zo zonde want je mag het ook niet meer terugbrengen voor hergebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:36

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:39

ja maar maakt niet uit, ik zei ook al, ik weet niet hoe met met amitryptiline zit.
als zij verder geen last heeft van wisselende merken dan is er niks aan de hand denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:54

Klopt weet dat het halve (dames)land terecht in de stress schoot toen men de microgynon alleen nog maar op stofnaam leverde en niet op merknaam.
Boze apothekers aan de lijn want wij zouden partijdig zijn naar de verzekerden toe.
Hoofdpijn kregen ze ervan nou... wij ook >;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:03

Morganlefay schreef:
Klopt weet dat het halve (dames)land terecht in de stress schoot toen men de microgynon alleen nog maar op stofnaam leverde en niet op merknaam.
Boze apothekers aan de lijn want wij zouden partijdig zijn naar de verzekerden toe.

Was voor mij de 1e keer dat het van microgynon naar andere ging heel lastig. Het vervangende merk kreeg ik last van, maar was heel gedoe omdat iedereen in paniek was. Wel goedgekomen hoor, gewoon ander merk en die waren er genoeg, maar kostte even moeite omdat iedereen terug naar oude wilde haha. Maar ik heb al zoveel merken daarvan gehad en nu de 2e waar ik blijkbaar niet tegen kan. Ik durf het alleen niet te melden na laatste gedoe :')

Het vreemde vind ik dat ik een ander medicijn heb met dus dezelfde werkzame stof in nieuw merk, maar het werkt ineens niet meer. Oude merk nooit problemen mee gehad, nieuwe merk doet echt niks. Dat zou niet moeten kunnen, maar is heel duidelijk te zien. De oude hoefde ik alleen te gebruiken als het opspeelde en dan 2 keer per week een tijdje en dan kon ik weer even zonder. Nieuwe merk mee begonnen, helemaal geen verbetering terwijl ik het volledig opgemaakt heb en dat is vaker als vorige. :=

Ik moet dus weer naar de huisarts om te overleggen, maar na het gedoe met mijn pleisters wat 5 maanden duurde durf ik niet meer _O-

Als je gewoon tegen de medicatie kan hoef je niks te doen. Dan is er geen nadeel, alleen voordeel voor verzekering en dus indirect voor ons omdat die merken goedkoper zijn. Pas als je echt last krijgt kan je contact opnemen met arts die het voorschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:16

MyWishMax schreef:
Morganlefay schreef:

Was voor mij de 1e keer dat het van microgynon naar andere ging heel lastig. Het vervangende merk kreeg ik last van, maar was heel gedoe omdat iedereen in paniek was. Wel goedgekomen hoor, gewoon ander merk en die waren er genoeg, maar kostte even moeite omdat iedereen terug naar oude wilde haha. Maar ik heb al zoveel merken daarvan gehad en nu de 2e waar ik blijkbaar niet tegen kan. Ik durf het alleen niet te melden na laatste gedoe :')

Het vreemde vind ik dat ik een ander medicijn heb met dus dezelfde werkzame stof in nieuw merk, maar het werkt ineens niet meer. Oude merk nooit problemen mee gehad, nieuwe merk doet echt niks. Dat zou niet moeten kunnen, maar is heel duidelijk te zien. De oude hoefde ik alleen te gebruiken als het opspeelde en dan 2 keer per week een tijdje en dan kon ik weer even zonder. Nieuwe merk mee begonnen, helemaal geen verbetering terwijl ik het volledig opgemaakt heb en dat is vaker als vorige. :=

Ik moet dus weer naar de huisarts om te overleggen, maar na het gedoe met mijn pleisters wat 5 maanden duurde durf ik niet meer _O-

Als je gewoon tegen de medicatie kan hoef je niks te doen. Dan is er geen nadeel, alleen voordeel voor verzekering en dus indirect voor ons omdat die merken goedkoper zijn. Pas als je echt last krijgt kan je contact opnemen met arts die het voorschrijft.

Ik was blijkbaar een van de weinige die geen moeite had met verschil stofnaam merknaam wat betreft hormonen. Over mijn antihistamine en eczeem middelen ga ik het maar niet hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:23

Ik bij alle andere veranderingen met anticonceptie ook niet hoor. Maar nu dus 2 keer wel. Tenminste 1 keer weet ik zeker, want klachten verdwenen met nieuwe merk. Nu weet ik het niet zeker, maar klachten zijn wel rond de tijd begonnen dat ik ander merk kreeg. Alle andere tig merken heb ik nooit iets aan gemerkt, behalve dat de ene makkelijker te slikken was als de ander. Maar eerlijk gezegd vind ik dit wel de minst erge omdat er zoveel opties zijn en die klachten nooit ernstig zijn en werking wel gewoon hetzelfde is.

Bij andere medicatie is het ander verhaal idd :j Nu had ik gelukkig arts en verzekering achter me staan en was het gevecht juist met apotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:57

Heb in de jaren '80 voor onze plaatselijke gifmenger gouden en zilveren vijzeltjes gemaakt als relatiegeschenk. Die tijden zijn voorbij maar het gaf wel aan wat een macht een apotheker had.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:30

ellepel schreef:

Bij schildklier medicatie is dit inderdaad zo, ik weet ook dat het bij verschillende antidepressiva ook zo is.
Je moet gewoon even in de gaten houden of je bij het middel net zoveel baat hebt als bij het andere middel. Of misschien werkt het andere middel wel beter.
Ik was toevallig voor de problemen met de schildklier medicatie net overgestapt omdat mijn internist dacht dat het misschien wel eens verschil kon maken en ik doe het op het andere middel dus wel veel beter.
In principe kan het dus geen kwaad, er zit dezelfde werkzame stof in, maar het kan zijn dat je bij een bepaald merk meer baat hebt, vanwege de combinatie met de bepaalde hulpstoffen. Maar dat is een kwestie van proberen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:39

Ik ben apothekersassistente en ik heb het even voor je opgezocht of mijn vermoeden correct was.
Dit geneesmiddel heeft tekorten, dit betekend dat het op dit moment slecht leverbaar is.
https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/2170.html
De "meeste" apotheken doen hun best om als dit is toegestaan van de zorgverzekeraar hetzelfde middel te blijven leveren. Maar bij tekorten hebben we vaak geen keus.

