Wat schrijven ik geboorte kaartje...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:48

Beauty26 schreef:
Heel gemengd merk ik.. Moeilijk want t kindje is er toch echt geweest, foto's van gemaakt (fotograaf etc geweest)

Maar niemand ontkent dit toch?! :?

troi

Re: Wat schrijven ik geboorte kaartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:52

Ik zou de broer zeker noemen maar veel subtieler en ook positiever. Dus als broer van bijvoorbeeld, niet omringd door verdriet.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 18:02

Oke, is idd wel een goed idee! Ik zal eens kijken of ik iets kan maken met de naam van grote broer erin! Thx

@goof: klopt maar als ik de broer niet zou noemen... Is t voor mijn gevoel beetje dubbel, ene kant idd je wilt dat dit n mooie gebeurtenis is, en blijft maar tevens niet vergeten dat er een kindje voor hun dochtertje is geweest.. (sorry kan mezelf momenteel ff niet heel goed verwoorden)

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:05

Ik ben zelf een kind verloren. Het gedichtje wat jij gevonden hebt, heb ik zelf op de geboortekaart van mijn 2e zoon gezet. Het lezen van dit gedicht (onverwacht) komt ook heel hard binnen. Dat blijft een gevoelige plek.

De geboorte van je tweede kind (want dat is het) brengt ontzettend veel mooie, maar ook verdrietige gevoelens met zich mee. Ik was bij de geboorte van mijn tweede zoon heel blij dat hij er was, maar ik was ook intens verdrietig.
Zeker als deze mensen er zo open en vrij over spreken en jou hierin betrekken, zou ik er wel iets over op het kaartje zetten. Negeer hun eerstgeborene niet, dat doet zo veel meer pijn. Dat kindje heeft hun voor het eerst ouders gemaakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:07

Beauty26 schreef:
Oke, is idd wel een goed idee! Ik zal eens kijken of ik iets kan maken met de naam van grote broer erin! Thx

@goof: klopt maar als ik de broer niet zou noemen... Is t voor mijn gevoel beetje dubbel, ene kant idd je wilt dat dit n mooie gebeurtenis is, en blijft maar tevens niet vergeten dat er een kindje voor hun dochtertje is geweest.. (sorry kan mezelf momenteel ff niet heel goed verwoorden)

Maar niemand zegt dat je het niet moet benoemen maar je hebt er een heel gedicht aan geweid en dat is mijn inziens too much, het gaat nu om dít kindje en niet om het vorige

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:22

Kan je ook iets tekenen of laten tekenen?

Een sterretje of vlinder wordt ook regelmatig als symbool gebruikt.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 18:25

[quote="Daan13"]Kan je ook iets tekenen of laten tekenen?

Een sterretje of vlinder wordt ook regelmatig als symbool gebruikt.

Dat is ook n hele mooie idd! Thx! Ik ga kijken of ik daar iets mee kanaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:32

Het idee van het gedichtje aan de linkerkant van de kaart zetten en het dan aan de rechterkant van de kaart het gewoon op de blijdschap om dit kindje houden, vind ik ook wel goed eigenlijk :)

Inderdaad, benoemen maar niet dit kindje laten overschaduwen, beetje loskoppelen van elkaar (zover mogelijk) en niet te veel in verdriet verpakken maar het liever een beetje mooi houden zou ik zeggen. Dat verdriet voelen ze vast al genoeg :(:)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 13:12

Hoi hoi, iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.

Zojuist geboorte kaartje gehad en hun zoontje word er idd in vernoemd.

Lief zusje, iedere avond voor het slapen gaan stuur k jou een kusje.

En dan bij afzender hun naam en zusje van...

Blijf t lastig vinden maar ga denk ik toch een stukje schrijven en idd wel hun zoontje aanhalen maar niet de overhand...

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:17

Ik zou gewoon dit stukje ;

Vanaf een wolkje viel een traantje.
Zo lief en klein,
Het was van blijdschap en van liefde
Want (naam) had er zo graag bij willen zijn.

Links op de kaart schrijven, en rechts alleen maar blijdschap en felicitatie met de baby.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 13:19

KM_Ris schreef:

Zo lief en klein,

Links op de kaart schrijven, en rechts alleen maar blijdschap en felicitatie met de baby.

Die is ook wel heel mooi!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:25

Toen een kennis een dood geboren kindje kreeg stond er op het geboortekaartje ook dat ze het fijn zouden vinden als je bv toch aan de verjaardag denkt in de komende jaren en dan iets zegt :). Ik vond dat heel prettig en duidelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:36

Ligt er aan hoe beladen het nog is voor de kersverse ouders. Wordt er normaal over gesproken is het wel een mooi iets om er even wat over te schrijven, weet je dat ze het er nog erg moeilijk mee hebben zou ik het laten voor wat het is en niet het verdriet het moois wat nu is geboren laten overschaduwen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:02

Beauty26 schreef:
KM_Ris schreef:

Zo lief en klein,

Ik zou ook hiervoor gaan, zeker omdat ze zelf ook benoemen in hun kaartje

Die is ook wel heel mooi!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:07

KM_Ris schreef:

Zo lief en klein,

Ik zou dit echt de mooiste optie vinden!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:14

KM_Ris schreef:

Zo lief en klein,

Dit was precies mijn idee. Vind het erg mooi. Ik hoor altijd van iedereen dat het niet meer noemen van een overleden dierbare, of het nu een baby of een ouder persoon is, heel erg pijnlijk is

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:15

Ja, even voor de duidelijkheid, TS heeft het zelf geschreven. Ik heb het uit haar post gekopieerd.

