afvallen lukt niet door spiraal??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:51

Zelf vind ik Weight Watchers fijn om te doen. Vaak is er wel een aanbieding waardoor het iets van 15, - per maand kost. Dat werkt met punten. Bij mij werkt het dat ik dan echt niet over het aantal punten heen wil.

Gezonde dingen kosten minder punten dan ongezonde dingen. ook al ze dezelfde hoeveelheid calorieën hebben. Daardoor leer je gezond te eten ipv steeds te dieeten.
Koekjes, brie, witte bolletjes, chips en snoep zijn 'lege' calorieën. Ze voeden weinig tot niet in verhouding tot de calorieën die ze leveren. Je houdt dan trek en eet uiteindelijk per dag veel te veel.
Het schijnt dat bewegen wel helpt bij afvallen, maar minder eten veel meer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:55

Ohja en nog een toevoeging: probeer je vochtinname op minimaal 2 liter te krijgen per dag. Ik zag dat je geen water lust en dus ranja toevoegt: probeer dat eens natuurlijk te krijgen. Als je bijvoorbeeld 3 frambozen in 750 ml water stopt krijg je ook een smaakje maar is het veel gezonder. Citroensap erbij kan bijvoorbeeld ook, of een mandarijn partje uitknijpen over je water heen..

plutolover

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 15:11

Fruit bij water toevoegen doe ik ind al.

Ik eet niet elke avond chips, ik weet dat ik meer moet eten in gezonde dingen. Ik ga eens verdiepen in diëtiste.

Ik moet ook mijn mindset veranderen

En heel leuk dat m’n lichaam gewend is aan de beweging van nu en ik snap dat ik dan meer moet bewegen, maar uiteindelijk went je lichaam daar ook aan???? En moet ik nog meer en meer bewegen. Of zie ik dit totaal verkeerd.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:18

plutolover schreef:

Ik eet niet elke avond chips, ik weet dat ik meer moet eten in gezonde dingen. Ik ga eens verdiepen in diëtiste.

En heel leuk dat m’n lichaam gewend is aan de beweging van nu en ik snap dat ik dan meer moet bewegen, maar uiteindelijk went je lichaam daar ook aan???? En moet ik nog meer en meer bewegen. Of zie ik dit totaal verkeerd.

Nee joh, je lichaam heeft niet zoiets als wennen aan beweging. Uiteindelijk als je beweegt verbrand je calorieën. Dat blijft altijd het geval.

Succes bij de diëtiste!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:19

plutolover schreef:

De ellende van meer bewegen is dat mensen dan zo doorgaans ook meer gaan eten, best een logisch natuurlijk systeem maar voor afvallen nogal onhandig. Maw zolang jij niet meer gaat eten bij meer bewegen dan hoef je niet steeds meer te bewegen. Als je meer gaat eten dan natuurlijk wel!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:21

Heb samen bij de sportschool een voedingsschema aangemaakt: ben afgekickt van de cola . Zit nu aan de Helder (Lidl of Jumbo) peer/ appel met maar 1kcal per 100ml. T is fris en lekker.
Gisteren metingen gedaan: bloeddruk is perfect, BMI is een stuk gedaald. En dat in 2jaar. Met mirena.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:42

Vervelend. Zou je vriend niet kunnen helpen door regelmatig samen te gaan wandelen of wat te ondernemen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:44

Probeer het tweede boek eens van Project gezond. Daarmee 5kg afgevallen zonder iets te missen of het gevoel van dieeten te hebben gehad. Ik ben nu op het gewicht dat ik wilde dus ik volg het nu nog steeds maar nu een hoger kcal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:46

Het is een kwestie van meer verbranden dan er in gaat. De werkelijke beweging wat ik je hoor noemen in is les geven, grondwerk en paardrijden. Allemaal niet echt 'verbrandend'.

Probeer eens een 1800 kcl aan te houden per dag. En zorg dat je eiwitten hoog zijn en je vet laag.
Ik vind dat je aardig 'vet' eet.

Afvallen is niet leuk, ook volhouden als je er even geen zin meer in hebt, hoort er bij. Zodra het niet leuk is of niet snel resultaat geeft, gooi je de handdoek in de ring. Afvallen is vooral volhouden en bewust zijn wat je eet.

Veel apps die bijhouden wat je verbrand tijdens een activiteit, schalen de calorieen rijkelijk in. Vaak verbrand je veel minder dan ze aangeven. Ik zou daar persoonlijk niet naar kijken. Probeer eens 3 maanden 1800 kcl per dag aan te houden en kijk wat er in voeding zit aan voedingsstoffen. Dieten helpt niet, vaak jojo je net zo snel weer terug,
Je hebt een verandering in mentaliteit en omgaan met voedsel nodig een andere levensstijl en dat duurt even.

