poes schreef:Ik kan goed begrijpen dat je helemaal op bent Ts.
Ik ken 3 vrienden die door dezelfde hel gegaan zijn. Eentje is nog steeds niet de oude.
Ik snap goed dat je wakker wordt als je niet thuis slaapt. Ook jouw slaap ritme is inmiddels kapot en je hebt wrs enorm veel stress. Heel begrijpelijk! Maar is het geen idee om dat buitenshuis slapen toch juist beiden wekelijks te doen? Dat het mss wat went en dat je minimaal een beetje kunt bijtanken?
Verder ga ik iets veronderstellen en als ik fout ben: zeg dat dan gerust!
Klopt het dat jij het heel goed wil doen? Ik lees dingen over geen oppas willen, niet baby alleen laten opnemen. Dat klinkt voor mij alsof je het graag zelf erg goed wil doen en de controle wil houden. Nogmaals: als ik ernaast zit, mijn excuses. Maar als het wel zo is wil ik alleen maar dit zeggen: je doet het al super.
Ik wens je veel sterkte!
Oh ja, mijn perfectionisme maakt het er niet gemakkelijker op, daar werk ik al jaren aan.
verootjoo schreef:HerkenbaarDe oudste is 4 en begint nu met meestal door te slapen, de jongste is 2 en is vaak wakker ‘s nachts.
Bij de oudste ook van alles af gezocht wat er aan de hand zou kunnen zijn, niks gevonden, zoals in eigenlijk de meeste gevallen van huilbaby’s of niet slapende kinderen. Bedenk wel dat doorslapen bij jonge kinderen eigenlijk helemaal niet zo normaal is, maar dat het normaal is dat ze regelmatig wakker worden. Het zou fijn zijn als ze dan snel weer inslapen, maar daar moeten we als ouders bij helpen, kinderen moeten leren in slaap te vallen, en doen dit het liefste in de geborgenheid van de ouders.
Ook onze oudste heeft net zoals die van jou in het begin lang in het zkh gelegen (pre- en dysmatuur) Ik ben er echt van overtuigd dat dit zodanig stressvol is voor een kind dat ze daar last van hebben. De mijne is na 4 jaar bv nog steeds panisch voor witte jassen.
Wat mij/ ons eigenlijk nog het beste heeft geholpen is ons erbij neer te leggen dat we niet slapen, te accepteren dat dit is wat het is, te accepteren dat we ons weet-ik-het-hoe-lang poedersuiker voelen en iig het kind zoveel mogelijk geborgenheid geven, want dat is ws wat ze nodig hebben. Ze sliepen hier dus altijd bij ons in bed, dan pakten we de meeste minuten slaap en hoef je er iig niet uit om het kind te halen.
Tussendoor overdag mediteerde ik wat, zodat ik echt rustig werd en bleef, had psycholoog om mijn eigen bevallingstrauma te verwerken en met dat wij als ouders minder gestresst werden leek het kind ook wel rustiger te worden. Slapen deed ie nog niet, maar krijsen iig ook niet meer. We konden hem dan vaak wel weer troosten met een hand op z’n ruggetje, soms merkte je ook dat hij bewoog en ons zocht, en als hij ons dan raakte, ging hij weer slapen.
Uiteindelijk wordt het beter, maar die eerste jaren zijn heftig en niet voor niks de tropenjaren.
Ik ben mij bewust dat jonge kinderen niet hoeven door te slapen. Maar er is een groot verschil tussen: ik wil snachts een knuffel, verse luier, drinken,... en minstens 30 minuten ontroostbaar huilen. Soms zelf 4u aan 1 stuk ontroostbaar huilen.
Waarom kan ze na haar middagdutje gewoon mama roepen, en krijg ik snachts alleen maar gigantische huilbuien?
Ik heb alle paden binnen de familiekring en vrienden bekeken, als ik ze een nachtje wil wegbrengen zal dat naar een professional zijn, en die zijn duur en moeilijk te vinden. Maar dat blijft als noodoplossing in mijn achterhoofd zitten.
Ik pak wel vaker een middagdutje mee, kruip vaak om 19u al in bed, doe alle moeite om toch nog wat slaap te krijgen. Maar daardoor heb ik het gevoel dat ik niet meer leef, ofwel is het baby, ofwel is het slaap inhalen ofwel werken.