Maar ik vond het echt een heel mooi stukje en op deze manier maak je er iets moois van en niet te verdrietig.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:17

Ja dat had ik begrepen. Vond dit eerste stukje heel mooi en ook voldoende.
Om de rest er nog bij te zetten vond ik iets teveel van het goede. Maar dat is persoonlijk

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:32

Ik merk aan mijzelf dat ik het laatste zinnetje heel verdrietig vind (want naam had er zo graag bij willen zijn). Ik zou dat anders doen. Het gedichtje is prachtig maar dat maakt ook dat het veel emotie oproept kan ik mij zo voorstellen. En dat overschaduwt dan het hele kaartje, ook als het op een andere pagina staat. Althans, voor mijn gevoel. Ik zou daarom van de laatste zin iets anders maken of middels symboliek verwijzen naar het eerste kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:42

Sourire schreef:
Ik merk aan mijzelf dat ik het laatste zinnetje heel verdrietig vind (want naam had er zo graag bij willen zijn). Ik zou dat anders doen. Het gedichtje is prachtig maar dat maakt ook dat het veel emotie oproept kan ik mij zo voorstellen. En dat overschaduwt dan het hele kaartje, ook als het op een andere pagina staat. Althans, voor mijn gevoel. Ik zou daarom van de laatste zin iets anders maken of middels symboliek verwijzen naar het eerste kindje.
Een kind verliezen is gewoon een emotionele gebeurtenis en als mensen er met allerlei eufemismen naar verwijzen zonder het overleden kindje bij naam te willen noemen en het alleen maar ontwijken, lijkt me dat alleen maar pijnlijker. Ja, het zal ongetwijfeld emoties oproepen, maar daar ontkom je niet aan, dat weten de ouders ook. Het geforceerd ontwijken van het benoemen van verlies, van het overleden kindje, maakt het verlies en het verdriet niet minder.

Ik vind de suggestie van KM_Ris een heel goede en ik zou misschien alleen het woordje 'zo' in de laatste zin veranderen in 'ook' maar verder vind ik het een heel mooi gedichtje. :j

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:49

Bedankt weer voor alle reacties, ik heb t ook eerlijk tegen mn vriendin gezegd dat ik/wij t moeilijk vonden wat we in t kaartje naar hun moesten zetten..

En haar reactie was: dit hoef je je nooit af te vragen. Want mag altijd genoemd worden! Eventuele tranen zijn van verdriet dat er wezen mag

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:54

Sourire schreef:

Die laatste zin is inderdaad heel heavy vind ik. Ik zou het gedichtje sowieso niet gebruiken. Maar het kindje inderdaad wel noemen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 00:03

Mkango schreef:
Ik vind de suggestie van KM_Ris een heel goede en ik zou misschien alleen het woordje 'zo' in de laatste zin veranderen in 'ook' maar verder vind ik het een heel mooi gedichtje. :j

Ja! Ik vind dit ook minder beladen klinken.

En anders zou het wellicht een idee zijn om de laatste zin te veranderen in een nieuwe zin en deze te laten eindigen op ‘fijn’ om het wat optimistischer te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 01:48

Wij verloren ons eerste zoontje Feb 1996. We hebben hem samen begraven, maar wel een rouwkaartje gestuurd met een klein plaatje. Er was toen wel minder keus nog en we zaten in een roes.

We kregen toen ontzettend veel lieve kaarten en brieven.

April 1997 werd onze zoon geboren. Hij kreeg een vrolijk geboorte kaartje, maar apart op het kaartje hebben we wel iets geschreven over ons eerste zoontje.

We hebben onwijs veel kaarten gehad, maar niemand die de eerste heeft genoemd. Vonden wij ook niet erg, hebben we ons niet aan gestoord of wat dan ook. We zaten echt op een grote roze wolk.
Onze zoon wist het vanaf een leeftijd dat hij het een beetje kon begrijpen en daar hebben we altijd luchtig over gedaan.
Verder praten we er echt weinig over en ik zeg ook inderdaad dat we 1 kind hebben. Voelt soms vreemd, maar je wil het niet uitleggen.

Ik ben zelf helemaal niet van dingen zoals; hij is in de hemel, hij is altijd bij je, kijkt mee etc etc. Voor mij is de dood echt iets afgesloten iets. Toen mijn broer overleed, schreven of zeiden mensen dat wel en kon ik me best aan irriteren. Ook vanwege het vreselijke verdriet en gemis, zat ik daar niet op te wachten, hoe goed ook bedoeld.

Het kaartje is in principe prive en voor hun, maar later gaat hun kind het misschien lezen. Je kent ze, dus weet een beetje hoe ze erin staan en erover praten.
Ik zou het luchtig houden. Nadruk op de geboorte en blijdschap van hun kindje en iets liefs over het overleden kindje.

Wat uit je hart komt is meestal wel goed. Van alle kaarten die we kregen bij mijn broer bijv, was er 1 waar ik me aan heb lopen ergeren om de tekst en die was ook echt niet geheel gepast. Diegene had hem al zelfde dag in de bus gegooid, maar daarop ook geen kaart voor de uitvaart gehad. Ik was te emotioneel en zeker ontploft. Mijn broer was gehandicapt en het was een professional die met hem werkte/hem behandelde.

Wij hebben weleens gezegd dat de eerste bijv meer op mijn man leek, maar je weet wel bij wie je dat doet geloof ik. Mensen kunnen dichtklappen, ik heb zelfs mensen moeten troosten, terwijl het mijn kind was. Maar je begrijpt dat meestal wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 06:36

Ik zag dat het al meerdere keren benoemd is maar dit stukje vind ik echt prachtig en zou ik er zéker inzetten, de rest niet, dat vind ik rommelig overkomen en is tegenover het eerste stukje geen toegevoegde waarde.

"Vanaf een wolkje viel een traantje.
Zo lief en klein,
Want (naam) had er zo graag bij willen zijn."