Om heel bot te zijn, het lukt je niet, je vind het niet leuk en hebt er geen zin in en de spiraal wordt als excuus opgegooid zodat je eigenlijk niet hoeft af te vallen, want je kunt er immers niets aan doen. Heel begrijpelijk, er zijn velen met je, maar als je werkelijk af wilt vallen, moet je wel van die gedachtengang af.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:48

Mindim schreef:
Het is een kwestie van meer verbranden dan er in gaat. De werkelijke beweging wat ik je hoor noemen in is les geven, grondwerk en paardrijden. Allemaal niet echt 'verbrandend'.

Probeer eens een 1800 kcl aan te houden per dag. En zorg dat je eiwitten hoog zijn en je vet laag.

Afvallen is niet leuk, ook volhouden als je er even geen zin meer in hebt, hoort er bij. Zodra het niet leuk is of niet snel resultaat geeft, gooi je de handdoek in de ring. Afvallen is vooral volhouden en bewust zijn wat je eet.

Veel apps die bijhouden wat je verbrand tijdens een activiteit, schalen de calorieen rijkelijk in. Vaak verbrand je veel minder dan ze aangeven. Ik zou daar persoonlijk niet naar kijken. Probeer eens 3 maanden 1800 kcl per dag aan te houden en kijk wat er in voeding zit aan voedingsstoffen. Dieten helpt niet, vaak jojo je net zo snel weer terug,
Je hebt een verandering in mentaliteit en omgaan met voedsel nodig een andere levensstijl en dat duurt even.

Om heel bot te zijn, het lukt je niet, je vind het niet leuk en hebt er geen zin in en de spiraal wordt als excuus opgegooid zodat je eigenlijk niet hoeft af te vallen, want je kunt er immers niets aan doen. Heel begrijpelijk, er zijn velen met je, maar als je werkelijk af wilt vallen, moet je wel van die gedachtengang af.

Eens. Ik vind 1800 echter wel veel hoor voor haar beweging. Ik woog 66kg,ben 167 en bewoog ook weinig. Daarbij mocht ik 1300kcal om rustig af te vallen. Ik zit nu op 1500kcal en blijf zo op gewicht. Met 1800kcal zou ik langzaam maar zeker gewoon weer aankomen en TS is nog kleiner dan ik ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:52

ingedebruijn schreef:
Mindim schreef:

Eens. Ik vind 1800 echter wel veel hoor voor haar beweging. Ik woog 66kg,ben 167 en bewoog ook weinig. Daarbij mocht ik 1300kcal om rustig af te vallen. Ik zit nu op 1500kcal en blijf zo op gewicht. Met 1800kcal zou ik langzaam maar zeker gewoon weer aankomen en TS is nog kleiner dan ik ben.

Klopt, het beste is 1500 kcl. Maar dat is wel heel pittig gelijk, in vergelijk met wat ze nu aan calorieen eet. Ik houd dat niet vol en probeer 1800 aan te houden. Maar ik loop alleen met de honden al tussen de 8 en 12 km per dag.

Ik ben 1.72 en nu 61.5 kilo en met 1800 blijf ik op gewicht, ik kom van 66, vond ik net iets te zwaar.

Het bijhouden van wat ik eet en wat elk stuk eten bevat aan koolhydraten, eiwitten en vet, vond ik erg interessant. Nooit geweten dat een sinaasappel vet bevat bijvoorbeeld :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-21 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:55

Daarom vind ik het boek heel prettig. Geeft echt houvast en ik heb geen moment honger op de dag. Het is het proberen waard denk ik :) met 1800 en weinig bewegen ben ik bang dat er zo weinig resultaat is dat het volhouden juist moeilijker wordt.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:55

Ik ben met mijn Mirena spiraal 25 kg afgevallen zonder bizar te hoeven diëten. Ben meer gaan sporten en mijn eten gaan bijhouden. Qua eten focus op zo’n 1800/2000 kcal per dag met focus op voldoende eiwitten. Ik ben wel wat langer dan jij, maar meeste mensen met weinig actieve levensstijl vallen goed af met 1600/1800 kcal en meer gaan bewegen (kan ook al dagelijks extra halfuur wandelen zijn). En ik ben consequent meer gaan wandelen en begonnen met krachttraining.