In nederland is er vaak sprake van een preferentiebeleid, moeilijk woord maar de zorgverzekeraar zegt ik wil dat je merk X levert voor laten we zeggen €0,90 per doosje (inkoopkosten). Als de apotheek dan merk Y levert (kost €0,80) dan zou je zeggen dat de zorgverzekeraar dan blij is, maar nee want dan houdt de apotheek zich niet aan de afspraak en wordt gekort op zijn contract voor het jaar erop. De zorgverzekeraar werkt vaak met een puntensysteem waarbij je niet snel beloond wordt voor het leveren van de juiste merken (je kan je contract houden maar niet veel extra's) maar bij te weinig punten wordt de vergoeding significant naar beneden geschroefd.

Ik wil absoluut niet goed praten dat je drie merken hebt gekregen zonder bericht vanuit de apotheek, want dit is wel zo netjes, maar ik wou graag even wat achtergrond info geven over hoe dit in de apothekerswereld zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:08

pandour4evuh schreef:
Ik ben apothekersassistente en ik heb het even voor je opgezocht of mijn vermoeden correct was.
Dit geneesmiddel heeft tekorten, dit betekend dat het op dit moment slecht leverbaar is.
https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/2170.html
De "meeste" apotheken doen hun best om als dit is toegestaan van de zorgverzekeraar hetzelfde middel te blijven leveren. Maar bij tekorten hebben we vaak geen keus.

In nederland is er vaak sprake van een preferentiebeleid, moeilijk woord maar de zorgverzekeraar zegt ik wil dat je merk X levert voor laten we zeggen €0,90 per doosje (inkoopkosten). Als de apotheek dan merk Y levert (kost €0,80) dan zou je zeggen dat de zorgverzekeraar dan blij is, maar nee want dan houdt de apotheek zich niet aan de afspraak en wordt gekort op zijn contract voor het jaar erop. De zorgverzekeraar werkt vaak met een puntensysteem waarbij je niet snel beloond wordt voor het leveren van de juiste merken (je kan je contract houden maar niet veel extra's) maar bij te weinig punten wordt de vergoeding significant naar beneden geschroefd.

Ik wil absoluut niet goed praten dat je drie merken hebt gekregen zonder bericht vanuit de apotheek, want dit is wel zo netjes, maar ik wou graag even wat achtergrond info geven over hoe dit in de apothekerswereld zit.

Klopt is al een tijdje zo.
Voor mij een reden geweest om mijn werk bij een Zorgverzekeraar op te zeggen(2011) en de cultuurkant opnieuw te omarmen.
Sinds 2006 is het alleen maar bergafwaarts gegaan met de Zorg in dit land. De macht van de Grote 4 is stuitend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:01

Linnie050 schreef:
De huisarts bellen dat ze erin zetten dat je het ene merk wilt hebben.
(Ik heb andere medicatie)

Hier gaat het soms nog fout maar in het systeem staat het.

Ze kunnen zeggen het maakt niet uit maar het maakt soms wel uit wat voor merk je hebt.
Ik moet het merk wat ik wil wel zelf betalen maar dat maakt mij niet uit.

Waarom :? TS weet nog niet eens of ze er last van heeft.
De meeste mensen merken amper verschil tussen de verschillende medicijnen. De meeste mensen nemen ook paracetamol, ibuprofen of andere medicatie van allerlei verschillende merken door elkaar. Daar is helemaal niks mis mee.

Asociaal als je zonder reden gaat eisen dat je per se een speciaal merk wilt.

Dat je het zelf betaalt maakt het niet ineens beter leverbaar ofzo.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 15:26

Zo leer je weer iets van hoe dit dus werkt :+

Doosje 1 en 2 heb ik al eerder gehad, weet ik van dat het goed gaat, maar zo kreeg ik wel vaak het hele recept van 1 merk zegmaar van doosje 1, en de keer erop het hele recept van doosje 2. Het oranje doosje heb ik niet eerder gehad dus geen idee hoe ik daarop ga reageren, maar nu heb ik de laatste strip van het 2e doosje, 2 strips van het 1e doosje en een hele lading van het 3e doosje. Uiteindelijk komt dit uit op het feit dat ik binnen 1 maand tijd, 3 verschillende varianten moet gaan slikken, want ik slik 2 tabletjes per dag, dus dan gaat 1 strip ongeveer een week mee. Snappen jullie m nog? :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:45

Ja dat snap ik. Maar dat geeft in principe voor de meeste mensen geen enkel probleem.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:31

Ik moest een tijdje twee doseringen van een medicijn combineren, omdat de einddosering niet werd gemaakt (in dit geval 150 mg en 75 mg). Toen kreeg ik zelfs weleens 150 van merk A en 75 van merk B. Toen heb ik wel gevraagd of ze beide doseringen van hetzelfde merk willen geven, maar welk merk maakt me dan niet uit.