Alles onder 1500 kcal is naar mijn mening een crashdieet en dus niet haalbaar op lange termijn. Liever meer en er langer overdoen, maar het wel halen. Dan op korte termijn een succes boeken en daarna alsnog weer falen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:56

ingedebruijn schreef:
Daarom vind ik het boek heel prettig. Geeft echt houvast en ik heb geen moment honger op de dag. Het is het proberen waard denk ik :) met 1800 en weinig bewegen ben ik bang dat er zo weinig resultaat is dat het volhouden juist moeilijker wordt.

Ik ga eens naar dat boek kijken!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:07

Wat al veel zou schelen is als je de bolletjes vervangt door 2 snee volkoren brood. Een bolletje bevat net zoveel kcal als 2 boterhammen. En jij eet 2 bolletjes.

Wat ik heb geleerd is, afvallen is 1. Maar op gewicht blijven is een blijvend proces. Ik ben 4 jaar terug begonnen, en bijna 20 kg eraf. Inmiddels wel stabiel, maar helaas niet meer het gewicht wat ik na afvallen had. Er is toch weer zo'n 3 kg bij, ondanks dat ik nog steeds hetzelfde eet. Alle kleding past nog prima, dus het zouden ook spieren kunnen zijn ivm meer bewegen. Hoop ik dan toch. Maar dat weet mijn weegschaal niet :+ . Ik vind het wel fijn om nog steeds bij te houden wat er in en eruit gaat, en dat is ook nodig om op gewicht te blijven voor mij. Ik vind 1500 kcal trouwens wel echt heel weinig. Zo weinig heb ik zelfs niet gegeten toen ik aan het afvallen was.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:13

SusanH schreef:
Wat al veel zou schelen is als je de bolletjes vervangt door 2 snee volkoren brood. Een bolletje bevat net zoveel kcal als 2 boterhammen. En jij eet 2 bolletjes.

Wat ik heb geleerd is, afvallen is 1. Maar op gewicht blijven is een blijvend proces. Ik ben 4 jaar terug begonnen, en bijna 20 kg eraf. Inmiddels wel stabiel, maar helaas niet meer het gewicht wat ik na afvallen had. Er is toch weer zo'n 3 kg bij, ondanks dat ik nog steeds hetzelfde eet. Alle kleding past nog prima, dus het zouden ook spieren kunnen zijn ivm meer bewegen. Hoop ik dan toch. Maar dat weet mijn weegschaal niet :+ . Ik vind het wel fijn om nog steeds bij te houden wat er in en eruit gaat, en dat is ook nodig om op gewicht te blijven voor mij. Ik vind 1500 kcal trouwens wel echt heel weinig. Zo weinig heb ik zelfs niet gegeten toen ik aan het afvallen was.

Maar ben jij van dezelfde lengte en activiteit als TS? 1500 is echt niet weinig als je niet groot bent en niet veel beweegt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:31

Ik ben wel een stukje langer. Maar met een beetje normaal ontbijt en lunch zit ik al zo aan de 1100 kcal. En dan heb ik echt niks geks gegeten of gedronken.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:36

ingedebruijn schreef:
SusanH schreef:

Maar ben jij van dezelfde lengte en activiteit als TS? 1500 is echt niet weinig als je niet groot bent en niet veel beweegt.

Om af te vallen zou 1500 nog best kunnen (als je weinig beweegt), maar als volwassen persoon zou ik niet veel minder eten en al helemaal niet onder de 1300 kcal. Een volwassen vrouw verbrandt met normaal/weinig beweging al zo'n 2000 calorieën per dag. Dan is 1300 kcal echt niet gezond.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:41

Zoals al genoemd denk ik ook niet dat dit door je spiraal komt. De pil bevat een heel andere dosering hormonen dan een spiraal ;)
Volgens mij las ik dat je het al doet.. maar siroop (+- 50kcal per glas) vervangen door citroenschijfjes, munt, aardbei of ander fruit, of gewoon koude thee!
Waarom vind je het hardlopen niet leuk? Denk je dat je misschien te snel opbouwt? Is het te zwaar voor je lichaam? Hardlopen is namelijk niet altijd prettig voor je lichaam, zeker als je net begint. Wandelen kan veel effectiever zijn dan hardlopen om af te vallen, zeker als je flink doorstapt. Hardlopen is toch weer zo'n gedoe met omkleden, zweten, douchen, motivatie, moe zijn etc., maar 4x per week 's ochtends of 's avonds een rondje van 3 tot 12 km is een minder grote stap. Hier ook; begin klein en bouw het uit. Heb je iemand in de buurt die ook wil afvallen of meer bewegen? Dan kun je het samen met een wandel maatje doen! :D Ik ken veel voorbeelden van mensen die zijn gestopt met hardlopen, zijn gaan 'power wandelen' en ineens veel makkelijker konden afvallen *\o/*

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:42

Ik gebruik de eetmeter van het Voedingscentrum om mijn gewicht en gezondheid in de gaten te houden. Doe ik alsvolgt:
Week 1: niets veranderen in eetpatroon. alleen bijhouden
Week 2: maximaal 15% buiten schijf van vijf, niks veranderen aan aantal calorieën.
Week 3: gemiddelde calorie-inname met 100 tot 200 verlagen
Week 4: gemiddelde calorie-inname stabiel houden of nog eens naar beneden stellen. Let op dat je minimaal 1300kcal binnenkrijgt en dat je je voedingsstijl goed kunt volhouden. Let vanaf nu ook op de verdeling van je macro’s.

Truc is om niet te diëten maar je voedingspatroon te veranderen. Je mag geen honger hebben tijdens deze verandering.
Evt kun je ook erbij gaan bewegen, dat zou je op dezelfde manier kunnen doen. Week 1 alleen een stappenteller op je telefoon. Vanaf week 2 steeds 100 stappen erbij. Maak er een spelletje van om je “high-score” te verbeteren. Zo leer je nieuwe keuzes te maken in je beweging: vaker de trap nemen, kleine boodschap te voet, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:49

SusanH schreef:
Ik ben wel een stukje langer. Maar met een beetje normaal ontbijt en lunch zit ik al zo aan de 1100 kcal. En dan heb ik echt niks geks gegeten of gedronken.

Waar bestaat jouw ontbijt en lunch dan uit? Ik vind het namelijk best een hoog kcl gehalte?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:56

Ik zou zeker eens gaan bijhouden hoeveel kcal je nou daadwerkelijk binnen krijgt op een dag. Myfitnesspal is daarin wel een fijne app.

Daarnaast zou ik niet zomaar een random grens van kcal aannemen, iedereen is verschillend. Ik lees hier al 1300-1500 kcal, daar zul je ongetwijfeld mee afvallen maar zou niet mijn keuze zijn. Ik ben echt een heel stuk kleiner dan jij en weeg maar 52 kg en zit toch echt op 2200/2300 kcal per dag om stabiel te blijven. Als ik 1500 op een dag zou eten, ben ik binnen no time een wandelend skelet :+ De beste manier om uit te vogelen wat voor jou werkt, is dagelijks je calorieën en gewicht bijhouden voor 2 weken lang en dan een gemiddelde uitrekenen.

En kleine stapjes veranderen in je leefstijl, dan is het beter vol te houden!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:59

Ghostattack schreef:
Daarnaast zou ik niet zomaar een random grens van kcal aannemen, iedereen is verschillend.

Nou inderdaad. TS heeft niets aan al die getallen want die zeggen niets over haar.

Ik zou inzetten op (veel) meer bewegen en beter eten. Niet minder eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:05

Goof schreef:
Ghostattack schreef:
Daarnaast zou ik niet zomaar een random grens van kcal aannemen, iedereen is verschillend.

Nou inderdaad. TS heeft niets aan al die getallen want die zeggen niets over haar.

Het is toch meestal een combinatie van de twee. Als ik naar de OP kijk, gooit TS vrij rap de handdoek in de ring wat bewegen betreft. Dan is je eetpatroon aanpassen eerst misschien gemakkelijker.
Het belangrijkste is dat ze eerst bij gaat houden wat er in gaat. Dan zie je de valkuilen en ook bijhouden wat er uit gaat. Daar zijn reken methodes voor. Maar het is een combi van de twee. Je zult eerst moeten weten hoe de vlag er nu bij hangt, om te zien wat je moet veranderen.

TS sommige sportscholen hebben een traject hiervoor met begeleiding op het vlak van voeding en beweging.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:08

Mindim schreef:
Goof schreef:

Het is toch meestal een combinatie van de twee. Als ik naar de OP kijk, gooit TS vrij rap de handdoek in de ring wat bewegen betreft. Dan is je eetpatroon aanpassen eerst misschien gemakkelijker.
Het belangrijkste is dat ze eerst bij gaat houden wat er in gaat. Dan zie je de valkuilen en ook bijhouden wat er uit gaat. Daar zijn reken methodes voor. Maar het is een combi van de twee. Je zult eerst moeten weten hoe de vlag er nu bij hangt, om te zien wat je moet veranderen.

TS sommige sportscholen hebben een traject hiervoor met begeleiding op het vlak van voeding en beweging.

Dat zeg ik toch? Inzetten op meer bewegen EN beter eten.